ano paramatrovì ty baterie odpovídají tìm které byly jako originál od výrobce, ale jsem si prakticky jistý že nabíjení urèitì neprobíhalo vždy i po èásteèném vybití, takže v tom bude nejspíš problémEKKAR píše:Pokud byla baterka vybraná podle natypování výrobcem vozejku a byla i správnì podle potøeby tj. vždycky i po èásteèným vybití znovu plnì nabitá zdrojem s odpovídajícím nastaveným napìtím i proudem pro cyklický užití, mìla by tahle baterka vydržet asi 200 nabíjecích cyklù
Trakční baterie
Moderátor: Moderátoři
Prostě olovo, ač levný a zdánlivě jednoduchý, je ve svý podstatě citlivá a choulostivá mrdka, která vyžaduje pečlivý ošetřování a udržování v poměrně přesně a úzce určeným rozsahu nabití = nesmí se nechávat dlouhodobě ve vybitým stavu, ani se nesmí dlouhodobě přebíjet. Jo, ono stačí třeba v autě nebo v případě nějaký velký stacionární (tzv. STANIČNÍ) baterie udržovat dlouhodobě úzký napěťový rozmezí a je vlastně vystaráno - to vyjadřuje popis stavu "StandBy", zatímco u cyklickýho namáhání právě trakčních baterií se musí dodržovat podmínka "I PO ČÁSTEČNÝM VYBITÍ CO NEJDŘÍV ZNOVU DOBÍT" - a dělají se na to vysoce sofistikovaný nabíječky disponující právě třeba v případě těch vozejků nabíjecíma proudama až v řádu stovek A, zajišťujícíma dobití trakční baterky ze stavu "vybitá" = cca 25% nominální kapacity až na stav "nabitá na 100%" za dobu maximálně 1 pracovní směny - aby se jedna baterka dala v akumulátorovně rychle vyměnit za druhou, nabitou a ta vybitá aby byla během následující směny znovu připravená k další výměně. Když tohle dodržíš, vydrží ti pár trakčních baterek v běžným provozu něco kolem 5 let - potom už může nastat stav, kdy se baterky budou muset dávat dobíjet průběžně v průběhu směny.
Pokud ale budou obsluhy zvyklý vozejk s olověnou baterkou nechávat odstavenej s částečně vybitou baterkou a nabíjet ho začnou, až když jim začne pomalu reagovat nebo nepojede vůbec, baterky nepřežijou ani rok.
Pokud ale budou obsluhy zvyklý vozejk s olověnou baterkou nechávat odstavenej s částečně vybitou baterkou a nabíjet ho začnou, až když jim začne pomalu reagovat nebo nepojede vůbec, baterky nepřežijou ani rok.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
- czatlantis
- Příspěvky: 1012
- Registrován: 10 čer 2009, 02:00
No ve výsledku největší životnost má ten Li-ion/LiFePO4. Je to paradoxně tím, že baterky jsou citlivý a tak pro správnou funkci musí mít BMS co je hlídá a KOREKTNĚ nabíjí. Takže se nestane že se přebíjí nebo vybíjí pod rozumnou hranici.
Pamatuju si na různý bateriový vysavače s Ni-Cd nebo Ni-Mh co vydržely vždycky jen chvilu fungovat. Pak slábnul výkon atd atd... Nynější s Li-ion jede už několik let naprosto bez problému, výkon si drží pořád stejný a až pak najednou chcípne (reguluje to konstantní proud do motoru). Myslím že dřív než baterka tam odejde něco mechanickýho.
Akuvrtačky podobně - Ni-Cd se samovybíjením že za týden je baterka prázdná. Takže takový to že "potřebuju jednu díru a za 30sekund mám hotovo" znamenalo aspoň 15minut dát nabíjet baterku a pak to vrtnout. Li-ion je i tady mnohem lepší.
Roční ztráta kapacity li-ion není kdovíjak hrozná. Ni-Cd by to možná vyhrálo v režimu "deset let odložený batterypack a pak ho zkusíme nabít", ale v normálním pracovním režimu ala "připravený, nabitý vysavač" to JEDNOZNAČNĚ vyhrává li-ion.
Kdyby se použilo LiFePo4 tak to bude ještě lepší, ale to je očividně už zbytečný - Li-Ion pokročilo natolik, že LiFePo4 se nedává skoro nikam (vím že zezačátku lithia se říkalo že se do vrtaček atd bude dávat LiFePO4, ale nakonec všude skončil Li-Ion - má větší kapacitu)
Za mě přechod na li-ion ve spotřební elektronice je rozhodně
Pamatuju si na různý bateriový vysavače s Ni-Cd nebo Ni-Mh co vydržely vždycky jen chvilu fungovat. Pak slábnul výkon atd atd... Nynější s Li-ion jede už několik let naprosto bez problému, výkon si drží pořád stejný a až pak najednou chcípne (reguluje to konstantní proud do motoru). Myslím že dřív než baterka tam odejde něco mechanickýho.
