Obarvení č/b dokumentů
Moderátor: Moderátoři
- Hubert_79
- Příspěvky: 6583
- Registrován: 24 pro 2017, 01:00
- Bydliště: Praha 6 - Petřiny
- Kontaktovat uživatele:
Premiéra s tím nemá co do činění. Z originálu se udělalo pár duplikačních kopií a z nich se dělaly kopie distribuční. Vzhledem k době a počtu kin jich muselo být v řádu stovek - navíc ve formátu 35mm a 16mm.
Ty kopie klidně mohly být dodělávané později - půjčovna ojeté kopie vyřazovala a objednávala nové. Takže klidně film z roku 1975 mohl mít distribuční kopii vytvořenou v roce 1988.
Mám na šestnátce film Hej rup (1934) a ta kopie sotva bude ze třicátých let. Musel bych se podívat, na začátku filmů to někdy v těch "startovacích" okénkách bývá.
Ty kopie klidně mohly být dodělávané později - půjčovna ojeté kopie vyřazovala a objednávala nové. Takže klidně film z roku 1975 mohl mít distribuční kopii vytvořenou v roce 1988.
Mám na šestnátce film Hej rup (1934) a ta kopie sotva bude ze třicátých let. Musel bych se podívat, na začátku filmů to někdy v těch "startovacích" okénkách bývá.
Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!
- ZdenekHQ
- Administrátor
- Příspěvky: 25593
- Registrován: 21 črc 2006, 02:00
- Bydliště: skoro Brno
- Kontaktovat uživatele:
Tak to okamžitě zahoď, protože tam Jan Křtitel František Serafínský propaguje socialistické myšlenky a to je dnes zakázáno.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Kolorovat černobílé snímky lze dobře pomocí umělé inteligence. Na ukázky kolorování pomocí neuronové sítě se lze podívat například zde https://darksome.eu/ru/component/conten ... -siti.html
- hafca
- Příspěvky: 4401
- Registrován: 27 črc 2004, 02:00
- Bydliště: 25km na západ od Prahy
- Kontaktovat uživatele:
Tady https://demos.algorithmia.com/colorize-photos ti obarví čenobílé snímky na počkání. Sice v menším rozlišení, ale zadarmo a v dost dobré kvalitě.
Kdyby Edison nevynalezl elektřinu, do teď se díváme na televizi při svíčkách.
To nejspíš ne, protože duplikací kleslo rozlišení tak na polovinu rozlišení kamerového negativu. Projekční kinové kopie byly kopií několikáté generace. Duplikační proces vnesl i při nejlepší péči do obrazu další neklid, barevný posun, nečistoty, ztrátu ostrosti.termit256 píše:Takhle neprirozene ciste to nejspis bylo naposledy pri premiere
Ovšem ta ČT-Popelka má zajímavý příběh, který stojí za zmínku, i když je to v tomto vlákně OT:
ČT totiž nepoužila pro svůj remástr materiály NFA. Půjčila si duplikátní negativ nebo pozitiv v Německu (kde Popelka byla v distribuci také, je tam dodnes velmi populární a televize ji též pravidelně rotují).
Pak ČT vypustila fámu, že originál popelky je ztracen(!) a museli chudáci hledat až v Německu. Spíš to vidím tak, že NFA něco takového jako remástr v ČT nepřipustila, protože jim nejspíš odmítla půjčit negativ nebo duplikátní negativ. NFA totiž běžným smrtelníkům půjčuje jen distribuční kopie, což ČT samozřejmě pro její popelkový projekt nestačilo.
NFA samozřejmě negativ Popelky má, a ten byl použit jako podklad pro oficiální restaurování. Ani tento proces se však neobešel beze sporů a dost se hádali o to, jakou barvu ta Popelka vlastně vůbec má mít.
No ale furt je lepší si dát přes držku kvůli barvě než to řešit jako ČT automatickým "vylepšením" všeho.
