Zapojení 3f motorů
Moderátor: Moderátoři
- otakarv
- Příspěvky: 3657
- Registrován: 30 srp 2008, 02:00
- Bydliště: Čierne pri Čadci
- Kontaktovat uživatele:
Zapojení 3f motorů
Zdravím všechny přítomné. Byl jsem požádán z rodiny o pomoc se zapojením dvou motorů na 380/400V. Jelikož v tomto nejsem až tak zběhlý tak se obracím zde na odborníky.
První motor je na zakoupeném amatérském bubnovém šrotovníku. Majitel jim tvrdil že je tam vadný přepínač "Hvězda/Trojúhelník" (nešlo s ním otáčet, při násilném otočení motor v obou polohách bzučel). Sehnali jiný přepínač Hvězda/Trojúhelník a zkusmo zapojili (předem si nepoznačili kde který drát jde jenom konce káblů odcvakli). V poloze "Hvězda" motor ani nezabzučel a v poloze "Trojúhelník" se normálně rozeběhl. Nakonec jsme svorkovnici propojili trvale do "Trojúhelníka" (motor má 6 vývodů) a nechali tak s tím že se zde ujistím že to takto může být.
Mají ještě jeden šrotovník svůj ale na něm je něco s motorem (zatím nebyl čas se na něj podívat, tvrdí že začal vyrážet pojistky ale pak se rozběhnul a jel pouze na dvě fáze neboť zjistili že jedna fáze chybí tak nevím ), proto sehnali ten druhý. Do toho svého sehnali jiný motor a poslali mi fotky jak štítku tak i původního zapojení svorkovnice, která byla zapojena do "Hvězdy" oni jej ale hned přepojili do "Trojúhelníka" a začal jim vyrážet pojistky (motor ležel dlouhé roky na půdě). Když jsem se díval na štítek tak si myslím že má být trvale zapojen pro připojení na 380/400V do "Hvězdy".
Budu vděčný za každé odborné posouzení, předem všem děkuji.
První motor je na zakoupeném amatérském bubnovém šrotovníku. Majitel jim tvrdil že je tam vadný přepínač "Hvězda/Trojúhelník" (nešlo s ním otáčet, při násilném otočení motor v obou polohách bzučel). Sehnali jiný přepínač Hvězda/Trojúhelník a zkusmo zapojili (předem si nepoznačili kde který drát jde jenom konce káblů odcvakli). V poloze "Hvězda" motor ani nezabzučel a v poloze "Trojúhelník" se normálně rozeběhl. Nakonec jsme svorkovnici propojili trvale do "Trojúhelníka" (motor má 6 vývodů) a nechali tak s tím že se zde ujistím že to takto může být.
Mají ještě jeden šrotovník svůj ale na něm je něco s motorem (zatím nebyl čas se na něj podívat, tvrdí že začal vyrážet pojistky ale pak se rozběhnul a jel pouze na dvě fáze neboť zjistili že jedna fáze chybí tak nevím ), proto sehnali ten druhý. Do toho svého sehnali jiný motor a poslali mi fotky jak štítku tak i původního zapojení svorkovnice, která byla zapojena do "Hvězdy" oni jej ale hned přepojili do "Trojúhelníka" a začal jim vyrážet pojistky (motor ležel dlouhé roky na půdě). Když jsem se díval na štítek tak si myslím že má být trvale zapojen pro připojení na 380/400V do "Hvězdy".
Budu vděčný za každé odborné posouzení, předem všem děkuji.
Do trojúhelníku může být ten 5.5kW zapojenej bez problému stále, pokud není problém s proudovým nárazem. Motor 5,5kW by se měl bez problému spustit rovnou do trojúhelníku na jistič 25A B. Do hvězdy ho v žádnym případě neprovozovat ve šroťáku na trvalo. Motor má omezenej výkon a spálil by se přetížením.
Při zapojování přepínače hvězda-trojúhelník se v přepínači musí dodržet sled fází.
Ten motor 2,2kW není možné připojit do trojúhelníku ale pouze do hvězdy.
Při zapojování přepínače hvězda-trojúhelník se v přepínači musí dodržet sled fází.
Ten motor 2,2kW není možné připojit do trojúhelníku ale pouze do hvězdy.
Naposledy upravil(a) Sandal dne 07 kvě 2020, 08:23, celkem upraveno 1 x.
Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat
Můj otec říkával na takové situace něco o nasrání do dlaní.otakarv píše: zapojení svorkovnice, která byla zapojena do "Hvězdy" oni jej ale hned přepojili do "Trojúhelníka" a začal jim vyrážet pojistky
...
