Nabijecka autobaterii Tronic T4X (z Lidlu)

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
robo
Příspěvky: 3228
Registrován: 08 dub 2004, 02:00
Bydliště: Brno

Nabijecka autobaterii Tronic T4X (z Lidlu)

#1 Příspěvek od robo »

Hledam nejakou nabijecku autobaterii. Takove ty cervene krabice nepotrebuji. Ted maji mit v Lidlu Tronic T4X. Nevim co je zac. Jestli s ni nekdo nemate zkusenost. Ci primo schema zapojeni. Cena je 499. Mela by byt rizena " nejakym" procesorem. Par technickych veci jsem v Lidlu koupil. A nemohu si stezovat. Ale tady si nejsem jist. Mam Opel a v nem 72Ah baterku. Jestli to neni nabijecka max. na akumulatory do fotaku :lol:
Dekuji

Uživatelský avatar
helios
Příspěvky: 2914
Registrován: 08 srp 2007, 02:00
Bydliště: Tryskáčovo na Záhorí.

#2 Příspěvek od helios »

Ja ju mám už vyše pol roka a môžem doporučiť. Má tri módy nabíjania,
Mode 1 (14.4 V / 0.8 A)
Mode 2 (14.4 V / 3.6 A )
Mode 3 (14.7 V / 3.6 A
pričom ten posledný je ako konzervátor pri dlhšom odstavení bat.

tu nájdeš celý manuál: http://83.208.59.206/files/t4x.pdf

Samozrejme to má automatické vypínanie a ochranu proti prepólovaniu...
Keď Vám hodia pod nohy polená, zakúrte s nimi.

Uživatelský avatar
kysmen
Příspěvky: 169
Registrován: 20 říj 2007, 02:00
Bydliště: HO

#3 Příspěvek od kysmen »

tak toho konzervátoru bych se docela bál.
14,7 V :roll:

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#4 Příspěvek od masar »

Pojem "konzervátor" zřejmě nebyl volen správně. Z manuálu vyplývá, že se spíše jedná o znovuuvedení do provozu hluboce vybitých akumulátorů, které byly dlouho odstaveny. Nabíjí se z počátku impulsově až do dosažení napětí 10,5V. Pak pokračuje nabíjení do plného nabití při 14,7V proudem3,6A. Tož tak. :wink:

Uživatelský avatar
robo
Příspěvky: 3228
Registrován: 08 dub 2004, 02:00
Bydliště: Brno

#5 Příspěvek od robo »

Jde mi o to ze mam baterku 72Ah. Pri proudu 3,6A, abych se dockal nabiti do jara :lol:
A jeste konec nabijeni pri dosazeni 14,7V. To me pripada trosku moc. To musi plynovat jak prase. Ideal je 14V.

Uživatelský avatar
kysmen
Příspěvky: 169
Registrován: 20 říj 2007, 02:00
Bydliště: HO

#6 Příspěvek od kysmen »

tak to seriově prdneš přes výkonovou diodu i máš tam 14,1V

Uživatelský avatar
helios
Příspěvky: 2914
Registrován: 08 srp 2007, 02:00
Bydliště: Tryskáčovo na Záhorí.

#7 Příspěvek od helios »

Voľbu režimu si nastavíš podľa potreby tlačítkom.
Pre nabitie batérie na 100% je tých 14,4V treba, ale nemusíš sa báť, po dosiahnutí tohto napätia automatika nabíjanie ukončí, takže žiadne varenie elektrolytu nehrozí.

Keď budeš baterku vybíjať do mrtva, naozaj bude nabíjanie trvať 25 až 30 hodín, v praxi asi tak vybíjať batériu nebudeš, skrátil by si jej tak životnosť. Kto z vás vie, že životnosť bežnej Pb autobatérie v režime nabitie, vybitie na 10V je cca 40 cyklov? V aute s dobre nastavenou reguláciou nabíjania hlboké vybitie nehrozí, takže životnosť aku môže byť aj 6 rokov.
Keď Vám hodia pod nohy polená, zakúrte s nimi.

Uživatelský avatar
robo
Příspěvky: 3228
Registrován: 08 dub 2004, 02:00
Bydliště: Brno

#8 Příspěvek od robo »

kysmen píše:tak to seriově prdneš přes výkonovou diodu i máš tam 14,1V
Dioda neni dobry napad. Nabijecka by pak mela problem se zjistenim stavu nabiti

Uživatelský avatar
kysmen
Příspěvky: 169
Registrován: 20 říj 2007, 02:00
Bydliště: HO

#9 Příspěvek od kysmen »

problém by neměla, jen by napětí na svorkach nabíječky bylo nižší o napětí přechodu diody.