Boha jeho, zatím tady vypouštíš fámy jen ty. ČT samozřejmě nic o ztraceném originálu netvrdila, jak dosvědčuje původní tisková zpráva:
https://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/p ... y/?id=7002 Jednoznačně se v ní mluví o tom, že zde nezískali kvalitní kopii, o originálu ani slovo. Stejně tak ČT automaticky vše nevylepšovala... Tu nahrávku mám, je v ní zachováno jak zrno v obraze, tak v ní není přehnaně doostřováno. Ostatně proč, je to 35mm film, získat z něj HD není zas tak velký problém. Důležité je to, že takto získaný sken je mnohem kvalitnější než ten původní PALský, kde samozřejmě k úpravám docházelo taky a Vorlíček u nich určitě neseděl. I u analogového snímače se nastavovalo vyvážení v černé, bílé, jas, kontrast ale i gamma korekce a to pro každou scénu tak, aby se využilo omezeného dynamického rozsahu TV - jinak by se tmavé scény utopily v šumu.
Sken pro TV je potřeba zpracovat jinak než při restauraci filmu. TV vysílá komprimovaným kanálem, takže mírné potlačení šumu je spíš žádoucí - jinak šum zabere příliš mnoho z datového toku a výstup h.264 enkodéru pak bude mít tendenci kostičkovat nebo slévat málo se lišící detaily.
NFA má na restauraci filmu řádově jiný rozpočet než je na obyčejný sken pro TV, tak za ty prachy mají čas i dát si přes držku kvůli barvě... Bohužel výsledkem je to, že se stejně nedokáží dohodnout a zatím každá restaurace barevného filmu vyvolala ostré debaty a obviňování - viz třeba Adéla ještě nevečeřela.
https://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/p ... y/?id=7002 Jednoznačně se v ní mluví o tom, že zde nezískali kvalitní kopii, o originálu ani slovo. Stejně tak ČT automaticky vše nevylepšovala... Tu nahrávku mám, je v ní zachováno jak zrno v obraze, tak v ní není přehnaně doostřováno. Ostatně proč, je to 35mm film, získat z něj HD není zas tak velký problém. Důležité je to, že takto získaný sken je mnohem kvalitnější než ten původní PALský, kde samozřejmě k úpravám docházelo taky a Vorlíček u nich určitě neseděl. I u analogového snímače se nastavovalo vyvážení v černé, bílé, jas, kontrast ale i gamma korekce a to pro každou scénu tak, aby se využilo omezeného dynamického rozsahu TV - jinak by se tmavé scény utopily v šumu.
Sken pro TV je potřeba zpracovat jinak než při restauraci filmu. TV vysílá komprimovaným kanálem, takže mírné potlačení šumu je spíš žádoucí - jinak šum zabere příliš mnoho z datového toku a výstup h.264 enkodéru pak bude mít tendenci kostičkovat nebo slévat málo se lišící detaily.
NFA má na restauraci filmu řádově jiný rozpočet než je na obyčejný sken pro TV, tak za ty prachy mají čas i dát si přes držku kvůli barvě... Bohužel výsledkem je to, že se stejně nedokáží dohodnout a zatím každá restaurace barevného filmu vyvolala ostré debaty a obviňování - viz třeba Adéla ještě nevečeřela.
Už jenom ten nadpis, že Diváci poprvé uvidí Popelku v reálných barvách, je nesmysl.
No, moc se to od té mojí "fámy" neliší. Ředitel kecal a vypouštěl fámy. NFA půjčuje distribuční 35mm kopie, které jsou jistě dost kvalitní na to, aby mohly být skenovány do vysokého rozlišení. Prostě jim restaurátorský zásah NFA nechtěla dovolit, tak si ředitel vymýšlí. A to, že se ČT teprve nedávno probudila s tím, že by mohla přestat ve vysílání konečně používat 40 let staré hnusné videopřepisy, které si sama zhotovila, je spíš ostuda, než důvod k chloubě, a výsměch do ksichtu veřejnosti.Ředitel ČT píše:Získat kvalitní kopii Vorlíčkovy pohádky, kterou by bylo možné převést do vysokého rozlišení, bylo obzvlášť obtížné. V Česku totiž taková verze neexistovala.
Fotografia L.N.Tolstoja z roku 1908 nafotená Prokudinom Gorským na trojicu sklenených dosiek cez tri farebné filtre rozhodne nie je kolorovaná. Foto z tejto série z predrevolučného Ruska sa dajú nájsť na nete pod názvom 100 ročné farebné foto z Ruska.