Akuvrtačky podobně - Ni-Cd se samovybíjením že za týden je baterka prázdná. Takže takový to že "potřebuju jednu díru a za 30sekund mám hotovo" znamenalo aspoň 15minut dát nabíjet baterku a pak to vrtnout. Li-ion je i tady mnohem lepší.
Roční ztráta kapacity li-ion není kdovíjak hrozná. Ni-Cd by to možná vyhrálo v režimu "deset let odložený batterypack a pak ho zkusíme nabít", ale v normálním pracovním režimu ala "připravený, nabitý vysavač" to JEDNOZNAČNĚ vyhrává li-ion.
Kdyby se použilo LiFePo4 tak to bude ještě lepší, ale to je očividně už zbytečný - Li-Ion pokročilo natolik, že LiFePo4 se nedává skoro nikam (vím že zezačátku lithia se říkalo že se do vrtaček atd bude dávat LiFePO4, ale nakonec všude skončil Li-Ion - má větší kapacitu)
Za mě přechod na li-ion ve spotřební elektronice je rozhodně
- czatlantis
- Příspěvky: 1012
- Registrován: 10 čer 2009, 02:00
Jasný no. Ale to výrobce nezajímá v drtivé většině případů. A mít poloviční kapacitu baterky je dost nevýhoda. A vysvětluj si zákazníkům, že za 5 let ty tvoje LiFePO4 budou mít (možná) větší kapacitu než kdyby tam byly li-ion... Pokud se KVALITNÍ li-ion netrápí (nenabíjí se do 100% atd), tak vydrží taky dost....
Jen tak pro info - viděli jste někdo v něčem LiFePo baterky? Snad kromě solárních systémů?
Jen tak pro info - viděli jste někdo v něčem LiFePo baterky? Snad kromě solárních systémů?
Je to hlavně o tom, kdo je ochotnej to zaplatit, když s tím nejsou žádný široký zkušenosti. Zákazník je dneska mrcha oškádlená, každej chce vidět recenze a zkušenosti ostatních - a nikdo nechce bejt sám pokusný morče, který zaplatí za novinku raketu - a pak si rve pohlavní porosty nad ztrátou/dodatečnýma nákladama, který naslibovanej zisk obrátěj na prodělek. Důvod je jasnej, o prachy jde vždycky až na tom prvním místě a muset ztrátově odepisovat investice do hot-news bez náležitýho zisku se nikomu nechce. A výkřiky ojedinělýho prodejce o nebetyčný výhodnosti novinky na tom nic nezmůžou, doslova právě proto, že lidi už ve stejný situaci byli nebo jim byly podobný případy ukázaný - a samozřejmě že nikdy se ze strany toho prodejce nejednalo o nějakou charitu nebo dobročinnost, ale spíš naopak, vždycky jim šlo o to, jak se napakovat a zákoše oškubat. A to taky je jedna z věcí, který o nákupu takovejch věcí rozhodujou - JE TO OBECNÁ POVĚST PRODEJCŮ ČEHOKOLIV, protože každá liška chválí svůj ocas ... a nejhůř smrdí samochvála.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Vracím se ještì k tomu co jsem psal výše, stejnì si myslím že je, alespoò z èásti, problém v seriovém øazení baterií. Dvì tyto baterie https://www.battery-import.cz/rada-otl- ... 2v--vrla-/ zakoupené najednou, tedy snad ze stejné šarže, mají po cca pùl roce používání pøi nabíjení (v serii tak jak je to navržené od výrobce vozíku) rozdíl v napìtí cca 2,5V (zatímco na jedné je skoro 16V , druhá má ve stejném okamžiku cca 13,5, prostì se rozbalancují. Podle mì by bylo lepší øešení aby kdyby baterie bìhem nabíjení byly zapojeny paralelnì.
- Hape
- Příspěvky: 353
- Registrován: 08 úno 2010, 01:00
- Bydliště: Dolní Cerekev, Česko (Czechia)
- Kontaktovat uživatele:
Jaký máte názor na použití balancérů (ekvalizérů) při sériovém zapojení Pb aku?
