Trakční baterie

Náhrady součástek všeho druhu, informace a dotazy k součástkám

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
towil
Příspěvky: 23
Registrován: 04 lis 2011, 01:00

Trakční baterie

#1 Příspěvek od towil »

Dobrý den,
nevíte někdo jaká firma vyrábí a prodává trakční baterie v packu? Něco podobného jako třeba baterie do elektrických automobilů. Prostě baterie s velkou kapacitou třeba 20kWh se zabudovanou ochranou apod. Nemůžu kromě nějakých číňanů na alibabě nic moc najít :/
Díky za každou pomoc.

Uživatelský avatar
Sandal
Příspěvky: 2393
Registrován: 22 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

#2 Příspěvek od Sandal »

Prohledej u výrobce Hoppecke, třeba na něco narazíš.Velmi kvalitní aku ale jestli najdeš, z ceny se asi pos..reš.
Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat :-)

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#3 Příspěvek od Artaban001 »

Saft-Ferak?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#4 Příspěvek od EKKAR »

towil píše:...Prostě baterie s velkou kapacitou třeba 20kWh ....
Kapacita baterek se odjakživa udávala v Ah, nevím, kde se tahle vatu vážící novinka zas sebrala ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
JoDiK
Příspěvky: 508
Registrován: 10 led 2018, 01:00
Bydliště: Olomoucký kraj

#5 Příspěvek od JoDiK »

EKKAR píše:Kapacita baterek se odjakživa udávala v Ah, nevím, kde se tahle vatu vážící novinka zas sebrala ...
Už několik let se výrobci snaží udávat přesnější údaj energie baterie ve Wh, lépe se to srovnává...
Např. která "baterka" má větší kapacitu, NiMh 2700mAh, nebo Li-Ion 1200mAh?
Ve smyslu: která bude déle napájet přes nějaký měnič zařízení na 5V s odběrem 100mA? Když budeme předpokládat stejnou účinnost měniče a zanedbáme pokles napětí baterky vybíjením, tak odebíraný výkon 0,5W zátěže bude u NiMh tvořen proudem 0,417A, takže bude dodávat 6,48h.
Li-Ion to zvládne proudem 0,135A po dobu 8,88h
Ale když se dovíš, že ta NiMh má 1,2x2,7=3,24Wh zatímco Li-Ion 3,7x1,2=4,44 Wh tak to vidíš na první pohled a nemusíš nic počítat...
Ještě větší chaos je u powerbank, které udávají kapacitu v mAh ale pro napětí 3,7V Li-Ion článku a ne pro výstup 5V powerbanky. Proto spoustu slušných výrobců udávají i energii ve Wh - například zde: https://www.xiaomimarket.cz/xiaomi-mi-p ... mah-cerna/
Kapacita: 20000 mAh, 74 Wh, 3,7 V
Takže když ji zatížíš při 5V proudem 1A, nebo-li výkonem 5W, vydrží 74/5=14,8h a ne 20h, jak by někoho mohlo napadnout z uvedené kapacity 20Ah (samozřejmě jen teoreticky, ještě se uplatní účinnost měniče).

Uživatelský avatar
misocko
Příspěvky: 1250
Registrován: 26 čer 2009, 02:00
Bydliště: Hlohovec (Sk)

#6 Příspěvek od misocko »

towil píše: trakční baterie - baterie do elektrických automobilů
co teda chces?
chces trakcnu olovenu bateriu
alebo bateriu do elektrickych automobilov dnesnej doby, Li-ion ?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#7 Příspěvek od EKKAR »

JoDiK píše:
EKKAR píše:Kapacita baterek se odjakživa udávala v Ah, nevím, kde se tahle vatu vážící novinka zas sebrala ...
Už několik let se výrobci snaží udávat přesnější údaj energie baterie ve Wh, lépe se to srovnává...
...
Ale prdlajs, líp se to srovnává. Trakční baterky pro proudy v řádu desítek a stovek A se vždycky porovnávaly jen podle Ah a počítalo se s tím, že mají stejný napětí - nebo se to vysloveně uvedlo, jestli jde o 12V/24V/48V nebo kolikaještě voltovej systém, právě aby se do toho nemotala nějaká účinnost měniče. Prostě BATERKA měla tolik a tolik Ah a danej stroj s ní měl tolik a tolik hodin pracovní vytrvalosti. U průmyslovejch trakčních aplikací se to tak uvádí doposavad. Je přitom zajímavý, že se Li-Ionky zatím moc neprosazujou v týhle kategorii baterek, přestože třeba v ručním nářadí už prakticky zaujímají monopolní postavení a během cca 10 let kompletně vytlačily baterky na bázi niklovejch elektrod, tak v průmyslový trakční oblasti se dál drží olovo a nikl - i když pro "civilní použití" výrobci masivně prosazujou lithium, průmysl zatím odolává ... pročpak asi? Nebude to náhodou tím, že olověná nebo nikl-ocelová baterka je ve výsledku mnohem lacinější na provoz i pořízení, než sice lehká, ale složitý a drahý ochranný a balanční příslušenství vyžadující "pokroková" lithiovka ...?
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Sandal
Příspěvky: 2393
Registrován: 22 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

