Muzejní 3F motor

Opravy, renovace, schemata historické techniky

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
elektrosvit
Příspěvky: 2512
Registrován: 27 čer 2016, 02:00

#46 Příspěvek od elektrosvit »

V čem kecám? Vždyť jsi sem sám vložil obrázek, ze kterého je zřejmé, že při zvětšení rotorového odporu vzroste záběrný moment a zároveň klesne proud odebíraný ze sítě. Samozřejmě, pokud by odpor zůstal zařazený, tak při jmenovitých otáčkách nn nebude mít motor jmenovitý moment Mn. S vřazeným odporem jej ale nikdo provozovat nebude.

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#47 Příspěvek od sinclair »

Já taky nepsal o kecání vzhledem k motoru. Dávej pozor.
Vážně vám s workhardem na nastartování stačí jeden psychopat a stalker?
Naposledy upravil(a) sinclair dne 04 led 2020, 23:39, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
workhard
Příspěvky: 4873
Registrován: 07 črc 2006, 02:00
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

#48 Příspěvek od workhard »

Já vám to otočím, ať si to můžete pořádně prostudovat, ano?
Přílohy
1.
1.
2.
2.
Věci,které fungují,se ZÁSADNĚ neopravují...

Uživatelský avatar
workhard
Příspěvky: 4873
Registrován: 07 črc 2006, 02:00
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

#49 Příspěvek od workhard »

Tady ještě jeden obrázek a to je ode mě asi vše.
Přílohy
Momentová charakteristika motoru závisí na odporu v obvodu kotvy. Na obrázku jsou vyneseny dvě charakteristiky, písmenem B je označena charakteristika pro vyšší odpor kotvy.
<br />Mn je jmenovitý moment, Mz je záběrový moment, Mmax je maximální moment, při vět
Momentová charakteristika motoru závisí na odporu v obvodu kotvy. Na obrázku jsou vyneseny dvě charakteristiky, písmenem B je označena charakteristika pro vyšší odpor kotvy.
Mn je jmenovitý moment, Mz je záběrový moment, Mmax je maximální moment, při vět
Věci,které fungují,se ZÁSADNĚ neopravují...

Uživatelský avatar
kutilmil
Příspěvky: 3801
Registrován: 01 lis 2008, 01:00
Bydliště: Skalica

#50 Příspěvek od kutilmil »

Ja si myslím že záberový moment bude pri R nastavenom na max menší, ako keby boli krúžky spojené nakrátko. Iná debata by bola o rozbehovom prúde.

Uživatelský avatar
elektrosvit
Příspěvky: 2512
Registrován: 27 čer 2016, 02:00

#51 Příspěvek od elektrosvit »

Nebude. Přikládám ještě jeden obrázek. Celý dokument k dispozici zde.
Přílohy
Obrázek.PNG

Uživatelský avatar
kutilmil
Příspěvky: 3801
Registrován: 01 lis 2008, 01:00
Bydliště: Skalica

#52 Příspěvek od kutilmil »

Tie obrázky sú podľa mňa vztiahnuté na nejaký menovitý statorový prúd.

Uživatelský avatar
workhard
Příspěvky: 4873
Registrován: 07 črc 2006, 02:00
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

#53 Příspěvek od workhard »

Ty už to taky nehul. Průběh proudu máš na pravém obrázku od elektrosvita, ty průde :roll:
Věci,které fungují,se ZÁSADNĚ neopravují...

Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#54 Příspěvek od PavelFF »

Jaký jmenovitý proud? Vždyť na obrázcích jsou současně křivky proudu a momentu.
Myslíš si to blbě a elektrosvit má pravdu. Tohle se učí na střední škole nebo na učňáku. Nemá cenu vymýšlet jiné teorie.

Proč by vyráběli konstrukčně tak složitý motor s kroužky(s větší poruchovostí vůči motoru s kotvou nakrátko), kdyby měl horší parametry?
Motor má skutečně menší záběrný proud(nevyrazí tak snadno pojistky) a větší záběrný moment. To je bez diskuze. Proto je tak složitý. Výhody to jsou ovšem jen při rozběhu. Při běhu by se mařil zbytečný výkon v reostatech a silně by kolísaly otáčky se zátěží.

