![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Taky jsem ho kdysi měl. Po čase jsem ho rozdělal pro kontrolu a když jsem viděl, jak je to tam udělané, tak jsem to celé vyhodil. A ani toho nelituji.
Moderátor: Moderátoři
Tys vláček neměl, co? Jinak bys tohle nenapsal. V 99% případů se kolejiště složilo na zemi (na stole ne) a trafo bylo výstupními svorkami a (krátkými) drátky přímo u kolejiště. Tam by napájecí šňůra vadila. V tomto případě to mají soudruzi dobře. Trafo MERKUR má napájení z boku; to je podobné.Kremik píše:A šňůra bude trčet pod nohama zepředu stolu, no, logické
Velikost uhlíčku v TP280 je řádově srovnatelná s průměrem vodiče sekundáru trafa. Pokud není vinutí zabroušené do roviny(což asi není), tak by uhlíček zapadával mezi závity a nakonec se vylomil z 1mm dírky v plechu. Navíc je velký rozdíl v proudovém zatížení TP280 a napájení vláčku. Styčná plocha skoro žádná, což u trafa bude vadit. Podle mě to nebude fungovat způsobem, který uvádíš.sinclair píše:Otevři si nějaký TP280 s nízkou hodnotou /třeba 100-250R-N/ a vem uhlíček z něj. Stačí ho zarazit do 1mm dírky v plechu, jako je to v tom poťáku.......
A jak si ho dají , když bude mít šňůru zezadu?Kremik píše:Pár kolejí na zemi a lozit kolem toho po kolenou, no pak možná jo. Já si spíš představil hotový panel s domečkama, závorami, semafory, výhybky, apod. Ti si to trafo pak dají jak?
Dospěl jsem už jako týnejdžr ke stejnýmu zjištění a nelíbilo se mi. I když ten zkratovej proud jedním závitem je omezenej právě vysokou vnitřní imprdelancí celýho trafa, je na to prostě navržený aby vydrželo. Ale nechtěl jsem to trápit. takže jsem to vyřešil vyhozením jezdců, přepínače i selenu a kompletním převedením trakčního regulátoru na pulsní. Schéma vyšlo kdysi dávno v časopise MODELÁŘ, stejný používá tenhle pán ve Žďáru nad Sázavou: http://www.ttmodely.hys.cz/index.php?pa ... =regulator . Jde ubastlit i jiný, symetrický, s jedním ovládacím potenciometrem, kdy výstup je v nule uprostřed dráhy potenciometru a podle směru natočení se výstupní napětí plynule přepóluje - musel bych ho dohledat.Kremik píše:Ale jo, na trafíčko už konečně taky došloNejprve musím poděkovat ferrymu, trafo přišlo v pořádku a odeslal ho dokonce několik hodin před tím, než jsem poslal platbu.
Myslel jsem, že mu ponechám jeho původní funkci a zároveň ho budu využívat i jako regulační trafo na malé napětí. Postupně se té myšlenky ale vzdávám. Po otevření mě ovanula příjemná vůně, taková, kterou dnešní výrobky už nemají. Trafo je uděláno dobře, ovšem přesně ke svému účelu - ovládání vláčků. Životnost bude mít taky slušnou - nic se tam rychle nevyběhá. Nenašel jsem v něm nic, co by vykazovalo známky opotřebení. Vypadá v podstatě jak nové. Ale na reguláček se moc nehodí. Nereguluje od nuly, hned ze dvou důvodů. Jednak jezdec nedosáhne až na konec vinutí, druhak přepínač sepne až když už má běžec kousek odběhnuto. Dále pak jezdce, když jsou natočeny na malé napětí mají snahu samy sjet k nule, protože vinutí na sloupcích má přece jen určité zaoblení....
Pro ně pak tohle trafo není. Když si postavíš takový model, tak budeš chtít ovládat vláčky aspoň v jednotlivých úsecích, ne jedno regulované napětí pro všechny.Kremik píše:Pár kolejí na zemi a lozit kolem toho po kolenou, no pak možná jo. Já si spíš představil hotový panel s domečkama, závorami, semafory, výhybky, apod. Ti si to trafo pak dají jak?