Plošák škrabák
Moderátor: Moderátoři
Plošák škrabák
Dnes mě čeká jednoduchej, malinko pozměněnej plošák viz fotka. Je sice oboustran ale na druhý straně jsou jen odizolovaný pájecí body. Takže pokud dám spoje na opačnou stranu, může být i jednostran a i bez prokovení vše zapájím. Původně to je přípojka pro vysílací modul 35MHz pro RC ovládání, ta deska mohla být zároveň protiváha prutový antény, jejíž patka je na druhý straně desky, (ty dvě plechový packy a šroubek). Nyní tam bude modul 2,4GHz, patka je zbytečná, modul má svůj penderk.
Je to vlastně pouze propojení 3 konektorů a kabílkovýho vývodu celkem čtyř DC napětí (CHar, Bat, RF+, GND) a jednoho modulačního PPM (SIG).
Jak tu desku co nejrychlejc splácat? Fotocesta je dlouhá, navíc nemám fotodesky a chlorid. Rýt to na CNC, nemám glavír hrot a posledně jsem měl problém s přenosem Gerbera na DXF pro frézku. Rýt to ručně je pakárna.
Tak mě potom jen napadá malovat trubičkáčem a nebo desku polepit reklamkou fólií a vyřezat mezery skalpelem. Vydrží reklamka a nebo nitrobarva Celox peroxyd? Lihovej centropen žere spolehlivě. Je ještě něco jinýho na metodu dělících čar, což tohle vlastně je?
Díky
Je to vlastně pouze propojení 3 konektorů a kabílkovýho vývodu celkem čtyř DC napětí (CHar, Bat, RF+, GND) a jednoho modulačního PPM (SIG).
Jak tu desku co nejrychlejc splácat? Fotocesta je dlouhá, navíc nemám fotodesky a chlorid. Rýt to na CNC, nemám glavír hrot a posledně jsem měl problém s přenosem Gerbera na DXF pro frézku. Rýt to ručně je pakárna.
Tak mě potom jen napadá malovat trubičkáčem a nebo desku polepit reklamkou fólií a vyřezat mezery skalpelem. Vydrží reklamka a nebo nitrobarva Celox peroxyd? Lihovej centropen žere spolehlivě. Je ještě něco jinýho na metodu dělících čar, což tohle vlastně je?
Díky
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Já vždycky leptal s HCL a H₂O₂, barvil jsem to lakem na nehty.
Pokud jsem si dobře nachystal lázeň (cca 2 díly H₂O, jeden díl H₂O₂ a jeden díl HCL), tak jsem měl vyleptané za cca 5 minut.
Pokud jsem si dobře nachystal lázeň (cca 2 díly H₂O, jeden díl H₂O₂ a jeden díl HCL), tak jsem měl vyleptané za cca 5 minut.
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Je pravda, že jsem neleptal už aspoň 15 let.
Ale co jsem se díval na laky, kterými se lakuje moje lepší polovička, tak takové ty normálnbí červené vypadají tak nějak stejně jak tehdy.
Asi jedině zkusit.
Já míval laky z Hlubny, ale co se dívám, tak už je nevyrábějí.
Ale co jsem se díval na laky, kterými se lakuje moje lepší polovička, tak takové ty normálnbí červené vypadají tak nějak stejně jak tehdy.
Asi jedině zkusit.
Já míval laky z Hlubny, ale co se dívám, tak už je nevyrábějí.
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
to je fakt, o něco menší pakárna je probrousit drážky brusným kotoučkem (Dremel atd) na stopce 2,3 mm, šířka asi 0,5mm, průměry kotoučku cca 20 mm. Rovné linie jdou bez potíží, trochu opatrnosti v místech pravoúhlých křížení, kde se obyčejně musí trochu přetáhnout do kříže. Za chvilku to máš.Celeron píše:Rýt to ručně je pakárna.
https://www.instructables.com/id/Make-a ... -a-Dremel/
Nebo zanést nakreslenou desku zubní laborantce spolu s čekuládou, ona si už poradí se svými nástroji.