Uživatelský avatar
robo
Příspěvky: 3228
Registrován: 08 dub 2004, 02:00
Bydliště: Brno

#10 Příspěvek od robo »

Tak jsem nabijecku koupil. Zvolil jsem rezim 2. Sem tam jsem sledoval co se deje. Napeti slo pomalinku nahoru. Zacal jsem nabijet asi v 13 hodin. Druhy den po desate dopoledne jsem na to koukl. Nabijecka zjistila ze baterka je nabita a presla do do rezimu udrzovaciho proudu. Vzal jsem hustomer a zkusil jsem clanky. Jsou tam tri policka a ja jsem v cervenem. Je to lepsi nez vcera. Ale tohle prece neni nabita baterka. Tak nevim. Tak jsem tam dal rezim 3. Jsem zvedav co se bude dit. Ale je to pekne k ho*nu.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#11 Příspěvek od EKKAR »

Daleko lepší je nabíjet zdrojem proudu a sledovat, co dělá elektrolyt - jak a kolik "vaří", jak se mění jeho hustota během nabíjení - stačí tak po 3 - 6 hodinách - a měřit napětí BEZ ODPOJENÍ NABÍJEČE. Problém většiny dlouhodobě neudržovaných Pb akumulátorů (85-90% všech provozovaných ve vozidlech, průběžné nabíjení dobíjecí soustavou auta nepovažuju za údržbu) je pokles koncentrace H2SO4 v elektrolytu - správně nabitý článek má na konci nabíjení napětí až 2,8V (16,8V celý akumulátor) a hustotu podle provedení 1,26-1,28g/ml. Přitom intenzívně plynuje. V tomto stavu není dobré ho nechávat - víc energie už neuloží a to, co se do něj přesmoc nacpe, spotřebuje elektrolýzou vody z elektrolytu - ten houstne, ale ubývá na objemu. Úbytek je umocněn rozstřikem mimo otevřený akumulátor. Velký vývin plynů znamená potřebu intenzivního větrání, nahromadění H2 a O2 směsi v uzavřeném prostoru je koledováním si o výbuch. Samotné plynování začíná při napětí na hranici 2,1V na článek (12,6V akumulátor) - je nad otevřeným otvorem slyšet, jak prskají jednotlivé bublinky plynů. Při dosažení hranice asi 2,4V/článek (14,4V na akumulátoru) je v akumulátoru cca 85-90% jeho maximální kapacity (běžný provozní stav akumulátorů ve vozidlech, regulátory alternátorů jsou nastaveny na 14,3-14,4V), ale co je horší (a proto se regulátory nastavují jen na tuto hranici) - akumulátor začíná intenzívně plynovat.
Během používání se z akumulátoru všemi možnými netěsnostmi ztrácí elektrolyt - to není závada, to je naprosto běžný jev. Téměř nikdo o tom ale nemluví, a mnohdy ani neví - v to počítaje i velký díl automechaniků v servisech. Pro ně je jednodušší a lukrativnější (a bohužel pro nás spotřebitele dražší) akumulátor jednoduše vyměnit. Pokud se o akumulátor staráme sami, je bezpodmínečně potřeba tento úbytek nahradit - takže ten, kdo postupuje striktně podle návodu a dolévá pouze destilku, aby měl hladinu elektrolytu ned separátory desek, vlastně svému akumulátoru škodí. Je potřeba aspoň 1x za cca 3 měsíce akumulátor otřít od nečistot (tady poznáme eventuální pronikání elektrolytu z pouzdra ven), odzátkovat, podívat se na hladinu elektrolytu, změřit hustotu a pokud není přehnaně vysoká a je potřeba doplnit elektrolyt, nedolívat pouze destilku, ale dolít už hotový namíchaný roztok H2SO4 z drogérie, kde se prodává jako KYSELINA SÍROVÁ AKUMULÁTOROVÁ. Může se to střídat s destilkou, před zimou ale přednostně nabíjet a dolévat hotovým elelktrolytem.
Tomu, kdo chce mít akumulátor pod dozorem a má možnost si o něj pečovat po svém, vřele doporučuji koupit/půjčit/okopírovat si knížku Arendáš/Ručka - Nabíječe a nabíjení (SNTL nebo BEN) a dále násavkový hustoměr, určený pro H2SO4 - auto-moto prodejny - a nabíječ s možností zvnějšku zasáhnout do nabíjecího cyklu. Dá to sice trochu práce, ale pokud se to dělá aspoň trochu pečlivě, prodlouží to životnost akumulátoru v autě až o 50% - z běžných 3-4 let klidně na 6 let, u akumulátoru používaného jako osvětlovací nebo zálohový (běžná životnost 6-8 let) se může životnost až zdvojnásobit - ale to platí pouze pro speciální provedení, u běžného autoakumulátoru raději počítejme s těmi +50%...