Uživatelský avatar
kutilmil
Příspěvky: 3801
Registrován: 01 lis 2008, 01:00
Bydliště: Skalica

#55 Příspěvek od kutilmil »

To momentový malo byť záberový. No ja neverím ani vlastnej manželke a takýmto obrázkom už vôbec. Je to ale jedno ja som totiž nenapísal že to viem ale že si to myslím

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#56 Příspěvek od sinclair »

Tady je ještě zbytek, co jsem včera v rychlosti strčil do skeneru.
Konvalina-Oleš-Souček: Elektrotechnika pro SZŠ. 226 stran, 1976.
Učebnice pro "III. ročník 4-letého a I. ročník nástavbového studia na středních zemědělských technických školách, studijní obor 42-17-6, mechanizace zemědělské výroby".
Píšou tam i o spouštěčích a odklápěčích. A jedna užitečná tabulka navrch.
Přílohy
05.jpg
04.jpg
03.jpg

Uživatelský avatar
kbulda
Příspěvky: 1487
Registrován: 23 říj 2007, 02:00
Bydliště: u Mělníku

#57 Příspěvek od kbulda »

ORM píše:Já si to zapojení musím rozkreslit. Zapojení je zachované z dob,kdy se točil.Jen přívodní kabel byl "useknutý".Tu D/Y jsem jen plácnul bez rozmyslu. Ložiska jsou OK.Spíše typuji,že jsou vylité a zaškrábané.Tam se podívám ze zvědavosti a dám vědět. V domečcích je ještě olej.
Ten přepínač není D/Y, ale reverzační I - 0 - II

Uživatelský avatar
sanoch
Příspěvky: 407
Registrován: 04 led 2012, 01:00
Bydliště: Volyně

#58 Příspěvek od sanoch »

Tak jak to bude s tím odporem v rotoru versus záběrový moment a rozběhový proud?
Elektrosvitovi nevěříte, i když problém dostatečně srozumitelně popsal(alespoň pro mně).
Místní kapacity si pořád stojí za svým, i když je to zcela scestné. Nezlobte se na mně, ale aby tady vysvětloval princip někdo(přes to, že si jeho osoby vážím), kdo tvrdí, že Joule= Ampérsekunda by se měl tohoto zdržet.
Nakonec si dám tu práci a pokusím se celou tuto záležitost sesumírovat i s patřičnými vzorci, grafy, a literaturou.

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#59 Příspěvek od Celeron »

PavelFF píše: Motor má skutečně menší záběrný proud(nevyrazí tak snadno pojistky) a větší záběrný moment.
Je to tak. Dnes jsem byl v tom mlejně na návštěvě a schválně se šel kouknout na ten motor. Není to Siemens ale Wikov 8kW. Jen tak orientačně, ten motor hnal přes řemenici průměru cca 25 cm přes koženej plochej řemen kolo o průměru asi 1,5 m na transmisní hřídeli, co byla přes celý mlýn dlouhá asi 10 metrů. Z ní byly nahoru do patra poháněný dalšíma řemenema jednotlivý stroje jako čistička, mlecí kameny, korečkový výtahový pásy na obilí, prosejvací stroje a pod. Z tý tramsmise v přízemí byla poháněná přes 90 st převod svislá hřídel, která šla až do podkroví, kde hnala další stropní transmismí hřídel pro pohon třídiček, sušiček a balících mašin. Jenom těch ložisek na transmisích tam bylo možná 20 kluzných lágrů, hřídelv přízemí průměru cca 100 mm, nahoře cca 60 mm.
Ten motor musel při rozběhu všechno tohle utáhnout, žádná zapínací spojka tam nikde nebyla, jen jednotlivý stroje se zapínaly a vypínaly nahazováním řemenů na kola transmise pákou.
Byl to celkem malej mlejn.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#60 Příspěvek od PavelFF »

sanoch píše:....Místní kapacity si pořád stojí za svým, i když je to zcela scestné. ......
Ještě napiš, koho považuješ za místní kapacity. Ať je jasno.

Odpovědět

Zpět na „Opravy a restaurování starých elektropřístrojů“