Magnetofon, nahrávání funguje z části.

Opravy, renovace, schemata historické techniky

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
NikolausNik
Příspěvky: 25
Registrován: 15 led 2019, 01:00

Magnetofon, nahrávání funguje z části.

#1 Příspěvek od NikolausNik »

Zdravím přátelé, nedávno jsem se stal majitelem civkového magnetofonu Tesla B 101. Jelikož jsem tuto dobu nezažil, ihned mě uchvátilo ono 70% mechanické provedení celého přístroje, k mému údivu celý magnetofon funguje, vše běhá jak má, jen bylo třeba všechno promazat, něco pročistit a něco trochu poštelovat. Přehrávání funguje, oba kanály a stereo. Akorát tady nastává problém u nahrávání. Stopa 1-4 nahrává špatně, je tam spousta rušení, škvrčení a dalšího ruchu. Stopa 3-2 nahrává čistě. Zkoušel jsem i otáčet pásek, jestli není vyjetý, ale nic se nezměnilo. Co jsem bádal ve schématech, zahrnuje to pravý nahrávací kanál, i když mi trochu nesedí proč se pak nastavuje levým potenciometrem a spouští se při tom levý ukazatel. Žádný z kondenzátorů není vyteklý, vše je správně uzemněné a zemní smyčka tam vzniknout nemůže, protože zástrčka je dvou kolíková. Jediné co jsem našel na destičce při sundání vrchního panelu byly dva spodní potenciometry oddělené od uhlíkové dráhy, úplně odpadly. Jelikož jsem vyučený elektrikář (Silnoproud) Bádal jsem co by asi mohlo být zle, slaboproud mě při studiu jen trochu lízl a dál jsem se o něj zajímal čistě jako o svůj koníček, takže nějaké základní znalosti mám, ale radši se zeptám než vše rozhrabu. Předem díky všem za pomoc.
Přílohy
b101-2.jpg

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#2 Příspěvek od ok1hga »

NikolausNik píše: Stopa 1-4 nahrává špatně, je tam spousta rušení, škvrčení a dalšího ruchu. Stopa 3-2 nahrává čistě. Zkoušel jsem i otáčet pásek, jestli není vyjetý, ale nic se nezměnilo. Co jsem bádal ve schématech, zahrnuje to pravý nahrávací kanál, i když mi trochu nesedí proč se pak nastavuje levým potenciometrem a spouští se při tom levý ukazatel.
stopa 1-4 je levý kanál, přehoď si bedýnky !
NikolausNik píše:Jediné co jsem našel na destičce při sundání vrchního panelu byly dva spodní potenciometry oddělené od uhlíkové dráhy, úplně odpadly.
sežeň si stejné a vyměň je . . .

Uživatelský avatar
NikolausNik
Příspěvky: 25
Registrován: 15 led 2019, 01:00

#3 Příspěvek od NikolausNik »

Spíše mi šlo o to k čemu ty potenciometry vlastně jsou :D

Uživatelský avatar
elektrosvit
Příspěvky: 2512
Registrován: 27 čer 2016, 02:00

#4 Příspěvek od elektrosvit »

Spodní tvoří součást náhradní zátěže, která se připojuje k mazacímu generátoru místo odpojeného systému mazací hlavy při monofonním záznamu. Horními se nastavuje předmagnetizační proud.

Uživatelský avatar
NikolausNik
Příspěvky: 25
Registrován: 15 led 2019, 01:00

#5 Příspěvek od NikolausNik »

Díky za rady.

Potenciometry jsem zkusil. V ten moment jsem zničil nahrávání na oba kanály. Když jsem je vrátil do původního stavu. Tak zase fungovalo nahrávání na 3-2. Jinak pořád stojím, zkoušel jsem proměřovat desku, ale to mi moc neřeklo. Našel jsem jen že jeden z kanálů není u hlavy ukostřený. Nevím jak to přesně má magnetofon, jestli jsou oba kanály na hlavě ukostřeny, nebo jestli je hlava kostřena jako celek,jelikož k ní vedou 4 vodiče. Zkoušel jsem jí dodatečně ukostřit o šasi, ale to mi taky moc nepomohlo. Jestli ještě někdo máte v záloze nějaké rady, velmi bych je ocenil :D

