tester regulátorů nabíjení 12V
Moderátor: Moderátoři
tester regulátorů nabíjení 12V
Zdravím,
Nevěděl by někdo poradit jak si udělat nějaké udělátko na odzkoušení regulátoru nabíjení na 12V ?
Už mě nebaví pořád běhat k vys.vozíku, přehodit dráty, vyzkoušet atd.
Díky
Nevěděl by někdo poradit jak si udělat nějaké udělátko na odzkoušení regulátoru nabíjení na 12V ?
Už mě nebaví pořád běhat k vys.vozíku, přehodit dráty, vyzkoušet atd.
Díky
Omlouvám se za špatně popsaný problém. Zkusím se malinko rozepsat, ale upozorńuji, že jsem silnoproudař a elektronika je moje hobby, tak se omlouvám za některé neodborné nebo špatné popisy.
Mám na stole několik těchto regulátorů. Nevím zpaměti typ, ale myslím si, že všechny dělají ve výsledku stenou věc. Mají čtyři konektory (54, D+, DF, B-). Možná pomůže když z hlavy zkusím vyjmenovat součástky - BDX33C, 2x BC237, elyt 47u/25V, 2x keramicky kond., 2x odpor 67R/2W, 3x IN4007, zener. 7V5).
Jde mi o to, že si nedovedu představit kde co mám naměřit, abych zjistil jestli ten regl. je funkční. Podle mě musím 12V napájet a pak na DF zvyšovat napětí abych zjistil jestli reguluje.
Prostě nasimulovat stav v autě.
Díky
Mám na stole několik těchto regulátorů. Nevím zpaměti typ, ale myslím si, že všechny dělají ve výsledku stenou věc. Mají čtyři konektory (54, D+, DF, B-). Možná pomůže když z hlavy zkusím vyjmenovat součástky - BDX33C, 2x BC237, elyt 47u/25V, 2x keramicky kond., 2x odpor 67R/2W, 3x IN4007, zener. 7V5).
Jde mi o to, že si nedovedu představit kde co mám naměřit, abych zjistil jestli ten regl. je funkční. Podle mě musím 12V napájet a pak na DF zvyšovat napětí abych zjistil jestli reguluje.
Prostě nasimulovat stav v autě.
Díky
V èasopise KTE niekedy okolo roku 1997 bot tester regulátorov nabíjania v aute . Skúsim pozrie, ak najdem ,tak cez www.uschovna.cz pošlem.
Nikdy neøíkejte, že nìco nejde, protože vždy se najde blbec, který neví, že to nejde, a udìlá to !
Úspìch je špatný uèitel. Kvùli nìmu si chytøí lidé myslí, že nemohou prohrát. (Bill Gates)
Úspìch je špatný uèitel. Kvùli nìmu si chytøí lidé myslí, že nemohou prohrát. (Bill Gates)
zdravím,
pokud si dobře vzpomínám, tak svorka 54 je napájení pod klíčkem, D+ je svorka z alternátoru taktéž D+ někdy R, tam se objeví napětí (v podstatě stejné jako na 54) až se alternátor roztočí, DF je buzení, tam se mění napětí, čím vyšší je napětí palubní sítě (tedy i na svorce D+ a 54), tím nižší je na DF, no a B- je kostra vozidla.
Při zkoušení můžeš 54 a D+ spojit dohromady a připojit na + reg. zdroje
mezi DF a B- zapojit žárovku - stačí 21W
B- na minus
pak by to mělo fungovat následovně:
do nějakých 13,5V žárovka svítí
od 13,5 do 14,8 žárovka s přibývajícím napětím zhasíná
no a od 15V výš nesvítí vůbec
myslím si, že na simulaci buzení alternátoru a odzkoušení funkce regulátoru by to mělo fungovat.
ale docela by mně zajímalo, jak to bylo vyřešené v tom KTE
pokud si dobře vzpomínám, tak svorka 54 je napájení pod klíčkem, D+ je svorka z alternátoru taktéž D+ někdy R, tam se objeví napětí (v podstatě stejné jako na 54) až se alternátor roztočí, DF je buzení, tam se mění napětí, čím vyšší je napětí palubní sítě (tedy i na svorce D+ a 54), tím nižší je na DF, no a B- je kostra vozidla.
