Elektrocentrala

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29692
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#31 Příspěvek od EKKAR »

Jo, to magneto je další věc, i když v dnešní době DC/DC měničů by neměl bejt problém použít malej DC motorek s permanentním magnetem jako generátorek (nebo i malej krokáč - jeho výstup by se ale musel usměrnit) a z něj napájet právě tu zapalovací elektroniku - anebo to celý napájet z "výstupní strany" = za připojeným generátorem. Baterie by pak musely bejt jenom pro start jako u klasickýho automobilovýho motoru/záložní jednotky. Jde o to, kolik energie takový zapalování sežere z výkonu motorku a kolik výkonu pak zbyde pro nějakou zátěž ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#32 Příspěvek od Artaban001 »

Na jeden podobný typ jsem se díval na nějakých stránkách a byl na 3 tužkové baterie. (generátor potřebnýho výkonu by musel moc vyčnívat a asi by motor dost zatěžoval) Podle mě to jsou jen nějaký demonstrátory - naliješ tam pár kapek benzínu, šťouchneš do toho prsty a motor naskočí a chvílu "prdí".
Baterie dodává plnou energii i do motorku, který nakopáváš, takže jej nemusíš roztáčet do okamžiku, kdy magneto vyrobí dost energie pro první jiskru. Jasně, můžeš na výstupní hřídel pověsit nějaký pohon elektromorku, který se dostane do režimu dynama a vyrobí nějaký ten voltík pro rozsvícení žárovky. Oči přihlížejících jsou udiveny, místnost zasmraděná a motorek se vypínačem vypne. Tato věc svůj účel splnila, může se naleštit a šupnout opět do regálu a zase za čas stejný rituál se může opakovat. Motorek je tak zjednodušený, aby vůbec při své konstrukci fungoval, takže vyprodukované energie zase není nazbyt - něco požerou ventilové rozvody, něco ten motorek v roli dynama. Z konstrukcí pístů, válců a zásobení palivem to taky nebude tak horký (za ty prachy). Kdo někdy modelařil, tak určitě ví, jak vypadá letecký motorek, kde se nesází na vzhled, ale na funkci. Většinou to ale bývá dvojtakt a před startem se tomu stejně musí nažhavit svíčka, protože motorek funguje hodně zjednodušeně řečeno na samozápal.
Tyto motorky (modely na dřevěných podstavcích) zkrátka potřebují pro zapalovací systém baterie. A to jsem nic nepsal o potřebném chlazení - které tam není.

Uživatelský avatar
PitrR
Příspěvky: 54
Registrován: 05 led 2012, 01:00
Bydliště: Praha Jihlava

#33 Příspěvek od PitrR »

???????????????

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29692
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#34 Příspěvek od EKKAR »

Jsou i motorky s chlazením - stačí se podívat na videa tohohle maníka. Není plnej výrobce, i když některý věci sám zdokonaluje a "tuní". Ale prakticky všude, kde má jiskřivý svíčky, používá i on bateriovej blok pro napájení zapalování. Generátor pohánět "modelovým" motorem za desítky tisíc asi nebude moc rentabilní "záloha" ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
kejki
Příspěvky: 2270
Registrován: 10 lis 2009, 01:00
Bydliště: u Velvar, mezi D8 a R7

#35 Příspěvek od kejki »

PitrR píše:???????????????
Omlouvám se, ale já s těmi modýlky nezačal. :|

petrfilipi
Příspěvky: 2551
Registrován: 13 zář 2005, 02:00

#36 Příspěvek od petrfilipi »

Já jsem si vyhlédl Scheppach SG2500i. Je to taková kopie Hondy 20i (ale za rozumné peníze). Jenže ten typ SG prostě nelze (za normální peníze - tj. kolem 14.500Kč) koupit. Nejsou. Psal jsem i výrobci - ten mě odkázal na českého prodejce, který mi zatím neodepsal. Je to boj.