Budu vděčný za každé odborné posouzení, předem všem děkuji.
na dálku nic posoudit nejde, po takových divokých manévrech je nutné přeměření vinutí, je dost možné že je poškozené. Zapínat to rozlámaným přepínačem, o kterém vím že má poškozené pakety a nespíná všechny fáze, ani nevím jak to pojmenovat aby to tu prošlo cenzurou výrazů
Motor na 220/380 jde přepínat jen v síti 3x120/220, taková tu už není. V případě těžkého rozběhu a nedostatečné rezervy v jištění nutno použít softstart.
- elektrosvit
- Příspěvky: 2512
- Registrován: 27 čer 2016, 02:00
-
- Příspěvky: 2551
- Registrován: 13 zář 2005, 02:00
Pokud měli na motoru 5,5kW přepínač hvězda/trojúhelník (Y/D), tak tomu neodpovídá zapojení na motoru.
Při zapojení jakéhokoli přepínače Y/D musí být vymontovány ty propojky (klemy) v motoru. Motor se pak připojí kabelem s 6 fázovými vodiči (+ samozřejmě vodič PE). A elektromechanika v přepínači se pak postará o to, aby při rozběhu (Y) byly propojeny jiné svorky motoru, než při běhu (D). Pokud ten přepínač koupili, tak k němu musí být zapojení.
Motor 2,2kW lze provozovat na klasické elektrorozvodné síty pouze do Y.
PF
Při zapojení jakéhokoli přepínače Y/D musí být vymontovány ty propojky (klemy) v motoru. Motor se pak připojí kabelem s 6 fázovými vodiči (+ samozřejmě vodič PE). A elektromechanika v přepínači se pak postará o to, aby při rozběhu (Y) byly propojeny jiné svorky motoru, než při běhu (D). Pokud ten přepínač koupili, tak k němu musí být zapojení.
Motor 2,2kW lze provozovat na klasické elektrorozvodné síty pouze do Y.
PF
- elektrosvit
- Příspěvky: 2512
- Registrován: 27 čer 2016, 02:00
S lehkým rozběhem při málo zatíženém jističi ho spustí. Po rozběhu je proud kolem 11 A. V případě jištění pojistkami se pro 5,5 kW doporučuje hodnota 25 A pro přímý rozběh, 16 A s přepínačem Y/D (pomalé, gL).
Jistič M 24,7 A mě udrží přímý rozběh cirkulárky 7,5 kW, ale je to motorová charakteristika.
Jistič M 24,7 A mě udrží přímý rozběh cirkulárky 7,5 kW, ale je to motorová charakteristika.
- elektrosvit
- Příspěvky: 2512
- Registrován: 27 čer 2016, 02:00
Píše, že mu funguje, tak zřejmě problém s rozběhem není. Konstrukci šroťáku neznáme, takže těžko můžeme dělat nějaké závěry. Chodím šrotovat k sousedovi, má pěkně udělaný samodomo kladívkáč ve vodorovném uspořádání, jehož motor se spouští přímo. Výkon neznám. Po otevření násypky otáčky slyšitelně klesnou. A viděl jsem i svislou výklopnou konstrukci (něco jako míchačka), kde byl rotor poháněn řemenovým převodem do rychla.
- otakarv
- Příspěvky: 3657
- Registrován: 30 srp 2008, 02:00
- Bydliště: Čierne pri Čadci
- Kontaktovat uživatele:
Omlouvám se všem že odpovídám až nyní ale syn dělá na baráku fasádu a tak mu tam pomáhám.
V prvé řadě bych chtěl upřesnit typy těch šrotovníků, jsou to oba bubnové kladívkové provozovány ve svislé poloze. Ten jejich co se na něm něco stalo s motorem (chtějí ten původní motor nahradit tím 2,2kW) je navíc vyklápěcí na způsob míchačky, ten co koupili s 5,5kW motorem je také svislý kladívkový ale je napevno, není vyklápěcí.
Na tom kupovaném co má 5,5kW motor s vadným přepínačem sehnali jiný starší ale totožný vačkový přepínač (viz příloha), ucvakli káble aniž by si poznačili zapojení jednotlivých drátů a pak maturovali. Na svorkovnici toho motoru v té době nebyly žádné propojovací plíšky a bylo zapojeno 6 vodičů které vedly do přepínače. Podle mně by to mělo jít zapojit na ten přepínač a následně přepínat do "Hvězdy" (rozběh) a následně do "Trojúhelníka" (pracovní chod) jenom by se musely ty vodiče správně pozapojovat. Jelikož jsme ale měli jinou nutnou práci tak jsem jim to následně zapojil do "Trojúhelníka" a nyní se to zapíná a vypíná vypínačem "Tahem zapni, Stiskem vypni" (viz příloha). V domě mají klasické pojistky a na přívod se daly 25A. Nyní na něm každý den šrotují směsky pro brojlery a pojistky drží jenom chtějí zprovoznit ten svůj původní neboť ten se dá vyklápět a jednoduše našrotovaná směs se dá vysypat.
