Kolik stojí 1 km elektroautomobilu ?

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
PixelOrgy
Příspěvky: 1933
Registrován: 04 zář 2007, 02:00

#31 Příspěvek od PixelOrgy »

Dokaze tu nekdo "obhajit" (rozumej vyvetlit) podstatne vyssi ceny EV oproti spalovacim, kdyz EV je vyrazne jednodussi vyrobek jak na vyrobu, uvedeni do chodu tak i co se materialu tyce?

Tipuju, ze hlavni duvod je to, ze je to cool

Uživatelský avatar
ZVUK2000
Příspěvky: 3855
Registrován: 22 dub 2012, 02:00
Bydliště: Karvinsko

#32 Příspěvek od ZVUK2000 »

PixelOrgy píše:Dokaze tu nekdo "obhajit" (rozumej vyvetlit) podstatne vyssi ceny EV oproti spalovacim
Řekl bych že velká část ceny budou samotné baterie

Uživatelský avatar
Nakadah
Příspěvky: 1312
Registrován: 06 říj 2013, 02:00
Bydliště: Ostrava

#33 Příspěvek od Nakadah »

Podstatnou cenu EV tvoří baterie samotná.

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#34 Příspěvek od p32 »

Chtělo by to zjistit cenu nových baterií do elektromobilu, který byl využíván stejně 5 let jako nafťák. U nafťáku je roční nájezd pod 30 tkm taky divnej až skoro sprostě nalhanej, protože nemá logiku. U elektromobilu ty baterky nevydrží věčně a pokud se mají vyplácet, tak tam musí být nájezd jak u nafťáku. Takové to jezdím málo, mám to za padesátník a vydrží to věčně, tak to je jen reklamní heslo pro pojišťovny. Životnost baterií je dána životností elektromobilu a to je jeho zaplacením, tudíž 5 let podle odpisů atd.. Po pěti letech by si mělo logicky samo vydělávat pět let na nové auto, aspoň podle ekonomických zákonů. Takže po pěti letech provozu je dobré počítat s novou baterií i když by samozřejmě bylo ideální, kdyby vydržela 10 let, ale to asi nevyjde. :wink:

Uživatelský avatar
fero_b
Příspěvky: 582
Registrován: 17 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Kosice

#35 Příspěvek od fero_b »

sice pri dnesnej hysterii ohladom CO2 je to asi spiatocnicky nazor, ale myslim si ze blizka (a najekologickejsia alternativa) buducnost mobility je zemny plyn - ano generuje CO2, ale hori najcistejsie zo vsetkych fosilnych paliv, negeneruje pevne castice, je ho este relativne dost a vie ho spalovat bezny benzinovy motor

Uživatelský avatar
Ruprecht
Příspěvky: 1114
Registrován: 28 zář 2005, 02:00
Bydliště: ZČ + JM

#36 Příspěvek od Ruprecht »

S tím CO2 je to nějaké popletené. Abychom "napravili" klima do původního stavu (který to je?), potřebujeme ho přeci čím dál víc. V minulosti (ještě bez lidí) byla tropická flóra za polárnim kruhem a Grónsko se taky jen tak pro nic za nic nejmenuje zelená země.
Let´s make Greenland green again! :)
Naposledy upravil(a) Ruprecht dne 18 zář 2019, 13:37, celkem upraveno 1 x.
Kampaň, účelovka, nepodepsal, Palermo, ODS, Kalousek, je líp a jsou na to čísla, nastudujte si to.

