Kolik Vám to v zimě žere ?

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
dvorak
Příspěvky: 1887
Registrován: 25 dub 2013, 02:00
Bydliště: Dvůr Králové n.L.

#16 Příspěvek od dvorak »

Z čistě technického pohledu - proč mají diesly tak výrazně nižší spotřebu ?
Rád se poučím. Děkuji.

Uživatelský avatar
sr71
Příspěvky: 2401
Registrován: 10 dub 2004, 02:00
Bydliště: severovýchodní èechy

#17 Příspěvek od sr71 »

dvorak píše:Z èistì technického pohledu - proè mají diesly tak výraznì nižší spotøebu ?
Rád se pouèím. Dìkuji.
øekl bych že to bude souviset s tím že mají vyšší úèinnost (ménì energie se pøemìní v teplo)

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#18 Příspěvek od EKKAR »

sr71 píše:
dvorak píše:Z čistě technického pohledu - proč mají diesly tak výrazně nižší spotřebu ?
Rád se poučím. Děkuji.
řekl bych že to bude souviset s tím že mají vyšší účinnost (méně energie se přemění v teplo)
Blbost. Právě že používají vyšší spalovací teplotu neboli je u nich větší rozdíl mezi teplotou spalování a teplotou výstupu, mají vyšší TEPELNOU ÚČINNOST, která se ještě zvedá použitím turbodmychadla - to odebírá další část kinetický energie vejfuckovejch plynů jinak neužitečně utíkající do vnější atmosféry (a kdyby se nezmařila v tlumiči hluku, způsobovala by nesmyslnej kravál) a mění ho na množství vzduchu natlačenýho navíc do válců. Míň energie tedy uteče vejfukem a větší množství tepla vzniklýho spálením paliva se přemění na expanzi a tím i mechanickou práci. Jinak obecně dýzlákům stačí k činnosti mnohem chudší směs než zážeháčům, ty musejí mít minimálně u svíčky směs stechiometrickou nebo prostě dostatečně bohatou, aby ji jiskra dokázala zapálit. Dýzlům stačí aby palivo "blaflo" těsně u vstřikovací trysky a tepelně-tlakovej ráz se postará o prohoření zbytku spalovacího prostoru válce, i když v něm je směs mnohem chudší, než je potřeba na normílní zapálení. V podstatě by energeticky nejvýhodnější byl trvale detonační způsob spalování (energie se uvolní všecka naráz v celým objemu pracovního prostoru nad pístem na rozdíl od vlnovýho šíření při klasickým spalování), mechanická konstrukce by ale byla natolik namáhaná, že by byla nadměrně těžká. Způsob s tepelně-tlakovým zapalováním chudý směsi využívá v poslední době i motor Sky-Activ od Mazdy (jejich "diesel na benzín"), Němci u vyvíjejí systém mikrovlnnýho ohřátí směsi a tím i její zapálení v celým objemu spalovacího prostoru. Obecně prostě motory s rychlejším šířením "ohně" ve spalovacích prostorech mají energeticky výhodnější provoz...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#19 Příspěvek od p32 »

dvorak píše:Z čistě technického pohledu - proč mají diesly tak výrazně nižší spotřebu ?
To už ti tady Ekkar napsal, ale chtělo by to doplnit otázku i o ten zbytek. Tzn. za jakých podmínek a za jaké prachy?

Uživatelský avatar
hop
Příspěvky: 84
Registrován: 26 bře 2005, 01:00
Bydliště: Zl

#20 Příspěvek od hop »

Mám motor 1,9 TDI .Dřív jsem jezdil dlouhé trasy za 4,2l -jízda na spotřebu./otáčky max 22000 na5ku/ jinak průměr 5,6l/100km .Pak byl problém na STK s emisí. Teť to točím nad 2000 a rychlost 5 skoro nepoúžívám -spořeba asi 6,2 a emise O.K.

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#21 Příspěvek od tomasjedno »

dvorak píše:Z čistě technického pohledu - proč mají diesly tak výrazně nižší spotřebu?
Základní příčinou je to, že naftový vznětový motor má větší kompresní poměr, a tedy i termodynamickou účinnost.

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#22 Příspěvek od rezis »

A taky to že nafta má vyšší výhřevnost než benzín a to že nafta má vyšší kroutící moment což ji dovoluje se pohybovat v nižších otáčkách a tedy jsou nižší všechny ztráty třením atd. Prostě troška tam troška tam a je z toho poznatelný rozdíl.