Naposledy upravil(a) Crifodo dne 07 srp 2019, 12:34, celkem upraveno 1 x.
Používal jsem taky nopi pásku, taková ta hnìdá balicí - plast.
Desku odmastit, nebo odrbat šmirglem 1000-2000 a polepit páskou.Pokud možno bez bublin.
Tam kde jsou spoje na pásce pøelepit pøes sebe cca.2-3mm. Potom vyøezat dìlicí èáry - skalpel
silné žiletky ap. 2 x vedle sebe, jak chceš širokou mezeru a vytahat proužky pinzetou.
Leptat mùžeš èím chceš. Páska snese i kyselinu dusiènou.
Jen pozor na pásku, která nemá lepidlo po celé ploše, ale v pruzích ta se podleptává.
Ale snadno to je vidìt na kousku pásky proti svìtlu.
Desku odmastit, nebo odrbat šmirglem 1000-2000 a polepit páskou.Pokud možno bez bublin.
Tam kde jsou spoje na pásce pøelepit pøes sebe cca.2-3mm. Potom vyøezat dìlicí èáry - skalpel
silné žiletky ap. 2 x vedle sebe, jak chceš širokou mezeru a vytahat proužky pinzetou.
Leptat mùžeš èím chceš. Páska snese i kyselinu dusiènou.
Jen pozor na pásku, která nemá lepidlo po celé ploše, ale v pruzích ta se podleptává.
Ale snadno to je vidìt na kousku pásky proti svìtlu.
Nebo lihová fixa a leptat v chloridu, takhle jsem navrhoval a prototypoval ve své předpočítačové éře, navrhnout na čtverečkovaném papíru s tužkou a gumou v ruce, propíchat pady přes papír na cuprex jehlou, načmárat lihovou fixou a vyleptat v chloridu. Ve škole při vyučování jsem to navrhl, odpoledne vyrobil a večer bylo hotovo včetně osazení a oživení Dnes jednoduché věci prototypuji na vlastnoručně navržený a v Číně na zakázku vyrobený univerzál, kde se střídají pole s rastrem 2,54x2,54 a pole s rastrem 1,25x2,54, vše v smd bez děr, složitejší věci posílám rovnou na Allpcb, za pár dní mám doma desku v profi kvalitě a nemusím se patlat se vším tím humusem kolem přípravy domácího leptání.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
Na systém dělicích čar používám černou samolepicí fólii, zbytky-pásy z reklamky. Drží mnohem líp, než jakákoli lepicí páska. Mám tu zkušenost, že je lepší, když je z jednoho kusu - pod to překrytí to na hranách zateče.
Řežu smrtelně jedovatě nabroušeným, pedikérským skalpelem, zdá se mi s ním o něco lepší práce, než s lámacími noži.
Na kreslení tenkým štětečkem s pár chlupy už léta používám buď nitrobarvu na kůži, prodávané v takové malé 200g piksličce. Nejlíp černou. Když náhodou blbě zavřu a zaschne, tak je vždycky po ruce 0,5kg piksla černé, nitrokombinační barvy, původně to bylo myslím na auta a vyhovuje taky.
Ani nevím, jestli se ještě nitrokombinační barva běžně prodává. Ředí se buď C6000, nebo i čistým acetonem.
Kdysi jsem měl od staršího kolegy takovou černou hmotu, připomínalo to měkký včelí vosk a ředilo se to benzínem. Tím se kreslilo výborně i trubičkovým perem, protože to tak brutálně rychle neschlo. Přetažené či přetečené okraje se u téhle hmoty daly krásně odškrábnout, anebo chybějící doplnit bez rizika poškození okolí.
Kyselině to odolávalo, ale s peroxidem opatrně, aby se roztok moc neohříval.
Bylo to namíchaný podle nějakého knižního receptáře pro amatéry.
Pak mi podle té knížky z něčeho namíchal i tmel na patice elektronek. Držel jak židovská víra i na výkonových elektronkách a vypadal i podobně, jako ten původní.