Uživatelský avatar
PixelOrgy
Příspěvky: 1933
Registrován: 04 zář 2007, 02:00

#37 Příspěvek od PixelOrgy »

Je to presne tak, driv byly koncentrace CO2 mnohem vyssi (proto velka flora i fauna), nekolikrat tu byla doba ledova, proste se to strida... Asi jim jeste nikdo nerekl, ze CO2 je v kazde sodovce, to uz by je davno zakazali :-)

Jako ta baterka je draha, kdyz jsem uvazoval o nakupu Lexus LS600h, zjistoval jsem, kolik staji pripadne nova baterie (auto bylo 9 let stary) a bylo to kolem 3500$ za original novou, to je kolem 80k CZK, ale to byla "retail" cena v autorizaku... Cena od subky pro vyrobce auta bude uplne jinde... Je to 288V / 6Ah NiMH pack

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#38 Příspěvek od tomasjedno »

Yarda1 píše:Ten elektrický městochod je za tu cenu imho v pohodě. Hodil jsem to do excelu. EV s 61 kW a předplaceným servisem na 150 tis. km je za 473 tis. Kč. K tomu spotřebujete elektřinu za 44 400 Kč. (Tarif od čezu pro EV, 2kč za kWh s DPH)
Jo, ale to počítáš jen silovou elektřinu. Přidej distribuci, přidej vyšší paušál za velikost jističe.
Pak si porovnej skutečnou výbavu (ne podle jména) a zjistíš, že při ročním nájezdu 15.000 km se ti to sejde za 15 let, kdy už bude zůstatková hodnota prakticky nulová. Není pak efektivnější investovat těch 200.000 na začátku do něčeho, co se za 15 let vrátí dva až třikrát?

Uživatelský avatar
houmr
Příspěvky: 858
Registrován: 01 lis 2016, 01:00
Bydliště: Dřísy nedaleko Staré Boleslavi

#39 Příspěvek od houmr »

Hill píše:Pokuste se totéž,
Já právě dojíždím CNG Multiplu, kterou jsem pořídil jako desetiletou a teď v říjnu ji jako dvacetiletou budu likvidovat. Koupeno s 200 tis. Km, konečná bude 341 tisíc. S náklady na pořízení a opravy (jen na rozdíl od tebe do toho nepočítám STK a povínné abych nediskriminoval vozidla, která jezdí méně) teď akorát vyjde na 280 tisíc Kč, tedy amortizace 2Kč/km. Palivo dle excelovské tabulky vychází na 1,13 Kč, celkem tedy 3,13 Kč/km.

Koketoval jsem s nákupem Peugeotu 106 ve verzi elektro, tedy oproti dnešním vozům řekněme elektro verze 1.0 (na mobile.de vycházel bez baterií na cca 75 tisíc), ale zkrátka to byl ekonomicky takový hazard - bylo do něho potřeba 10x12V 100 Ah baterie. Přesná čísla, se kterými jsem to tenkrát počítal už přesně nedohledám někde jsem je tu už myslím psal, ale vycházelo to asi nějak takto:
Když jsem počítal 5 tisíc na jednu, tak jsem se dostal na cenu 125 tisíc bez oprav, tedy 1,25Kč/km. Z rozhovoru s nějakým fandou těchto vozů jsem se dozvěděl, že náklady na elektriku jsou cca 60 halířů na km, tedy už jsme na 1,85Kč. Budu optimista, náklady na servis budou za těch 10 let třeba 60-80 tisíc (u Multiply jsem byl asi smolař, tam to bylo 220 tisíc), to je už 2,65Kč/km. Sice cca o 20% laciněji než Multipixla, ale auto ve kterém nic pořádně neodvezu, nikam jinam než po okolí nebo do práce nedojedu a reprezentativní vůz to také už moc nebude. Takže jsem do toho nešel, uvidím co přinese Irán a elektromobily novějších verzí...[/b]

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#40 Příspěvek od sinclair »

