Roomster - problém se spojkou

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
davemh
Příspěvky: 327
Registrován: 02 črc 2016, 02:00
Bydliště: Český ráj

Roomster - problém se spojkou

#1 Příspěvek od davemh »

Zdědil jsem služebního rooma (1.4 TDI, BNV, 2007) a objevila se nezvyklá věc - v pravých zatáčkách nefunguje spojka. Dělá to cca od 30km/h výš, tedy závislé na odstředivé síle. Projev je takový, že se pedál propadne na podlahu, kde buď zůstane viset a po pár vteřinách sám vyskočí zpátky, nebo ho musím podebrat nohou a vytáhnout, přičemž spojka samotná zůstává v záběru, auto jede dál. Případně pokud pedál nedojde až na podlahu, jde s ním volně hýbat v celém rozsahu pohybu. Po srovnání auta do příma již funguje normálně. Typickým případem je najetí na dálnici - prudší zatáčkou najedu do připojováku, chci dát za 4 a šlápnu do prázdna. Takže vytáhnu pedál nahoru a šlápnu znova - a funguje.
Napadá mě jedno, že by někde v hydraulice byla bublina a při určitém bočním zrychlení se dostala pod píst válce ovládání? Brzdy chodí normálně a kapaliny je dostatek. Co jsem se informoval, tak to dělá od nového auta a několikrát to bylo ve značkovém servisu, nikdy na nic nepřišli.
Osobáky nejsou moje parketa a bohužel náš firemní servis funguje spíš stylem "vyměňte tohle a tohle, přijdu si to zkontrolovat", doufám tedy že je to nějaká kravina, co bych zvládl sám. Děkuji za případné rady.

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#2 Příspěvek od Celeron »

Už v tom někdo někdy vyměnil kapalinu? Jde kapalina u tohodle auťáku "pumpovat" pedálem spojky při povolení odvzdušnění spojkovýho válce?
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
Sandal
Příspěvky: 2393
Registrován: 22 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

#3 Příspěvek od Sandal »

Pokud neubejvá kapalina, tak zlobí hlavní spojkový válec nebo mechanizmus vypínání uvnitř, mezi motorem a převodovkou.

Pokud ubejvá kapalina, je špatný pracovní(pomocný) válec spojky.

davemh:A co v servisu všechno vyměnili, to víš?

Můj tip je hlavní válec KO.
Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat :-)

Uživatelský avatar
fero_b
Příspěvky: 582
Registrován: 17 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Kosice

#4 Příspěvek od fero_b »

kvapalina - brzdy, spojka je spolocna? (jedna nadobka). Ale ako ti napisali vyssie, bud je problem v hydraulike, co sa da podla mna lahko skontrolovat. Pri zosliapavani pedalu sa musi valec pri motore hned vysuvat (ak to je spravne ovzdusnene a vsetko funguje spravne a tlacit na tu paku, ktora vnutri tlaci na vypinaci mechanizmus). Ak to tak je, potom neostava nic ine len, motor alebo prevodovku von a skontrolovat mechano, dotiahnutie zotrvacnika ku klukovke, dotiahnutie mechana ku zotrvacniku, spojkove lozisko)

Uživatelský avatar
davemh
Příspěvky: 327
Registrován: 02 črc 2016, 02:00
Bydliště: Český ráj

#5 Příspěvek od davemh »

Kapalina je společná, neztrácí se. Kdy se naposled měnila nevím, auto mám od jara, ale zbývají mi 2 tisíce do údržby, tak to dám do požadavku, aspoň to bude čerstvý.
Co se měnilo v servisu netuším, v té době jsem ještě nebyl ve firmě a auto bylo na jiné pobočce.
Zaráží mě hlavně to, že to dělá jen při určité poloze auta (průjezd zatáčkou), kdyby byl poražený válec, bylo by to trvalé..? Zkusím se prohrabat na ten pomocný válec, jestli tam bude něco vidět.

Uživatelský avatar
mi-ro
Příspěvky: 7651
Registrován: 08 úno 2005, 01:00
Bydliště: rovina u Kolína

#6 Příspěvek od mi-ro »

Mě to dělá u sněhuláka občas taky. Hledal jsem rozumy na forech a ano, spojkový válec. Prý se to u škodovek sere velice často. Stejně jako spousty jiných věcí u Škodovek.
..to bude jen ňákej odpůrek

Uživatelský avatar
fero_b
Příspěvky: 582
Registrován: 17 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Kosice

#7 Příspěvek od fero_b »

motor napriec - ten valec pri motore by mal (teoreticky) byt niekde vpredu vpravo.