#8 Příspěvek od Sandal »

Přesně!Třeba v elektrickejch i dieselovejch lokomotivách se pořád používají NiCd louhovky, který maj malou účinnost, jsou těžký rozměrný a musí se dolívat voda a je v nich jedovatý Cd a hrozí rozlití elektrolytu při manipulaci.Přesto všechno se používaj, protože při minimální údržbě jsou to blbuvdorný akumulátory co si nechaj vyloženě sr..t na hlavu.
Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat :-)

Lukas-Peca
Příspěvky: 3886
Registrován: 06 kvě 2007, 02:00
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od Lukas-Peca »

EKKAR: A ty snad víš, na jakém napětí běhá ta soustava elektrického pohonu v elektromobilu, o kterém tazatel uvažuje, když tak prosazuješ Ah? Myslím, že u elektromobilu je údaj o kapacitě baterie v Ah platný jako mrtvému zimník, naopak energii ve Wh si člověk dokáže už nějak představit. Nakonec ve všech materiálech o elektromobilech se uvádí kapacita baterie v kWh, takže tu zase nezačínej s teoriemi, které nejsou pravdivé a na které se nikdo neptal.

Sandal: to ale nejsou trakční baterie. U auta je klíčový poměr hmotnosti a kapacity a ten má zdaleka nejlepší lithiová baterie. Srovnání s olovem je pak přímo humorné. U lokomotivy tento poměr zdaleka tak kritický není, větší hmotnost je naopak často spíše žádoucí. Baterie Hoppecke jsou výborné, ale cena tomu odpovídá. Dolévacím bateriím se navíc nebude moc líbit provoz v autě, kde je plno otřesů a zrychlení.

K původnímu dotazu - kromě čínských e-shopů ti asi nikdo žádný nástřel ceny nedá, pokud firmě nezadáš přesné požadavky. Bude ale potřeba definovat i mechanické záležitosti, tvar prostoru, do kterého baterie přijde atd. Myslím, že pro jednorázovou zakázku to žádná firma za rozumné peníze neudělá. Jedinou možností v tomto případě asi je to na vlastní pěst ubastlit ze samostatných článků, jako to má třeba Tesla.
Naposledy upravil(a) Lukas-Peca dne 13 led 2020, 17:37, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Hape
Příspěvky: 353
Registrován: 08 úno 2010, 01:00
Bydliště: Dolní Cerekev, Česko (Czechia)
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od Hape »

towil píše:Dobrý den,
nevíte někdo jaká firma vyrábí a prodává trakční baterie v packu?...
Zkus se poptat ve firmě BATTEX spol. s r. o..

Lukas-Peca
Příspěvky: 3886
Registrován: 06 kvě 2007, 02:00
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

#11 Příspěvek od Lukas-Peca »

Pro zajímavost přikládám fotku dolévacích louhových baterií, co máme v provozu. Každá z těch třech větších bas má kapacitu 24V/250Ah, celkem tedy ty tři basy mají 18 kWh, takže o něco míň, než požaduje tazatel. To fakt chcete vozit v autě?
Přílohy
baterky.jpg

Uživatelský avatar
fredis
Příspěvky: 5000
Registrován: 17 lis 2004, 01:00
Bydliště: Třebíčsko

#12 Příspěvek od fredis »

On to chce někdo vozit v autě? :wink: :roll: :lol: Dotaz zněl poněkud jinak...
Rotor rotuje a stator stagnuje...

Lukas-Peca
Příspěvky: 3886
Registrován: 06 kvě 2007, 02:00
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

#13 Příspěvek od Lukas-Peca »

Dotaz zněl na "podobnou baterii jako v elektromobilu", na což byly tazateli nabídnuty louhové a olověné baterie...

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#14 Příspěvek od Artaban001 »

Na dráze se už delší dobu používají olověný baterie. Ni-Cd už dosluhují a je to škoda

Lukas-Peca
Příspěvky: 3886
Registrován: 06 kvě 2007, 02:00
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

#15 Příspěvek od Lukas-Peca »

U SŽDC takový trend chvíli byl, ale když se pak ukázalo, že životnost olova ve staničním režimu je pár let a navíc je obvyklý způsob odchodu zpravidla ten, že baterie bez varování úplně zdechne, tak se přešlo zpět k NiCd.

Odpovědět

Zpět na „Součástky“