Přelomový rozsudek?
Moderátor: Moderátoři
Thalesi, především jde o mild hybrid Suzuki Swift, chytil jsem jednoho z posledních s motorem K12C. Má to EURO 6 (CO₂ 108/88/94 g/km). Při sundání nohy s plynu brzdí motorem a dobíjí Li-ion baterku 12 V/36 Wh, ten motorgenerátor prý umí krátkodobě (rozjezd) pomoci spalovacímu motoru výkonem až 2,7 kW. Je to znát na spotřebě hlavně při poskakování městem, dělá to i přes litr proti předchozímu modelu s motorem K12B VVT. Turbo to nemá. S jízdou po dálnici i šoustkách už to takový rozdíl není, jen třičtvrtě litru, ale motor si ještě sedá, tak uvidíme. Hlavní baterku to má normální 12 V / 50 Ah, žádnou speciálku.
Kdyby se ale mladýmu neobjevila proměnná geometrie u Swifta 1,0 (1996) a stálo to za vyvaření nosníků, nechal bych si toho minulého (2013). Takhle došlo k rotaci v rodině.
Nechtěl jsem elektromobil (dojezd, nabíjecí čas a jiné kratochvíle, jezdím převážně 60 kn denně, ale několikrát ročně jedu i 500 až i 1300 km), ani hybrida, i když plugin hybrid bych neodmítl. Ale Suzuki dělá všechno už jen v SHVS mild hybridu. A já jsem zase Swifta chtěl. Byl za rozumný peníz a nic mě nenutilo investovat do něčeho dražšího (zastupoval jsem 5 let marodícího garážmistra a vystřídal jsem za tu dobu dohromady 24 různých služebních aut, některými jsem jezdil opakovaně do Švýcarska, Itálie, Francie, Belgie, ale nejvíc do Německa a Rakouska, tak věř, že to mám osahané).
Když jsem si pro Swifta byl, přišly na prodejnu nabídky Swiftů s motorem K12D a technologií 48 V, větší kapacitou rekuperační baterky, sice taky se 3 kW elektromotorem, ale prodejce byl na omytí, když to četl - cena nebyla o původně slibovaných 27 tisíc vyšší, ale o 72 tisíc. Ve stejné výbavě.
Mimochodem - hromada povinné výbavy u předchozích auz ani nebyla a nechyběla mi, jako couvací kamera nebo naprostá píčovina TPMS nařízená eurokomisí (snad poznám, že jsem píchnul, před větším průrazem stejně nevaruje). A ani z toho, co tam je nově, jsem zatím leccos nepoužil (například spárování s mobilem, umí to androidího a iOS, ani navigaci). Rádio ovládám dál tlačítky a joystickem na volantu, ostatní jsem ještě na nic nepotřeboval, i když pod volantem mimo obvyklé páčky pro světla, blinkry a stěrače jsou i sklopky pro ovládání mobilu a aktivaci jeho ovládání hlasem. Za jízdy netelefonuju a volání neberu (nejčastěji mi někdo volal, když jsem jel Prahou nebo Hradcem a vedle mne či za nnou policajti, tak jsem si zvykl na to, že to jde netelefonovatvůbec, a to ani když v dohledu není žádné auto, tím méně policejní).
Žádné funkce potřebné za jízdy se z dotykového displeje ovládat nemusí a nedají se.
Takže zpět k tomu dotykovému displeji: předladil jsem si několik stanic v DAB, na FM taky a zapnul AF, a ovládám od volantu. To mají Japonci, řekl bych, vymakané slušně.
Kdyby se ale mladýmu neobjevila proměnná geometrie u Swifta 1,0 (1996) a stálo to za vyvaření nosníků, nechal bych si toho minulého (2013). Takhle došlo k rotaci v rodině.
Nechtěl jsem elektromobil (dojezd, nabíjecí čas a jiné kratochvíle, jezdím převážně 60 kn denně, ale několikrát ročně jedu i 500 až i 1300 km), ani hybrida, i když plugin hybrid bych neodmítl. Ale Suzuki dělá všechno už jen v SHVS mild hybridu. A já jsem zase Swifta chtěl. Byl za rozumný peníz a nic mě nenutilo investovat do něčeho dražšího (zastupoval jsem 5 let marodícího garážmistra a vystřídal jsem za tu dobu dohromady 24 různých služebních aut, některými jsem jezdil opakovaně do Švýcarska, Itálie, Francie, Belgie, ale nejvíc do Německa a Rakouska, tak věř, že to mám osahané).