Kód: Vybrat vše
https://row.sk/x9u5s
Jak staré jsou asi ty distribuční kopie a v jakém jsou stavu, když to byl jeden z nejnavštěvovanějších filmů? To, že to NFA nechtěla dovolit, je další tvůj výmysl. ČT převedla mnoho jiných filmů, tak proč by zrovna Popelka byla výjimkou, kterou by nechtěli dát? Ten kec, že se ČT teprve nedávno probudila a dává HD přepisy, je taky vtipný. Ty přepisy by správně měl dělat majitel filmu, tedy většinou NFA, nikoliv ČT. Jenže kolik jich NFA udělal? Přesně tolik: http://eea.nfa.cz/cz/filmy/Osmdesat píše:
Takže ČT musí převádět sama, byť to její práce není. Nova a Prima samozřejmě nepřevedou nic, ty doteď dávaly i tu Popelku v SD, když už ji mají na kazetě...
ČT nejspíš nekoupila hotový výsledek od Němců, kdysi se na Digizóně objevily ukázky obojího a mírně se liší. BD má dostatečný datový tok, takže šum/zrno v obraze nepředstavuje problém. Pro 6Mb/s v h.264 DVB-T/S je potřeba šum trochu potlačit, aby nezahltil kodér. Přesto to podle mě ČT moc nepoužívá, například v Panoptiku města pražského je toho šumu vidět víc než dost.piCZus píše:
xsc
- NFA po opotřebení výpůjčních kopií průběžně dělala nové.
- ČT u filmů mohla dělat prosté HD skeny, bez dalších úprav. Tam si tu spolupráci s NFA umím představit, protože NFA nabízí pronájem nejen filmových kopií, ale i HD digitálních skenů (nerestaurovaných), a aby se jedna práce nedělala dvakrát, mohli ty přepisy vzájemně koordinovat. U Tří ořísků se ale jednalo ze strany ČT nejen o přepis, ale i o restaurátorský zásah, to je něco jiného než prostý přepis. V médiích se tyhle dvě věci zaměňují a pak je z toho zmatek. A zaměňuje to ve svém článku i pan ředitel.
Ty si můžeš od NFA půjčit film a jeho kopii pak dál distribuovat, samozřejmě za vyřešení příslušných distribučných práv. Pokud bys ale do této kopie chtěl udělat vlastní restaurátorský zásah, porušil bys autorská práva, protože bys měl jen oprávnění k distribuci, ne k úpravě díla.
(Ale jinak pochopitelně nevím o čem mluvím, šířím bludy, fámy, fabuluji, vymýšlím si, lžu, kradu, vraždím).
- NFA po opotřebení výpůjčních kopií průběžně dělala nové.
- ČT u filmů mohla dělat prosté HD skeny, bez dalších úprav. Tam si tu spolupráci s NFA umím představit, protože NFA nabízí pronájem nejen filmových kopií, ale i HD digitálních skenů (nerestaurovaných), a aby se jedna práce nedělala dvakrát, mohli ty přepisy vzájemně koordinovat. U Tří ořísků se ale jednalo ze strany ČT nejen o přepis, ale i o restaurátorský zásah, to je něco jiného než prostý přepis. V médiích se tyhle dvě věci zaměňují a pak je z toho zmatek. A zaměňuje to ve svém článku i pan ředitel.
Ty si můžeš od NFA půjčit film a jeho kopii pak dál distribuovat, samozřejmě za vyřešení příslušných distribučných práv. Pokud bys ale do této kopie chtěl udělat vlastní restaurátorský zásah, porušil bys autorská práva, protože bys měl jen oprávnění k distribuci, ne k úpravě díla.
(Ale jinak pochopitelně nevím o čem mluvím, šířím bludy, fámy, fabuluji, vymýšlím si, lžu, kradu, vraždím).
Ale no tak, chudinko.Osmdesat píše:(Ale jinak pochopitelně nevím o čem mluvím, šířím bludy, fámy, fabuluji, vymýšlím si, lžu, kradu, vraždím).
V době Popelky sotva mohl NFA nabídnout svůj digitální sken, byť nevyčištěný, protože žádný neměl.
ČT čistí i jiné filmy, ale nikdy to nenazývá restaurací. Tu si dělá NFA. Takže nevím, v čem byl v případě Popelky rozdíl, protože to samé se udělalo bez keců u mnoha dalších filmů. Nazývat zásahem do autorského díla jakoukoliv technickou operaci, je podle mě spíš snaha některých udělat z toho předraženou operaci vyhraženou jen několika vybraným firmám.
Pokud je třeba odstranění škrábanců zásahem do díla, tak musí být samotné škrábance autorským dílem. Opravdu jsou?