Magnetofonová nostalgie (odděleno)

Opravy a závady na MG, RMGF, CD, zesilovačů, receiverů, reprosoustav

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#376 Příspěvek od danhard »

Jestli tam nějaké značení ještě najde ?
Obrázek

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#377 Příspěvek od sinclair »

Dobrá poznámka, je to bohužel už novější 22SF113. Ten starší model mám ze sešrotované B4 ANP220. Tento vadný kus je aktuálně ještě slabší, než starší model.
Zkusím to ještě rozpojenou dvoucívkovou sluchátkovou vložkou. Jedna cívka jako vysílač signálu z TG, druhá jako přijímač.
Sundám rotor a půjdu dokola po pólech statoru. V místě, kde je případný závitový zkrat, by se teoreticky mohl měřitelně změnit magnetický přenos, přes ten zkratem postižený pól.

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#378 Příspěvek od danhard »

To těžko u dvoupólového motoru :D

Ale můžeš to dát na střed pólu a po 90° jestli to bude stejné.
Naposledy upravil(a) danhard dne 02 říj 2020, 21:01, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
xsc
Příspěvky: 6666
Registrován: 25 zář 2014, 02:00

#379 Příspěvek od xsc »

Pořád si myslím, že zkrat by měl dost topit. Nemohlo to třeba spadnout a prasknout, že by byl někde narušený magnetický obvod?

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#380 Příspěvek od Kremik »

Kdysi jsem si s tím motorkem trošku hrál a jestli si dobře pamatuju, tak má tři shodné cívky. Tím se stal pro mě zajímavým. V podstatě je to třífázový motorek, vinutí do hvězdy.
Aby to nakonec nebylo rotorem.

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#381 Příspěvek od danhard »

Rotor je klec zalitá hliníkem, tam snad chyba být nemůže.
Ale jestli je stator zapojený třífázově do trojúhelníka, tak by "póly" byly po 60°.
Pokud by bylo něco špatně, tak by to bylo vidět na posunu fáze kondenzátorové větve, ale také na odporu mezi fázemi. Ten by měl být pro všechny kombinace vývodů stejný.

Tohle mi spíš připadá, jako jedna přerušená cívka, ale na to by snad Leoš přišel ?

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#382 Příspěvek od sinclair »

Motorek je zapojený do Δ, má tři vývody.
Nejenže není takový hňup a přišel by na přerušený vinutí, nebo výrazně odlišný odpor od jiného motorku.
S jedním přerušeným vinutím by se ten motorek těžko roztáčel, že. Protože vidlák tak úplně nevěřil Fluku 87-IV, tak dokonce vytáhl i starý wattmetr - motorek má při 125V elektrický příkon něco málo přes 6W, což by snad odpovídalo štítkovému výkonu 3W, co má motor natištěn.
Vinutí je z drátu sotva 0,2, což je vzhledem k tomu příkonu adekvátní. Jestli tam je někde jeden-dva zkratované závity, tak už vzhledem k výkonu toho motorku a odporům vinutí i toho závitu nakrátko, se to nemůže projevit nějakým čouděním z vinutí. To je blbý. Závit nakrátko asi způsobí deformaci točivého pole a výsledek je snížený krouticí moment. Asi.
Mám taky podezření, jestli se vlivem odstředivých sil něco nestalo s tím, co je zalito v rotoru. Když motorek nechám zapnutý a zastavený rukou, tak asi ve dvou polohách je cítit, jakoby měl menší "sílu", než v jiných.
To ale může být "najetím" na opožděné póly - od vinutí, napájeného přes kondenzátor.
Stejně je to zajímavý, že si celá mechanika B4 vystačí s 3W motorkem, zatímco B5 už má trafomotory okolo 25W /samotný motor B100 má výkon 15W/ a B7-B11x dokonce 40W.
Klidový odběr nevybuzené, běžící B400 s dobrým motorem je 15W /trafo+motor/ a s vybuzením na 4V/4R vzroste na 25W.

