Muzejní 3F motor

Opravy, renovace, schemata historické techniky

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
sanoch
Příspěvky: 407
Registrován: 04 led 2012, 01:00
Bydliště: Volyně

#31 Příspěvek od sanoch »

Proč mu nevysvětlit, jak vůbec asynchronní motor finguje(princip)?

Uživatelský avatar
elektrosvit
Příspěvky: 2512
Registrován: 27 čer 2016, 02:00

#32 Příspěvek od elektrosvit »

To snad není potřeba. :)

Přepínač bude sloužit k reverzaci otáček. Ve střední poloze je vypnuto a v krajních běh jedním nebo druhým směrem. Kontakty vlevo se spojí v obou krajních polohách, prostřední a pravý se spojí buď s protějším, nebo s tím, který má vedle sebe. A pod ovládacím hřídelem je vidět i křížení vodičů. Ještě si zkontroluj statorovou svorkovnici. Mělo by tam být 6 svorek a 3 propojovací plíšky. Pokud jsou plíšky v jedné rovině, tj. je jimi zkratována trojice svorek, je motor trvale spojen do Y.

Uživatelský avatar
sanoch
Příspěvky: 407
Registrován: 04 led 2012, 01:00
Bydliště: Volyně

#33 Příspěvek od sanoch »

Když se takto ptá, znamená, že o principu nic neví. Asyn morot je jen trasformátor(v podstatě). Čím větší odpor v rotoru, tím větší moment(platí pro rozběh). Pro normální provoz platí v podstatě to samé, jen se připojují další vlivy(otáčky, jinak řečeno skluz).

O rozběhu víme vše(nejvíce sinclair) jen je třeba se podívat, jak zněl dotaz.
On nechtěl konkrétní řešení a jestli ano, měl se dotázat konkrétněji.
Znovu po x-té, nedostatek informací.
Pokud by dodal všechny informace, které má k dispozici bylo by vyřešeno za max 1stránku.
Takto se už zase rozvíjí debata o ho*ně.

Uživatelský avatar
sanoch
Příspěvky: 407
Registrován: 04 led 2012, 01:00
Bydliště: Volyně

#34 Příspěvek od sanoch »

sinclair píše:Mám tu šikovnou knížku pro elektrikáře v zemědělství. Tohle všecko a ještě mnohem víc, je tam polopaticky popsáno. Dobře dimenzovaným spouštěčem /právě tím olejovým s trafoolejem/ šly přes skluz i dobře řídit otáčky.
Tento má větrák vpředu?
Tak sem dej scan nebo alespoň fotku té knihy. Máš prd, jen chlístáš nesmysly a myslíš si, že Ti to někdo žere.

Uživatelský avatar
sanoch
Příspěvky: 407
Registrován: 04 led 2012, 01:00
Bydliště: Volyně

#35 Příspěvek od sanoch »

Kvicala_r píše:Bylo vinutí těchto motorů z mědi? Jak bylo vodič izolovaný - už tehdy uměli tak dobře lakovat. Jde o případné vysušení izolace před spuštěním.
Škoda ničit takové věci, když už přežily dobu, kdy se vyhodit měly :). Určitě stojí za renovaci. Držím palce
Ne vinutí je z hov*n. Z čeho by ten vodič v té době asi dělali?

Uživatelský avatar
Kvicala_r
Příspěvky: 3221
Registrován: 19 led 2005, 01:00
Bydliště: Haná / N.J.

#36 Příspěvek od Kvicala_r »

Mohlo být i z hliníku (jako dnešní výrobky), nebo nějaké slitiny. Já se jen ptám, abych si rozšířil obzory.

Zato z Tebe Richarde mám za tu krátkou chvíli dojem, že jsi se sem přišel navážet do ostatních a poukazovat na Leoše.. Nebo se jen chceš před někým "blýsknout" svými širokými znalostmi?

Uživatelský avatar
Milan121
Příspěvky: 716
Registrován: 07 pro 2005, 01:00

#37 Příspěvek od Milan121 »

Podobný stroj (Svet asi 4Hp) jsem převíjel, drážková izolace byla z nějakých novin-dalo se číst :-) . Vodiče samozřejmě měděné, několikrát bavlna. Žádný lak.
Jedna zkušenost - kroužky jsem propojil do zkratu, připojil na měnič a motor jen bzuněl v rytmu nastavené frekvence a netočil se. Po připojení přímo na síť běžel normálně.

Uživatelský avatar
elektrosvit
Příspěvky: 2512
Registrován: 27 čer 2016, 02:00

#38 Příspěvek od elektrosvit »

Ach jo. Chápu, že je sanoch na sinclaira (asi oprávněně) naštvaný (slušně řečeno), ale takto se stejně ničeho nedovolá. A tazatel možná poprvé uviděl kroužkový motor, tak se slušně zeptal. Na tom není nic špatného. Dnes podobné stroje běžně rozšířené nejsou.

