Predmagnetizácia a záznamový prúd-nastavil som to dobre?

Opravy a závady na MG, RMGF, CD, zesilovačů, receiverů, reprosoustav

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#16 Příspěvek od sinclair »

Potvrzuju.
Bylo účelné lehce dostavit magnetofon na převážně nejvíce používaný typ pásu. Kdo používal převážně Basf DP26-LP35, nechal nastavení tak. Kdo používal převážně Maxell UD25 či UD35, mírně přidal předmagnetizace a tak se posunula i vybuditelnost pásku do oblasti, kde dotyčný pás fungoval nejlépe.
I československý rozhlas nastavoval stroje v hlavních výrobních provozech na nejčastěji používaný typ pásu, přičemž se při nákupech nových typů pokud možno snažili, aby měl novější typ co nejpodobnější charakteristiky, jako předcházející typ.
To aby nemuseli přeštelovávat všecky mašiny a ve všech provozech - jen kvůli tomu, že nějaký pablb nakoupil hafo pásů, nekompatibilních nastavením s předchozími. Měli na to dokonce i speciální směrnici, profíci jedni.

Uživatelský avatar
Osmdesat
Příspěvky: 1497
Registrován: 19 led 2016, 01:00
Bydliště: Liberecko

#17 Příspěvek od Osmdesat »

Hm, mám pocit, že v (solidních) nahrávacích studiích se záznamové parametry magnetofonů nastavovaly v podstatě rutinně, před každou seancí, podle pásu, na nějž se mělo nahrávat. I v rámci jednoho typu, možná i v rámci jedné šarže, přece existuje rozptyl.
Asi ale byla jiná praxe v rozhlasu, podle druhu nahrávky, a jiná pak třeba v Supraphonu.

Uživatelský avatar
martin-f
Příspěvky: 285
Registrován: 09 lis 2015, 01:00
Bydliště: Liptovský Mikuláš

#18 Příspěvek od martin-f »

No k tým trimrom. Nie som prvý majiteľ B115. Kúpil som ju s tým že je po renovácii. Nastavené odpory trimrov mám samozrejme poznačené, takže teoreticky neni problém to s obyčajným multimetrom za 3 minúty vrátiť na "pôvodné" nastavenie. Inak človek od ktorého som magneťák bral vravel, že to nastavoval na BASF DP26. No a ja mám výhradne Maxell. Asi 8 kusov Maxell UD25 a asi 3-4 kúsky Maxell UD35. A u Maxellu plánujem ostať aj naďalej.

Otázne je, či už s trimrami nehýbal niekto predomnou. Navyše jeden trimer záznamového prúdu bol vytočený na samý doraz a celkový odpor trimru som nameral 17,2 kΩ (podľa schémy má byť 22 kΩ)....dáky nepodarok z výroby? Druhý má krásnych 22 kΩ a je nastavený na hodnote okolo 20,5 kΩ. Už som si zohnal originál trimre Tesla TP009, tak to zajtra prepájkujem.

Ďalšia vec je, že strašne rád by som sa naučil predmagnetizáciu nastavovať. No a kým človek neskúsi, čo mu to robí pod rukami, v sluchátkach, na merákoch, tak nepochopí. Nie že by som tu drankal info, aby som následne mohol robiť opravy magneťákov na kšeft. Je to čisto pre moju osobnú potrebu. Mám doma vlastný magneťák a rád by som sa naučil nejaké opravy. Človek ktorý v dnešnej dobe vlastní takúto techniku by si to mal vedieť opraviť. Už sú preč časy, kedy to naložil do auta, odviezol 2 km do mesta a tam mu to nastavili v opravovni na námestí.

Len tak ku príkladu, na Slovensku som nezohnal nikoho, kto by sa živil opravami a nastavovaním magneťákov. Viem iba o človeku v Ostrave, asi o dvoch firmách v Prahe a v Mladej Boleslavi. A to mám tak z ruky, že radšej urobím všetko pre to, aby som sa to mohol naučiť.

Pardon za odbočenie od témy.

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#19 Příspěvek od sinclair »

