Motorek větráku z mikrovlnky (pro rotační jiskřiště?)

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
mi-ro
Příspěvky: 7651
Registrován: 08 úno 2005, 01:00
Bydliště: rovina u Kolína

#16 Příspěvek od mi-ro »

Já jsem asi zrovna ve škole chyběl. Ale co je/k čemu je prosím to rotační jiskřiště?
..to bude jen ňákej odpůrek

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#17 Příspěvek od Artaban001 »

Rotační jiskřiště má tu vlastnost, že v klidu má kontakty daleko od sebe a k přeskoku dojde, když se kolem sebe mihnou. Využívalo se to u střídavých Tesláků, kdy se třeba na začátku periody nabil kondík a v době trvání obrácené periody se díky synchronnímu motoru kondík vybil do tesly. Rotační jiskřiště má v klidu vysokou izolační pevnost, protože kontakty jsou daleko od sebe. Přeskoku se dociluje jejich přiblížením až na přeskokovou vzdálenost. Dále se rotací líp chladí a dále se líp rozhání splodiny ionizovaného vzduchu.

Uživatelský avatar
jade
Příspěvky: 962
Registrován: 28 pro 2004, 01:00
Bydliště: Brno

#18 Příspěvek od jade »

Především nedostižně zhasíná oblouk.
Ale tohle jsem chtěl, snad prý se synchronní motory používají na pohon talíře v mikrovlnkách?
Kde všude je jde vlastně najít pro všeliké bastlení?

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#19 Příspěvek od Artaban001 »

Synchronní motory:
- Dynamo z kola. Ono to vlastně není ani dynamo, ale 6-ti pólový alternátorek s rotujícím magnetem a drápkovou konstrukcí statoru s jedinou cívkou. Na 6V AC se občas samo nerozběhne, musíš mu pomoct rukou. Směr otáček podle toho, na kterou stranu jej roztočíš.
- Motorek pohonu talíře mikrovlnky. Je to asi 6-ti pólový synchronní motorek s rotujícím magnetem a s drápkovou konstrukcí statoru podobně jako to dynamko z kola. Je zabudován do šasí z převodovkou do (strašně) pomala - vhodný tak na gril na kuřata. Při roztočení rukou dá až 400V na prázdno
-Čerpadlo z pračky: Synchronní motorek, kde je 2-pólový magnet válcového tvaru uzavřen v plastový komůrce spolu s vrtulí. Rotor se brodí v čerpané vodě. Hřídel prochází celým rotorem, mezi vrtulí a magnetem je schválně vytvořená vůle až třičtvrtě otáčky kvůli rozběhu. Směr rotace je dán tvarováním pólových nastavců "podkovy s cívkama.
-ostřič nožů - konstrukce podobná čerpadlu z pračky, magnetický rotor se motá přímo v tý podkově z cívkama. Kvůli výkonu je nadimenzován jen na 3 minuty chodu s tuším-že půlhodinovou přestávkou.Pak jsou ještě motorky z různých časovačů, programátorů, nebo můžeš zkusit zapojit 2 cívkový krokový motor na střídavý proud o odpovídajícím napětí a druhý vinutí přes kondenzátor - kapacitu budeš muset vyzkoušet. Získáš tak nejpomaleji běžící synchronní motorek .
když si z pračkovýho čerpadla vypreparuješ podkovu z cívkama a ten rotující magnet, můžeš si ten motorek zhotovit podle svýho - tu "vůlospojku" je žádoucí zachovat - motor se musí rozběhnout bez zátěže.

Uživatelský avatar
jade
Příspěvky: 962
Registrován: 28 pro 2004, 01:00
Bydliště: Brno

#20 Příspěvek od jade »

Artaban001:
Díky, vyhrabal jsem pračkové čerpadlo, do prostoru magnetu a kluzných ložisek jsem nalil trochu oleje ( původně tam musela být voda, všude vodní kámen a rez) a teď vymýšlím, jak na vrtulku připevnit kontakty.
Je, pravda, už trochu oběhaný, ale za pokus to stojí.

Danhard:
díky za nabídku, ale zdá se, že mám součástek dostatek.
Motorek s 300rpm je opravdu trochu moc pomalý...