Mám nákladní elektro tříkolku napájenou 5 ks VRLA 45Ah v sériovém zapojení. Bohužel po 2 letech jsou aku na vyhození, nové budou stát ranec a provoz tříkolky tak nedává ekonomicky moc smysl. Než se skřípěním zubů pořídím nové baterky nechám samozřejmě zkontrolovat funkci nabíječky, to už mám u prodejce nových baterek domluvené, ale k balancérům mi řekl že se dávají spíš tam kde jsou baterky trvale nabíjené (UPS, solár) a v případě vozítka které je pravidelně nabíjené ze zásuvky nejsou nutné. Je fakt že tříkolka balancéry vybavená není.
Pro 5 baterek by byly potřeba 4 ks balancérů a to je cca 2 400 Kč navíc, což není málo a ekonomiku provozu to dál zhoršuje, ale pokud by měly na životnost baterek výrazný vliv, tak bych jim je pořídil.
Mám nákladní elektro tříkolku napájenou 5 ks VRLA 45Ah v sériovém zapojení. Bohužel po 2 letech jsou aku na vyhození, nové budou stát ranec a provoz tříkolky tak nedává ekonomicky moc smysl. Než se skřípěním zubů pořídím nové baterky nechám samozřejmě zkontrolovat funkci nabíječky, to už mám u prodejce nových baterek domluvené, ale k balancérům mi řekl že se dávají spíš tam kde jsou baterky trvale nabíjené (UPS, solár) a v případě vozítka které je pravidelně nabíjené ze zásuvky nejsou nutné. Je fakt že tříkolka balancéry vybavená není.
Pro 5 baterek by byly potřeba 4 ks balancérů a to je cca 2 400 Kč navíc, což není málo a ekonomiku provozu to dál zhoršuje, ale pokud by měly na životnost baterek výrazný vliv, tak bych jim je pořídil.
- Hape
- Příspěvky: 353
- Registrován: 08 úno 2010, 01:00
- Bydliště: Dolní Cerekev, Česko (Czechia)
- Kontaktovat uživatele:
V tom případě jsou podle tebe tyto balancéry podvod? Viz odkazy. Ale co se divým, dnes je možné všechno.
http://www.solar-elektro.cz/?action=det ... 6&catg=10#
https://eshop.neosolar.cz/bateriovy-bal ... ron-energy
http://www.solar-elektro.cz/?action=det ... 6&catg=10#
https://eshop.neosolar.cz/bateriovy-bal ... ron-energy
Olověným akumulátorům obecně velmi prospívá, jednou za čas je vybít úplně do prázdna, pak pomalu nabít asi 1/20 běžného proudu, znova vybít do prázdna a nabít už klasicky proudem 1/10 ampérhodinové kapacity.
Myslím, že ten režim, kdy se olovo vybije třeba jen na 50% a hned se znova strčí na nabíječku, mu moc neprospívá.
Ten shora psaný postup se pravidelně, jednou za 6 měsíců, aplikoval u stacionárních sestav "skleněných" akumulátorů telefonních ústředen. Běžná životnost tam byla 30-40 let a když se něco měnilo, tak to byly semtam jednotlivé desky, separátory atd., ale nikdy celý 2V článek. Obvykle to byly sestavy 30ks "skleněných" článků 2V/1.200Ah. Platil předpis, že akumulátorovna musí zajistit plný provoz ústředny nejméně 10 hodin. Průměrný odběr 100-120A na hladině 60V u pobočkové ústředny 4.000Pp tomu odpovídal.
Nechávali to vybíjet běžným provozem ústředny, která normálně fungovala ještě při asi 48-50V, bylo to tak navržený.
Jenom se vypnuly dva synchronně pracující usměrňovače, které byly k akumulátorovně trvale připojené.
Myslím, že ten režim, kdy se olovo vybije třeba jen na 50% a hned se znova strčí na nabíječku, mu moc neprospívá.
Ten shora psaný postup se pravidelně, jednou za 6 měsíců, aplikoval u stacionárních sestav "skleněných" akumulátorů telefonních ústředen. Běžná životnost tam byla 30-40 let a když se něco měnilo, tak to byly semtam jednotlivé desky, separátory atd., ale nikdy celý 2V článek. Obvykle to byly sestavy 30ks "skleněných" článků 2V/1.200Ah. Platil předpis, že akumulátorovna musí zajistit plný provoz ústředny nejméně 10 hodin. Průměrný odběr 100-120A na hladině 60V u pobočkové ústředny 4.000Pp tomu odpovídal.
Nechávali to vybíjet běžným provozem ústředny, která normálně fungovala ještě při asi 48-50V, bylo to tak navržený.
Jenom se vypnuly dva synchronně pracující usměrňovače, které byly k akumulátorovně trvale připojené.