Zatmelil jsem s tím všecky uvolněné 4654, EL12sp, EL50, ale i uvolněný AF7, CF50, EF8 a podobný lamelky ze starých přijímačů, z novějších i oktály na EL34, když se musela měnit patice skrz ulomený vodicí klíč.
Dnes už by na takovéhle vychytávky určitě nešly sehnat suroviny, anebo jsou zakázaný, páč je používají teroristi
Ještě před 2 lety šlo objednat po litrových baleních klasický trichloretylen - dnes už jen 200L bečku, na občanku a IČO - co kdybych tu bečku chtěl celou vyšňupat..?
Nebo víte snad někdo, co přesně je tzv. anilinhydrid? Byly to bílé vločky a staří machři přidávali objemových asi 0,1% do roztoku kalafuny v acetonu. Pak to mělo mnohem lepší pájecí schopnosti starších součástek i smáčivost.
Doteď jsem nezjistil, co za chemikálii se pod tím starým názvem skrývá. Roztok, který mi ten známý starší kolega namíchal, už dávno došel a tak teď moderně stříkám desky pájecím a ochranným sprejem SK10.
Podmínka je vždy precizní odmaštění fólie a případně u staršího materiálu zbavení oxidu jemným tekutým pískem ala Real.
Jinak HCl+H2O2 i v mírné dávce peroxidu podleptává okraje.
S chloridem jsem dělal jednou a už nikdy víc. Anebo jo, ale v atombordelu, co se pak opláchne wapkou
Všecky nádoby i prsty jsou od toho rezavý, okolí i oblečení flekatý a rozežraný..
Řežu smrtelně jedovatě nabroušeným, pedikérským skalpelem, zdá se mi s ním o něco lepší práce, než s lámacími noži.
Na kreslení tenkým štětečkem s pár chlupy už léta používám buď nitrobarvu na kůži, prodávané v takové malé 200g piksličce. Nejlíp černou. Když náhodou blbě zavřu a zaschne, tak je vždycky po ruce 0,5kg piksla černé, nitrokombinační barvy, původně to bylo myslím na auta a vyhovuje taky.
Ani nevím, jestli se ještě nitrokombinační barva běžně prodává. Ředí se buď C6000, nebo i čistým acetonem.
Kdysi jsem měl od staršího kolegy takovou černou hmotu, připomínalo to měkký včelí vosk a ředilo se to benzínem. Tím se kreslilo výborně i trubičkovým perem, protože to tak brutálně rychle neschlo. Přetažené či přetečené okraje se u téhle hmoty daly krásně odškrábnout, anebo chybějící doplnit bez rizika poškození okolí.
Kyselině to odolávalo, ale s peroxidem opatrně, aby se roztok moc neohříval.
Bylo to namíchaný podle nějakého knižního receptáře pro amatéry.
Pak mi podle té knížky z něčeho namíchal i tmel na patice elektronek. Držel jak židovská víra i na výkonových elektronkách a vypadal i podobně, jako ten původní.
Zatmelil jsem s tím všecky uvolněné 4654, EL12sp, EL50, ale i uvolněný AF7, CF50, EF8 a podobný lamelky ze starých přijímačů, z novějších i oktály na EL34, když se musela měnit patice skrz ulomený vodicí klíč.
Dnes už by na takovéhle vychytávky určitě nešly sehnat suroviny, anebo jsou zakázaný, páč je používají teroristi
Ještě před 2 lety šlo objednat po litrových baleních klasický trichloretylen - dnes už jen 200L bečku, na občanku a IČO - co kdybych tu bečku chtěl celou vyšňupat..?
Nebo víte snad někdo, co přesně je tzv. anilinhydrid? Byly to bílé vločky a staří machři přidávali objemových asi 0,1% do roztoku kalafuny v acetonu. Pak to mělo mnohem lepší pájecí schopnosti starších součástek i smáčivost.
Doteď jsem nezjistil, co za chemikálii se pod tím starým názvem skrývá. Roztok, který mi ten známý starší kolega namíchal, už dávno došel a tak teď moderně stříkám desky pájecím a ochranným sprejem SK10.