Lidi mají krátkou paměť, to je celý.
Už to tu někdo zmínil, jednou už to tady bylo a nedopadlo to - pamatujete první půli devadesátek a tu masírku, jak je topení elektrikou jednoduché, čisté a levné?
A to ta tehdejší masírka byla čajíček proti tomu, co se děje okolo elektroaut dneska.
Stejně, jako dnes byly tenkrát a zpočátku tarify výhodné, konvektory, akumulačky i různá jiná topidla, vč. elektrokotlů levné, rekonstrukce elektrorozvodů taky nevycházely draho.
Stejně, jako dnes, médii poletovaly zmanipulované přepočty oproti tuhým palivům i plynu a nestálo za tím nic jiného, než lobbing monopolního výrobce i distributora elektriky, který tím mimo čistého zisku vytahal z kapes lidí prostředky na rekonstrukce některých sítí, výstavby nových a úpravy elektráren.
Už za 3 roky bylo všecko jinak. Lidi se tloukli do hlav, jak naletěli a v zimě doma cvakali zubama pětku drát, při 17°C v obýváku, aby to vůbec dokázali zaplatit.
A sakra rychle přemýšleli, jak se ale fofrem dostat zpátky k plynu či tuhému.
Pamatuju tu dobu hodně dobře. Dokonce tady krom nových "elektrických" RD vyrostl na začátku toho tehdejšího elektroboomu prakticky kompletně nový, výhradně "elektrický" a ne zrovna malý hotel Vega v Pozlovicích.
Za těch několik málo let, byl následně asi 3-4 sezóny v zimě zcela zavřený. Pak to tam flikovali všelijak, co nemuselo životně nutně běžet, bylo vypnutý. Např. na šatnách/sprchách zaměstnanců, bylo při venkovní nule maximálně 9-10°C. Vytápění pokojů bylo zpočátku programově ošetřený tak, že ani recepci neumožnilo zvýšit teplotu nad 20°C.
Až už to nebylo únosný a hotel býval už na podzim skoro prázdný, tak ho na zimu prostě začali zavírat.
Myslím, že to tam skončilo velkou kogenerační jednotkou na kapalný zemní plyn, který tam pak docela dlouho vozili /je to asi 3km od Pozlovic a asi 6-7km od posledního středotlaku/ a následně nějakými nákladnými předělávkami všech provozních a technických prostor na vytápění klasickým ÚT, napájeným z chladicího okruhu kogenerace.

Dnes to není vůbec nic jiného, je to úplně totéž v bleděmodrém, jenom je to podpořeno médiem, které tehdy ani zdaleka nebylo tak rozšířený.
A hlavně tehdy nebylo to médium zaplavený zavádějícími informacemi, totálními dezinformacemi i obyčejným, prachsprostým lhaním - internet.
Tehdy tu masírku zvládaly jen dvě televize a několikatery hlavní noviny. Dnes to na nás útočí doslova odevšad, brutálně, nevybíravými manipulacemi i těmi nejpodlejšími mediálními způsoby, jaké se za tu dobu, od půlky devadesátek vymyslely, či se zdokonalily ty již stávající.
Nedivím se, že při generační výměně a narůstajícím množství naprosto zmanipulovaných pomatenců se děje to, co se zrovna děje.
Vždyť je to vidět i tady, na bastlířském, ale přesto odborném elektrowebu.
Tipnul bych si, že tohle, co vidíme, slyšíme a čteme, je ještě úplné hovno.
Bude ještě mnohem hůř, to hlavní teprve přijde.

Uživatelský avatar
Brozicek
Příspěvky: 1469
Registrován: 07 lis 2005, 01:00
Bydliště: Studénka

#41 Příspěvek od Brozicek »

Trošku odbočím, ale se spotřebou elektroaut to souvisí.
V našem městě je kolonie řadových garáží. Jednotlivé řady s 24 až 40 garážemi mají "informační necejchované elektroměry". Těch podružných elektroměrů je asi 12. Celá kolonie má jeden elektroměr dodavatele. Roční faktura za elektřinu se rozdělí poměrně podle stavu informačních elektroměrů. V jednotlivých řadách se již faktury dělí rovným dílem.
Každý rok se najde někdo, kdo si začně v garáži přitápět, nebo si tam dá třeba mrazničku. Mladí si tam občas pronajmou garáž a udělají si z ní klubovnu nebo posilovnu. Majitelé jednotlivých řad si musí hlídat ty "vykuky", kteří chtějí svoji vysokou spotřebu "vyčůraně" rozdělit mezi osatatní.

Nyní již začíná problémy s elektrokoly, které majitelé nabíjejí přes noc ve své garáži.

