Jak správně nabíjet Pb aku z auta FV regulátorem

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Petr-II
Příspěvky: 392
Registrován: 10 pro 2008, 01:00

Jak správně nabíjet Pb aku z auta FV regulátorem

#1 Příspěvek od Petr-II »

Pořídil jsem si nový FV regulátor, na kterém lze nastavit nabíjecí parametry připojené baterky. Poradíte co nejlépe nastavit pro obyčejnou Pb aku pro auto? Panel dává jen 40Wp a maximálně 2,17A.
(v závorce nastavení od výrobce)
1. při kolika V vypnout nabíjení (13,7V)
2. při kolika V obnovit nabíjení (12,6V)
3. při kolika V odpojit zátěž od baterky (10,7V)

Díky!

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#2 Příspěvek od EKKAR »

Záleží na tom, jak budeš tu baterku používat - bude používaná v autě jako startovací, nebo ji budeš používat jako zdrojovou = trakční/staniční/zálohovací? Bude cyklicky vybíjená jako trakční (režim vybít na 1,8V/článek - následně ihned nabíjet až do znaků plnýho nabití = 2,4V/článek, pak nabíjení ukončit), anebo bude jako zálohovací (= držená trvale nabitá - pak se musí nabíjení ukončovat při zhruba 13,8V) ... ???
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Petr-II
Příspěvky: 392
Registrován: 10 pro 2008, 01:00

#3 Příspěvek od Petr-II »

FV mám na chajdě, kde slouží ke svícení, k čerpání vody ze studny a zalévání zahrady.

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#4 Příspěvek od Kremik »

Bylo by vhodnější, kdyby do těch cca 13,7V regulátor nabíjel a po dosažení tohoto napětí nevypnul, ale udržoval toto napětí.
Napětí, při kterém odpojovat zátěž je dost závislé na odebíraném proudu. Pod 12V bych šel jen v odůvodněných případech.
Co používáš za čerpadlo, to mě docela zajímá.

Uživatelský avatar
PeteBurns
Zablokován
Zablokován
Příspěvky: 2576
Registrován: 08 říj 2007, 02:00

#5 Příspěvek od PeteBurns »

Bolo by este vhodnejsie, zvlast pre olovene auto-aku, nezgrlit tolko a kupit trochu drazsi regulator, ktory ma nastavitelny boost, float aj equalize ;)

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#6 Příspěvek od tomasjedno »

Se zdrojem 40 Wp toho na autobaterce moc nenaboostuješ :D

Uživatelský avatar
bu2520
Příspěvky: 4021
Registrován: 16 črc 2007, 02:00
Bydliště: u HK

#7 Příspěvek od bu2520 »

podle mě záleží na velikosti baterky. Já bych ukončoval nabíjení někde okolo 15V a začínal na 13,7. Plynování bych se nebál protože ten zdroj je měkký a čím vyšší napětí tím dá míň proudu. Mě jede závlada na solár který dá max 18V je přes diodu přímo na baterku a pokud klesne napětí pod 10,7 zapne se síťový nabíječ. Je tam 12Ah gelovka panel dá max 2A ale ani při největším slunci nepřeleze díky zatížení napětí z panelu 15V . A automat slunce včas omezí nabíjení.

Uživatelský avatar
Petr-II
Příspěvky: 392
Registrován: 10 pro 2008, 01:00

#8 Příspěvek od Petr-II »