Jinak jezdím s Touranem 2.0Tdi za 5,6L/100km léto/zima pořád cca stejně (léto širší pneu + klima). Akorát teď jaksi jezdím za 6,7l/100km, protože jsem jezdil měsíc EV a stále si nemůžu zvyknout zpět na fosila.
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
mirku
Příspěvky: 198
Registrován: 15 čer 2006, 02:00

#23 Příspěvek od mirku »

p32 píše: ... chtělo by to doplnit otázku i o ten zbytek. Tzn. za jakých podmínek a za jaké prachy? ...
... můžeš to prosím vysvětlit ?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#24 Příspěvek od EKKAR »

Daleko nejvyšší účinnost mají motory s tzv. "Atkinsonovým cyklem" - kterej proti klasickýmu "Ottovu" používá dělenou kloubovou ojnici a další čep. Výsledkem je to, že motor stlačuje menší objem vzduchu, než v jakým pak probíhá expanze = dolní úvrať pístu je dvojí, před stlačováním se píst zastavuje vejš ve válci než při expanzním zdvihu, kdy dojíždí úplně na doraz dolů. Jednodušší je tuhle techniku nasimulovat zpožděným uzavíráním sacího ventilu až po posunutí pístu na začátku kompresního zdvihu částečně nahoru do válce, takže stlačovat se začíná až zmenšenej objem nasátýho vzduchu. Nevýhodou jsou prudký pulsace v sacím potrubí. Celkově je Atkinsonův cyklus náchylnej na stabilitu při změnách rychlosti otáčení = nemá rád proměnlivý otáčky typický pro dnešní motorový vozidla. Daleko víc mu vyhovuje dlouhodobej provoz pod jedním režimem otáček = byl by daleko výhodnější v hybridech s elektrickým přenosem výkonu a případnou rekuperací ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
pepik9
Příspěvky: 2239
Registrován: 31 srp 2010, 02:00

#25 Příspěvek od pepik9 »

.. a to že nafta má vyšší kroutící moment..
Nafta nemá žádnej moment :D . Diesel při nízkým výkonu nemá škrcenej vzduch, proto je v něm při vznícení paliva větší tlak na píst než u benziňáku.

Uživatelský avatar
Michal22
Příspěvky: 7655
Registrován: 28 bře 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#26 Příspěvek od Michal22 »

Já mám od loňska 1,9TDi, 74 kW.
Podařilo se mi dostat na nějakých 5,8 l/100 km, ale spíš jezdím nad 6 l/100 km.
Ale osobně nejsem zastánce toho, čemu se říká defenzívní jízda.
Ono třeba když někdo přijíždí pomalu ke křižovatce s červenými světly, myslí si, že má čas, všechno si načasuje, tak si neuvědomuje, že všichni za ním nejedou ve stejném směru.
A pokud teda já (jako za ním jedoucí) kvůli jeho pomalé jízdě nemůžu najet do odbočovacího pruhu ve směru doleva ještě předtím, než se mění směry, tak si kvůli jeho pomalé jízdě musím počkat další celý cyklus křižovatky (protože jsem tam nebyl včas, smyčka v asfaltu nezdetekovala vozidlo stojící v odbočovacím pruhu doleva, vůbec nepustí zelenou šipku pro tento směr).
Typicky na křižovatce Řípská/Tuřanka.
A je zajímavé, kolik lidí jezdí defenzívně (pomalu) v těch mlhách a dešti, co jich tady na jihu Moravy bylo v poslední době hodně, ale ani si neráčí pustit potkávací světla, jedou jen na denní svícení.
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#27 Příspěvek od tomasjedno »

rezis píše:A taky to že nafta má vyšší výhřevnost než benzín
Drobný detail - výhřevnost na kilogram paliva má prakticky stejnou, ale protože má vyšší hustotu, tak na litr paliva to vychází opticky líp.

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#28 Příspěvek od rezis »

tomasjedno - bral jsem to na jednotku kterou tankuji a platím :wink:
pepik9: ano má tam být všude napsáno naftový motor. Ale když už tak hlavní příčina je v tom, že se používá (musí se použít) vyšší kompresní poměr, tedy motor pracuje při mnohem vyšších tlacích.... a to už tu je napsáno.
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#29 Příspěvek od tomasjedno »

Když už jsme u toho slovíčkaření,
rezis píše:nafta má vyšší kroutící moment což ji dovoluje se pohybovat v nižších otáčkách
tak ty vyšší tlaky si žádají robustnější konstrukci a tím si vynucují nižší otáčky :D

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#30 Příspěvek od rezis »

Heh to už by tady pak nešlo napsat vůbec nic. Třeba 1.3JTD je točivé jako prase :D
Tedy vzhledem k tomu, že výkon je přímo úměrný kroutícímu momentu a otáčkám a dieselové motory mají vyšší kroutící moment. Jsou tedy ve většině případů pro stejný výstupní výkon potřebné nižší otáčky motoru.

Ale asi oba víme oč jde.

Edit: I když jezdím nafťákem tak nafta stejně patří do kamen a do traktoru :D
Internet - metla lidstva

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“