Výpočet hodnoty rezistoru 78xx

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Iroot
Příspěvky: 83
Registrován: 13 čer 2014, 02:00
Bydliště: kósek od Prostějova

Výpočet hodnoty rezistoru 78xx

#1 Příspěvek od Iroot »

Jakou hodnotou odporu podepřít (proti zemi) LM7812? Potřebuji na výstupu 13,2V. Kdysi jsem někde vygooglil vzoreček, ale už ho nemohu najít :( Dík Pav.

Uživatelský avatar
ZVUK2000
Příspěvky: 3855
Registrován: 22 dub 2012, 02:00
Bydliště: Karvinsko

#2 Příspěvek od ZVUK2000 »

Lepší je tam dát diody a pro větší napětí zenerku.
Naposledy upravil(a) ZVUK2000 dne 14 lis 2019, 13:11, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
microlan
Příspěvky: 1646
Registrován: 09 kvě 2017, 02:00
Bydliště: Kósek vod Brna

#3 Příspěvek od microlan »

Tak si změř klidový odběr stabilizátoru a dle známého ohmova zákona spočítáš
R = U/I

U = 1,2V (pouze ta diference o kterou to chceš zvednout)

Uživatelský avatar
mi-ro
Příspěvky: 7651
Registrován: 08 úno 2005, 01:00
Bydliště: rovina u Kolína

#4 Příspěvek od mi-ro »

(OT) na podobné účely byla vymyšlená LM317. Bohužel zapojení je o jeden odpor složitější.
..to bude jen ňákej odpůrek

Uživatelský avatar
Iroot
Příspěvky: 83
Registrován: 13 čer 2014, 02:00
Bydliště: kósek od Prostějova

#5 Příspěvek od Iroot »

2 microlan: No to neee. Pamatuju se že jsem to před několika lety dělal a musel jsem podepřít odporem asi 200 nebo 300 Ω a funguje to u kamoša dodnes.

Uživatelský avatar
microlan
Příspěvky: 1646
Registrován: 09 kvě 2017, 02:00
Bydliště: Kósek vod Brna

#6 Příspěvek od microlan »

Proč ne? pokud je ten klidový proud 5 mA, tak by to odpovídalo

Uživatelský avatar
ZVUK2000
Příspěvky: 3855
Registrován: 22 dub 2012, 02:00
Bydliště: Karvinsko

#7 Příspěvek od ZVUK2000 »

Tak tam dej trimr. A nastavíš požadované napětí.

Uživatelský avatar
monterjirka
Příspěvky: 2761
Registrován: 14 čer 2003, 02:00
Bydliště: Blížejov

#8 Příspěvek od monterjirka »

A nebude se to měnit při některých provozních stavech?
Já bych byl pro dělič, kterým poteče několikanásobně větší proud

Uživatelský avatar
Iroot
Příspěvky: 83
Registrován: 13 čer 2014, 02:00
Bydliště: kósek od Prostějova

#9 Příspěvek od Iroot »

monterjirka píše:A nebude se to měnit při některých provozních stavech?
Já bych byl pro dělič, kterým poteče několikanásobně větší proud
Ano bude, ale ne v tom nejdůležitějším stavu, když se napětí konzervátorované autobaterie přiblíží nastaveným 13,2V. Pak už LM7812 a baterkou poteče jen proud řádu mA, který ji neublíží, nebude přebíjet a bude ji udržovat ve stavu nabitém na cca 90%. Takže teď už víte k čemu to má sloužit. Mám to odzkoušené, prodlužuje to život baterky u auta se kterým se málo jezdí, hlavně v zimě. Kdysi dávno v 50. až 60. létech konzervátory na tomto principu udržovaly baterky vojenskejch aut a tanků, aby bylo možno okamžitě bez problémů nastartovat (dnes už to není potřeba). Pravdu má i Danger Contaminated Area mi-ro, postavil jsem tenhle konzervátor i s LM317, ale v šuplíkových zásobách mám hodně LM7812, tak proto :-)

Uživatelský avatar
Hape
Příspěvky: 353
Registrován: 08 úno 2010, 01:00
Bydliště: Dolní Cerekev, Česko (Czechia)
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od Hape »

Tady máš o tom výňatek z jedné knihy. Měl sem podle toho kdysi udělaný udržovací zdroj pro startovací baterii. Napětí sem mněl nastavené na 13,8 V.
Přílohy
NaN 133.jpg
NaN 132.jpg
NaN 131.jpg
NaN 130.jpg

Uživatelský avatar
Iroot
Příspěvky: 83
Registrován: 13 čer 2014, 02:00
Bydliště: kósek od Prostějova

#11 Příspěvek od Iroot »