Pokud si někdo koupí elektroauto, je na neštěstí s okrádaním sousedů zaděláno, pokud bude své auto nabíjet přes noc v garáži. A to nemluvím o přetížení rozvodů, pokud by elektroaut přibývalo.

Řešením by mohl být samostatný přívod s vlastním odečítacím elektoměrem od dodavatele pro majitele elektroauta. Takový přívod by však nebyl levný a snadno realizovatelný. Takže lze očekávat těžké souboje mezi majiteli v řadových garážích s cílem zamezení se vzájemnému okrádání.

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#42 Příspěvek od Celeron »

Víš, jak to skončí? Jako u nás, zvolený předseda společenstva vlastníků řadových garáží se nasere, protože ho nebaví furt dolovat z vlastníků garáží čím dal větší částky za elektriku a shodí jistič společný spotřeby a rozvaděč zamkne na petlici. A je po svícení, topení a nabíjení. :wink:
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
fredis
Příspěvky: 5000
Registrován: 17 lis 2004, 01:00
Bydliště: Třebíčsko

#43 Příspěvek od fredis »

Davidus napsal: Při výpočtech účinnosti elektrárny úmyslně nezapočítají ani Kogeneraci - ztrátové teplo elektráren se používá pro vytápění okolních vesnic/měst.
A kterých? Opatovice už jsou víceméně jen teplárna, jak to mají na severu Čech nevím. Odpadní teplo, co to je? Jestli myslíš to v chladicích věžích, tak tím bys vytopil leda kulový :| . To se řeší odběry z turbín. Kdysi se mluvilo o vytápění Brna z EDU, ale nebyl zájem mít "radioaktivní vodu" :lol: :lol: v radiátorech. Dneska už je to pasé, nikdy by se to nezaplatilo..
Rotor rotuje a stator stagnuje...

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#44 Příspěvek od Crifodo »

Odpadní teplo elektráren je velký vtip. Bolševik natáhl parovod od Chvaletic do Kolína, v osmdesátkách, dodnes z něj někde fragmenty zůstaly. Nebyl nikdy využíván, ale zaplatili za něj asi dost. Dodnes by tuhle fantasmagorii tu a tam někdo rád oživilza další nehorázné peníze.
Ale je tu ještě větší vtip: elektrárny na slámu s "vedlejší" produkcí tepla. Než se vláda probudila, vzniklo x elektráren, které spalujou biomasu, která se dřív zaorávala na polích. Samotná zemina neváže strojní hnojiva na mikroorganismy, půda se zhutňuje, nedrží vodu, hnojiva se opět vyplavujou. Vlastníci kteří to stihli, prodávají elektřinu za dotované výkupní ceny, navíc prodávají teplo blízkému okolí (někde si tak koupili přízeň zastupitelstva, případně jim zainvestovali sítě) https://www.lidovky.cz/byznys/firmy-a-t ... y-trhy_nev
Potraviny které nevyrostou na zemědělské půdě se musí dovézt, na dotované energie pro vlastníky bioelektráren jim musí občan vydělat, zhoršení zemědělské půdy produkcí technických plodin a chybějící slámou časem občan taky zaplatí.

Uživatelský avatar
Davidus
Zablokován
Zablokován
Příspěvky: 2439
Registrován: 01 čer 2005, 02:00

#45 Příspěvek od Davidus »

Tepelná elektrárna Mělník napájí 30 km dlouhým teplovodem sever Prahy
Jaderná elektrárna Temelín napájí teplem Týn nad Vltavou
Tepelná elektrárna Opatovice nad Labem napájí teplem Hradec Králové, Pardubice a Chrudim
Holešovická elektrárna býv. Elektrických podniků hl. města Prahy již při svém vzniku na začátku 20. století dodávala teplo do pražské čtvrti Holešovice-Bubny
Tepelné elektrárny Prunéřov napájí teplem města Klášterec nad Ohří, Chomutov a Jirkov.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Kogenerace

a je jich více..

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“