Uživatelský avatar
NikolausNik
Příspěvky: 25
Registrován: 15 led 2019, 01:00

#6 Příspěvek od NikolausNik »

Tak se opět vracím s dalším problémem který mě trápí a jsem tak trochu v koncích s jeho řešením, Když jsem nedávno nebyl schopnej seřídit B101 tak aby ani jeden kanál nezkresloval, rozhodl jsem se trochu zainvestovat a sehnal mu novou hlavu, akorát nastal nový problém a to je ten že nejsem schopnej nastavit magnetofon vůbec, stará hlava měla vyjetou drážku, když hlavu nějak nastavím aby oba kanály hrály dobře, tak se po dalším zapnutí znova rozladí, jeden kanál buď přestane hrát úplně nebo zkresleně s výpadky apod. Když jsem se pokoušel nastavení nějak změnit, zjistil jsem že uložení hlavy mě nepustí a začne mi u výstupu ohýbat pásek, dále jsem si všiml že pásek je vedený křivě, možná se mi to jen zdá, ale mám pocit že druhý vodící kolíček vede pásek na navíjecí cívku o něco výše, jediné co by tomu odpovídalo je že by celá podstava která drží hlavu a vodící vidličky byla v jednom místě ohlá a to mi hlava nebere jak by se něco takového mohlo stát když to je materiál minimálně 2mm silný. Dle mého to celé dříve fungovalo protože hlava měla vyjetou drážku a pásek se v ní tak nějak držel, u nové si klouže kde chce, ale je to pouze moje doměnka, jestli někdo víte nebo jste se s tím setkal tak bych byl rád za radu.


PS: Nevím proč ale od doby co mám B4 mám pocit že B101 je takové malé problémové děcko.

Uživatelský avatar
elektrosvit
Příspěvky: 2512
Registrován: 27 čer 2016, 02:00

#7 Příspěvek od elektrosvit »

Na stínicí budce kombinované hlavy vpravo je vodicí vidlička. Ta se dá po uvolnění šroubku na boku seřídit tak, aby nedocházelo ke krčení pásku. Nastavoval jsem ji vždycky až nakonec, když už jsem do nastavení musel zasahovat. Přítlačná kladka je v pořádku? Deformace nosné desky by snad šla zjistit po jejím odmontování od rámu. Není jen uvolněný některý šroub, případně nedal někdo zespodu nějaké podložky?

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#8 Příspěvek od masar »

Taky si myslím, že po mechanické stránce byla řada B5 a následující vývojovým krokem zpět.
Jinak svoje pochybnosti o ne/pokřivenosti páskové dráhy musíš rozptýlit vlastním měřením, to za tebe nikdo neudělá. Já jen napovím, že "všechno je relativní". Správné vedení pásku je vyladěný mechanický proces, do kterého vstupuje m.j. i správný TAH pásku a KOLMOST, ROVINNOST a PŘÍTLAK hnací kladky a hřídele. Ale to platí obecně.
:wink:

Uživatelský avatar
elektrosvit
Příspěvky: 2512
Registrován: 27 čer 2016, 02:00

#9 Příspěvek od elektrosvit »

elektrosvit píše:... Ta se dá po uvolnění šroubku na boku seřídit tak, aby nedocházelo ke krčení pásku. ...
Ještě doplním, že osa čela hlavy musí být rovnoběžná s ostatními prvky, jinak bude pásek pořád ujíždět nahoru nebo dolů a krčit se. Záleží i na stavu přítlačných polštářků, na ty jsem v předchozím postu zapomněl.