Když jsem si pro Swifta byl, přišly na prodejnu nabídky Swiftů s motorem K12D a technologií 48 V, větší kapacitou rekuperační baterky, sice taky se 3 kW elektromotorem, ale prodejce byl na omytí, když to četl - cena nebyla o původně slibovaných 27 tisíc vyšší, ale o 72 tisíc. Ve stejné výbavě.
Mimochodem - hromada povinné výbavy u předchozích auz ani nebyla a nechyběla mi, jako couvací kamera nebo naprostá píčovina TPMS nařízená eurokomisí (snad poznám, že jsem píchnul, před větším průrazem stejně nevaruje). A ani z toho, co tam je nově, jsem zatím leccos nepoužil (například spárování s mobilem, umí to androidího a iOS, ani navigaci). Rádio ovládám dál tlačítky a joystickem na volantu, ostatní jsem ještě na nic nepotřeboval, i když pod volantem mimo obvyklé páčky pro světla, blinkry a stěrače jsou i sklopky pro ovládání mobilu a aktivaci jeho ovládání hlasem. Za jízdy netelefonuju a volání neberu (nejčastěji mi někdo volal, když jsem jel Prahou nebo Hradcem a vedle mne či za nnou policajti, tak jsem si zvykl na to, že to jde netelefonovatvůbec, a to ani když v dohledu není žádné auto, tím méně policejní).
Žádné funkce potřebné za jízdy se z dotykového displeje ovládat nemusí a nedají se.
Takže zpět k tomu dotykovému displeji: předladil jsem si několik stanic v DAB, na FM taky a zapnul AF, a ovládám od volantu. To mají Japonci, řekl bych, vymakané slušně.
Naposledy upravil(a) Hill dne 12 říj 2020, 14:09, celkem upraveno 5 x.
Jak někdo píše, že by elektromobil chtěl a někdo zase, že ne, tak mi to nedá a napíšu, že já taky ne a přitom jezdím z 90% po městě. Má to svou logiku a hlavně v zimě. Slyší velmi často po ránu, jak opakovaně startují s nafťákama a vůbec jim to nezávidím. Závidím jim jenom tu mentální jednoduchost (slušně psáno) v přesvědčení, že mají lepší auto než jsou benzínové. Zrovna tak chci slyšet v zimě ty s těmi nejlepšími, tj. elektromobily, jak si chválí dojezd a to hlavně po ránu.
Proti elektromobilům v zásadě nic nemám, jen ještě nepřišla jejich doba. Prostě jsou v plínkách a ještě jim to chvilku potrvá. Jak dlouho? To je jasné, přece až bude stanice na nabíjení (a to jen průběžné) tak daleko, jako dnes na načerpání PHM a v řadě za sebou budou jen dvě auta. Do té doby je to šaškárna a boj mozků, kdo ho má většího. V reálu se to totiž dá brát jen jako přibližovadlo z bodu A do bodu B a ne jako prostředek pro zvyšování svého ega, když má někdo iq pod 100. Dovolené jsou taky na odpočinutí od práce a ne na troubení sousedům, že my pojedeme opět do jugošky, egypta a podobných dír, na které hladovíme skoro celý rok.
Proti elektromobilům v zásadě nic nemám, jen ještě nepřišla jejich doba. Prostě jsou v plínkách a ještě jim to chvilku potrvá. Jak dlouho? To je jasné, přece až bude stanice na nabíjení (a to jen průběžné) tak daleko, jako dnes na načerpání PHM a v řadě za sebou budou jen dvě auta. Do té doby je to šaškárna a boj mozků, kdo ho má většího. V reálu se to totiž dá brát jen jako přibližovadlo z bodu A do bodu B a ne jako prostředek pro zvyšování svého ega, když má někdo iq pod 100. Dovolené jsou taky na odpočinutí od práce a ne na troubení sousedům, že my pojedeme opět do jugošky, egypta a podobných dír, na které hladovíme skoro celý rok.
To by mě zajímalo, kdes přišel na ten "betónový blok", třeba v Rusku, v oblastech kde nejsou dobíjecí stanice a dost možná ani elektrifikace, se Tesly dobíjejí tak, že se táhnou za náklaďákem a rekuperací se dobíjejí akumulátoryPotPalo píše:Vidím hlavné rozdiely kde by sa ešte dalo zlepšovať. Na klasiku môžem voziť ďalšie palivo v bandaskách a tak predĺžiť dojazd. Dajú sa voziť voliteľné ďalšie batérie pre elektromobil? Klasika má neutrál. Keď sa minie palivo, po zaradení N sa dá odtiahnuť alebo dotlačiť na čerpaciu stanicu. Elektromobil neutrál nemá, a po minutí energie sa z neho stáva betónový blok. Je čo zlepšovať.
