rotor elektromotra - identifikacia

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Puma17
Příspěvky: 512
Registrován: 04 říj 2006, 02:00

rotor elektromotra - identifikacia

#1 Příspěvek od Puma17 »

Da sa nejako zistit, ci dany rotor je 2P alebo 4P ? mam 2P aj 4P rotor a neviem ktory je ktory. Dakujem

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#2 Příspěvek od EKKAR »

Myslím, žes něco asi dost dobře nepochopil. Vyfoť ty rotory i statory a pověs fotky sem. Já ti totiž mám takovej neblahej dojem, že si pleteš pojem s průjmem.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Puma17
Příspěvky: 512
Registrován: 04 říj 2006, 02:00

#3 Příspěvek od Puma17 »

cize rotory su rovnake pre vsetky prevedenia motorov ?

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#4 Příspěvek od Artaban001 »

Ahoj, 2pólový rotor najdeš tak akorát v synchronním motoru čerpadla pračky. Jinak se většinou řeší stator ( asynchronní motory). Pokud Ti jde o komutátorový motor, který má víc uhlíků ( sad uhlíků) než dva, tak v případě 4 uhlíků jde o 4 -pólově napájený rotor, který se zase tak moc neliší od rotoru, co je zapojen dvoupólově. Kolikatipólově je zapojen rotor, tak tolik pólů má stator. Takže kupříkladu startér staré Škodovky má 4 uhlíky a na statoru 4 "magnety". Proud se obrací v cívkách rotoru tedy 4X během otáčky. V obyčejném 2p. rotoru jen 2x. ( třeba motor vrtačky či vysavače)
Sada uhlíků - několik uhlíků na jednom držáku, které jsou v řadě vedle sebe a chovají se jako jeden široký uhlík.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#5 Příspěvek od BOBOBO »

A zrovna tensám je system asynchronních motorů . Otáčky jsou dané vinutími . Do stejného statoru navineš vinutí pro různé počty otáček , jsou i 3rychlostní .

Uživatelský avatar
Puma17
Příspěvky: 512
Registrován: 04 říj 2006, 02:00

#6 Příspěvek od Puma17 »

jedna sa o asynchronne motory, mam stator 2P a ked som skusal obe rotory, tak s jednym bol vyssi odber. Tak som myslel, ze nejak to ma vplyv na to, ale ked tvrdite, ze nie, tak potom dobre, mozem pouzit ten dlhsi co mam

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#7 Příspěvek od BOBOBO »

Motor je "doladěn" při konstrukci a není záhodno zaměnit jinou součástí , než je původní . No a jestli měříš proud naprázdno jedná se většinově o proud jalový . Najdi si kruhový diagram motoru .

Uživatelský avatar
Puma17
Příspěvky: 512
Registrován: 04 říj 2006, 02:00

#8 Příspěvek od Puma17 »

cez frekvencny menic to skusam. Takze predsa len nemozem pouzit iny rotor, no takze mozem zhanat teraz novy motor

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#9 Příspěvek od EKKAR »

Odběr asynchronního motoru je danej taky odporem klece - pokud ten rotor, co má větší odběr, má tlustší tyče v rotorový kleci, tak bude mít i větší záběrovej moment a při zatížení i vyšší výkon - musí ale splňovat podmínky dostatečnýho ochlazování špulek na statoru, aby nevypustily pracovní médium. Proto Bobeš píše, že rotor je doladěnej ke statoru podle toho, k čemu je ten kterej motor určenej a hlavně jak se má chovat při rozběhu a zatížení.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Puma17
Příspěvky: 512
Registrován: 04 říj 2006, 02:00

#10 Příspěvek od Puma17 »

takze novy motor to isty, diky za usmernenie

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#11 Příspěvek od BOBOBO »

Ekar žvaní jako obvykle . Naprázdno je to zanedbatelné .

Uživatelský avatar
VASEK_W
Příspěvky: 651
Registrován: 11 pro 2017, 01:00
Bydliště: Pelhřimov

#12 Příspěvek od VASEK_W »

Asynchronní motory mají různý počet drážek jak ve statoru tak v rotoru. Na počtu drážek závisí počet pólů a počet cívek (dvojcívek, trojcívek...). Taktéž krok vinutí. Počet drážek statoru musí odpovídat počtu drážek rotoru.
Doporučuji exkurzní návštěvu v Mohelnici v Siemensu, tam vše uvidíte i jak se "sekají" z křemíkových svitků plechy pro rotory a statory ...

Přinejhorším může dobrý soustružník udělat novou hřídel pro ten "správný" rotor, dle požadavků na její délku.

Každopádně doporučuji návštěvu převijárny, kde jsou staří fachmani schopní jen kouknutím na stator a oba rotory určit přesně, který je ten správný a původní ...

Vašek

Uživatelský avatar
kutilmil
Příspěvky: 3801
Registrován: 01 lis 2008, 01:00
Bydliště: Skalica

#13 Příspěvek od kutilmil »

Pokial je ten rotor rozmerovo rovnaký tak to bude asi jedno. Teoreticky by malo záležať len na výkone. Motor s s nižšími otáčkami by mal mať v rotore asi hrubšie tyče, ale aj celý rotor by mal byť väčšieho priemeru. Z praxe ale môžem potvrdiť že som počas strednej školy previnul 4-polovy motor na 2-polovy ( bolo to na kosačke) a motor funguje dodnes. Je síce pravda že už mám kosačku benzínovú a elektrická je u otca ale viem že funguje. Minimálne 10 rokov sa s ním kosilo. Rotor zostal ten istý. Ešte som volakedy prevíjal motor z pračky Philco W401 a ten mal dve samostatne vinutia. 2-polove a tušim 16-polove. Rotor bol len jeden.

Odpovědět

Zpět na „Poradna“