Uživatelský avatar
NikolausNik
Příspěvky: 25
Registrován: 15 led 2019, 01:00

#10 Příspěvek od NikolausNik »

Večer mrknu jestli se mi fakt jen zdá že je ta základna ohnutá nebo ne, jinak přitlačná kladka byla první po čem jsem šel a zdá se být v pořádku, nikdy jsem neměl problém seřídit hlavu dvěma šroubky, dokud jsem neobjevil další pod přítlačnou kladkou, s tím stačí pohnout a v ten moment je všechno ostatní nastavování rozhozené. :D

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#11 Příspěvek od Hill »

Taky tím předním šroubkem měníš příklon a záklon hlavy, ta pak začne tahat pásek nahoru nebo dolů. Koukej přední a zadní šroubek vrátit do původní polohy (doufám, že sis ji na nich poznačil).
Protože u magnetofonů platí důležité zásady (přeneseně vlastně platí i kdekoli jinde):
  1. dokud to hraje bezchybně, nelez dovnitř
  2. jestli něco nehraje bezchybně, napřed identifikuj příčinu, ale ničím nekruť
  3. po odstranění příčiny problémů to zkontroluj, případně můžeš něčím pohnout, ale musíš přesně vědět čím
  4. když už neodoláš a něčím pokroutíš, poznač si původní polohu, i když přesně víš, co to mělo udělat. Třeba jsi ještě nenašel tu správnou závadu, tak ať se to dá vrátit.
  5. jestli slepě pokroutíš kdečím, čeho smysl neznáš, aniž bys původní polohu znal, tak se nediv.

Uživatelský avatar
elektrosvit
Příspěvky: 2512
Registrován: 27 čer 2016, 02:00

#12 Příspěvek od elektrosvit »

… čímž jsi to celé rozdrbal, možná úplně zbytečně. Nosná deska se sama pokřivit nemůže, musel by jí jedině někdo pomoci. Jestli je rovná, zjistíš po odejmutí přiložením pravítka. Lepší by bylo přiložit ji k nějaké rovné desce, jenže zespodu budou trčet šroubky.
Správná poloha pásku vůči hlavě je vymezena krajními vodicími sloupky a kolmostí tónového hřídele. Další prvky ji nesmějí ovlivňovat. Nezbyde ti, než nejprve nastavit výšku a kolmost od oka pomocí nějakého starého pásku, na kterém už moc nezáleží, a pak polohu hlavy dostavit přesněji s páskem nahraným na jiném nerozladěném magnetofonu. Nevýhodou je, že přes přiklopená stínicí dvířka není na čelo hlavy vidět.

EDIT: Hill mě předběhnul.

Uživatelský avatar
Radim
Příspěvky: 305
Registrován: 17 srp 2013, 02:00

#13 Příspěvek od Radim »

