elektrická čtyřkolka zvýšení dojezdu

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
jiri255
Příspěvky: 168
Registrován: 18 dub 2013, 02:00

#16 Příspěvek od jiri255 »

aha, tak to jsem neměl úplně správně, takže ten spínač stačí jednoduchý viz nákres a akorát mě teď napadá ještě jedna drobnost ten motor má rekuperaci funguje při brždění s kopce jako generátor to by té lionce asi mohlo vadit?
Mám diodu KY 717 na 180V 20A, kdybych ji tam vsadil viz nákres proud by se k lionce neměl vracet a šel by jen do olova nebo vždycky před bržděním vypnout vypínač, ale to se může stát, že na to člověk zapomene?
Přílohy
t_aku_653.jpg

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#17 Příspěvek od Kremik »

Tak jste to dovysvětlili za mě, supr, dík :-)
Žárovka by se dala nahradit, ale z jednoduchých věcí je asi tím nejjednodušším, dokonce je ještě výhodnější než jen odpor.
Nelze něco nutně dělat "před bržděním", na to nebývá čas :D
Ale vůbec to nevadí, rekuperace je vítaná věc, a do lionky se toho proudu stejně moc nedostane. Tohle vůbec není třeba řešit. Dioda netřeba.
(Aby do lionky vůbec něco teklo, muselo by napětí na olovu vylézt výš, než by bylo na lionce)

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#18 Příspěvek od ZdenekHQ »

Kromě správného dimenzování toho spínače a diody si dokážu představit situaci, kdy ta žárovka shoří. On ten vybitej AGM dokáže padnout na ústa a stačí jeden v serii.

Nicméně jako první pokus je to dobrý, určitě lepší než odpor.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
jiri255
Příspěvky: 168
Registrován: 18 dub 2013, 02:00

#19 Příspěvek od jiri255 »

...když poteče z lionek cca 2A, tak by stačil spínač na 5A? a neměl bych tam tedy raději přidat místo diody ještě pojistku na 5A, aby to bylo chráněno i pro případ, že tedy ta žárovka shoří?
Napadá mě dát tam ty žárovky případně 2ks odejde jedna pořád tam ještě bude druhá to by problém taky mohlo trochu zmírnit?

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#20 Příspěvek od Kremik »

Zdeněk Tě jen straší :-)
Dej tam žárovku, vypínač, a jeď :wink:

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#21 Příspěvek od tomasjedno »

jiri255 píše:raději přidat místo diody ještě pojistku na 5A, aby to bylo chráněno i pro případ, že tedy ta žárovka shoří?
Žárovka na 12 V neshoří obloukem, toho bych se nebál. Ale bál bych se, že se ten kábl propojující baterky může někde skřípnout nebo prodřít, a dal bych tam pojistku kvůli tomuhle.

Uživatelský avatar
jiri255
Příspěvky: 168
Registrován: 18 dub 2013, 02:00

#22 Příspěvek od jiri255 »

jo to se asi může stát, že by se skřípl nebo prodřel kabel pojistka asi nic nepokazí raději ji tam přidám.
Udělám test a dám vědět jak jsem dopadl doufám, že dobře ...sám jsem na to zvědav, jak se to bude chovat.

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#23 Příspěvek od tomasjedno »

Dal bych ji na oba konce toho kabelu (i když na tom konci, kde bude žárovka, ji ta žárovka do jisté míry nahrazuje).

Uživatelský avatar
jiri255
Příspěvky: 168
Registrován: 18 dub 2013, 02:00

#24 Příspěvek od jiri255 »

tak přináším info ohledně prvního menšího testu ...všechno jsem zapojil podle schématu a připravil pod sedadlo, pojistku mám jednu 5A menší sem doma nenašel, říkal jsem si podle té poslední reakce, že když praskne žárovka, tak se obvod stejně přeruší a jedna bude stačit.
Je hnusně, tak alespoň v garáži jsem zadní nápravu nadzvedl roztočil ji a až začalo na olovu klesat napětí připojil jsem vypínačem ty aku a napětí opět stouplo pojistka drží, žárovka 12V/60W ta se vůbec nehřeje, protože to vlákno nejeví ani náznakem, že by chtělo nějak svítit, aku ani kabeláž se taky nijak nehřály, takže takhle bez zátěže to vypadá, že je vše ok a funguje to ...uvidíme co to bude dělat v zátěži, ale to čekám na trochu lepší počasí.
Potom dám vědět o kolik je tedy větší dojezd jestli se po cestě nic nepokazí.

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#25 Příspěvek od ZdenekHQ »

Pokud to nebudeš používat jako forsáž v okamžiku, kdy ty PB padnou na ústa při záběru motoru, mělo by to tak i zůstat. Hodně štěstí.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#26 Příspěvek od tomasjedno »

jiri255 píše:Potom dám vědět o kolik je tedy větší dojezd jestli se po cestě nic nepokazí.
Drobná poznámka ke způsobu používání: ten druhý aku bych připojoval v okamžiku, kdy je ta primární baterka vybitá cca z půlky.
Rozhodně bych nečekal, až začne ta primární baterka slábnout, protože to bys pak jel jen na tu přidanou baterku, ale přes žárovku. A naopak, kdybys to připojil hned na začátku cesty, tak bys mohl tu primární baterku zbytečně přebíjet.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#27 Příspěvek od masar »

Nikoliv. Přídavnou baterii je třeba připojit co nejdříve, aby se její kapacita co nejvíce uplatnila. Je to proto, že proud z této baterie je žárovkou omezen na pouhé cca 3A, což (pro ZdenekHQ) nepředstavuje žádnou "forsáž" 500W motoru. Kapacitu 4Ah při takovém proudu dodá baterka za více než 1hod. Celý okruh má 30km a počáteční stoupání 17km. Z toho vyplývá, že pomáhat hlavnímu aku je třeba od samého začátku (stoupání netrvá potřebně dlouhou dobu), jinak mu bude ta "forsáž" platná jak mrtvému zimník. Přebíjení může hrozit snad jen při jízdě s kopce hned na začátku.
:wink:
p.s. Předpokládám Zdeňku, žes slovo "forsáž" použil jako sarkastickou nadsázku.

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#28 Příspěvek od ZdenekHQ »

masar píše:...že proud z této baterie je žárovkou omezen na pouhé cca 3A, což (pro ZdenekHQ) nepředstavuje žádnou "forsáž"...
Ještě jsem neviděl žádnou žárovku, co by dokázala stabilizovat proud, když se jí mění napájecí napětí směrem nahoru klidně na 200% provozního napětí. Až ji najdeš, prosím o odkaz. :wink:

Slovo forsáž se používá v okamžiku, kdy motor pořádně netáhne. Tak se přidá. Chápu, že to nechápeš, ale nechtěl jsem vám zasahovat do vývoje...
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#29 Příspěvek od masar »

Ale jistě. Při hlavním aku vybitém na téměř 0V žárovka shoří a žádná forsáž se konat stejně nebude. :wink:

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#30 Příspěvek od ZdenekHQ »

Asi tak.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“