Pájení
Moderátor: Moderátoři
Pájení
Ahoj, mohl by mi tu někdo poradit? Už nevím co s tím. Můj způsob pájení vypadá tak, že nejdříve očistím DPS lihem, následně nanesu vrstvu rozpuštěné kalafuny acetonem a nechám zaschnout. Poté začínám pájet. Vždy pájku "vymáchám" v kalafuně, dále ji hrotem položím na pájecí bod a k nozičce součástky přiložím cín. Spoj ohřívám max. 3 vteřiny. Poté pájku odkládám. Problém je v tom, že se pokaždé vytvoří studeňák. Zkoušel jsem pájku nechávat déle na pájecím bodě nebo s ní mírně hýbat po nozičce součástky. Cín se vždy krásně rozleje, ale po pájení má matný povrch. Cín používám olovnatý z let 1980 - 1990, původem ČSSR. Pajím mikropájkou z Číny při teplotě 250 - 300°C max. Za každé rady budu rád, díky.
- Ivan_Ryger
- Příspěvky: 1265
- Registrován: 02 bře 2005, 01:00
- Bydliště: Bratislava, Petrzalka
vážnì to chce foto, jinak tý kalafuny bych asi ubral - oèistit desku pøiložit èistý hrot na pájený místo a pøidat trubièkový cín
hrot se musí èistit a cín který je tam déle oxiduje bìžnì za 15 vteøin, takže mokrou houbièku nebo èisticí "drátìnku"
pøepálená naprasená kalafuna to moc nevylepší
pokud je výsledek furt špatný, zkusit jiný cín hlavnì ne bezolovo
hrot se musí èistit a cín který je tam déle oxiduje bìžnì za 15 vteøin, takže mokrou houbièku nebo èisticí "drátìnku"
pøepálená naprasená kalafuna to moc nevylepší
pokud je výsledek furt špatný, zkusit jiný cín hlavnì ne bezolovo
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Zkus přidat teplotu na páječce - Většinou jsou levný mikropájky řešený tak, že pouze omezují výkon do tělesa jednoduchým triakovým regulátorem. Většina páječek s termostatem má kontrolku, která hlásí, že se těleso vytápí - ta musí v klidu při dosažené teplotě blikat.
Pokud máš jen prosté omezení výkonu, tak Ti hrot "v akci" zchládne, protože mu spoj odebírá teplo. Optimální nastavení si musíš vyzkoušet na nějaké desce, kterou hodláš vyhodit, nebo stavbou nějakýho "cvičnýho" zapojení.
Kdysi jsem tu měl ale nějaký starý cín, který sice dělal skoro předpisový spoje, ale po vychladnutí a ztuhnutí byl matný, jakoby opískovaný.
Pokud máš jen prosté omezení výkonu, tak Ti hrot "v akci" zchládne, protože mu spoj odebírá teplo. Optimální nastavení si musíš vyzkoušet na nějaké desce, kterou hodláš vyhodit, nebo stavbou nějakýho "cvičnýho" zapojení.
Kdysi jsem tu měl ale nějaký starý cín, který sice dělal skoro předpisový spoje, ale po vychladnutí a ztuhnutí byl matný, jakoby opískovaný.
U kvality cínu mùže být velký problém - s kamarádem jsme koupili (doprava)cínovou pájku, on to odzkoušel a chrochtal blahem. Když jsem zaèal pájet já zjistil jsem, že povrch je matný a samotný pájení taky nic moc. Musím èíhnout èím pájel pøedtím, že ho to tak uchvátilo. Se ani nedivím, že prodejce má fotky na webu rozšmudlaný. Modrej na foto bída, jen tak v nouzi, èervenej paráda.
Takže jsem neušetøil ani za tu dopravu, musím koupit novej.
Takže jsem neušetøil ani za tu dopravu, musím koupit novej.
Mám snad čtyřicet let starý „cín“ který se prodával za 1,- Kčs v prodejnách Elektro-radio. Dodávala ho Mecahnika v.d.i., Praha. Již zašedlý, ale pájet se s ním dá pořád. Samozřejmě, není to pro mikropájku. Tazatel popisoval úpravu DPS a postup pájení. Ale nějak zapoměl, že ta pájka se musí spojit nejen s měděnou ploškou na DPS, ale i s vývodem součástky, nebo s pájeným vodičem. A dovedu si představit, že chyba může být i v zoxidovaném povrchu „drátku“ pájené součástky. Chce to pak před pájením, přívod mechanicky očistit až na leský kov. Snad nemusím upozornit, že některé kovy a jejich slitiny, sotva cínová pájka spojí a některé vodiče můžou být též lakovány?
je zaujimave citat taketo problemy s pajkovanim. zacinal som , aj teraz pajkujem 99% trafopajkou. Okrem toho ked som raz pajkoval bezolovom, som este nikdy nemal problem s pajkovanim / spojom / lesklim cinom.
a to zdaleka nerobim postup ako si opisal. skratka neocisteny plosak, ak treba pridam kalafoniu , dam trochu cinu, zohrejem podla potreby. preve vcera sa mi nechcelo skrabkat kus drotiku , tak som lak skratka opalil teplotou pajkovacky, nasledne pridal trochu kalafonie k cinu a je to....
myslim ze za tie roky si uz cvakanim spinaca dokazem regulovat teplotu podla potreby.
podla mna maz nizku teplotu.
a to zdaleka nerobim postup ako si opisal. skratka neocisteny plosak, ak treba pridam kalafoniu , dam trochu cinu, zohrejem podla potreby. preve vcera sa mi nechcelo skrabkat kus drotiku , tak som lak skratka opalil teplotou pajkovacky, nasledne pridal trochu kalafonie k cinu a je to....
myslim ze za tie roky si uz cvakanim spinaca dokazem regulovat teplotu podla potreby.
podla mna maz nizku teplotu.
Myslíš tím zajisté "cín" průměru cca 2,5-3 mm plněný nějakým sajrajtem co skoro vše sežral (asi Eumetol) a co byl namotanej na takovým "motýlku" z tvrdýho papíru? Ten tu ještě někde mám, úplně šedivej. Mělo to dost málo cínu, prý stejná slitina jako trojůhelníkový tyče pro klempíře.Otkundes píše:Mám snad čtyřicet let starý „cín“ který se prodával za 1,- Kčs v prodejnách Elektro-radio. Dodávala ho Mecahnika v.d.i., Praha. Již zašedlý, ale pájet se s ním dá pořád.
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!