Podmínka je vždy precizní odmaštění fólie a případně u staršího materiálu zbavení oxidu jemným tekutým pískem ala Real.
Jinak HCl+H2O2 i v mírné dávce peroxidu podleptává okraje.
S chloridem jsem dělal jednou a už nikdy víc. Anebo jo, ale v atombordelu, co se pak opláchne wapkou
Všecky nádoby i prsty jsou od toho rezavý, okolí i oblečení flekatý a rozežraný..
Naposledy upravil(a) sinclair dne 07 srp 2019, 14:15, celkem upraveno 1 x.
Mohu potvrdit výhody kreslení plošných spojů ve "skalních dobách" trubičkovým perem a to konkrétně asfaltem rozpuštěným v trichloretylenu (jiné rozpouštědlo je nevhodné) na vyhovující hustotu. Na desce to fest drží a dá se leptat v čemkoliv i značně agresivním. Při použití tenkého pera se dají udělat až téměř vlasové čáry (spoje) bez nebezpečí podleptání.
Dnes bych to řešil asi lihovkou na plošné spoje Edding a chloridem železitým.
Dnes bych to řešil asi lihovkou na plošné spoje Edding a chloridem železitým.
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
- Ivan_Ryger
- Příspěvky: 1265
- Registrován: 02 bře 2005, 01:00
- Bydliště: Bratislava, Petrzalka
páni, na leptanie sa mi osvedčil kolofóniový lak, ktorý predáva Elchemco. Je to zmes kolofónie a červeného farbiva ( z obyčajného pera) a "tajnej ingrediencie" v etanole. Stojí to pár korún, na rozdiel od všetkých tých centropenov a fixiek FeCl3 to nepodleptáva, po vyleptaní stačí dosku opláchnuť a môže sa na to priamo spájkovať bez nutnosti lak odstraňovať.
Na agresívnejšie leptadlá sa mi osvedčilo namiešať vlastný kolofónio-polystyrénový lak v toluéne.
Na agresívnejšie leptadlá sa mi osvedčilo namiešať vlastný kolofónio-polystyrénový lak v toluéne.
Možná to bude amylnitrit(C5H11NO2), nebo amylnitrát (C5H11NO3). Ale mate mě ty šupiny, tohle je kapalina. Všechno to bylo z nitrace dusičný a můžou tam být její zbytky, takže proto ta reaktivita při pájení. Dřív se to dalo splašit v lékárně, fet při náběhu na infarkt. Jeden dědek mi říkal, že to přidával v Gemě při nasazení v rajchu do Lotflusu.sinclair píše: Nebo víte snad někdo, co přesně je tzv. anilinhydrid? Byly to bílé vločky a staří machři přidávali objemových asi 0,1% do roztoku kalafuny v acetonu. Pak to mělo mnohem lepší pájecí schopnosti starších součástek i smáčivost.
Doteď jsem nezjistil, co za chemikálii se pod tím starým názvem skrývá.
Ten chemickej receptář pro elektroniku mi kdysi v sedmdesátkách koupil táta. Už tenkrát tam bylo spousta chemie do receptůr nesehnatelnejch. Blbý je, že nevím kam přišla a jak se přesně jmenovala.
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Ja takove desky delam toner transferem. Proste vytisknes na zluty papir z ebay, protahnes laminatorem a hodis do chloridu. Nic rychlejsiho neni. Delal tak bez problemu i desky s SSOP pouzdry, nekde jsem tu daval fotky.
Je pravda ze pokud ten laminator nemas, asi ti tahle rada moc nepomuze, ale opravdu se vyplati ho za 3kila poridit a vyzkouset si to. Pak uz jednostranne desky jen sekas jednu za druhou.
Je pravda ze pokud ten laminator nemas, asi ti tahle rada moc nepomuze, ale opravdu se vyplati ho za 3kila poridit a vyzkouset si to. Pak uz jednostranne desky jen sekas jednu za druhou.