Měřič kapacity olověného akumulátoru

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Nagant
Příspěvky: 1051
Registrován: 11 lis 2005, 01:00
Bydliště: Hradec Králové

Měřič kapacity olověného akumulátoru

#1 Příspěvek od Nagant »

Nemáte někdo postavený nějaký jednoduchý měřič kapacity olověného startovacího akumulátoru 12V? Aby se autobaticky odpojil po snížení na určité mezní napětí a bylo možné následně přečíst kapacitu, resp. čas...
Vím, že teď bylo v modrém PE/AR 5/2005 nějaké docela elegantní zapojení, ale je to dost složité a tedy i stavba a shánění součástek by zabralo hodně času.
Nebo jak zjišťujete, že se aku začíná blížit ke svému konci?

Nevím, zda mi akumulátor neodchází, dnes ráno to udělalo při prvním startování jen bla, při druhém obdobně a teprve při třetím to motor protočilo a ten naskočil. Ale možná byl jen zalehlý motor či nějaké ložisko apod. :nevim:

Aku o víkendu nabiju a uvidím (naposled jsem nabíjel asi před dvěma měsíci, do práce jezdím denně delší trasy).

Uživatelský avatar
miroja
Příspěvky: 1779
Registrován: 28 úno 2006, 01:00
Bydliště: SK, Liptov/Tekov

#2 Příspěvek od miroja »

Aky stary mas akumulator? Ake stare auto a kolko km mas nabehane?Skontroluj si regulator napatia ci Ti spravne dobija akumulator a tiez pozri starter. Priblizne takto sa spravaju aj kratke uhliky v startri.

Uživatelský avatar
Nagant
Příspěvky: 1051
Registrován: 11 lis 2005, 01:00
Bydliště: Hradec Králové

#3 Příspěvek od Nagant »

Auto Ford Escort kombi 1.8i 16V, výroba 04/1996. Aku nepůvodní, nevím jak stará, auto mám z bazaru cca 1,5 roku, aku je FRAM 65 Ah (je mi jasné, že je to přiliš velká kapacita, má být 44-50Ah, ale bylo to tam).
Dobíjení zdá se v pořádku, kolem 13,8 V na aku. Napětí na aku naprázdno před minulým dobíjením cca 12,5V.

Aku vcelku bez problémů dvě zimy, jen tuto zimu jsem často nastartoval napodruhé, přesněji - poprvé protočilo, naskočilo a hned chcíplo, napodruhé již v pořádku.

Stav tacho cca 95 000, reálně předpokládám 195 000 km.

Uživatelský avatar
miroja
Příspěvky: 1779
Registrován: 28 úno 2006, 01:00
Bydliště: SK, Liptov/Tekov

#4 Příspěvek od miroja »

No pri tych 195 000 km by to uz mohol byt aj starter. Pomohlo by, keby si vtedy, ked Ti to nestartuje mohol skusit nastartovat auto cez kably z ineho auta. Dalo by sa overit, ci je to starter alebo akumulator. Neskusal si merat napatie v palubnej sieti, ked rozsvietis svetla, zapnes ventilator, vyhrievanie zadneho skla...skratka pri zatazeni? Ak su kratke uhliky na alternatore alebo blby regulator, nemusi stacit dodavat energiu pri vacsom zatazeni.

Uživatelský avatar
tal
Příspěvky: 105
Registrován: 11 úno 2005, 01:00

acu

#5 Příspěvek od tal »

měl jsem podobné prob. u ford transit startér tam má 4 uhlíky a jen dva ještě ok startér točil málo po výměně vše ok zdravim.

Uživatelský avatar
Mourek
Příspěvky: 1285
Registrován: 17 zář 2005, 02:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od Mourek »

Tady nejde tolik o kapacitu jako o vnitřní odpor, můžeš mít uvolněný přívod ,nedoseedací uhlíky apod.Mě to dělalo u stařičkého Trabanta , tam je to horší vzhledem k 6V, a problém byl ve statoru. WSložil jsem ze tří blbých startérů jeden a jede to.

