Jak pøižhavit obrazovku
Moderátor: Moderátoři
Jak pøižhavit obrazovku
Dobrý den všem
Mám tu starý goldstar obrazovka viditelnì nic zkoušel jsem pøidat na Ug2 už je na stropì tzn když pøidám trochu vic tak už zobrazuje zpìtné bìhy
doèet jsem se tady že se dá nìják pøihavit mùže mi nìkdo øíct postup
Mám tu starý goldstar obrazovka viditelnì nic zkoušel jsem pøidat na Ug2 už je na stropì tzn když pøidám trochu vic tak už zobrazuje zpìtné bìhy
doèet jsem se tady že se dá nìják pøihavit mùže mi nìkdo øíct postup
Nepotřebuješ nutně regenerátor, někdy pomůžou postupy už kdysi tu popsané (jen hledat):
http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... 0382#10382
http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... regenerace
Je to pokus o resuscitaci, může vyjít a nemusí. Zkazit už stejně nemáš co.
Jestli je sklo stínítka nepoškrábané, nedostal se dovnitř vzduch, můžeš zkusit repasi výměnou:
http://www.reton.cz/crt/renovace.htm
Na Slovensku to zřejmě taky zprostředkuje www.nedis.sk (tady to Nedis dělá).
http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... 0382#10382
http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... regenerace
Je to pokus o resuscitaci, může vyjít a nemusí. Zkazit už stejně nemáš co.
Jestli je sklo stínítka nepoškrábané, nedostal se dovnitř vzduch, můžeš zkusit repasi výměnou:
http://www.reton.cz/crt/renovace.htm
Na Slovensku to zřejmě taky zprostředkuje www.nedis.sk (tady to Nedis dělá).
To přižhavení není fakt dobré,jen v krajním případě,nebo na krátké otestování obrazovky a stačí 1závit,rezistor1ohm/2w.S trvalým přižhavením vydrží obrazovka cca max.14dní.Mám to vyzkoušené ve třech případech,jen na zkoušku,když jsem měl připravenou novou v záloze.Pak je totálně v čudu.Regeneraci jsem ještě nezkoušel,tak nemohu radit.
Záleželo vždy na tom, jak dalece dokázala automatika vyrovnávat nesouběh. Regenerace v C110 (žádná automatika, každý nesouběh byl brzy vidět) probíhala téměř se 100% úspěšností a na dlouho, v C416, ta automatiku měla a účinnou, než se na to přišlo, takže byly šance tak 3 z 5 - přesto se mi dvakrát stalo, že jsem i tu regeneraci vzdal jako neúspěšnou, televize se vypnula a druhý den šlapala obrazovka jak nová. Asi dlouho, protože pak už o ní nevím.Nitro píše:Děkuji panu Hillovi a ostatním za náměty. Do Nedisu v TUto mám co bych kamenem dohodil. Jaká je procentualní úspěšnost těchto postupů
V tom Nedisu se zeptej, kdysi to šlo udělat tak, že se objednala renovovaná obrazovka a, když dorazila, rovnou sis ji mohl odvézt, pokud jsi tam nechal tu vadnou. Jestli to ještě dnes dělají, nevím - už přes 5 let jsem to od Nedisu nepotřeboval, vozili jsme monitorové obrazovky na renovaci přímo do Rožnova, tak jsem kolegovi občas přihodil vlastní a k večeru jsem si v Hořicích jen vyzvedl renovované. Tam to dělali výměnou sklo za sklo, samozřejmě u obrazovek, které měli ve skladu nadělané do foroty. Jinak se muselo dodat sklo a počkat, až to znovicírují uvnitř.
Tu automatiku měly u nás jako první televize s RGB kombinací MDA3501 a 3505, tedy C416, Mánes, Oravan... a u novějších TVP.
Starší TVP, ideální příklad je Color Universal, C110, C110ST(II), C424, C429 (a řada dovozových, například Videoton Libuše, Waltham VT537, řada Grundig Supercolor, Blaupunkt Palma a ještě dlouho potom halda Číňanů) měly pevně nastavený RGB konec: jedním trimrem v každé barvě se nastavila úroveň černé, jedním trimrem v každé barvě se nastavil náklon každé charakteristiky, jinak řečeno stupnice šedé. Když ta šedá dostala nějaký barevný odstín, musela se vypnout barva, vlézt dovnitř a šedou stupnici dostavit. U některých dovozových TVP odjinud byly zezadu ještě přístupné potenciometry (obvykle dva) k dorovnání zabarvení obrazu, to měly zejména Rubín C202, Běrjozka, C430, 431D (písmeno D na konci znamenalo jen to, že umí i kanály UHF) a další.
Ona barevná obrazovka, která neumí černobílý obraz, nebude zvládat správně barevný.
Někteří si nastavili úrovně jasu tak, aby černá byla skutečně zhasnutá a kontrast tak, aby při bílé obraz neblikal, a po patnácti letech ještě obrazovce nic moc nebylo. Jiní si nastavili televizi tak, aby jim nasvítila obývák a ušetřili za svícení lustrem. Tak obrazovky rychleji stárly a barvy rychleji rozjížděly. Hned bylo vidět, že něco není v pořádku. Jenže, kdo pořád poleze dovnitř a bude to rovnat?