Zapoměl jsem zjistit jaký tam mají ten původní motor aby se dalo porovnávat, jak se jim vzpomene tak mi ten štítek (pokud tam na tom motoru je) vyfotí a pošlou.
V prvé řadě bych chtěl upřesnit typy těch šrotovníků, jsou to oba bubnové kladívkové provozovány ve svislé poloze. Ten jejich co se na něm něco stalo s motorem (chtějí ten původní motor nahradit tím 2,2kW) je navíc vyklápěcí na způsob míchačky, ten co koupili s 5,5kW motorem je také svislý kladívkový ale je napevno, není vyklápěcí.
Na tom kupovaném co má 5,5kW motor s vadným přepínačem sehnali jiný starší ale totožný vačkový přepínač (viz příloha), ucvakli káble aniž by si poznačili zapojení jednotlivých drátů a pak maturovali. Na svorkovnici toho motoru v té době nebyly žádné propojovací plíšky a bylo zapojeno 6 vodičů které vedly do přepínače. Podle mně by to mělo jít zapojit na ten přepínač a následně přepínat do "Hvězdy" (rozběh) a následně do "Trojúhelníka" (pracovní chod) jenom by se musely ty vodiče správně pozapojovat. Jelikož jsme ale měli jinou nutnou práci tak jsem jim to následně zapojil do "Trojúhelníka" a nyní se to zapíná a vypíná vypínačem "Tahem zapni, Stiskem vypni" (viz příloha). V domě mají klasické pojistky a na přívod se daly 25A. Nyní na něm každý den šrotují směsky pro brojlery a pojistky drží jenom chtějí zprovoznit ten svůj původní neboť ten se dá vyklápět a jednoduše našrotovaná směs se dá vysypat.
Zapoměl jsem zjistit jaký tam mají ten původní motor aby se dalo porovnávat, jak se jim vzpomene tak mi ten štítek (pokud tam na tom motoru je) vyfotí a pošlou.
- Přílohy
-
- unnamed.jpg
- Takovýto přepínač tam byl
- (36.2 KiB) Staženo 77 x
-
- Příspěvky: 2551
- Registrován: 13 zář 2005, 02:00
Mrkni sem, je tam zapojení paketového přepínače Y/D případně se podívej na výrobce sousedovic přepínače a najdi jeho zapojení, ale vesměs ti asi výrobci mají podobné.
Na jednom paketů jsou 4 kontakty, takže tak nějak by to mohlo tomu tvému odpovídat.
Nebo tady je katalog Obzor Zlin, na jeho konci je taky zapojení a řazení kontaktů.
PF
Na jednom paketů jsou 4 kontakty, takže tak nějak by to mohlo tomu tvému odpovídat.
Nebo tady je katalog Obzor Zlin, na jeho konci je taky zapojení a řazení kontaktů.
PF
Vypínač nebo přepínač motoru 5,5 kW by měl být dimenzovaný s rezervou, aspoň na 25 A. Jmenovitý proud platí pro činnou zátěž (AC1), pro motory je nižší. Maximální výkon / proud vačkových spínačů SEZ a Obzor při zátěži AC3:
S10 ....... 3,5 kW / 6,3 A
S16 ....... 4 kW / 7,2 A
S25 ....... 7,5 kW / 13,5 A
VS16 ..... 10 A (starší řada)
VSN16 ... 12 A
VSN20 ... 14 A
VSN25 ... 18 A
Na starém SEZ - Sxx není čitelný štítek, ale vypadá na 16A. Ke stiskacímu ABB nemám údaje. VS16 jsem nedávno měnil na cirkulárce 5,5 kW s přímým rozběhem - spečené a upálené kontakty. Majitel ani nevěděl, že do motoru jde fáze i ve vypnutém stavu.
S10 ....... 3,5 kW / 6,3 A
S16 ....... 4 kW / 7,2 A
S25 ....... 7,5 kW / 13,5 A
VS16 ..... 10 A (starší řada)
VSN16 ... 12 A
VSN20 ... 14 A
VSN25 ... 18 A
Na starém SEZ - Sxx není čitelný štítek, ale vypadá na 16A. Ke stiskacímu ABB nemám údaje. VS16 jsem nedávno měnil na cirkulárce 5,5 kW s přímým rozběhem - spečené a upálené kontakty. Majitel ani nevěděl, že do motoru jde fáze i ve vypnutém stavu.