Díky moc za naskenované stránky. Ale stejně tam dám trimr, budu laborovat a pak jej vyměním za pevný odpor. Hodnota výstupního napětí "jen" 13,2 V se mi zdá k baterce nejmilosrdnější, pokud se s autem třeba 3 týdny nejede a baterka je trvale připojená ke konzervátoru. Pav
Naposledy upravil(a) Iroot dne 15 lis 2019, 12:40, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Jenys
Příspěvky: 2120
Registrován: 11 úno 2008, 01:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od Jenys »

Co si pamatuji, tak jsme dělali konzervátor z 24V tráfka z kontrolek, jednocestně usměrněné, ve zkratu to dalo 100mA, na baterce to mohlo viset jak dlouho jsme chtěli a nebyl s tím problém. Měli jsme to zalité v zalévací dousložkové hmotě se zástrčkou, takže to bylo jako adaptér, z kterého šel ven kablík a na konci byla auto zásuvka. Toť celé :?
Když něco nevíte...klidně se zeptejte :) Co vás nezabije, to vás posílí :) Jenys :)

Uživatelský avatar
Iroot
Příspěvky: 83
Registrován: 13 čer 2014, 02:00
Bydliště: kósek od Prostějova

#13 Příspěvek od Iroot »

Jenys: Ono dneska při dnešních cenách elektřiny jde i o spotřebu toho konzervátoru, když je dlouhodobě připojený k autu. Když se napětí baterky přiblíží k 13 V, tak už do baterky teče jen asi 15 mA. Před více jak před 30ti lety jsem postavil několik úsporných konzervátorů s historickým obvodem MAA723H zapojeným jako stabilizátor proudu a využil jsem k tomu zapojení které bylo publikováno v červeném Amáru myslím v r. 1981 nebo 82. Původně to byla modelářská nabíječka NiCd článků typ 451 a 900, které tehdy vyráběla BATERIA Slaný. Proud jsem si mohl nastavit dle potřeby od cca 10mA asi do 200mA už si nepamatuju přesně.

Uživatelský avatar
VASEK_W
Příspěvky: 651
Registrován: 11 pro 2017, 01:00
Bydliště: Pelhřimov

#14 Příspěvek od VASEK_W »

Mám "konzervátor" s LM317 zapojenou jako zdroj proudu, to je snad to nejjednodušší a nejvýhodnější zapojení ohledně ztrát na stabilizátoru.

Jiná, a myslím si, že podstatně důležitější věc je "vlastní spotřeba stojícího automobilu", a tu jsem zde zatím napsanou neviděl ...
Je velmi nutné při výpočtech konzervačního proudu vědět, kolik bere automobil v klidu po určité době od odstavení, kdy si všechny elektronické obvody mezi sebou "pokecají" a jdou spát. Někdy by jste se divili, kolik proudu to u moderních aut plných elektroniky, alarmů, imobilizérů, centrálů, rádií a dalších blbostí je.

Já přes zimu dodávám kontinuálně 120mA. Cca 100mA vlastní spotřeba auta a 20mA na tu konzervaci akumulátoru v nabitém stavu.

Takže uvažovaných několik desítek mA platilo před třiceti lety pro škodofky a žigulíky, kde jste vytažením klíčku všechny elektroobvody odstavili od akumulátoru.
Dneska je jiná doba ;-) ;-) ;-).

Přeji hezký večer,
Vašek

Uživatelský avatar
Iroot
Příspěvky: 83
Registrován: 13 čer 2014, 02:00
Bydliště: kósek od Prostějova

#15 Příspěvek od Iroot »

2 VASEK_W: Přesně tak. Proto se znovu zabývám dalším konzervátorem, to je ten důvod. Donedávna jsem měl Feldu, jenže už je po 22 letech ve stavu kdy musí z baráku pryč. Felda si v klidovým stavu v garáži nebrala z baterky skoro nic. Ale nebylo zbytí, koupil jsem v Německu ojetinu Ford Focus kombi 3. generace. Stáří 7 let a ten neustále tahá z baterky a poměrně dost, stačí otevřít kufr nebo některé zu dveří a už to jede... Nechci polemizovat nad tím jestli je lepší konzervátor který dává konstantní proud nebo ten můj, kdy při hodně vybité baterce bude proud třeba 700 mA a jakmile se napětí baterky přiblíží k napětí konzervátoru 13,2 V , proud klesne na pár mA.

Chtěl bych se nějak dobrat k tomu, kolik vlastně v kterým "klidovým" režimu to auto z baterky bere. Jedinou cestou asi bude, mezi baterku a přívodní kabel dát bočník a na něm pak měřit proud, který v jednotlivých fázích usínání auta z baterky teče. Problém je v tom kde takovej bočník sehnat, aby vydržel startovací proud :? a zároveň se na něm dal měřit proud v řádu mA nebo alespoň desítek mA.

Odpovědět

Zpět na „Poradna“