elektrická čtyřkolka zvýšení dojezdu
Moderátor: Moderátoři
aha, tak to jsem neměl úplně správně, takže ten spínač stačí jednoduchý viz nákres a akorát mě teď napadá ještě jedna drobnost ten motor má rekuperaci funguje při brždění s kopce jako generátor to by té lionce asi mohlo vadit?
Mám diodu KY 717 na 180V 20A, kdybych ji tam vsadil viz nákres proud by se k lionce neměl vracet a šel by jen do olova nebo vždycky před bržděním vypnout vypínač, ale to se může stát, že na to člověk zapomene?
Mám diodu KY 717 na 180V 20A, kdybych ji tam vsadil viz nákres proud by se k lionce neměl vracet a šel by jen do olova nebo vždycky před bržděním vypnout vypínač, ale to se může stát, že na to člověk zapomene?
Tak jste to dovysvětlili za mě, supr, dík
Žárovka by se dala nahradit, ale z jednoduchých věcí je asi tím nejjednodušším, dokonce je ještě výhodnější než jen odpor.
Nelze něco nutně dělat "před bržděním", na to nebývá čas
Ale vůbec to nevadí, rekuperace je vítaná věc, a do lionky se toho proudu stejně moc nedostane. Tohle vůbec není třeba řešit. Dioda netřeba.
(Aby do lionky vůbec něco teklo, muselo by napětí na olovu vylézt výš, než by bylo na lionce)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Žárovka by se dala nahradit, ale z jednoduchých věcí je asi tím nejjednodušším, dokonce je ještě výhodnější než jen odpor.
Nelze něco nutně dělat "před bržděním", na to nebývá čas
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ale vůbec to nevadí, rekuperace je vítaná věc, a do lionky se toho proudu stejně moc nedostane. Tohle vůbec není třeba řešit. Dioda netřeba.
(Aby do lionky vůbec něco teklo, muselo by napětí na olovu vylézt výš, než by bylo na lionce)
- ZdenekHQ
- Administrátor
- Příspěvky: 25593
- Registrován: 21 črc 2006, 02:00
- Bydliště: skoro Brno
- Kontaktovat uživatele:
Kromě správného dimenzování toho spínače a diody si dokážu představit situaci, kdy ta žárovka shoří. On ten vybitej AGM dokáže padnout na ústa a stačí jeden v serii.
Nicméně jako první pokus je to dobrý, určitě lepší než odpor.
Nicméně jako první pokus je to dobrý, určitě lepší než odpor.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
...když poteče z lionek cca 2A, tak by stačil spínač na 5A? a neměl bych tam tedy raději přidat místo diody ještě pojistku na 5A, aby to bylo chráněno i pro případ, že tedy ta žárovka shoří?
Napadá mě dát tam ty žárovky případně 2ks odejde jedna pořád tam ještě bude druhá to by problém taky mohlo trochu zmírnit?
Napadá mě dát tam ty žárovky případně 2ks odejde jedna pořád tam ještě bude druhá to by problém taky mohlo trochu zmírnit?
- tomasjedno
- Příspěvky: 5634
- Registrován: 11 říj 2008, 02:00
- Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Žárovka na 12 V neshoří obloukem, toho bych se nebál. Ale bál bych se, že se ten kábl propojující baterky může někde skřípnout nebo prodřít, a dal bych tam pojistku kvůli tomuhle.jiri255 píše:raději přidat místo diody ještě pojistku na 5A, aby to bylo chráněno i pro případ, že tedy ta žárovka shoří?
- tomasjedno
- Příspěvky: 5634
- Registrován: 11 říj 2008, 02:00
- Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
tak přináším info ohledně prvního menšího testu ...všechno jsem zapojil podle schématu a připravil pod sedadlo, pojistku mám jednu 5A menší sem doma nenašel, říkal jsem si podle té poslední reakce, že když praskne žárovka, tak se obvod stejně přeruší a jedna bude stačit.
