Piezo na reproduktore v RMGF - jeden kanál s rezistorom?
Moderátor: Moderátoři
- TheLastUnicorn
- Příspěvky: 386
- Registrován: 17 led 2018, 01:00
- Bydliště: Trenčín
Omlouvám se, ale jaksi nechápu, o čem je vlastně tahle debata a proč se tady prožívaj nějaký pískatka. Tyhle pieza jsou tam víc na okrasu a jako marketingový tah výrobce, než ke skutečnému užitku. Pokud se i úplně odpojí, bude to hrát nemlich stejně. V drtivé většině se tyhle plíšky zapojují paralelně se širokopásmem bez jakýhokoliv odporu nebo dokonce výhybky. Rozhodně nelze očekávat, že ten odpůrek tam slouží k nějakému rozšíření stereobáze na výškách. To nedává smysl už proto, že stereofonní prostorový efekt se nejvíce projevuje ve středním pásmu. Japonci, co se týče reproduktorů až občasnou výjimku zrovna seriozní nebyly. Za všechno mluví ty jejich různý "kabuki" bedny - 5-pásmo se sedmi měniči, kde je obrovský 15" basák s miniaturním magnetem v bídné 45L bedýnce (navíc v bassreflexu), podivné ubohé výhybky s velmi podivnými dělicími frekvencemi, různé supertweetre, které v některých případech nejsou vůbec zapojené.
Ony se tady neprožívaj, to jen snad borcema, co slyší "trávu růst". Ten rezistor 220Ω v sérii s piezem přidaným do jednoho kanálu je ovšem faktem, o kterém se tu diskutuje. Výrobce ho tam nedal náhodou a nedal ho tam pro nic za nic, aby ušetřil a ještě se obtěžoval ho zakreslit do schématu.TheLastUnicorn píše:Omlouvám se, ale jaksi nechápu, o čem je vlastně tahle debata a proč se tady prožívaj nějaký pískatka...
A tvůj příspěvek to také nevysvětlil.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ten odpor tam nemá co dělat a přidal ho tam někdo dodatečně.
Pieza jsou pouze na okrasu. Kdo nevěří, nechť zkušebně odpojí středobasy a nechá "hrát" samotná pieza.
Jistý druh divně vysokého, tichoučkého škrtání se ozve až v momentu, kdy jde zesilovač do limitace.
Ta nastane u 2-3W konce poměrně brzo a není to k poslouchání. Hlavní reproduktory dělali Japonci vždy natolik širokopásmové, aby pieza opravdu mohla sloužit jen na okrasu, včetně prolisů na kastli.
U přenosného přístroje s reproduktory do 5" jsem ještě nepotkal kus, kde by pieza cokoli produkovala.
A větší přístroje, se středobasy od 6,5 do 8" už pak měly dynamické výškáče, protože cena tak velkého přístroje jejich montáž dovolovala.
Pieza jsou pro tu okrasu, ale také jako fyzický důvod pro vyšší cenu. Japonsko nejaponsko, vydělávat se musí.
Pamatuju ještě přístroje se zapájenými, ale nezapojenými tranzistory.
Japonské provenience, jako důvod napsat zepředu na krabičku o dva tranzistory víc, než konkurence a prodávat lépe.
Korekce báze na vysokých kmitočtech. Tak jistě.
Pieza jsou pouze na okrasu. Kdo nevěří, nechť zkušebně odpojí středobasy a nechá "hrát" samotná pieza.
Jistý druh divně vysokého, tichoučkého škrtání se ozve až v momentu, kdy jde zesilovač do limitace.
Ta nastane u 2-3W konce poměrně brzo a není to k poslouchání. Hlavní reproduktory dělali Japonci vždy natolik širokopásmové, aby pieza opravdu mohla sloužit jen na okrasu, včetně prolisů na kastli.
U přenosného přístroje s reproduktory do 5" jsem ještě nepotkal kus, kde by pieza cokoli produkovala.
A větší přístroje, se středobasy od 6,5 do 8" už pak měly dynamické výškáče, protože cena tak velkého přístroje jejich montáž dovolovala.
Pieza jsou pro tu okrasu, ale také jako fyzický důvod pro vyšší cenu. Japonsko nejaponsko, vydělávat se musí.
Pamatuju ještě přístroje se zapájenými, ale nezapojenými tranzistory.
Japonské provenience, jako důvod napsat zepředu na krabičku o dva tranzistory víc, než konkurence a prodávat lépe.
Korekce báze na vysokých kmitočtech. Tak jistě.
Napadá tě ještě jiná pitomost, proč by tam ten odpor měl být? Jen jeden?
Nebo nějaké jiné, ještě vtipnější zdůvodnění zakreslené "impedance" 2,5Ω?
Pojistkový MOX odpor, řádu nízkých desítek Ω, se v PA pravěku dával k atrapám dynamických výšek. Některé AmericanSoundy to montují jako atrapy dynamických výšek s hornou dodneška.
V případě jejich velmi pravděpodobného průrazu, napětím nad asi 35Vef, se odpor namísto podpálení bedny obvykle přerušil.
Zabránil tak zničení podobně kvalitních zesilovačů, nebo aktivaci ochran těch lepších.
Proč je při výkonu 2-3W na kanál přítomen tady, může mít jen ty dva pochybné důvody.
To piezo tam má přilepenou nějakou přídavnou kmitačku, nebo je přilepený zezadu toho prolisu v kastli?
Nebo nějaké jiné, ještě vtipnější zdůvodnění zakreslené "impedance" 2,5Ω?
Pojistkový MOX odpor, řádu nízkých desítek Ω, se v PA pravěku dával k atrapám dynamických výšek. Některé AmericanSoundy to montují jako atrapy dynamických výšek s hornou dodneška.
V případě jejich velmi pravděpodobného průrazu, napětím nad asi 35Vef, se odpor namísto podpálení bedny obvykle přerušil.
Zabránil tak zničení podobně kvalitních zesilovačů, nebo aktivaci ochran těch lepších.
Proč je při výkonu 2-3W na kanál přítomen tady, může mít jen ty dva pochybné důvody.
To piezo tam má přilepenou nějakou přídavnou kmitačku, nebo je přilepený zezadu toho prolisu v kastli?
Sinclair stále ještě nepochopil, že diskuse se nevede o tom, jest-li ten odpor v jednom kanále v sérii s piezem je nebo není pitomost.
Pro sinclaira proto polopatě: Napiš, proč tam konstruktér ten odpor R305 zařadil a potom můžeš klidně napsat, že to byla pitomost, hloupost, geniální tah konkurence...a nebo si to nech pro sebe, není to totiž vůbec důležité.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Pro sinclaira proto polopatě: Napiš, proč tam konstruktér ten odpor R305 zařadil a potom můžeš klidně napsat, že to byla pitomost, hloupost, geniální tah konkurence...a nebo si to nech pro sebe, není to totiž vůbec důležité.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Není to dodatečně, ale je to naprostá kravina, vyval to ven, samozřejmě. Setkal jsem se i s piezem, které opravdu i nějak hrálo. Bylo nalepené v plastové ozvučnici. Ta je důležitá. Samotné plíšky vlepené do bedny obvykle nehrajou, tak si vyzkoušej, co tam vlastně máš. S takovým humáčem jsem se u Panasonicu osobně nesetkal.
Masar > Marketingový tah, co jinýho? Nebo Tobě to přijde normální? Nebo ještě jinak - byl bys ochoten ty sám tohle poslouchat?
Masar > Marketingový tah, co jinýho? Nebo Tobě to přijde normální? Nebo ještě jinak - byl bys ochoten ty sám tohle poslouchat?