Mechanika B5 je extrémně snadná k mechanickému nastavení podle oka a nepotřebuješ k tomu žádný speciální přípravek, pouze vhodný (a odmagnetovaný) šroubovák a dobré oči. Akorát to trochu déle trvá.
Jako první musíš zkontrolovat unašeče, musí být ve stejné výšce nad dobře zašroubovaným horním krytem a nesmí házet. Jako že asi nebudou, to by bylo dost výrazné poškození, ale vyzkoušet se to musí, jinak všechna další nastavení budou k ničemu. Pokud nejsou ve stejné výšce, musí se vespod na osách unašečů nastavit podložkami
Jako druhé se musí ověřit (nastavit) správná síla a charakter přivíjení při pomalém pohybu vpřed. Pravý unašeč s páskem je uvnitř magnetofonu volně položený na spodní předloze z nějakého silonu, která se pohybuje pomocí tenkého řemínku s převodem do pomala tuším z setrvačníku. Unašeč s páskem po ní klouže filcovými vložkami a vzniklá třecí síla závislá na hmotnosti unašeče plus navinutého pásku tak vytváří tah, který při pomalém chodu vpřed navíjí pásek na pravou cívku a vytváří tah, kterým vytahuje pásek z páskové dráhy. Síla přivíjení by měla být +- akorát, když filc a předloha pod ním jsou čisté, nezašpiněné něčím, co buď příliš klouže nebo naopak je příliš adhezní.. Kontrola -přivíjení by mělo být dostatečné, i pokud je na pravém unašeči prázdná největší používaná cívka - osumnáctka a tah by měl být stále stejnoměrný a dostatečně slabý, i když je na pravém unaše cívka osumnáctka plně navinutá a tudíž na filc tlačí největší možná hmotnost cívky a pásku. Dále otáčky by měly stačit a tah by neměl být příliš velký, když je na pravém unašeči prázdná nejmenší používaná cívka - má nejmenší průměr trnu, na který se pásek navíjí. Vytahovala by příliš velkou silou pásek přitlačený kladkou na tónovém hřídeli setrvačníku, pásek by tam prokluzoval a obrušoval se a rychlost pásku by byla větší.
Mechanika B5 potom měla v unašečích rázovou spojku, unašeče byly ze dvou dílů přitlačených plochou pružinou, jejím přestavením se dala přesně nastavit síla, kterou unašeče prokluzovaly při zastavení z rychlého přivíjení. Daly se tak používat starší málo pevné pásky, nebo pásky s trojnásobnou hrací dobou i na největší cívce 18 bez nebezpečí, že by se při zastavení poškodily, vytahaly nebo dokonce přetrhly. U B 100 a 101 se tyto spojky myslím ušetřily a nejsou tam, ale pro úplnost je uvádím.
Dále je potom třeba zkontrolovat v páskové dráze vstupní a výstupní pevné vodicí kolíky. Musí být ve stejné výšce jako čela cívek na unašečích a musí být kolmé. To asi budou, pokud to někdo nepokřivil. A nesmí být nerovnoměrně opotřebené. Pokud jsou, dá se kolík povolit šroubkem a pootočit tak, aby v kontaktiu s páskem byl ještě neopotřebený povrch. Nebo by se musel segment kolíku vymontovat a přebrousit a přeleštit. ( V nejhorším případě nějakým starým páskem.
Dále se kontroluje postupným přibližováním kolmost přítlaku tónové kladky na tónovou hřídel setrvačníku.
Dále se potom kontrolují ostatní segmenty páskové dráhy. Kolmost obou hlav, obou pohyblivých kolíků mezi hlavami, tónové hřídele setrvačníku a kaldky na ni a kolmost a stav filců přitlačujících pásek na čela hlav ( pokud u B 101 filce přitlačující pásek na hlavu jsou, to teď nevím jistě, znám hlavně B5.) Magnetofon je bez horního krytu, aby byl k páskové dráze přístup. Do magnetofonu se založí nějaký pásek, levý unašeč se zablokuje, pravý se slabě napíná nebo nechá napínat přivíjením. Magnetofon se z vypnuté polohy velmi pomalu zapíná pro přehrávání a v páskové dráze se sleduje průběh přibližování napnutého pásku k jednotlivým segmentům. Musí být po celé šířce a v celém průběhu přibližování rovnoměrné - neboli všechny segmenty plus vedení pásku dané jeho napnutím jsou kolmé. Když se potom uvolní levý unašeč a pásek se rozběhne, musí běžící pásek zůstat ve stejné výšce. To už je prakticky hotovo. To je třeba asi dělat s pořádnou lupou, já jsem krátkozraký, mně stačí sundat brýle.
Jsou tam dva háčky. Pokud bylo předtím nastavení páskové dráhy špatné a provozovalo se to delší dobu, do segmentů mohou být páskem vybroušeny drážky, které tu špatnou polohu pásku fixují, i když se jiná komponenta, třeba hlava vymění nebo přenastaví. To je potom třeba zjistit, segmenty buď vyměnit nebo přebrousit. Třeba i čela magnetofonových hlav. Pásek se jinak totiž v šířce nerovnoměrně namáhá, vytahuje, případně krčí, nebo je špatný přítlak na hlavu a tím nekvalitní zvuk na pásku nebo je vlastní vedení pásku nestabilní a občas pásek pomuchlá.
Pokud je opotřebována tónová kladka, guma na kladce je na krajích oproti středu vymačkaná a trochu menšího průměru. Potom dochází k tomu, že při přehrávání guma kladky vytlačuje pásek po tónové hřídeli setrvačník unahoru nebo dolů. Co s tím dělat, mimo náhrady za novou kladku, nevím, u kotoučáků jsem se tím seřizováním zabýval naposledy před takovými 25 - 30 lety a to ty kladky ještě byly relativně nové.
Setkal jsem se taky s tím ,že některý "opravář" vyřešil ty problémy s kladkou a tónovou hřídelí prostou výměnou pružiny kladky za podstaně silnější. Krátkodobě to některé problémy vyřeší, ale výrazně to zvýší opotřebení pásku i magnetofonu - ložiska setrvačníku.
Přítlak kladkou na pásek na tónové hřídeli má být ve vztahu k síle přivíjení levého unašeče minimálně tak slabý, aby ve všech režimech přivíjení dokázal právě zpomalovat rychlost pásku na jmenovitou hodnotu. Ve vztahu k mechanickým údajům pásku má být přítlak maximálně tak silný, aby při zastavené levého unašeče nedošlo k natahování mechanicky nejslabšího používaného pásku nebo dokonce k jeho přetržení.
Co se týká stálosti mechanického nastavení, výrobce šroubky na místech vystavených vibracím, třeba nastavení hlav na páskové dráze, zajišťoval zakápnutím nějakou červenou rychleschnoucí barvou. já jsem to třeba dělal rychleschnoucím lepidlem Kanagom. Doporučuji něčím podobným dělat i nyní - nanést třeba kapku špejlí.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#14 Příspěvek od Hill »