Uživatelský avatar
Sandal
Příspěvky: 2393
Registrován: 22 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

#8 Příspěvek od Sandal »

No jéje!Tam se toho sere kolem spojky a převodovky úplně všechno.Běžná věc u 5ti kvaltu a i šestikvaltu od r.v. 2003, kdy změnili uložení hnacího hřídele převodovky, že se zadírá ložisko a prodře ze skříně ven.Samozřejmě je při tom špatná funkce spojky.Další kapitola jsou dvouhmotový setrváky ale za to může většinou styl jízdy.Šoféři jezděj 50 na pětku a akcelerujou z nízkejch otáček.

hele davemh? Nemáš náhodou povolenou převodovku od motoru?Tohle je fakt divný.Schválně ať to mechanici zkontrolujou.
Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat :-)

Uživatelský avatar
Michal22
Příspěvky: 7655
Registrován: 28 bře 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#9 Příspěvek od Michal22 »

S tím podtáčením motoru a dvouhmotovým setrvákem - občas jezdím s některou firemní Octavií II 1,6 TDi, na palubce je indikátor doporučeného kvaltu.
Kdybych řadil podle něj, tak by ten motor byl neustále podtočený.
To dělají snad schválně, aby vydělali na servisu?
U Octavie III už to vypadá v pohodě, tam to ukazuje líp.
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#10 Příspěvek od EKKAR »

fero_b píše:motor napriec - ten valec pri motore by mal (teoreticky) byt niekde vpredu vpravo.
To je zas moudro ... Asi jsi nikdy za posledních 30 roků neměl otevřenou haubnu na čemkoliv, co má na masce "slepici", viď? Napravo od řidiče = před spolujezdcem EVROPSKÝ VERZE s volantem vlevo je u všech škodivek počínaje ročníkem 1987 neboli FAVOŘITÍ vždycky motor, převodovka je nalevo od motoru = před řidičem. Až do náběhu motorů řady EA211 byly vždycky agregáty nakloněný DOPŘEDU = osa kliky je dál od nárazníku, než střed hlavy. To se změnilo zmíněnou řadou pohonnejch jednotek EA211 a odpovídajících ropáků - tuším EA888, který jsou naopak nakloněný DOZADU = mají proti těm starším obrácenej směr proudění plynů skrz hlavu, starý měly sání na zadní straně motoru = mezi motorem a přepážkou před kabinou, vejfukový svody vedly dopředu a dolů pod motor. Katík tak musel bejt buď těsně u parohů a přehřejval se, nebo byl naopak moc daleko dole pod motorem a ohříval se pomalu - což vadí důrazu na co nejrychlejší ohřev katu a jeho náběh do funkce kvůli malým emisím.

Nový řady mají jednak nižší stavbu = kapota může bejt nižší a tím je výhodnější aerodynamika, dál mají sání před blokem a nepotřebujou tak složitý airboxy, aby dovedly vzduch za motor a v neposlední řadě mají díky tomu i optimálně krátký svody z hlavy ke katalyzátoru, protože ten může bejt vzadu za motorem a ničemu nevadí.

Všecky ale mají pedálovou soupravu (a tím i posilovač brzd a nádobku na hydraulickou kapalinu) vzadu za motorem PŘED ŘIDIČEM = v evropským uspořádání v levý polovičce auta ZA PŘEVODOVKOU, v imperiální verzi s volantem napravo jsou pedály schovaný za motorem. Je tam potom i opačně situovaný řízení, jsou obrácený stěrače a celá palubovka je zrcadlová, zbytek ovládání a mechaniky je ale u obou variant stejnej.

No a protože motor je obvykle trochu větší než k němu příslušná převodovka, tak i hydraulickej spojkovej válec je V LEVÝ POLOVINĚ AUTA pod krytem spojky = pro jeho kontrolu musí ven převodovka. Motor bych kvůli tomu nevyndával, na jeho pravým boku je totiž závěs se silným silentblokem, kterej se musí po jakýkoliv demontáži znovu přidělávat NOVÝMA ŠROUBAMA a ty se musejí utahovat na předepsanej moment = mají trhací hlavy a jeden stojí kolem 300,-Kč = 12€uro ZA KUS...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
pepik9
Příspěvky: 2239
Registrován: 31 srp 2010, 02:00

#11 Příspěvek od pepik9 »

To nevypadá na problém v hydraulice, ale spíš něco jako vyběhaná osa pedálu nebo tam okolo.

Uživatelský avatar
davemh
Příspěvky: 327
Registrován: 02 črc 2016, 02:00
Bydliště: Český ráj

#12 Příspěvek od davemh »

Podle servisní knížky je tam brzdovka lehce přes 2 roky (06/17), takže půjde nová, i když si myslím že to tím nebude. Koukal jsem zběžně na dělicí rovinu motoru, a nevypadá to nějak hnuté. Samozřejmě můžu zkusit ty šrouby přetáhnout, stejně potřebuju vyměnit svazek ve dveřích, když už to bude v dílně.
Za dnešních asi 170km to neudělalo ani jednou, hýbal jsem ještě pístem hlavního válce (co se opírá o pedál) a rukou s ním nehnu.