PF

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29692
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#37 Příspěvek od EKKAR »

Artaban001 píše:... Kdo někdy modelařil, tak určitě ví, jak vypadá letecký motorek, kde se nesází na vzhled, ale na funkci. Většinou to ale bývá dvojtakt a před startem se tomu stejně musí nažhavit svíčka, protože motorek funguje hodně zjednodušeně řečeno na samozápal.
....
Ještě něco mě tady "praštilo" do očí - ty modelářský motory. Už dávno neplatí, že aby měly výkon, nutně to musí bejt samozapalovací (žhavicí) dvojtakt, pro kterej je nutný jedovatá metylo-ricinová směs. Naopak, z důvodů menší hlučnosti, používání málo jedovatejch paliv = snadnější dostupnost pohonný látky a spolehlivosti se kromě elektroletů zhusta používají spalovací 4-takty, který samozřejmě potřebujou ventilovej rozvod, ale používají jako palivo běžnej bezolovnatej benzín pro auta a jako zapalování jim slouží polovodičový zapalovací jednotky napájený buď z baterií, nebo (v případě těch větších kubatur - 25cm³ a víc - už lze použít k napájení zapalovací jednotky právě nějaký to "dynamko" přímo poháněný motorem - starý dobrý magneto je pro tyhle motory pořád ještě moc velký rozměrově a váhově.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
PitrR
Příspěvky: 54
Registrován: 05 led 2012, 01:00
Bydliště: Praha Jihlava

#38 Příspěvek od PitrR »

Ach jo.....což se trošku držet tématu?

petrfilipi
Příspěvky: 2551
Registrován: 13 zář 2005, 02:00

#39 Příspěvek od petrfilipi »

Tak jsem se dovolal do firmy Garland, českého zastoupení firmy Scheppach. Elektrocentrála SG 2500i do února nebude, veškerá výroba je prý směřována na východ (asi Ukrajinu). A kdo nějaké centrály má, tak je prodává dost draho.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#40 Příspěvek od Artaban001 »

PitrR píše:Zdravím všechny místní. Obracím se na Vás s prosbou o pomoc. Na chatě sem léta používal maličkou a stařičkou centrálu 12v Honda EM500 která ale dosloužila....
Jestli Ti nebude vadit větší rámus od vojenské centrály, tak 42V už by mohl zvládnout nějaký průmyslový regulátor - 48V DC je používaný v některých oborech a 42V by mohly pobrat, 48V se používá v některých aplikacích i na drážních vozidlech. Pokud by šlo napětí na regulátoru centrály naladit na 48V - což ale není podmínkou - tak třeba ELEN Brno dělá různý měniče na nabíjení baterií z těchto hladin,

Uživatelský avatar
ramici
Příspěvky: 143
Registrován: 13 led 2010, 01:00

#41 Příspěvek od ramici »

Zdravím. Doposud jsem neměl příležitost ani potřebu se zajímat, ale situace se změnila a zajímá mě, jak je-jsou řešeny regulace při změně výkonu připojené zátěže.
Buzení, otáčky ? Kde by bylo možné nastudovat? Zkušenosti ... ?
Díky za poznatky.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#42 Příspěvek od Artaban001 »

otáčky stabilizuje většinou mechanický stabilizátor. Otáčky bere buď z odstředivé regulace, nebo průtokem vzduchu z ventilátoru (je tvořen lopatkama ,co jsou jako nálitky na setrvačníku )
Co jsem opravoval centrálu, tak ta měla budící vinutí na statoru, každý rotorový vinutí bylo zkratováno diodou (dvoje vinutí, dvoje diody) a na stejným statoru bylo výstupní vinutí. Na budící vinutí byl připojen pouze kondenzátor.
Motor měl špagátový startér a zapalování elektronický magneto (běžný v sekačkách, křovinořezech, nebo motorových pilách).
Stator měl tedy Budící vinutí, výstupní vinutí a nějaký 12V vinutí s diodovým usměrňovačem na nabíjení autobaterie. Měl jsem tam probitou diodu na rotoru. každá dioda se musela před změřením jednodrátově odpojit

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“