Radim píše:...Síla přivíjení by měla být +- akorát, když filc a předloha pod ním jsou čisté, nezašpiněné něčím, co buď příliš klouže nebo naopak je příliš adhezní..
Mechanika B5 potom měla v unašečích rázovou spojku, unašeče byly ze dvou dílů přitlačených plochou pružinou, jejím přestavením se dala přesně nastavit síla, kterou unašeče prokluzovaly při zastavení z rychlého převíjení. U B 100 a 101 se tyto spojky myslím ušetřily a nejsou tam, ale pro úplnost je uvádím.
Váhově závislá spojka je stále o několik koňských délek lepší, než pevně nastavená. která se později dávala do magnetofonů "nastojato". Udržuje přivíjecí tah se v průběhu cívky od prázdné do plné v daleko menším rozsahu, než ty pevně nastavené.
Mám B101, měl jsem B100, a oba mají v unašečích 2PF248 53 rázovou spojku, jen B101 má vzhledově jiný unášeč 2PF24868. Střední kotouč spojky s filcem 2PF248 55 je stejný pro celou řadu B5/B100, stejně, jako pero rázové spojky 2PA783 99.
O tu rázovou spojku to prostě ošidit nešlo, ale je pravda, že časem buď začala prokluzovat při převíjení, tak prostě chytrolíni přesadili pero na vyšší zub, pak to při brždění i pásek přetrhlo. Přitom stačilo vysunout segerovku, rozebrat rázovou spojku, vyčistit plochu a vyprášit filc. A chvíli se prudit se skládáním...
Ten prokluz při převíjení ke konci cívky byl zpravidla způsobený rovněž znečištěnou spojkou či brzdou (to podle toho kam), tedy tou "o patro níž".
A někdy dokonce uživatel ani nepřišel na to, že neklouže rázová spojka, ale že o další patro níž jsou směrové spojky a mají udrbané gumičky.)

Ano, máš pravdu, do mechaniky B5 se stačí chvíli pozorně dívat, aby člověk přišel na to, k čemu co slouží, a jak. Mnoho příčin potíží je na první pohled vidět. Další jsou slyšet, a na ten zbytek jsou servisní návody nebo zkušenost. A nejlépe společně.

Uživatelský avatar
NikolausNik
Příspěvky: 25
Registrován: 15 led 2019, 01:00

#15 Příspěvek od NikolausNik »

K vašemu údivu jsem měl vše poznačené a vše jsem vrátil do původní polohy, ovšem zkoumal jsem dál a zjistil jsem že přítlačná kladka je vážně v jednom místě protlačená, proto mám před zapnutím pocit že je vše v rovině a po zapnutí mi vyžene pásek po tónové hřídeli pár mm výše. Otázka co teď s tím, dá se ta guma ubrat na soustruhu nebo to chce spíše novou kladku ?

Odpovědět

Zpět na „Opravy a restaurování starých elektropřístrojů“