Automatika byla řešením, s ní se objevila řada C416, Mánes, Color Oravan, Colortrony... zapojení, které v posledních třech řádcích snímkového zatemňovacího intervalu (tedy poslední tři řádky nad viditelnou částí obrazu) otestuje stav obrazovky, v každém řádku jednu barvu: závěrná napětí každé katody, strmost a svodové proudy. Tyto hodnoty uloží do paměťových kapacit a jimi udržuje nastavení šedé stupnice a proudu obrazovky vůbec po zbytek půlsnímku. Tedy obrazovka může normálně mít už dávno nekoukatelný nesouběh, ale divák o tom neví, protože automatika tu ztrátu emisní schopnosti či změnu pracovního bodu vyrovná, aby to nebylo vidět.
Jenže pak už automatika nemá najednou kam přidávat, ale obrazovka jednu barvu už nezvládá. Tak automatika zblbne. Objeví se světlá plocha rozpálené prérie nebo ledu zimního stadionu a obraz se rozsvítí do jedné barvy a vylezou zpětné běhy, které už neumí zhasnout.
Zatím, co bez automatiky byla vidět vada reprodukce šedé stupnice hned a s regenerací se dalo začít včas, když se mi nelíbil nadměrný vzájemný rozdíl ve vytočení trimrů, záchrana obrazovky byla ještě celkem jednoduchá.
S automatikou je v okamžiku, kdy už to sama nezvládá, na regeneraci obvykle trochu pozdě, rozdíly vlastností trysek jsou podstatně větší a prostě se ty katody vždycky správně odstřelit nepodaří.
A to jsem ještě neřešil vliv svodů v obrazovce...
Starší TVP, ideální příklad je Color Universal, C110, C110ST(II), C424, C429 (a řada dovozových, například Videoton Libuše, Waltham VT537, řada Grundig Supercolor, Blaupunkt Palma a ještě dlouho potom halda Číňanů) měly pevně nastavený RGB konec: jedním trimrem v každé barvě se nastavila úroveň černé, jedním trimrem v každé barvě se nastavil náklon každé charakteristiky, jinak řečeno stupnice šedé. Když ta šedá dostala nějaký barevný odstín, musela se vypnout barva, vlézt dovnitř a šedou stupnici dostavit. U některých dovozových TVP odjinud byly zezadu ještě přístupné potenciometry (obvykle dva) k dorovnání zabarvení obrazu, to měly zejména Rubín C202, Běrjozka, C430, 431D (písmeno D na konci znamenalo jen to, že umí i kanály UHF) a další.
Ona barevná obrazovka, která neumí černobílý obraz, nebude zvládat správně barevný.
Někteří si nastavili úrovně jasu tak, aby černá byla skutečně zhasnutá a kontrast tak, aby při bílé obraz neblikal, a po patnácti letech ještě obrazovce nic moc nebylo. Jiní si nastavili televizi tak, aby jim nasvítila obývák a ušetřili za svícení lustrem. Tak obrazovky rychleji stárly a barvy rychleji rozjížděly. Hned bylo vidět, že něco není v pořádku. Jenže, kdo pořád poleze dovnitř a bude to rovnat?
Automatika byla řešením, s ní se objevila řada C416, Mánes, Color Oravan, Colortrony... zapojení, které v posledních třech řádcích snímkového zatemňovacího intervalu (tedy poslední tři řádky nad viditelnou částí obrazu) otestuje stav obrazovky, v každém řádku jednu barvu: závěrná napětí každé katody, strmost a svodové proudy. Tyto hodnoty uloží do paměťových kapacit a jimi udržuje nastavení šedé stupnice a proudu obrazovky vůbec po zbytek půlsnímku. Tedy obrazovka může normálně mít už dávno nekoukatelný nesouběh, ale divák o tom neví, protože automatika tu ztrátu emisní schopnosti či změnu pracovního bodu vyrovná, aby to nebylo vidět.
Jenže pak už automatika nemá najednou kam přidávat, ale obrazovka jednu barvu už nezvládá. Tak automatika zblbne. Objeví se světlá plocha rozpálené prérie nebo ledu zimního stadionu a obraz se rozsvítí do jedné barvy a vylezou zpětné běhy, které už neumí zhasnout.
Zatím, co bez automatiky byla vidět vada reprodukce šedé stupnice hned a s regenerací se dalo začít včas, když se mi nelíbil nadměrný vzájemný rozdíl ve vytočení trimrů, záchrana obrazovky byla ještě celkem jednoduchá.
S automatikou je v okamžiku, kdy už to sama nezvládá, na regeneraci obvykle trochu pozdě, rozdíly vlastností trysek jsou podstatně větší a prostě se ty katody vždycky správně odstřelit nepodaří.
A to jsem ještě neřešil vliv svodů v obrazovce...