Seřízení gramofonu TESLA HC16

Opravy a závady na MG, RMGF, CD, zesilovačů, receiverů, reprosoustav

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
pepik9
Příspěvky: 2239
Registrován: 31 srp 2010, 02:00

#16 Příspěvek od pepik9 »

U NC470 mi taky zvedáček nezvedal dost vysoko, bylo to tím, že kloub ramene nebyl úplně zatlačený do svislého sloupku ramene.

Uživatelský avatar
Dorota
Příspěvky: 42
Registrován: 12 zář 2011, 02:00

#17 Příspěvek od Dorota »

Tím to nebude, raménko uložené v odkládacím stojánku je krásně vodorovné a navíc ovládání kulisou funguje správně.

Uživatelský avatar
elektrosvit
Příspěvky: 2512
Registrován: 27 čer 2016, 02:00

#18 Příspěvek od elektrosvit »

Chybí ti ten kroužek, o který se ploché pero opře. Výkres jsem pochopil tak, že kroužek plní funkci pojistky proti nadměrnému vysunutí a zároveň se o něj má opírat pero. Evidentně ale jde o dva samostatné díly. Zkusil bych na pístek nasunout vhodnou podložku.

Uživatelský avatar
Dorota
Příspěvky: 42
Registrován: 12 zář 2011, 02:00

#19 Příspěvek od Dorota »

A přesně tak se i stalo. Ze staré velkokapacitní plastové náplně do propisky jsem uřízl kroužek o výšce cca 3mm. Vejde na závit pístku tak, že neprojde přes osazení a zároveň nezavazí pružině. Zvedáček běhá jako zamlada.
Děkuji všem za pomoc.

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#20 Příspěvek od sinclair »

Se slzou v oku vzpomínám na šasi HC15 a HC16. Lidí, co vlastnili slušné zahraniční belt-drive gramofony, nebo dokonce nějaký Quartz direct drive, jako od Technicse z Tuzexu, bylo dost málo.
Tahle šasi, prodávaná za pár stovek, vlastně jako úplně první umožnila montáž levné magnetodynamické vložky /co i tak stála za bolševika skoro tolik, jako celé holé šasi/.
Pak se po nějakém laborování připojil ten zvukově nejvhodnější korekční předzesilovač /subjektivně byl zvukově nejlepší, na výškách i hloubkách, dvoutranzistorový "předek", okopírovaný ze Sinclaira Project 60, natvrdo přepnutý na RIAA korekci/.
HC15/HC16 v doma zbouchaném a vytlumeném soklu z překližky, nám vlastně jako první umožnily nahrávat na dobré magnetofony i dobré pásky /zase z toho Tuzexu/ od dobrých kámošů vypůjčené, tehdy mimořádně vzácné a ceněné desky Deep Purple, Black Sabbath, AC/DC a dalších hvězd bez rizika jejich poškození.
ALE HLAVNĚ! to už bylo bez hukotu motoru i mezikola, jako to dělala třeba i velmi zachovalá šasi HC14.20, určená údajně pro alternativní montáž VM2101, s odpruženým motorem a podle Litovle velmi "měkkým mezikolem", právě kvůli zlepšení odstupu hluku.
Nahrávky z HC14.20 či NZC142-NZC142 prostě kvůli tomu hukotu byly při větším zesílení a hlavně v pauzách neposlouchatelné - třebaže nám šlo hlavně o obsah desek. Ze šasi HC14.20 lezlo "cosi", co bez speciálních filtrů, nebo s hodně upravenou úrovní 3180us v RIAA korekci dokázalo doslova pumpovat membránami měkčích basáků ve větších bednách.
Šasi HC15/HC16 nic takového nedělala, jediné nežádoucí zvuky byl občasný lehký praskot desek, co už mnohýma rukama prošly...
Nechápu jen jednu věc, proč ztráceli v Litovli čas s przniči, jako HC14.20 a neudělali belt drive šasi o jednu pětiletku dřív.
Jak si někteří pamatujeme, určitě měl dlouhý a těžký porod HC15 svoje specifické "objektivní potíže", jak se tenkrát metaforicky říkalo situaci, kdy někdo na něco sral.

Bratislava asi nutně a rychle potřebovala do všech těch StereoStudií, Multitónů, Moderata a později i Dominantu nějaké lepší šasi, neboť všecky ty aparáty, vzdor všem chybám, šly docela dobře do hloubek.
Hlavně to začalo hrát normální hloubky i výšky, když se v 635A a všech variacích se základem 635A přepojily korekce, naprosto nepochopitelně a úplně obráceně zapojené. Ještě k tomu s některými hodnotami RC prvků korekcí slušně řečeno podivnými.
Ten přístroj po správném přepojení korekcí /je to na desce celkem jednoduché/ doslova "začal hrát".
Do té doby měly korekce fakt "zajímavé" průběhy, kritické kmitočty korekcí hýbající se s polohami poťáků i jejich rozsah do asi ±6dB zřejmě v Bratislavě pastevce nijak netrápil. Stejně, jako ty úplně obráceně zapojený korekce.
Neumím si dost dobře představit sankce v zahraničí, třeba u starého Maxe Grundiga za podobnou konstrukční chybu..
Jestli to obrácený zapojení mělo nějaký pochybný důvod, pak by mě velmi zajímalo jaký.
Zatím to pořád beru jako jednu z dalších idiocií, kterých se pasáčci ovcí na spotřebce dopustili.
Taky věřím, že i ze znalých lidí si toho všiml málokdo a tak 98% všech přijímačů 635A a jejich mutací s gramofony, co se dodnes dochovaly a něak hrají, hrají s obrácenými korekcemi :D
Oproti návodu na tuto úpravu, později vyšlému v AR, bylo nutně potřeba obrátit polaritu některých elytů a některé zmenšit, jinak i docela kvalitní posuvné poťáky RFT začaly chrastit.
Přestože v 635A byl potenciometr hlasitosti se dvěma odbočkami /možná třemi, už si to nepamatuju/, tak pasáčci vyrobili "loudness", jak se na ně sluší a patří - dvěma odpory..
Místa pro 2x2 až 3x2 RC články bylo za řadou poťáků dost a dost. Dostal a zapojil jsem je tam bez potíží. Poťák má obvyklou hodnotu 47k a je lineární, v pozdějších sériích 100k, tak by ty 2x2 RC články snad ani nevyšly moc draho.
Zřejmě ale byla snaha cenově i kvalitativně udržet přijímač jako takový ve II. kvalitativní skupině - i za cenu takových prasečin..

Schválně se na schéma 635A podívejte. Korekce doslova "školně" obrácené. Komu se tohle mohlo povést..?

Uživatelský avatar
konosuke
Příspěvky: 9483
Registrován: 18 pro 2006, 01:00
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

#21 Příspěvek od konosuke »

pohon talíře gramce vloženým mezikolem vyhověl tak leda pro piezo přenosku s nevýraznými basy zvukového spektra, příkladem šásko Tesla HC13 nebo první český poloautomat (auto return ramínka) MC13 i ten skorohifi NC410 stroboskop měl to mezikolo, řemen (belt-drive) až NC440, 450, 470, MC400 a další, jedinej direct-drive byl u nás MC600 Q
jo a tuzex, Technics SL-DD33, JVC AL-F350, Toshiba SR-L55. kdysi velmi dávno Sanyo TP1000 dodnes oblíben a hifisty vyhledávaný ceněný vintage stroj
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)

Odpovědět

Zpět na „Audiotechnika“