MC 400

Opravy a závady na MG, RMGF, CD, zesilovačů, receiverů, reprosoustav

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
kosmit
Příspěvky: 134
Registrován: 26 zář 2006, 02:00
Bydliště: Praha - Řepy

MC 400

#1 Příspěvek od kosmit »

Rád bych se zeptal na opravu gramofonu MC400 v okolí Prahy. Po dojezdu desky nenaskočí servo na zvedacek a vrácení ramínka na stojan. Stejně když se při přehrávání manuálně sepne zvedacek tak se ramenko nezvedne jen se přeruší signál do zesilovače a jehla zůstává v drážce. Nyní nejde ani ramenko zpět na stojan nechci vracet násilím. Dal jsem kryt na jehlu a ramenko spočívá na talíři. U pana Zemana v Praze uz to nedělají.

Uživatelský avatar
Robert18
Příspěvky: 335
Registrován: 15 dub 2009, 02:00

#2 Příspěvek od Robert18 »

Ahoj,

to by možná šlo opravit doma na koleni. Tady máš schema

http://www.radiojournal.cz/schemata/mc400sdprilohy.pdf

veškeré vnitřnosti gramofonu jsou přidělány zespodu vrchního dílu.
Stačí zafixovat raménko a vyndat talíř. Pak se může otočit a rozebrat.

Na vracení raménka je tam telefonní žárovička. Jinak je to spíše mechanická záležitost.
Mechanismus musí být dobře promazaný a je tam pár koncáků.
Také trpí na propoje dráty, nebo konektory - může tam být nedotek.

Když mačkáš start, stop, nebo pauzu tak se knoflíky rozsvěcující ?

Ten můj cestou pošťákovi spadnul na zem a musel jsem rovnat mechanismus a seřizovat. Není to, ale Nic těžkého.
Zkusil bych nejdříve zkontrolovat propoje, žárovičku, a koncové kontakty.

Uživatelský avatar
Robert18
Příspěvky: 335
Registrován: 15 dub 2009, 02:00

#3 Příspěvek od Robert18 »

Ještě jsem nad tím přemýšlel.

Princip je takový :
v gramofonu jsou dva motory. Jeden je pro pohon talíře a ten řešit nemusíme.
Druhý je pro pohon pohybu raménka. To se vždy nejdříve pohybuje do středu desky
a v momentě kdy narazí na zarážku (dle nastavené desky) začne klesat na dolů.
Naopak při návratu nejdříve stoupá a poté se vrací na stojánek. Pauza / zvednutí je řešeno koncovým spínačem, který vypne motor než se raménko začne vracet.

Při stisku některého z tlačítek se překlopí logický obvod a jedno z relé spustí motor na jednu stranu, druhé na druhou. Koncové spínače pak dle zvolené funkce přes hrdla vypínají pohyb motoru.

Žárovka špatná nebude to by se raménko stále chtělo vracet.
Pokud tlačítka svítí a relátka cvakají bude závada přímo v pohonu a to bych skoro tipovat na vadný kondenzátor 4M pro motor.

Uživatelský avatar
kosmit
Příspěvky: 134
Registrován: 26 zář 2006, 02:00
Bydliště: Praha - Řepy

#4 Příspěvek od kosmit »

Zdravím a moc díky za návod. Konečně jsem se k tomu dokopal to rozebrat. Bílý a žlutý drátek od motoru pohonu ramena je po cestě spojen do jednoho s bílým koncem. Po lehké kontrole všech spojů se tento uvolnil, tak stačilo přiletovat. Stejně tak se oddělil modrý drátek na kondiku. Přiletováno a frčí zas jako dřív.

Uživatelský avatar
Robert18
Příspěvky: 335
Registrován: 15 dub 2009, 02:00

#5 Příspěvek od Robert18 »

Ok tak ať slouží.

Je to hezký orloj.

Lukas-Peca
Příspěvky: 3886
Registrován: 06 kvě 2007, 02:00
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od Lukas-Peca »

Nevíte, kde sehnat subtalíř a talíř na tento gramofon? Mám tu jeden kousek, mechanika nasazování přenosky funguje, ale talíře jsou zkroucené. Subtalíř nejde z gramofonu vyndat. Myslel jsem, že to bude jen nasazené do ložiska jako u ostatních hi-fi gramofonů Tesla, ale nejde to vytáhnout. Subtalíř je úplně nabobtnalý a drhne o šasi, takže tím ani nejde moc otáčet.

Uživatelský avatar
elektrosvit
Příspěvky: 2512
Registrován: 27 čer 2016, 02:00

#7 Příspěvek od elektrosvit »

Není zespodu pojistka, kterou je po povolení zajišťovacího šroubku nutno vysunout do strany?

Lukas-Peca
Příspěvky: 3886
Registrován: 06 kvě 2007, 02:00
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od Lukas-Peca »

Ano, zespodu je červík, který se musí povolit. Myslel jsem, že je tam ten subtalíř s hřídelí jen nasunutý jako u těch levnějších gramofonů.

Dobrý talíř jsem v zásobách nějaký našel, subtalíř asi koupím nový, prodávají ho za 1500.

Jinak většina součástek na desce řízení má vývody porostlé černými, asi kovovými chlupy 8O to jsem tedy ještě neviděl.

Uživatelský avatar
Habesan
Příspěvky: 6924
Registrován: 12 led 2009, 01:00
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od Habesan »

V angličtině se tomu říká "Tin whiskers", teda jestli je to ono.
Častěji se objevují na bezolovnatém cínu, ale existují záznamy, že se vyskytovaly už dřív.
Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)

Lukas-Peca
Příspěvky: 3886
Registrován: 06 kvě 2007, 02:00
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od Lukas-Peca »

Whiskers znám z internetu, ale u tesláckých věcí jsem to ještě neviděl. Nejhorší je to na vývodech MH74xx, ale vyrostlo to i na pár odporech. Možná to ale není vodivé, ty 74xx jsou porostlé fakt hustě a pokud by to vodilo, tak by ta elektronika rozhodně nefungovala.

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#11 Příspěvek od sinclair »

Už jsem se s tím setkal mockrát, dokonce ještě v 80.letech.
Podle lidí z Vráblí je to zkrystalizovaná aktivační látka /ne přímo tavidlo, studená/, které měla u déle skladovaných součástek usnadnit pájení. Vodivé to není, ani jako tekuté, ani později zkrystalizované.
Oni to jednu dobu používali taky, protože součástky se ve Vráblích skladovaly ve vlhkých likusákách.
Pak se toho ale polekali. Sice změnili typ tavidla na vlně, ale těm kvantům studeňáků to stejně nezabránilo.
Krystalizuje to při následné velké vlhkosti při skladování. Asi bych to na některých starších modulech z ústředen dokázal nafotit.
Stačí to okartáčovat jemným mosazným kartáčkem/štětcem a vyfoukat.

Odpovědět

Zpět na „Audiotechnika“