Je hnusně, tak alespoň v garáži jsem zadní nápravu nadzvedl roztočil ji a až začalo na olovu klesat napětí připojil jsem vypínačem ty aku a napětí opět stouplo pojistka drží, žárovka 12V/60W ta se vůbec nehřeje, protože to vlákno nejeví ani náznakem, že by chtělo nějak svítit, aku ani kabeláž se taky nijak nehřály, takže takhle bez zátěže to vypadá, že je vše ok a funguje to ...uvidíme co to bude dělat v zátěži, ale to čekám na trochu lepší počasí.
Potom dám vědět o kolik je tedy větší dojezd jestli se po cestě nic nepokazí.
Je hnusně, tak alespoň v garáži jsem zadní nápravu nadzvedl roztočil ji a až začalo na olovu klesat napětí připojil jsem vypínačem ty aku a napětí opět stouplo pojistka drží, žárovka 12V/60W ta se vůbec nehřeje, protože to vlákno nejeví ani náznakem, že by chtělo nějak svítit, aku ani kabeláž se taky nijak nehřály, takže takhle bez zátěže to vypadá, že je vše ok a funguje to ...uvidíme co to bude dělat v zátěži, ale to čekám na trochu lepší počasí.
Potom dám vědět o kolik je tedy větší dojezd jestli se po cestě nic nepokazí.
- ZdenekHQ
- Administrátor
- Příspěvky: 25593
- Registrován: 21 črc 2006, 02:00
- Bydliště: skoro Brno
- Kontaktovat uživatele:
Pokud to nebudeš používat jako forsáž v okamžiku, kdy ty PB padnou na ústa při záběru motoru, mělo by to tak i zůstat. Hodně štěstí.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
- tomasjedno
- Příspěvky: 5634
- Registrován: 11 říj 2008, 02:00
- Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Drobná poznámka ke způsobu používání: ten druhý aku bych připojoval v okamžiku, kdy je ta primární baterka vybitá cca z půlky.jiri255 píše:Potom dám vědět o kolik je tedy větší dojezd jestli se po cestě nic nepokazí.
Rozhodně bych nečekal, až začne ta primární baterka slábnout, protože to bys pak jel jen na tu přidanou baterku, ale přes žárovku. A naopak, kdybys to připojil hned na začátku cesty, tak bys mohl tu primární baterku zbytečně přebíjet.
Nikoliv. Přídavnou baterii je třeba připojit co nejdříve, aby se její kapacita co nejvíce uplatnila. Je to proto, že proud z této baterie je žárovkou omezen na pouhé cca 3A, což (pro ZdenekHQ) nepředstavuje žádnou "forsáž" 500W motoru. Kapacitu 4Ah při takovém proudu dodá baterka za více než 1hod. Celý okruh má 30km a počáteční stoupání 17km. Z toho vyplývá, že pomáhat hlavnímu aku je třeba od samého začátku (stoupání netrvá potřebně dlouhou dobu), jinak mu bude ta "forsáž" platná jak mrtvému zimník. Přebíjení může hrozit snad jen při jízdě s kopce hned na začátku.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
p.s. Předpokládám Zdeňku, žes slovo "forsáž" použil jako sarkastickou nadsázku.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
p.s. Předpokládám Zdeňku, žes slovo "forsáž" použil jako sarkastickou nadsázku.
- ZdenekHQ
- Administrátor
- Příspěvky: 25593
- Registrován: 21 črc 2006, 02:00
- Bydliště: skoro Brno
- Kontaktovat uživatele:
Ještě jsem neviděl žádnou žárovku, co by dokázala stabilizovat proud, když se jí mění napájecí napětí směrem nahoru klidně na 200% provozního napětí. Až ji najdeš, prosím o odkaz.masar píše:...že proud z této baterie je žárovkou omezen na pouhé cca 3A, což (pro ZdenekHQ) nepředstavuje žádnou "forsáž"...
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Slovo forsáž se používá v okamžiku, kdy motor pořádně netáhne. Tak se přidá. Chápu, že to nechápeš, ale nechtěl jsem vám zasahovat do vývoje...
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]