Tesla NC 430

Opravy, renovace, schemata historické techniky

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Petr98_2010
Příspěvky: 33
Registrován: 11 kvě 2010, 02:00

Tesla NC 430

#1 Příspěvek od Petr98_2010 »

Dobrý večer.
Rekněte mi prosím jaký kondenzátor má být v tomto gramofonu.V návodu je 47k ale 100V, a to nejde.V mém gramofonu byl 220n ale není na něm napětí.Předchozí majitel evidentně kondík měnil,to nebyla tovární práce.
Možná v návodu chybí jedna nula a správná hodnota max.napětí je 1000V.
Myslím ten velký kondenzátor pro posun fáze.
Dík za odpověď.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#2 Příspěvek od Hill »

To není 100 V, ale 1000 V (viz návod k údržbě, pozice 80).
Hodnota se liší podle typu motoru. Hodnota 47n / 1000 V patří k motoru M305.

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#3 Příspěvek od ok1hga »

jj,
v návodu k HC43 je taky motor M305 a taky je tam 47n/1000V

Uživatelský avatar
Petr98_2010
Příspěvky: 33
Registrován: 11 kvě 2010, 02:00

#4 Příspěvek od Petr98_2010 »

Dík za odpověď, jenže já tam mám motorek bez označení typu ale je na něm přelepka s jakýmsi stylisovaným písmenem B a podle toho se snad dá usoudit že je to motor SMR 300 atd.To jsem měl napsat do původního dotazu.Takže se omlouvám.Navíc mám ten kondensátor v rozpisce pod pozicí 50, takže asi nemám správný návod.Pravda je i to,že je k tomu přiložené schéma se zesilovačem a ten motor je jinak zapojený.Zdá se,že mám hokej v návodu i v gramofonu.

Uživatelský avatar
elektrosvit
Příspěvky: 2512
Registrován: 27 čer 2016, 02:00

#5 Příspěvek od elektrosvit »

Stylisované B jsou Novoborské strojírny a tedy by mělo jít o SMR 300-100 na 220 nebo 230 V. Ale to vše by na nálepce mělo být napsáno. I k němu patří kondík 47 n. Verze se zesilovačem měly motorek napájený ze sekundáru transformátoru a kapacita kondíku byla jiná, větší. Pozice jsou správné: 50 je kondík, 80 je motorek.

Uživatelský avatar
jardafiala
Příspěvky: 1414
Registrován: 20 čer 2010, 02:00
Bydliště: Česká Lípa

#6 Příspěvek od jardafiala »

elektrosvit píše:Stylisované B jsou Novoborské strojírny a tedy by mělo jít o SMR 300-100 na 220 nebo 230 V. Ale to vše by na nálepce mělo být napsáno. I k němu patří kondík 47 n. Verze se zesilovačem měly motorek napájený ze sekundáru transformátoru a kapacita kondíku byla jiná, větší. Pozice jsou správné: 50 je kondík, 80 je motorek.
PŘESNĚ, určitě to je tak, že motorky jsou buď na 220V, je celkem 1 co je to za typ, 47nF/1000V je ten správný. Paxe používal motorek na 24V který se "živil" skoro 30V st a kondenzátor tam byl krabicový, 8uF/160V.

Uživatelský avatar
MH111
Příspěvky: 241
Registrován: 23 říj 2016, 02:00
Bydliště: Sezimovo Ústí
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od MH111 »

Tak teď jste mi nasadili brouka do hlavy. Mám NC580, což je až na tvar raménka úplně to samé. Měl jsem tam proražený kondenzátor 220 nF. V manuálu jsem ovšem našel již zmíněný 47 nF, s motorem M305. Jenže po spuštění gramofonu s tímto kondenzátorem motorek dost vrněl a občas se roztočil pozpátku. Po náhradě zdravým 220 nF na 1000 V je klid. Motor M307. Čím se od sebe M305 a M307 liší?

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#8 Příspěvek od ok1hga »

MH111 píše:Jenže po spuštění gramofonu s tímto kondenzátorem motorek dost vrněl a občas se roztočil pozpátku. Po náhradě zdravým 220 nF na 1000 V je klid. Motor M307. Čím se od sebe M305 a M307 liší?
motor M307 má cívky na 120V.
Podle zapojení cívek se dá použít na 120 i 230V.
na obrázku je zapojení pro 230V i s kondenzátorem 220nF.

motor M305 má cívky přímo na 230V, kondík 47nF a jinak se zapojuje . . .
Přílohy
Tesla-M307-zapojeni.jpg

Uživatelský avatar
MH111
Příspěvky: 241
Registrován: 23 říj 2016, 02:00
Bydliště: Sezimovo Ústí
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od MH111 »

Děkuji za vysvětlení.
Co se původního dotazu týče, nebyl tam žlutý svitek TGL?
Naposledy upravil(a) MH111 dne 06 dub 2020, 10:37, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#10 Příspěvek od ok1hga »

a ještě zapojení M305 pro porovnání . . .
Přílohy
Tesla-M305-zapojeni.jpg

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#11 Příspěvek od sinclair »

Používali tam převážně žluté svitky TGL55163 na 630V, nebo stříbřitý polyestery TGL38159 na 630V a 1000V.
U nízkonapěťových verzí, kde je třeba vyšších kapacit, to byly i tuzemské TC205 a TC206.
Nakonec ty úplně nejstarší šasi HC42 z první výroby a na 220V, měly maďarské polyestery REMIX C210, 47n/1000V.
Přes spínač někdy malý kondenzátor byl, někdy ne. Pokud byl, tak většinou 2n2/1000V.
Servopohony Komextherm s motorkem M305 na 24V, měly krabicový kondenzátor 2uF/160V, novější TC205 2,2uF/100V.

Původní typ není důležitý. Cpali tam to, co zrovna v tu dobu sehnal zásobovač.
Důležité je to, že pro motorky na 120V a 220V to musí být svitkový kondenzátor na nejméně 630VDC, lépe na 1000VDC.
Pro motorky na 24V stačí svitek na 100V-250VDC.

Pokud nemáš možnost sehnat původní typ, tak pro motorky 120V i 220V použij klidně i kvalitnější druh X2 "síťového" kondenzátoru na 275VAC.
Nepoužívat ultralevné druhy v hranatých žlutých pouzdrech, co bývají ve spotřebce. Je to hnus.

Odpovědět

Zpět na „Opravy a restaurování starých elektropřístrojů“