Oprava úhlové brusky, lidově flexa
Moderátor: Moderátoři
- hajeklubos
- Příspěvky: 447
- Registrován: 01 kvě 2008, 02:00
- Bydliště: Praha 5
Oprava úhlové brusky, lidově flexa
Zdravím všechny,
nějak jsem se poslední dobou na Bastlírně rozepsal, tak jsem usoudil, že bude dobré uveřejnit
některé vychytávky při opravě úhlové brusky, tedy lidově flexa, které se ukázaly za ty roky jako správné. Je pravda,že na flexu všichni dost kašleme a valná většina ji drtí pokud se točí. Já se snažím převodovku za 1-2roky namazat, ale znáte to. Včera jsem vzal do ruky flexu a koukám dost velký vakl ve směru točení. Musím to řešit. Je „vyvaklaný“ klínek, velkého kola pohonu kotouče.
Řešení: Klínku se říká také – pero segmentové- a prodává se v železářství v 2, 2,5 3mm atd v různých výškách asi po 2Kč. (nakoupit toho víc, to se hodí) Nemá cenu to pilovat, je to o prsty nebo ti to vyletí ze svěráku a už to nenajdeš. Teď to podstatné. Modelářskou minibruskou proříznu osu, tak, aby pero pasovalo(tedy to nové zapadne hlouběji). Vydloubnu kryt ložiska směrem do převodovky. Namáčknu ozubené kolo(převodovka je vyčištěná od staré vazelíny). Smontuji na sucho a kontroluji jaká je vůle v zubech. Když je také velká podkládám kolo podložkou tak 0,2 někdy 0,3mm. Tu musíš už vypilovat (pozor nějaká vůle musí zůstat) Pootáčím, kontroluji. Když OK, rozeberu, převodovku naplním směsí vazelina/olej v hustotě čerstvého medu.(nedávej tam toho moc). Otevřené ložisko v převodovce mazadlo trochu honí a snadněji ze dostane na zuby. V místě pastorku jsem vymlácenej klínek zatím neviděl. Pro dopasování zubové vůle můžeš také podkládat pastorek ale vyžaduje to vyndat rotor. Je pravdou, že to trochu prosakuje, flexu je lépe skladovat kotoučem nahoru, to pro jistotu. Na druhou stranu 2ks kutilské flexy z výprodeje takto upravené, pracují navzdory mému očekávání přes 10let. Pro úplnost ještě dodávám, mazat včas. Když začne flexa „chrastit“ bývá pozdě. Dále profukovat tlakovým vzduchem (prach z dlaždic je zabiják). Jestli má někdo nějakou fintu sem s ní, na ložiska dříve nebo později dojede každý.
Luboš
nějak jsem se poslední dobou na Bastlírně rozepsal, tak jsem usoudil, že bude dobré uveřejnit
některé vychytávky při opravě úhlové brusky, tedy lidově flexa, které se ukázaly za ty roky jako správné. Je pravda,že na flexu všichni dost kašleme a valná většina ji drtí pokud se točí. Já se snažím převodovku za 1-2roky namazat, ale znáte to. Včera jsem vzal do ruky flexu a koukám dost velký vakl ve směru točení. Musím to řešit. Je „vyvaklaný“ klínek, velkého kola pohonu kotouče.
Řešení: Klínku se říká také – pero segmentové- a prodává se v železářství v 2, 2,5 3mm atd v různých výškách asi po 2Kč. (nakoupit toho víc, to se hodí) Nemá cenu to pilovat, je to o prsty nebo ti to vyletí ze svěráku a už to nenajdeš. Teď to podstatné. Modelářskou minibruskou proříznu osu, tak, aby pero pasovalo(tedy to nové zapadne hlouběji). Vydloubnu kryt ložiska směrem do převodovky. Namáčknu ozubené kolo(převodovka je vyčištěná od staré vazelíny). Smontuji na sucho a kontroluji jaká je vůle v zubech. Když je také velká podkládám kolo podložkou tak 0,2 někdy 0,3mm. Tu musíš už vypilovat (pozor nějaká vůle musí zůstat) Pootáčím, kontroluji. Když OK, rozeberu, převodovku naplním směsí vazelina/olej v hustotě čerstvého medu.(nedávej tam toho moc). Otevřené ložisko v převodovce mazadlo trochu honí a snadněji ze dostane na zuby. V místě pastorku jsem vymlácenej klínek zatím neviděl. Pro dopasování zubové vůle můžeš také podkládat pastorek ale vyžaduje to vyndat rotor. Je pravdou, že to trochu prosakuje, flexu je lépe skladovat kotoučem nahoru, to pro jistotu. Na druhou stranu 2ks kutilské flexy z výprodeje takto upravené, pracují navzdory mému očekávání přes 10let. Pro úplnost ještě dodávám, mazat včas. Když začne flexa „chrastit“ bývá pozdě. Dále profukovat tlakovým vzduchem (prach z dlaždic je zabiják). Jestli má někdo nějakou fintu sem s ní, na ložiska dříve nebo později dojede každý.
Luboš
Občasnou výměnu náplně maziva převodovky úhlové brusky lze jen doporučit. Před určitě již patnácti lety jsem v německu koupil obyč. flexu 230 jednopeklo (Einhell) v akci za pár peněz se třemi diamantovými kotouči a párem náhradních uhlíků. První co jsem udělal, našrouboval ručku a pootočil ochranný kryt kotouče tak, aby prach řezaného materiálu šel před brusku. Ne pod motor brusky, jak je to často k vidění a kde ho ochotně nasává větrák chlazení, což má za následek vydřené lamely kolektoru a zničené uhlíky. Bruska za ten čas "postavila" dva domy, nařezala hafo obrubníků, cihel a cementové dlažby. O armaturách, traverzách do překladů a stropů nemluvě. Pravda, měnil jsem v průběhu doby vazelínu a jednou uhlíky a hlavní ložisko v převodech.
