ZdenekHQ píše:Nebyl benzin původně málem odpad při zpracování ropy?
BTW, co takovej vláček motoráček? To je taky často hybrid.
Jo, byl - bylo to to, co vyteklo z destilační kolony PŘEDTÍM, než z ní začal téct petrolej, v tu dobu daleko nejvíc žádanej jako palivo pro svícení. Surovej benzín (izooktan) je lehčí, oddestiluje se dřív - vzhledem ke svý molekulární váze je i těkavější a tím i výbušnější = pro případný použití jako palivo do lamp i nebezpečnější, než samotnej petrolej jako těžší frakce. Proto se nechával odkapat a ve srovnání s žádanějším petrolejem byl v podstatě odpadním produktem. Tuhle situaci obrátili až pánové Benz a Daimler, kterým se těkavá kapalina zápalnější než petrolej moooc dobře hodila jako palivo do jejich prvních MOBILNÍCH spalovacích motorů ...
ZdenekHQ dál píše:BTW, co takovej vláček motoráček? To je taky často hybrid.
Jistě - jsou to LOKOMOTIVY S ELEKTRICKÝM PŘENOSEM VÝKONU - těm ke skutečně hybridní funkci chybí akorát ta možnost jet nějakou dobu na samotnej akumulátor. Vedle toho jsou i čistě akumulátorový lokomotivy - určený k posunu nebo staniční službě, ale ne pro službu na trati. A není to metoda nijak nová a objevná - když už jsme u toho, tak "benzíno-elektrický pevnostní vlak" bylo vozidlo složený ze "zdrojový" části se spalovacím motorem přímo spřaženým s elektrickým generátorem a z dalších podvozků, který měly kola poháněný elektromotorama - a takovouhle soupravou se v polovičce 30. let minulýho století dovážely od posledních železničních stanic až na místo usazení těžký ocelový pancéřový prvky československýho pohraničního opevnění včetně zbraní, zvonů a dalších ocelovejch prvků - o váze desítek tun naprosto běžně. Čiže nič nové pod Slnkom, vážený priatelia ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!