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#21 Příspěvek od danhard »

To se dělá tak, že je jiskřiště jen na patřičném úhlovém úseku.
Jako rozdělovač u šestiválce.
Třífázový rotační usměrňovač ani jinak nejde :)
Pochybuji, že máš stovky 15kV odporů :lol:

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#22 Příspěvek od Artaban001 »

Teď jsem si na to vzpoměl - jeden čas jsem se o to zajímal, ale nebyl čas to zrealizovat - někdo, z Teslistů zkoušel předělat asynchronní motor na synchronní, kterýmu se říkalo snad reluktanční. Šlo o to, že se u rotoru 1P odbrousily dvě protější strany, u 2P se rotor zbrousil na čtyřech stranách - skoro do čtverce. Motor se rozběhl asynchronním způsobem a pak byl vtažen do synchronizmu tvarem rotoru.
jeden z odkazů jsem nakonec našel zde:
http://www.emartinka.cz/index.asp?IDKat ... kce=clanek

Poznámka : 1P a 2P označují počet pólových dvojic (1P je dvojpólový motor, 2P je čtyřpólový - jednopólový neexistuje)

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#23 Příspěvek od danhard »

Tam jde o to, jak jsou vyjádřené magnetické póly rotoru.
Asynchronní motor má póly schválně ze šikma, aby nebyly vyjádřené :)
Reluktační synchronní motor má velmi mizerný rozběhový moment.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#24 Příspěvek od Artaban001 »

Kdyby nebyla klec "zkroucená", asynchronní motor by při běhu něco jako "rázoval" - byl by hlučnější na vyšších frekvencích - Kdybys měl tu možnost a napájel takový motor takovým napětím, abys mohl rotor bezpečně rukou zastavit, tak když si jej nechaš v ruce protáčet, tak si můžeš všimnout, že když je klec rovná, tak rotor má vyšší sílu, když proběhne tyč klece pod pólem cívky. Ze stejnýho důvodu je i zkroucený rotor univerzálního motoru, nebo stejnosměrnýho s delší kotvou - motor není tak hlučný a má rovnoměrnější chod.
Naposledy upravil(a) Artaban001 dne 22 črc 2019, 22:02, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#25 Příspěvek od danhard »

No, byla by tam snaha přejít do synchronního režimu, proto musí být magneticky "hladký".
Má to také vliv na momentové charakteristiky a úrovni skluzu.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#26 Příspěvek od Artaban001 »

Ještě existují tady celkem neznámé "Hysteresní synchronní motorky", které mají rotor z magneticky tvrdého materiálu. Motor se rozbíhá sám, jako asynchronní motor. Využívá se vytváření dočasných zmagnetovaných míst na rotoru, které se při dosažení synchronních otáček "prohlubují" - mají stejnou rozteč, jako statorový póly. Nevím, zda by šel takhle upravit mikrovlnkový větráček - dost často je vídám ve vodních ventilech, kde ve stavu pod proudem drží ventil zavřený - jsou schopný dávat sílu i do zabržděnýho stavu.

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#27 Příspěvek od danhard »

To je takový produkt čínského "vývoje", použití nevhodného materiálu a ono to nějak funguje :lol:

To jsi asi ještě neviděl, synchronní motor s rozběhovou sekcí, vše na jedné hřídeli ve společném statoru ?

Uživatelský avatar
jade
Příspěvky: 962
Registrován: 28 pro 2004, 01:00
Bydliště: Brno

#28 Příspěvek od jade »

Artaban001 píše: tu "vůlospojku" je žádoucí zachovat - motor se musí rozběhnout bez zátěže.
No jo, ale pokud "vůlespojku" ponechám u jiskřiště, nebudu schopen nastavit fázi sepnutí. Navíc motorek tady stejně poběží naprázdno.
Odstranil jsem z hřídele vrtulku i se spojkou a nalisuji (nebo přitáhnu červíkem) nástavec pro wolframovou tyčku.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#29 Příspěvek od Artaban001 »

Masa toho Tvýho jiskřiště musí umožnit tomu válcovýmu magnetu co nejrychlejší reakci na změnu magnetického pole. Při zapnutí napájení sebou magnet zavrtí a během první půlotáčky se zrychlí natolik, že má obvodovou rychlost stejnou jako při 3000ot/min - pak se udrží v rotaci. proto je tam ta "vůlespojka", která připojí zátěž k magnetu, když už je urychlen na provozní otáčky - pokud je v klidu magnet v nevhodné pozici, párkrát sebou zavrtí tam i zpět a tím si nastaví vůli. Směr roztočení je udán tvarováním konců podkovy z cívkama (magnet má neutrální polohu ve stavu bez napájení cívek jinou, než když jsou cívky pod proudem - podobně funguje krokový motorek v hodinkách)

Uživatelský avatar
jade
Příspěvky: 962
Registrován: 28 pro 2004, 01:00
Bydliště: Brno

#30 Příspěvek od jade »

Na osce se bude točit jen 2mm wolframová tyčka o délce 80mm (rotační průměr). Žádný talíř, nebo něco takového.
Ta nemůže představovat pro 30W motorek žádnou zátěž. Ostatně praxe ukáže...
Jinak počítám s BPS 100, čili dvouramenný rotor bude spínat 2 páry jiskřišť po 45°.
Deska statoru bude otočně nastavitelná pro vyladění fáze.

Odpovědět

Zpět na „Poradna“