P.S. - Gelové hermetické baterie není radno nechávat nadměrně plynovat, takže u nich není doporučováno překračovat ani při nabíjení proud rovný 1/10 číselné kapacity a napětí 2,35V/článek.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
robo
Příspěvky: 3228
Registrován: 08 dub 2004, 02:00
Bydliště: Brno

#12 Příspěvek od robo »

EKKAR píše:Daleko lepší je nabíjet zdrojem proudu a sledovat, co dělá elektrolyt - jak a kolik "vaří", ..... Gelové hermetické baterie není radno nechávat nadměrně plynovat, takže u nich není doporučováno překračovat ani při nabíjení proud rovný 1/10 číselné kapacity a napětí 2,35V/článek.

Dekuji za podrobne info. Lepsi by bylo nabijet konstantim proudem ktery by byl1/10kapacity baterky. Ale sehnat takovou nabijecku za rozumny peniz je problem. A ta baterka co nabijim byla v kelu. Nechtel nastartovat diesel auto. Tak se uklidila. A pul roku byla v klidu. Ted jsem si rikal ze na vyzkouseni nabijecky bude snad dobra. A pred akci jsem dolil destilku. Bylo to potreba. Pripojil nabijecku atd. A vysledek je popsan hore. Ted nevim kde v Brne koupim kyselinu sirovou akumulatorovou.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#13 Příspěvek od EKKAR »

Baterka, co nenatočí auto, nechaná půl roku bez dalšího nabíjení "uklizená" = mrtvá baterka. Pokud ještě byla schopná oživení např. impulsním nabíjením nesymetrickým proudem (viz Arendáš/Ručka) v tom okamžiku , kdy byla "uklízena", po půl roce ponechání ve vybitém stavu je tutově kaput - zasulfátovaná. Projevuje se to zřídlým elektrolytem (síranové ionty jsou vázané v nerozpustném síranu), téměř okamžitým nárůstem napětí po připojení nabíječe (neodpovídá to stupni vybití) a okamžitým silným plynováním. Mohlo by pomoci nabíjení s pulsním průběhem a současným inverzním vybíjením - ale na to stojí tovární nabíječka minimálně 1500,- Kč, nebo se musí ubastlit. Je to ale vsázka do loterie - 50:50, buď to vyjde a vrátí se jí cca 75-80% původní kapacity, nebo je totálně mrtvá. Návod případně dodám, podrobně viz Václav Malina - Nabíječ s Tyristorem - nakladatelství KOPP.

Dalším možným řešením je nabíječka z AT zdroje do PC - není sice impulsní, ale 7-8A dodá. Viz : http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... %EDje%E8ka .

Akumulátorovou H2SO4 koupíš buď v auto-moto prodejnách, nebo v technických drogériích.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
robo
Příspěvky: 3228
Registrován: 08 dub 2004, 02:00
Bydliště: Brno

#14 Příspěvek od robo »

Nabijecku z pc zdroje jsem delal. Delal jsem dva kousky. Bohuzel jsem dojel na vhodnem pc zdroji. Jediny zdroj ktery jel bez civky byl emko-js200. Ale nedbalosti jsem mu ublizil. :cry: A senal jsem druhy, stejny ale jen pohledem. Zapojeni uz bylo jine. A bez civky jsem ho nenastartoval. Ten Vas navod na nabijecku by se hodil. Predem dekuji. Co se tyce H2SO4 tak jsem se ptal v drogerce kde maj k. solnou a jeste nejakou. Ale tuhle nemaj. Zkusim nejake obchody obvolat.

Uživatelský avatar
robo
Příspěvky: 3228
Registrován: 08 dub 2004, 02:00
Bydliště: Brno

#15 Příspěvek od robo »

helios píše:Ja ju mám už vyše pol roka a môžem doporučiť. Má tri módy nabíjania,
Mode 1 (14.4 V / 0.8 A)
Mode 2 (14.4 V / 3.6 A )
Mode 3 (14.7 V / 3.6 A
pričom ten posledný je ako konzervátor pri dlhšom odstavení bat.

tu nájdeš celý manuál: http://83.208.59.206/files/t4x.pdf

Samozrejme to má automatické vypínanie a ochranu proti prepólovaniu...
Mohu se zeptat. Jak vis ze je nab. dobra. Zkousel jsi hustomerem zmerit elektrolyt po skoncenem nabijeni?

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“