@Ekkar - to ještě nikoho nenapadlo na ty trhací šrouby navařit šestihrannou hlavu? Mám dvakrát dělané rozvody, asi bych se tam měl podívat :twisted:

@Michal22 jo, tu Ocatvii jsem měl chvíli taky, dalo trochu práce se na to číslo nedívat. Jak ten displej neměl skoro žádné funkce, tohle tam bylo vždycky. Tenhle tříválec má dvojhmotu nebo ne?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#13 Příspěvek od EKKAR »

davemh píše:...@Ekkar - to ještě nikoho nenapadlo na ty trhací šrouby navařit šestihrannou hlavu?...
No, nevím jestli by tě bavilo jet v autě, který má motor na pravý straně utrženej ze zavěšení. Ty šrouby jsou speciálně navržený, aby se jim "natáhnul závit" při dotažení předepsaným momentem až se utrhne hlava - teprve tím vlastně ty šrouby dotáhneš na mez "těsně před urváním". Ona jim i po dotažení na mez utržení ještě skoro polovička hlavy zůstane, ale ta je ponechaná pro budoucí demontáž. Při pokusu o opakovanou montáž bys je přerval v závitu v podstatě hned při prvním pokusu o utažení - a asi by se ti nechtělo pak jejich pahejly dolovat z hnilíkovýho bloku ...???
A notabene - zrovna tenhle trojhrncovej turbochrocht 1,4TDi je ukázka toho, kam až by se dehťák dostat neměl. Chrochtá to úplně děsivě, klepe se to jak drahej pes, nejede to, jediný pozitivum to má, že to jezdí strašně za málo. Asi proto ho tolik milovali správcové služebních "flotil", kde nikomu nezáleželo na názoru uživatelů vozovýho parku, ale přednost dostal hlas ekonoma. Měl jsem tu "čest" zkusit si tenhle zázrak skopčácký techniky ve dvojkový fábuli a utek jsem z toho jak malej kluk. Benzínovej trojhrnec HTP v pokročilejších verzích (aspoň rok 2006 a pozdější) díky krátkým převodům, naladění elektroniky motoru a pokročilý geometrii kanálů aspoň z nuly zrychluje docela hezky, na světlech to z místa nandá klidně i dvoulitrům, akorát mu tak po 250-300m akcelerace začne docházet dech - ale tenhle ropákovej trojhrnec turbochrocht ve fábuli ale neumí ani to. Jeho pozdější verze třeba osazovaný do Rapida se chovají úplně jinak, tam se povedlo potlačit vibrace v nízkejch otáčkách díky dvojhmotě, vyvažovací hřídeli a v neposlední řadě i díky novejm silentblokům s proměnlivým útlumem tak, že člověk málem nepozná, že jede s chrochtákem, ale ty starý ve dvojkovejch fábulích, to je děs běs ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
davemh
Příspěvky: 327
Registrován: 02 črc 2016, 02:00
Bydliště: Český ráj

#14 Příspěvek od davemh »

Ok, jestli se ty šrouby natáhnou už při montáži, to chápu. Ale obecně bývá snaha šetřit každou korunu a u firemních aut obzvlášť, tak "nějaký šrouby na motoru" mohou vyvolat zdání značné úspory.
S těmi projevy motoru souhlasím, ale dá se na to zvyknout. Není to holt auto pro závodníky, kromě chybějícího krouťáku ani neumí kouřovou clonu. Nepoučený člověk by mohl mít snahu natankovat benzín, protože bude přesvědčený že takto se "naftové auto" prostě nechová :D

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#15 Příspěvek od EKKAR »

Ono přesně záleží na typu motoru, na jaký části má ten závěs na pravej silentblok. Starý 1,4MPi s rozvodem OHV původem ještě z favořitě mají pravej závěs na vodní pumpě, modernější motory z konstrukční kanceláře VW jsou zavěšovaný za kryt rozvodu. Bez ohledu na to ale koncern předepisuje po každý demontáži tohohle závěsu demontovaný šrouby vyhodit a použít při zpětný montáži šrouby nový. Takže klidně auto mohlo jezdit do neznačnovýho servisu, pokud ale majitel = podnik chtěl mít aspoň nějakou záruku, musel to bejt servis garantující podle Evropskýho zákona o výjimce tovární postupy oprav = to znamená přípravky, součástky i školení mechošů takový, jaký má značková síť respektive takový, který plněj stanovený specifikace a homologace. A neznám žádnýho mechoše, kterej by chtěl přijít o práci kvůli tomu, že by zákošovi ušetřil tisícovku za předepsaný 3 spešl šrouby. Možná nějakej stodolník, ale dát auto opravit někomu takovýmu znamená automaticky přijít o garanci - což by asi podnik nechtěl ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“