Uživatelský avatar
workhard
Příspěvky: 4873
Registrován: 07 črc 2006, 02:00
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

#383 Příspěvek od workhard »

Co zkusit přehodit jenom rotor, jestli se to dá nějak vratně rozebrat, může být prasklá klec.
Věci,které fungují,se ZÁSADNĚ neopravují...

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#384 Příspěvek od Hill »

Nějak nám nedošla jedna věc: při mezizávitovém zkratu v jednom vinutí by se přece motor musel roztočit i bez kondenzátoru v důsledku různých fázových posuvů proudů vinutími. A vždy bez dopomoci stejným směrem.
Motorek by v tom případě ale žral rozhodně víc, než těch 6 W.
Co kdybys přehodil rotor z jiného motorku? Aspoň bys věděl, jestli má smysl ho počítat mezi příčiny.
Pardon, neviděl jsem, že už to tu 6 minut je.

Uživatelský avatar
ec1045
Příspěvky: 205
Registrován: 28 lis 2010, 01:00
Bydliště: Šlapanice
Kontaktovat uživatele:

#385 Příspěvek od ec1045 »

Ne všichni jsme měli z češtiny za jedna. Jsem dysgrafik a dyslektik.

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#386 Příspěvek od sinclair »

Ano, tu záměnu statoru/rotoru mám v plánu udělat.
K dalšímu, novému motorku se dostanu až v pondělí. Je v jiném skladě, kam je o víkendu blbý přístup. Nechce se mi znova demontovat motorek z již seštelovaného stroje, zkusím to s jiným.
Dám vědět.
P.S.: bez kondenzátoru postižený motorek stojí, vrní, nejeví sebemenší ochotu se točit. Ale naplno a s celkem dobrým švunkem se roztočí už s jedním 2,2uF MKP kondem.
Druhem kondenzátoru /MP-MKP/ to určitě není. Ve stroji jsou teď MKP, naaranžované do vykuchané krabice od MP a jiný motorek s nimi táhne výborně.

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#387 Příspěvek od danhard »

sinclair píše: Nejenže není takový hňup a přišel by na přerušený vinutí, nebo výrazně odlišný odpor od jiného motorku.
A měřil jsi to v kombinaci mezi všemi vývody.
Samozřejmě, že takto zapojený motor točí i s jedním přerušeným vinutím.

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#388 Příspěvek od sinclair »

Ano, porovnával jsem to s hodnotami zaručeně dobře táhnoucího motorku. Je to rozdílné méně, než na 2% co do ss odporu, tak indukčnosti vinutí.
Závit nakrátko v některém vinutí, by se asi měl projevit minimálně změnou Q těch cívek, ale nic takového se neděje.
Nemám k dispozici lepší můstek, než je zcejchovaný BM498. Mám ale vyzkoušený, že Q různých indukčností i kapacit, je i na něm poměrně dobře rozlišitelné.
Je dost naprd, že nejde nedestruktivně rozpojit jednotlivé cívky.

Uživatelský avatar
oravan
Příspěvky: 675
Registrován: 02 led 2010, 01:00

#389 Příspěvek od oravan »

A ak teda stojí motorček a vrčí ako píšeš ak rukou roztočíš rotor tak sa ti rozbehne ,ak áno tak máš seknutý rotor v tom alebo loťiská zadreté tak že sa nevládze rozbehnúť určite si to kontroloval tak som ticho.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#390 Příspěvek od Hill »

Ložiska se projeví dřív po navlečení řemínku. Bez něj může mít motorek hladký chod i doběh. Jestli ale nemá sílu běžet bez mechanické zátěže, je chyba jinde.
Všichni jen hádáme, protože mimo ta jednostranně přidřená futýrka, která se projeví až tahem řemínku, a zavrtanou patní kuličku jsme nikdy jiný mechanický problém s těmito motorky nezaznamenali.
Je to asynchronní motorek, čili zbývá kotva, přesněji zvětšení odporu kotvy nakrátko mikrotrhlibkami v odlitku, ale o tom jsem jen kdesi četl, ještě jsem takový rotor taky neviděl.

Odpovědět

Zpět na „Audiotechnika“