Jen blbec se učí svými chybami opakovaně....
Můžeš nějak popsat co na ty ose prořezáváš a proč? Opravuješ tak vymlácenou drážku pro pero? A co její obloukový konce?hajeklubos píše: Modelářskou minibruskou proříznu osu, tak, aby pero pasovalo(tedy to nové zapadne hlouběji).
Taky mě to čeká u střední Narexky.
Díky!
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
- hajeklubos
- Příspěvky: 447
- Registrován: 01 kvě 2008, 02:00
- Bydliště: Praha 5
Zdravím a vidím že se bude opravovat.
Na tomto principu (řezání drážky) jsem opravil zatím dvě brusky a čeká třetí Decker(jehlové ložisko na ose,tedy dobrý).Díky bohu zase oběžné kolo. Probrušovat rotor bude úkol, nebál bych se probrušovat drážku na jednu stranu a vyrobit svoje spec.pero. Na probrušování používám Dremelku 230V s "hadicí" a malou 18V na doladění. Drážka se ti prodlouží ve směru osy, je trochu honička to udržet ve figuře, nový klínek zapadne hlouběji. Klínek ti ale nikam neuteče K tomuto účelu používám ojeté kotoučky. Když dojdou ojeté kotoučky, orovnat větší. (dělej na dvoře) Tady pozor, nová drážka bude mít i stranový radius, uprav pero. Tímto pracovním postupem ostrou hranu neuděláš. Broušení začni na středu původní drážky a rozjížděj do stran. V Deckeru je oběžné kolo vysoké možná 15mm, tak se pokusím vyrobit delší pero a posadit to na větší plochu. Náhledem na internet jsem zjistil, že sehnat dneska blbé úsečové pero bude problém. Krabičku s klínky jsem nějak nenašel, musím si poradit.
Tak ať se daří Luboš
Na tomto principu (řezání drážky) jsem opravil zatím dvě brusky a čeká třetí Decker(jehlové ložisko na ose,tedy dobrý).Díky bohu zase oběžné kolo. Probrušovat rotor bude úkol, nebál bych se probrušovat drážku na jednu stranu a vyrobit svoje spec.pero. Na probrušování používám Dremelku 230V s "hadicí" a malou 18V na doladění. Drážka se ti prodlouží ve směru osy, je trochu honička to udržet ve figuře, nový klínek zapadne hlouběji. Klínek ti ale nikam neuteče K tomuto účelu používám ojeté kotoučky. Když dojdou ojeté kotoučky, orovnat větší. (dělej na dvoře) Tady pozor, nová drážka bude mít i stranový radius, uprav pero. Tímto pracovním postupem ostrou hranu neuděláš. Broušení začni na středu původní drážky a rozjížděj do stran. V Deckeru je oběžné kolo vysoké možná 15mm, tak se pokusím vyrobit delší pero a posadit to na větší plochu. Náhledem na internet jsem zjistil, že sehnat dneska blbé úsečové pero bude problém. Krabičku s klínky jsem nějak nenašel, musím si poradit.
Tak ať se daří Luboš
- hajeklubos
- Příspěvky: 447
- Registrován: 01 kvě 2008, 02:00
- Bydliště: Praha 5
Ještě vzkaz pro Celerona.
Nerad bych tě blbnul, ale podívej se jak je udělaná ta tvoje Narex. Co jsi matně vzpomínám, tak u té Narex 150 co jsme před lety opravovali tak tam byla dvě kuličková ložiska a velké ozubené kolo bylo lisované na hřídel, nechtělo to jít od sebe. A ještě hloubka lisování měla vliv na vůli zubů. Taková divná konstrukce. Tak vůle u tebe může být na pastorku nebo v zubech. Nečekal bych a prověřil rozsah škod aby nebylo pozdě.
Ahoj Luboš
Nerad bych tě blbnul, ale podívej se jak je udělaná ta tvoje Narex. Co jsi matně vzpomínám, tak u té Narex 150 co jsme před lety opravovali tak tam byla dvě kuličková ložiska a velké ozubené kolo bylo lisované na hřídel, nechtělo to jít od sebe. A ještě hloubka lisování měla vliv na vůli zubů. Taková divná konstrukce. Tak vůle u tebe může být na pastorku nebo v zubech. Nečekal bych a prověřil rozsah škod aby nebylo pozdě.
Ahoj Luboš
Pokial nieje pastorok na rotore na klinok a zaisteny maticou alebo nalisovany, taku flexu ked sa pokazi rovno zahod.
Flexi co mam som rozobral, bud podlozil tanierove koleso alebo lizol z priruby aby sa zmensila vola v ozubeni, nasledne koleso a klinok zalepil loctite628? Zeleny husty. Ako napln mazivo PZO P polotekute urcene na dane veci. Samo pri vymene pekne vymyt prevodovku.
https://oleje-a-maziva.heureka.sk/mogul-pzo-p-1-kg/
Flexi co mam som rozobral, bud podlozil tanierove koleso alebo lizol z priruby aby sa zmensila vola v ozubeni, nasledne koleso a klinok zalepil loctite628? Zeleny husty. Ako napln mazivo PZO P polotekute urcene na dane veci. Samo pri vymene pekne vymyt prevodovku.
https://oleje-a-maziva.heureka.sk/mogul-pzo-p-1-kg/