Kremik píše: Co používáš za čerpadlo, to mě docela zajímá.
"PříspěvekZaslal: pá červen 01 2018, 11:45 Předmět: Citovat
Tak něco z mé 3 leté praxe. Panel 40W od i4wifi orientace J a sklon na max. výkon v létě, PWM FV regulátor z China, staré olovo z auta 44Ah (už nešlo nastartovat, v autě snad 4 roky a teď 3 roky na FV). Rozvody co dům dal + autopojistky. Osvětlení ve sklepě nastříháno z 4m LED pásku (chip 5050), nad ponkem navíc výkoné LED chipy, zbytek 12V LED žárovky (nikde žádné regulátory proudu - natvrdo na výstup PWM). "Čerpadlo" 12V/18W, kterým čerpám z 6-ti metrové hloubky (5/4" ražená studna) do 2m výškových (celkem tedy 8m) vodu do IBC kontejneru (napojeno na automatiku dopouštění) - stromy a keře zalévám samospádem (IBC 60cm nad terénem + tlak vody stačí, chystám se na nějaký automatický ventil - zatím růčo), na zalévání záhonků čerpadlo 12V/50W (výtlak 14m, zkoušel jsem snad 8m a jinak 60m připojených hadic).
Za ty tři roky se nestalo, že bych neměl elektřinu na svícení, zalévání, nebyla načerpána voda v IBC doplna a ... Prostě to funguje a většinu času se PWM podle kontrolky fláká. V prvotním zápalu jsem se chystal udělat tracker. Teď pokud by byl problém, tak koupím novou baterku a víc řešit nebudu, protože za ty 3 roky se ukázalo, že to stačí.
"

Uživatelský avatar
Petr-II
Příspěvky: 392
Registrován: 10 pro 2008, 01:00

#9 Příspěvek od Petr-II »

Pro ostatní. Chlapi, to není jaderná elektrárna. Jedu na to už 4tým rokem a jsem spokojen, žádal jsem Vás o info, jak nelépe nabíjet Pb aku podle možností-toho co umí můj regulátoru. Nevymýšlejte proto nic jiného. Regulátor stál 150,- a panel 1000,-(před 4 lety), žádný větší panel-y, či lepší regulátor se mě nevyplatí a nemám důvod kupovat. Držte se prosím dotazu. Děkuji.
Naposledy upravil(a) Petr-II dne 11 čer 2019, 11:38, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#10 Příspěvek od tomasjedno »

Petr-II píše:Jedu na to už 4tým rokem a jsem spokojen
Tak co bylo důvodem k pořízení nového regulátoru, když to už 4 roky pohodově funguje i se zasulfatovanou baterkou? Není to tak, že ten dosavadní regulátor to nabíjí na 13,8 V a nic dalšího neřeší?

Kdyby to byl můj systém, tak si ho nastavím
1. při kolika V vypnout nabíjení (13,8V)
2. při kolika V obnovit nabíjení (13,0V)
3. při kolika V odpojit zátěž od baterky (12,0V)

Uživatelský avatar
Petr-II
Příspěvky: 392
Registrován: 10 pro 2008, 01:00

#11 Příspěvek od Petr-II »

Důvodem byla cena 150,-Kč, 2 USB konektory a display s přehledem vyrobené- spotřebované energie. Stačí? Proč jsem se vlastně vůbec ptal. Nejraději bych to vlákno smazal ...

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#12 Příspěvek od masar »

Petr-II píše:...Poradíte co nejlépe nastavit pro obyčejnou Pb aku pro auto? Panel dává jen 40Wp a maximálně 2,17A.
(v závorce nastavení od výrobce)
1. při kolika V vypnout nabíjení (13,7V)
2. při kolika V obnovit nabíjení (12,6V)
3. při kolika V odpojit zátěž od baterky (10,7V)
Myslím, že ti dobře poradil Kremik. Protože obnovit nabíjení baterie až při poklesu jejího napětí představuje zbytečnou ztrátu. Představ si třeba, že k poklesu napětí na zvolenou mez (a nastartování nabíjení) dojde před setměním. V tom případě ti může ta zahozená (nenačerpaná) energie chybět.
Takže bych napětí bodu 2 dal stejné, jako v bodě 1 (pokud to regulátor umožňuje).
:wink:

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#13 Příspěvek od ZdenekHQ »

Hlavně akumulátor, u kterého se při dosažení 13.8V a běžné teplotě ta nabíječka rovnou odpojí se prakticky ani nenabije.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#14 Příspěvek od masar »

Ta hodnota dobíjecího napětí se stanovuje s ohledem na nutnou údržbu akumulátoru. Hodnota kolem 13,8V je akceptovatelná. Akumulátor má v tomto stavu kolem 60% jmenovité kapacity. Nedá se tedy říct, že by byl nenabitý... :wink:

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#15 Příspěvek od ZdenekHQ »

Ta hodnota stárnutím poměrně rychle klesá. Určitě bych se na ni nespoléhal.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Odpovědět

Zpět na „Poradna“