rotor elektromotra - identifikacia
Moderátor: Moderátoři
rotor elektromotra - identifikacia
Da sa nejako zistit, ci dany rotor je 2P alebo 4P ? mam 2P aj 4P rotor a neviem ktory je ktory. Dakujem
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Ahoj, 2pólový rotor najdeš tak akorát v synchronním motoru čerpadla pračky. Jinak se většinou řeší stator ( asynchronní motory). Pokud Ti jde o komutátorový motor, který má víc uhlíků ( sad uhlíků) než dva, tak v případě 4 uhlíků jde o 4 -pólově napájený rotor, který se zase tak moc neliší od rotoru, co je zapojen dvoupólově. Kolikatipólově je zapojen rotor, tak tolik pólů má stator. Takže kupříkladu startér staré Škodovky má 4 uhlíky a na statoru 4 "magnety". Proud se obrací v cívkách rotoru tedy 4X během otáčky. V obyčejném 2p. rotoru jen 2x. ( třeba motor vrtačky či vysavače)
Sada uhlíků - několik uhlíků na jednom držáku, které jsou v řadě vedle sebe a chovají se jako jeden široký uhlík.
Sada uhlíků - několik uhlíků na jednom držáku, které jsou v řadě vedle sebe a chovají se jako jeden široký uhlík.
Odběr asynchronního motoru je danej taky odporem klece - pokud ten rotor, co má větší odběr, má tlustší tyče v rotorový kleci, tak bude mít i větší záběrovej moment a při zatížení i vyšší výkon - musí ale splňovat podmínky dostatečnýho ochlazování špulek na statoru, aby nevypustily pracovní médium. Proto Bobeš píše, že rotor je doladěnej ke statoru podle toho, k čemu je ten kterej motor určenej a hlavně jak se má chovat při rozběhu a zatížení.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Asynchronní motory mají různý počet drážek jak ve statoru tak v rotoru. Na počtu drážek závisí počet pólů a počet cívek (dvojcívek, trojcívek...). Taktéž krok vinutí. Počet drážek statoru musí odpovídat počtu drážek rotoru.
Doporučuji exkurzní návštěvu v Mohelnici v Siemensu, tam vše uvidíte i jak se "sekají" z křemíkových svitků plechy pro rotory a statory ...
Přinejhorším může dobrý soustružník udělat novou hřídel pro ten "správný" rotor, dle požadavků na její délku.
Každopádně doporučuji návštěvu převijárny, kde jsou staří fachmani schopní jen kouknutím na stator a oba rotory určit přesně, který je ten správný a původní ...
Vašek
Doporučuji exkurzní návštěvu v Mohelnici v Siemensu, tam vše uvidíte i jak se "sekají" z křemíkových svitků plechy pro rotory a statory ...
Přinejhorším může dobrý soustružník udělat novou hřídel pro ten "správný" rotor, dle požadavků na její délku.
Každopádně doporučuji návštěvu převijárny, kde jsou staří fachmani schopní jen kouknutím na stator a oba rotory určit přesně, který je ten správný a původní ...
Vašek
Pokial je ten rotor rozmerovo rovnaký tak to bude asi jedno. Teoreticky by malo záležať len na výkone. Motor s s nižšími otáčkami by mal mať v rotore asi hrubšie tyče, ale aj celý rotor by mal byť väčšieho priemeru. Z praxe ale môžem potvrdiť že som počas strednej školy previnul 4-polovy motor na 2-polovy ( bolo to na kosačke) a motor funguje dodnes. Je síce pravda že už mám kosačku benzínovú a elektrická je u otca ale viem že funguje. Minimálne 10 rokov sa s ním kosilo. Rotor zostal ten istý. Ešte som volakedy prevíjal motor z pračky Philco W401 a ten mal dve samostatne vinutia. 2-polove a tušim 16-polove. Rotor bol len jeden.