Motorek větráku z mikrovlnky (pro rotační jiskřiště?)
Moderátor: Moderátoři
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
- tomasjedno
- Příspěvky: 5634
- Registrován: 11 říj 2008, 02:00
- Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Tak v Tatramatce určitě, pak jsem měl Philco, vyhazoval jsem jí asi před 15-ti lety, tam byl taky, ARDo nevím, tam jen vím, že tam byl vysokotáčkový na buben, nestačil jsem ho zachránit a teď LG direct drive, ale pumpu jsem zatím nezkoumal.
No vidíš a Ty ho doporučuješ, aby ho použilArtaban001 píše:motorek co vrtí talířem má nevyjádřený směr rozběhu.
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Motorek co vrtí talířem, má tak kolem 300 ot za minutu, navíc je zabudovanej v převodovým soukolí, který jeho otáčky změní na pár za minutu jsem nedoporučoval. Byl to přehled, kde všude se dá najít synchroní motorek. Na rotační jiskřiště tak maximálně motor z ostřiče nožů, nebo z čerpadla automatické pračky, nebo pak ten upravený asynchronní motor podle odkazu výše.
prvykrat ked som videl dany typ motorceka tak som najprv nechapal, potom som hlbkovym badanim zistil ze motorcek sa potrebuje odrazit od vrtulky. Skratka ako sa tak pootoci na jednu stranu , narazi na vrtulku, v tom momente sa zmeni smer magn. Pola a odrazeny rotor uz nasledne spolu s magnetizmom prekona polotacku a rozbehne sa. Sam sa nerozbehne. PS toci sa nahodne na hociktoru stranu.jade píše:Opravdu se netočí, jen vibruje a to i pokud na hřídelce není nic připojeno, čili úplně naprázdno. Nerozumím tomu, jak se to může roztočit jen tím, že se vrtulka připojí až po otáčce, když rotor sám mi jen vibruje a netočí se !
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
pračkový synchrooní motorek jsem studoval docela dlouho - měl jsem i jedno zánovní čerpadlo, kdy chvíli po výměně pračka odešla, tak jsem jej vymontoval a rozebral. Nechal jsem si jen ten díl s vrtulí ze statorem, co připomíná podkovu z cívkama na koncích. Tohle čerpadlo jsem opakovaně připojoval na 230V a pokaždý se otáčelo na stejnou stranu rychlostí 3000Ot/min. Na magnet však působí síly, které jsou kolmé na osu otáčení, tak se časem vymlátí uložení hřídele, kterému se stěží dá nazvat ložiskama.
Pokud se na magnet natvrdo cokoliv naaplikuje, co zvětší jeho "masu", je možný, že v okamžiku, kdy má magnet udělat první půlotáčku, v tý půlotáčce nedosáhne takové rychlosti, kdy po zániku pole vlivem toho, že jde o cívky napájené střídavým proudem, se magnet nedostane do vhodné polohy, kdy jej následující změna pole pootočí o další půlotáčku. Ten magnet má jisté "rozmezí", kdy může svoji rotací sledovat to pulsující magnetické pole, jehož překročení vede k tomu, že se magnet zastaví a začne vibrovat.
Dále - nevím, jak se této vlastnosti synchronních motorů říká - kdy jde o to, že pokud na prázdno rotující motor zatížím, rotor se o pár stupňů jakoby pootočí proti směru otáček, ale stále rotuje dál konstantních 3000 ot/min. Dalším zvyšováním zátěže se ten úhel mezi polohou při chodu naprazdno a při zátěži zvyšuje - až do okamžiku, kdy se ta vazba přetrhne a motor se zastaví.
Další případ je, když se zatížený synchronní motor prudce odlehčí, tak může rotor kolem té "neutrální polohy" párkrát překmitnout - párkrát se mi stalo, když jsem blbnul s tím dynamkem z kola, že se škubavě otáčelo a mírným přibržděním se pak točilo plynule. Už nevím, co jsem se tenkrát s tím snažil pohánět.
Něco o synchronních čerpadlech zde:
https://web.itu.edu.tr/~duzgunb/reference2.pdf
Pokud se na magnet natvrdo cokoliv naaplikuje, co zvětší jeho "masu", je možný, že v okamžiku, kdy má magnet udělat první půlotáčku, v tý půlotáčce nedosáhne takové rychlosti, kdy po zániku pole vlivem toho, že jde o cívky napájené střídavým proudem, se magnet nedostane do vhodné polohy, kdy jej následující změna pole pootočí o další půlotáčku. Ten magnet má jisté "rozmezí", kdy může svoji rotací sledovat to pulsující magnetické pole, jehož překročení vede k tomu, že se magnet zastaví a začne vibrovat.
Dále - nevím, jak se této vlastnosti synchronních motorů říká - kdy jde o to, že pokud na prázdno rotující motor zatížím, rotor se o pár stupňů jakoby pootočí proti směru otáček, ale stále rotuje dál konstantních 3000 ot/min. Dalším zvyšováním zátěže se ten úhel mezi polohou při chodu naprazdno a při zátěži zvyšuje - až do okamžiku, kdy se ta vazba přetrhne a motor se zastaví.
Další případ je, když se zatížený synchronní motor prudce odlehčí, tak může rotor kolem té "neutrální polohy" párkrát překmitnout - párkrát se mi stalo, když jsem blbnul s tím dynamkem z kola, že se škubavě otáčelo a mírným přibržděním se pak točilo plynule. Už nevím, co jsem se tenkrát s tím snažil pohánět.
Něco o synchronních čerpadlech zde:
https://web.itu.edu.tr/~duzgunb/reference2.pdf
Já jsem právě rotor maximálně odlehčil, odstranil jsem vrtulku a nechal hřídelku prázdnou. Dost tvrdě to vibrovalo na místě až celý motorek "skákal". Při zatížení wolframovou tyčkou se rotor po zapnutí jen chvěl na místě, po "pobídnutí" prstem vířil asi o čtvrt otáčky.
Musím podotknout, že hřídelka je už dost vydřená, nicméně s orig. vrtulkou se točila.
Musím podotknout, že hřídelka je už dost vydřená, nicméně s orig. vrtulkou se točila.