Osmdesat:
To silně pochybuju, že by každou jednotlivou mašinu štelovali podle pásu, který do ní založí. Umíš si takový štelování představit třeba u 24-ky Studeru či Otari?? Ony totiž ty stroje neměly autokalibraci až do modelu tuším Studer 724, který ji sice jako poslední 24-ka měl, ale nikdo to nepoužíval. Protože trvala celkově asi deset minut a kalibrovala pás na třech místech navolené délky. Ostatně, pro tyhle stroje byl předepsaný typ pásu, na kterým měly nejlepší výsledky a nebyl důvod nerespektovat doporučení pana Studera.
U čtvrtpalcových masterpásů už vůbec.
Předcházeli tomu právě tím, že se snažili pokud možno používat jeden druh/typ pásu, s jednou charakteristikou.
Ostatně - při 19/38 už ty rozdíly mezi pásy nejsou tak citelné, což ostatně vidíš a slyšíš i na dobrém komerčním strojku na 19 rychlosti. Při 38cm/s je to už za hranicí subjektivní poznatelnosti.
Když přepnu blbou STM610 na 38, tak můžu založit třeba srolovaný kšandy a nahraje je taky :D
Chci tím říct, že na této rychlosti není rozdílu mezi např. standardním LGR50, jeho předchůdcem LGR30P a následníky SPR50LHL či PEM468.
Na 19 to trošičku poznat je, ty nejvyšší transienty z dobrého zdroje tam prostě někdy, při starším typu pásu jsou slabší, ale 18kHz to nahraje s přehledem tak, jako tak. Marti-jef111 by Ti to potvrdil, pár těch mašin má taky.
Korekce při vysokých posuvných rychlostech nejsou tak zdaleka tak radikální a důrazné, jako např. při 9,53cm/s a rozdíly mezi pásy se při vyšších rychlostech víc stírají stejně, jako případné stáří pásu. U profi 50um a půlstopém stereu žádné dropouty nejsou, takže podle nich to poznat taky není.

Odporové trimry se vyráběly v toleranci 20%, to odpovídá.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#20 Příspěvek od Hill »

Samozřejmě, když se s tím někdy hýbalo, musíš být připravený na to, že je magneťák rozštelovaný. Prostě tu předmagnetizaci zkontroluj pomocí těch dvou kmitočtů přuvedených na vstup s úrovní -20 dB, ale můžeš je ubrat i na -25 dB, i při této úrovni se dá slušně naměřit, jestli je jeden z tónů silnější, než druhý. A budeš mít jistotu, že i při rozštelovaném nastavení záznamového proudu žádnou velkou chybu neuděláš.
Poměr úrovní těch dvou kmitočtů na výstupu snímacího zesilovače je nezávislý na záznamové úrovni, pokud zajistíš, že žádným z těchto signálů nepřebudíš ani záznamový zesilovač, ani pásek.
Podmínku nepřebuzení splníš provedením záznamu úrovní sníženou o 20 dB nebo ještě víc.
To platí ale jen tehdy, kdy veškerý předmagnetizační proud teče záznamovou hlavou, protože nemá kam utéci. V řadě B113. 115 116 ale část toho proudu má kam utíkat, nemá odlaďovače, jako starší modely - zmíním později.

Napřed tedy srovnej tu charakteristiku změnou předmagnetizace.

Pak přiveď na vstup RADIO signál kmitočtu 330 Hz o úrovni 80 mV (efektivní hodnota) a potenciometry záznamu nastav úroveň tak, aby na přepínači MONITOR v poloze SOURCE (body 15 pro levý a 16 pro pravý kanál) měl tento signál efektivní napětí právě 1 V.
Pak během záznamu přepni na TAPE a na bodech 15 a 16 pomocí trimrů R1 a R2 nastav napětí 1,05 V (pomalu, počítej se zpožděním, než záznam dojde ke snímací hlavě).
Větší či menší část z předmagnetozačního proudu může odtékat (a také to dělá) mimo záznamovou hlavu. Předmagnetizační proud vinutím hlavy se změnil. Třeba málo, ale na výšky to má velký vliv.
Proto znovu zkontroluj těmi dvěma kmitočty -20 dB náklon charakteristiky a případně oprav nastavení předmagnetizace.

A nakonec zkontroluj, jestli při maximálním vybuzení pásku, kdy už na obrazovce to zkreslení uvidíš, ukazujíí 0 dB, nebo zda je musíš dorovnat.

Ale opět opakuji: to všechno máš v manuálu od Tesly.

Uživatelský avatar
martin-f
Příspěvky: 285
Registrován: 09 lis 2015, 01:00
Bydliště: Liptovský Mikuláš

#21 Příspěvek od martin-f »

Po niekoľkých dňoch som tu zas. Chlapi, patrí Vám veľká vďaka. Postupoval som podľa Vašich rád a predmagnetizáciu aj so záznamovým prúdom sa mi podarilo nastaviť. Stiahol som si k tomu ten počítačový osciloskop Soundcard Scope.

Až keď som videl priebehy na osciloskope, tak som pochopil že chcieť nastaviť predmagnetizáciu len s milivoltmetrom BM384 je blbosť. Keď som meral milivoltmetrom, tak som prešiel minimálne tretinu dráhy trimru predmagnetizácie a ručička na meráku sa ani nepohla. A na osciloskope bolo vidieť, že práve v určitom mieste tejto "mŕtvej" tretiny dráhy je bod najvyššej citlivosti pásky, kde napätie stúplo cca o 2 mV (čo na rozsahu 300 mV si sotva človek všimne) a následne zas kleslo.

Proste som to vyladil podľa Vašich rád a magneťák krásne nahráva. A som milo prekvapený, že sa dá celkom slušne nahrávať už na rýchlosti 9. Doteraz som nahrával iba na rýchlosti 19. Deviatka bola prakticky nepoužiteľná.

Ešte raz díky za rady.

Odpovědět

Zpět na „Audiotechnika“