Uživatelský avatar
MiraSt
Příspěvky: 1202
Registrován: 19 dub 2008, 02:00
Bydliště: Fryčovice

#39 Příspěvek od MiraSt »

jova1 píše:Stator se zastavil, z kroužků se odebíral svářecí proud a natáčením rotoru se nastavovala jeho velikost.
Svářečka: https://www.svarbazar.cz/phprs/view.php ... 2008052802
Ne. Proud se reguluje přepínáním statorového vinuti.
Posílal jsem elektřinu horníkům. Už dofárali. Důl Staříč - Paskov. Gravidity se nekoná. Na jaře 2023 zásyp. 20.4.2023 vyjel z dolu poslední vozík. 2.5.2023 se zastavuje hlavní ventilátor.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#40 Příspěvek od EKKAR »

sanoch píše:Když se takto ptá, znamená, že o principu nic neví. ... Čím větší odpor v rotoru, tím větší moment(platí pro rozběh).
...
Takto se už zase rozvíjí debata o ho*ně.
Jseš si tím tvrzením jistej? Já bych na tvým místě teda rozhodně nebyl - odporová kotva se používá právě pro rozběh s menším zapínacím proudem s příslušně menším záběrným momentem. Odporovej spouštěč dtto. Větší odpor v rotoru = menší proud rotorovým vinutím = menší vzájemný silový působení mezi statorem a rotorem, nebo ne? Nejdřív si ujasni tohle, až pak začínej o těch h0vnech.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
workhard
Příspěvky: 4873
Registrován: 07 črc 2006, 02:00
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

#41 Příspěvek od workhard »

Karle, už by ses na to měl vážně vykašlat.
Věci,které fungují,se ZÁSADNĚ neopravují...

Uživatelský avatar
elektrosvit
Příspěvky: 2512
Registrován: 27 čer 2016, 02:00

#42 Příspěvek od elektrosvit »

Zvětšení rotorového odporu vede k zvětšení záběrného momentu. Proto se dělají i různé úpravy rotorové klece u motorů s kotvou nakrátko. U kroužkového motoru dojde vřazováním odporových stupňů ke změně momentové charakteristiky: Maximální moment=moment zvratu zůstává stejný, ale zmenšuje se skluz zvratu. Vrchol charakteristiky se tedy přesouvá vlevo směrem ke svislé (momentové) ose. V ideálním případě se docílí rovnosti záběrného momentu s momentem maximálním.
Naposledy upravil(a) elektrosvit dne 04 led 2020, 22:52, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
kutilmil
Příspěvky: 3801
Registrován: 01 lis 2008, 01:00
Bydliště: Skalica

#43 Příspěvek od kutilmil »

No ja si elektrosvit myslim že čim väčší odpor sa nastaví na tom olejovom odporníku, alebo čo to je, tak tým menší krútiaci moment bude motor mať.

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#44 Příspěvek od sinclair »

Pochopitelně. Asynchrony s odporovou klecí se používají běžně ve vzduchotechnice, dobře se skluzově řídí napětím do statoru.
Kecáš, elektrosvite. Druhej lacinej danhard jakbysmet.
Přílohy
02.jpg
01.jpg
Naposledy upravil(a) sinclair dne 04 led 2020, 23:18, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
jova1
Příspěvky: 1207
Registrován: 20 pro 2007, 01:00
Bydliště: Chýnov - to je kousek od Tábora
Kontaktovat uživatele:

#45 Příspěvek od jova1 »

MiraSt píše:
jova1 píše:Stator se zastavil, z kroužků se odebíral svářecí proud a natáčením rotoru se nastavovala jeho velikost.
Svářečka: https://www.svarbazar.cz/phprs/view.php ... 2008052802
Ne. Proud se reguluje přepínáním statorového vinuti.
Záleželo na konstrukci. Ta v odkazu má skutečně regulaci proudu řešenou přepínáním primáru. Jednoduší verze bez usměrňovače, měla na stator přivedené 2 fáze a střídavé napětí se odebíralo ze dvou kroužků. Proud se reguloval natáčením rotoru. Jedna, co jsem viděl, to řešila pomocí šnekového převodu, další měla rameno se šroubem a navrtané díry po obvodu statoru.
Zřejmě tohle bude ten typ, o kterém píšu:
https://www.sbazar.cz/petrrm/detail/246 ... or-siemens

Odpovědět

Zpět na „Opravy a restaurování starých elektropřístrojů“