Výpočet hodnoty rezistoru 78xx
Moderátor: Moderátoři
Výpočet hodnoty rezistoru 78xx
Jakou hodnotou odporu podepřít (proti zemi) LM7812? Potřebuji na výstupu 13,2V. Kdysi jsem někde vygooglil vzoreček, ale už ho nemohu najít Dík Pav.
- monterjirka
- Příspěvky: 2761
- Registrován: 14 čer 2003, 02:00
- Bydliště: Blížejov
Ano bude, ale ne v tom nejdůležitějším stavu, když se napětí konzervátorované autobaterie přiblíží nastaveným 13,2V. Pak už LM7812 a baterkou poteče jen proud řádu mA, který ji neublíží, nebude přebíjet a bude ji udržovat ve stavu nabitém na cca 90%. Takže teď už víte k čemu to má sloužit. Mám to odzkoušené, prodlužuje to život baterky u auta se kterým se málo jezdí, hlavně v zimě. Kdysi dávno v 50. až 60. létech konzervátory na tomto principu udržovaly baterky vojenskejch aut a tanků, aby bylo možno okamžitě bez problémů nastartovat (dnes už to není potřeba). Pravdu má i Danger Contaminated Area mi-ro, postavil jsem tenhle konzervátor i s LM317, ale v šuplíkových zásobách mám hodně LM7812, tak protomonterjirka píše:A nebude se to měnit při některých provozních stavech?
Já bych byl pro dělič, kterým poteče několikanásobně větší proud
Díky moc za naskenované stránky. Ale stejně tam dám trimr, budu laborovat a pak jej vyměním za pevný odpor. Hodnota výstupního napětí "jen" 13,2 V se mi zdá k baterce nejmilosrdnější, pokud se s autem třeba 3 týdny nejede a baterka je trvale připojená ke konzervátoru. Pav
Naposledy upravil(a) Iroot dne 15 lis 2019, 12:40, celkem upraveno 1 x.
Co si pamatuji, tak jsme dělali konzervátor z 24V tráfka z kontrolek, jednocestně usměrněné, ve zkratu to dalo 100mA, na baterce to mohlo viset jak dlouho jsme chtěli a nebyl s tím problém. Měli jsme to zalité v zalévací dousložkové hmotě se zástrčkou, takže to bylo jako adaptér, z kterého šel ven kablík a na konci byla auto zásuvka. Toť celé
Když něco nevíte...klidně se zeptejte Co vás nezabije, to vás posílí Jenys
Jenys: Ono dneska při dnešních cenách elektřiny jde i o spotřebu toho konzervátoru, když je dlouhodobě připojený k autu. Když se napětí baterky přiblíží k 13 V, tak už do baterky teče jen asi 15 mA. Před více jak před 30ti lety jsem postavil několik úsporných konzervátorů s historickým obvodem MAA723H zapojeným jako stabilizátor proudu a využil jsem k tomu zapojení které bylo publikováno v červeném Amáru myslím v r. 1981 nebo 82. Původně to byla modelářská nabíječka NiCd článků typ 451 a 900, které tehdy vyráběla BATERIA Slaný. Proud jsem si mohl nastavit dle potřeby od cca 10mA asi do 200mA už si nepamatuju přesně.
Mám "konzervátor" s LM317 zapojenou jako zdroj proudu, to je snad to nejjednodušší a nejvýhodnější zapojení ohledně ztrát na stabilizátoru.
Jiná, a myslím si, že podstatně důležitější věc je "vlastní spotřeba stojícího automobilu", a tu jsem zde zatím napsanou neviděl ...
Je velmi nutné při výpočtech konzervačního proudu vědět, kolik bere automobil v klidu po určité době od odstavení, kdy si všechny elektronické obvody mezi sebou "pokecají" a jdou spát. Někdy by jste se divili, kolik proudu to u moderních aut plných elektroniky, alarmů, imobilizérů, centrálů, rádií a dalších blbostí je.
Já přes zimu dodávám kontinuálně 120mA. Cca 100mA vlastní spotřeba auta a 20mA na tu konzervaci akumulátoru v nabitém stavu.
Takže uvažovaných několik desítek mA platilo před třiceti lety pro škodofky a žigulíky, kde jste vytažením klíčku všechny elektroobvody odstavili od akumulátoru.
Dneska je jiná doba .
Přeji hezký večer,
Vašek
Jiná, a myslím si, že podstatně důležitější věc je "vlastní spotřeba stojícího automobilu", a tu jsem zde zatím napsanou neviděl ...
Je velmi nutné při výpočtech konzervačního proudu vědět, kolik bere automobil v klidu po určité době od odstavení, kdy si všechny elektronické obvody mezi sebou "pokecají" a jdou spát. Někdy by jste se divili, kolik proudu to u moderních aut plných elektroniky, alarmů, imobilizérů, centrálů, rádií a dalších blbostí je.
Já přes zimu dodávám kontinuálně 120mA. Cca 100mA vlastní spotřeba auta a 20mA na tu konzervaci akumulátoru v nabitém stavu.
Takže uvažovaných několik desítek mA platilo před třiceti lety pro škodofky a žigulíky, kde jste vytažením klíčku všechny elektroobvody odstavili od akumulátoru.
Dneska je jiná doba .
Přeji hezký večer,
Vašek
2 VASEK_W: Přesně tak. Proto se znovu zabývám dalším konzervátorem, to je ten důvod. Donedávna jsem měl Feldu, jenže už je po 22 letech ve stavu kdy musí z baráku pryč. Felda si v klidovým stavu v garáži nebrala z baterky skoro nic. Ale nebylo zbytí, koupil jsem v Německu ojetinu Ford Focus kombi 3. generace. Stáří 7 let a ten neustále tahá z baterky a poměrně dost, stačí otevřít kufr nebo některé zu dveří a už to jede... Nechci polemizovat nad tím jestli je lepší konzervátor který dává konstantní proud nebo ten můj, kdy při hodně vybité baterce bude proud třeba 700 mA a jakmile se napětí baterky přiblíží k napětí konzervátoru 13,2 V , proud klesne na pár mA.
Chtěl bych se nějak dobrat k tomu, kolik vlastně v kterým "klidovým" režimu to auto z baterky bere. Jedinou cestou asi bude, mezi baterku a přívodní kabel dát bočník a na něm pak měřit proud, který v jednotlivých fázích usínání auta z baterky teče. Problém je v tom kde takovej bočník sehnat, aby vydržel startovací proud a zároveň se na něm dal měřit proud v řádu mA nebo alespoň desítek mA.
Chtěl bych se nějak dobrat k tomu, kolik vlastně v kterým "klidovým" režimu to auto z baterky bere. Jedinou cestou asi bude, mezi baterku a přívodní kabel dát bočník a na něm pak měřit proud, který v jednotlivých fázích usínání auta z baterky teče. Problém je v tom kde takovej bočník sehnat, aby vydržel startovací proud a zároveň se na něm dal měřit proud v řádu mA nebo alespoň desítek mA.