Muzejní 3F motor
Moderátor: Moderátoři
- elektrosvit
- Příspěvky: 2512
- Registrován: 27 čer 2016, 02:00
V čem kecám? Vždyť jsi sem sám vložil obrázek, ze kterého je zřejmé, že při zvětšení rotorového odporu vzroste záběrný moment a zároveň klesne proud odebíraný ze sítě. Samozřejmě, pokud by odpor zůstal zařazený, tak při jmenovitých otáčkách nn nebude mít motor jmenovitý moment Mn. S vřazeným odporem jej ale nikdo provozovat nebude.
- elektrosvit
- Příspěvky: 2512
- Registrován: 27 čer 2016, 02:00
Jaký jmenovitý proud? Vždyť na obrázcích jsou současně křivky proudu a momentu.
Myslíš si to blbě a elektrosvit má pravdu. Tohle se učí na střední škole nebo na učňáku. Nemá cenu vymýšlet jiné teorie.
Proč by vyráběli konstrukčně tak složitý motor s kroužky(s větší poruchovostí vůči motoru s kotvou nakrátko), kdyby měl horší parametry?
Motor má skutečně menší záběrný proud(nevyrazí tak snadno pojistky) a větší záběrný moment. To je bez diskuze. Proto je tak složitý. Výhody to jsou ovšem jen při rozběhu. Při běhu by se mařil zbytečný výkon v reostatech a silně by kolísaly otáčky se zátěží.
Myslíš si to blbě a elektrosvit má pravdu. Tohle se učí na střední škole nebo na učňáku. Nemá cenu vymýšlet jiné teorie.
Proč by vyráběli konstrukčně tak složitý motor s kroužky(s větší poruchovostí vůči motoru s kotvou nakrátko), kdyby měl horší parametry?
Motor má skutečně menší záběrný proud(nevyrazí tak snadno pojistky) a větší záběrný moment. To je bez diskuze. Proto je tak složitý. Výhody to jsou ovšem jen při rozběhu. Při běhu by se mařil zbytečný výkon v reostatech a silně by kolísaly otáčky se zátěží.
Tady je ještě zbytek, co jsem včera v rychlosti strčil do skeneru.
Konvalina-Oleš-Souček: Elektrotechnika pro SZŠ. 226 stran, 1976.
Učebnice pro "III. ročník 4-letého a I. ročník nástavbového studia na středních zemědělských technických školách, studijní obor 42-17-6, mechanizace zemědělské výroby".
Píšou tam i o spouštěčích a odklápěčích. A jedna užitečná tabulka navrch.
Konvalina-Oleš-Souček: Elektrotechnika pro SZŠ. 226 stran, 1976.
Učebnice pro "III. ročník 4-letého a I. ročník nástavbového studia na středních zemědělských technických školách, studijní obor 42-17-6, mechanizace zemědělské výroby".
Píšou tam i o spouštěčích a odklápěčích. A jedna užitečná tabulka navrch.
Ten přepínač není D/Y, ale reverzační I - 0 - IIORM píše:Já si to zapojení musím rozkreslit. Zapojení je zachované z dob,kdy se točil.Jen přívodní kabel byl "useknutý".Tu D/Y jsem jen plácnul bez rozmyslu. Ložiska jsou OK.Spíše typuji,že jsou vylité a zaškrábané.Tam se podívám ze zvědavosti a dám vědět. V domečcích je ještě olej.
Tak jak to bude s tím odporem v rotoru versus záběrový moment a rozběhový proud?
Elektrosvitovi nevěříte, i když problém dostatečně srozumitelně popsal(alespoň pro mně).
Místní kapacity si pořád stojí za svým, i když je to zcela scestné. Nezlobte se na mně, ale aby tady vysvětloval princip někdo(přes to, že si jeho osoby vážím), kdo tvrdí, že Joule= Ampérsekunda by se měl tohoto zdržet.
Nakonec si dám tu práci a pokusím se celou tuto záležitost sesumírovat i s patřičnými vzorci, grafy, a literaturou.
Elektrosvitovi nevěříte, i když problém dostatečně srozumitelně popsal(alespoň pro mně).
Místní kapacity si pořád stojí za svým, i když je to zcela scestné. Nezlobte se na mně, ale aby tady vysvětloval princip někdo(přes to, že si jeho osoby vážím), kdo tvrdí, že Joule= Ampérsekunda by se měl tohoto zdržet.
Nakonec si dám tu práci a pokusím se celou tuto záležitost sesumírovat i s patřičnými vzorci, grafy, a literaturou.
Je to tak. Dnes jsem byl v tom mlejně na návštěvě a schválně se šel kouknout na ten motor. Není to Siemens ale Wikov 8kW. Jen tak orientačně, ten motor hnal přes řemenici průměru cca 25 cm přes koženej plochej řemen kolo o průměru asi 1,5 m na transmisní hřídeli, co byla přes celý mlýn dlouhá asi 10 metrů. Z ní byly nahoru do patra poháněný dalšíma řemenema jednotlivý stroje jako čistička, mlecí kameny, korečkový výtahový pásy na obilí, prosejvací stroje a pod. Z tý tramsmise v přízemí byla poháněná přes 90 st převod svislá hřídel, která šla až do podkroví, kde hnala další stropní transmismí hřídel pro pohon třídiček, sušiček a balících mašin. Jenom těch ložisek na transmisích tam bylo možná 20 kluzných lágrů, hřídelv přízemí průměru cca 100 mm, nahoře cca 60 mm.PavelFF píše: Motor má skutečně menší záběrný proud(nevyrazí tak snadno pojistky) a větší záběrný moment.
Ten motor musel při rozběhu všechno tohle utáhnout, žádná zapínací spojka tam nikde nebyla, jen jednotlivý stroje se zapínaly a vypínaly nahazováním řemenů na kola transmise pákou.
Byl to celkem malej mlejn.
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!