Při zkoušení můžeš 54 a D+ spojit dohromady a připojit na + reg. zdroje
mezi DF a B- zapojit žárovku - stačí 21W
B- na minus
pak by to mělo fungovat následovně:
do nějakých 13,5V žárovka svítí
od 13,5 do 14,8 žárovka s přibývajícím napětím zhasíná
no a od 15V výš nesvítí vůbec
myslím si, že na simulaci buzení alternátoru a odzkoušení funkce regulátoru by to mělo fungovat.
ale docela by mně zajímalo, jak to bylo vyřešené v tom KTE
Konštrukcia v KTE funguje podobne ako napísal AEVN ,akurát je medz DF a -B žiarovka 1,2 W.
Je to vlastne zdroj z voltmetrom.
Je to vlastne zdroj z voltmetrom.
Nikdy neøíkejte, že nìco nejde, protože vždy se najde blbec, který neví, že to nejde, a udìlá to !
Úspìch je špatný uèitel. Kvùli nìmu si chytøí lidé myslí, že nemohou prohrát. (Bill Gates)
Úspìch je špatný uèitel. Kvùli nìmu si chytøí lidé myslí, že nemohou prohrát. (Bill Gates)
Díky tohle přesně jsem potřeboval vědět. Hnedka to dneska vyzkouším.
Jinak bych se taky rád podíval na tu konstrukci z KTE.
xexcel@seznam.cz
Jinak bych se taky rád podíval na tu konstrukci z KTE.
xexcel@seznam.cz
Já regulátory zkouším na jednom nebo dvou laboratorních zdrojích, zapojím kontrolku dobíjení, zátěžovou kontrolku místo rotoru a zkontroluji regulační napětí. Tento postup je asi popsán výše (nečetl jsem).
Stačí jen pochopit co která svorka znamená. Pojmenování vin například seznam na mém webu
Stačí jen pochopit co která svorka znamená. Pojmenování vin například seznam na mém webu
V principu se regler chová jako plynulej omezovač proudu z baterky do budicího vinutí altíku řízenej vnějším napětím - připojíš mu jednu svorku na mínus jako na kostru, druhou na plus jako na baterii, třetí na kontrolku nabíjení a čtvrtou přes žárovku 12V/21W spojíš taky se zemí. Postupně zvedáš napětí, nejdřív se má rozsvítit kontrolní žárovka nabíjení. Dokud napětí připojený mezi plus a mínus nepřekročí asi 12V, měla by kontrolka svítit a žárovka proti zemi svítit plným jasem (proud do budicí svorky altíku jde naplno), po dosažení hranice kolem 12-12,5V musí kontrolka zhasnout a zároveň by se měl začít postupně omezovat jas tý 21W žárovky zapojený namísto budicího vinutí až do hranice 14,5V, kdy by žárovka měla úplně zhasnout (alternátor je odbuzenej). Značení svorek viz web GeorgeB (Jirko, pokud jsem napsal nějakou blbost, tak se nestyď a můj popis funkce regleru oprav!).
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Ještě ybch doplnil, že u devítidodového alternátoru(tedy s pomocným usměrňovačem) je proud pro buzení brán právě z tohoto usměrňovače. PRvotní buzení(u stojícího/rozbíhajícího se alternátoru) je součtem remanentního magnetismu a proudu z kontrolky dobíjení. Po nabuzení je již na výstupu pomocného usměrňovače prakticky totožné napětí jako na B+ a buzení je bráno právě z tohoto usměrňovače.
Nemá cenu se tu více rozepisovat, nejlepší jsou staré pubikace věnované elektrice automobilů,traktorů,autobusů,náklaďáků. Jsou tam popsány jednotlivé regulátory od mechanických až po elektornické a několik variant zapojení alternátorů.
Sám jsem řešil (pro mě oříšek,jsem zvyklý na automobilové alternátory) alternátor na kombajnu a byl zapojen jinak. Regulátor spínal plus. A z LIAZky tam nepasoval.
Nemá cenu se tu více rozepisovat, nejlepší jsou staré pubikace věnované elektrice automobilů,traktorů,autobusů,náklaďáků. Jsou tam popsány jednotlivé regulátory od mechanických až po elektornické a několik variant zapojení alternátorů.
Sám jsem řešil (pro mě oříšek,jsem zvyklý na automobilové alternátory) alternátor na kombajnu a byl zapojen jinak. Regulátor spínal plus. A z LIAZky tam nepasoval.