Uživatelský avatar
Nagant
Příspěvky: 1051
Registrován: 11 lis 2005, 01:00
Bydliště: Hradec Králové

#7 Příspěvek od Nagant »

Tak už to zdechlo úplně. Dojel jsem domů a zkoušel párkrát zastartovat a už to nešlo, jen cvakání, i kontrolky pohasínají. Pól - na baterce byl plný soli z kyseliny, horko těžko jsem jej z aku sundal. Vyčistil jsem ho a baterku šoupnul na nabíječku. Chviličku to do ní cpalo 4A, po cca 20 minutách to kleslo na 1A.

Tak nevím, nabíjím to nabíječkou Absaar 5A, o které si taky nemyslím nic zvláštního. Buď je ten aku vcelku nabitý a problém byl v přívodu, nebo se rozsypal startér, anebo má aku velký vnitřní odpor a tím pádem je v háji.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#8 Příspěvek od Hill »

Podle toho nabíjecího proudu ses trefil posledním tvrzením: jeden dva články to mají za sebou, takže celá baterka.

Uživatelský avatar
Nagant
Příspěvky: 1051
Registrován: 11 lis 2005, 01:00
Bydliště: Hradec Králové

#9 Příspěvek od Nagant »

Taky si to myslím, bohužel. Baterka má sice naprázdno 12,5V, ale tím asi její klady končí. :(

Uživatelský avatar
vrky
Příspěvky: 1738
Registrován: 28 lis 2004, 01:00
Bydliště: pod Black Mount

#10 Příspěvek od vrky »

Před nabíjením jsi ji měl změřit hustoměrem a po nabití tj. až neodebírá žádný proud; dosáhne plynovacího napětí 14,4V, znovu změřit hostoměrem. Nesmí být rozdíl v hustotě jednotlivých článků. Ta sůl na vývodu baterie tomu startování taky moc nepomůže. Projdi veškeré silové svorky i mínusy! Dobrý nápad viz nahoře, změřit dobíjení při zatížení, můžou být v háji diody, regulátor, uhlíky, nebo i špatně napnutý řemen.

Uživatelský avatar
Nagant
Příspěvky: 1051
Registrován: 11 lis 2005, 01:00
Bydliště: Hradec Králové

#11 Příspěvek od Nagant »

Tak je to opravdu baterka. Dal jsem jinou a už to sviští. :D

Uživatelský avatar
Mourek
Příspěvky: 1285
Registrován: 17 zář 2005, 02:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od Mourek »

startér se opravuje hůř , tak to dopadlo dobře

Uživatelský avatar
Kaca
Příspěvky: 2802
Registrován: 29 lis 2006, 01:00
Bydliště: Hadačka
Kontaktovat uživatele:

#13 Příspěvek od Kaca »

Normálně jsme to dřív zkoušeli tak, že jsme baterii otevřeli a jeden člověk si vzal ochranu očí a díval se do baterie a druhý se zablokovaným motorem převodovým stupněm a brzdou startoval. Článek který byl vadný začal během jedné nebo dvou vteřin vařit. Samozřejmě že při tom nesmělo poklesnout napětí pod 10 až 9 V.

Uživatelský avatar
helios
Příspěvky: 2914
Registrován: 08 srp 2007, 02:00
Bydliště: Tryskáčovo na Záhorí.

#14 Příspěvek od helios »

Ono dosť záleží aj na výrobcovi batérie, hlavne na kvalite prepojov článkov vnútri baterky. Mne takto odišli vždy po 2,5 roku prevádzky tri baterky za sebou, Akusit, Akuma, tretia AFFA. Odvtedy som kupoval iné značky, (Vesna, Banner), tie vydržali každá šesť rokov. Sú síce o niečo drahšie, ale viac ako dvojnásobná životnosť zato stojí. :wink:
Keď Vám hodia pod nohy polená, zakúrte s nimi.

Uživatelský avatar
Kaca
Příspěvky: 2802
Registrován: 29 lis 2006, 01:00
Bydliště: Hadačka
Kontaktovat uživatele:

#15 Příspěvek od Kaca »

Ano ! Nejsme přece tak bohatí, aby jsme mohli kupovat laciné věci. :roll: A to se přece vyplatí !!!

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“