P.S. omlouvám se za citaci
Právě jsi tímto potvrdil, že elektromobil nemá neutrál. Prostě motor je buď napájenej z baterky a posouvá auto, nebo něco posouvá autem a motor vyrábí proud do baterky. Takže pokud přetlačíš ten "betonovej blok", tak hned nabíjíš.Maxipes_ píše: se Tesly dobíjejí tak, že se táhnou za náklaďákem a rekuperací se dobíjejí akumulátory
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Ale má "cosi jako neutrál", ne že ne. Aby ten elmotor rekuperoval, musí bejt určitým způsobem buzenej resp. v případě asynchronních elmotorů musí mít připojenou nějakou zátěž (třeba v podobě dobíjenýho akumulátoru). Když se nebudí resp. nezatěžuje žádným elektrickým příkonem, nevytváří prakticky použitelnej mechanickej odpor a tudíž se točí "jako na neutrál" ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Automaty mají mechanický tlačítko, obvykle schovaný pod krytem tunelu, kterým se dá odjistit mechanická parkovací západka (poloha "Park" na voliči) i když je auto komplet bez šťávy i běžícího motoru = nutnost pro servisní pohyby. U kamiónů je už dávno standardem zvenku vyjímatelná poloosa v hnací nápravě, čímž se vyřadí diferák a auto jde odvléct i se zařazeným kvaltem - dřív se kvůli tomu musel rozpojovat kardan.davemh píše:Předpokládám, že tam bude cosi jako automatická parkovací brzda, která u (do mrtě) vybitého vozu půjde odblokovat tak možná diagnstikou, pokud vůbec.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
C4 Picasso s robotickou špajzkou má elektromotor s navijákem brzdových lan parkovací brzdy zadních kol. Jak motor chcípne, ihned se brzda zatáhne a povolí až při následným nastartování, zařazení směru a přidání plynu. Jde to trvale odbrzdit naklapáním v menu nebo přímo ovládat červeným tlačítkem na palubovce. No a bez elektriky se dá někde do podlahy píchnout klička a ten naviják lan otáčet růčo. Nikdy jsem neměl potřebu to zkoušet.
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Přečetl jsem si tohle vlákno a musím se vrátit k původnímu tématu. Pokud mladší generace tvrdí, že jim to s novými technologiemi jde lépe, plete si na sebe bič a ještě nastavuje hřbet. Objasním.
Je pravda, že jakékoli odvádění pozornosti řidiče zvyšuje riziko. Kluci v usability labu FEL na Karláku testovali hlasové ovládání (s volantem, pedály a hrou na PC) a vliv se dal jasně doložit. Za takové situace je taky pravda, že zpětná vazba jiným kanálem (taktilní) je principiálně lepší než vizuální. termit256 píše, že se nevýhoda dá výcvikem snížit na zanedbatelnou úroveň. Z toho, co píše, se dá usoudit na časy pár set ms. Aby to fungovalo v takovém čase, musí platit několik podmínek. Uživatel musí vědět, na které stránce/záložce/menu nebo jiné části je. To je přídavná paměťová zátěž. Protože motorická paměť nebývá dostatečně přesná, musí při dotyku zafungovat onen vizuální kanál. Na čtení čehokoliv není čas, musí to být tedy zapamatováno jako "ten černý flek napravo". Další zátěž. Šetření místem na displeji znamená obtížnější trefování a motorické nároky. termit256 může mít pravdu, že mladší generace tyto nároky pokryje snáze.
To ale znamená, že mladá generace plýtvá svými schopnostmi na pokrytí lajdáckého a nejapného použití moderních technologií, ne na něco, co jde dopředu.
Citované soudní zákazy považuju za hloupé, protože řeší následky, ne příčinu (bídný návrh). Na testování uživatelského rozhraní jsou standardní metody, proč na kvalitu nejsou podobné nároky jako na automotive elektroniku?
Je pravda, že jakékoli odvádění pozornosti řidiče zvyšuje riziko. Kluci v usability labu FEL na Karláku testovali hlasové ovládání (s volantem, pedály a hrou na PC) a vliv se dal jasně doložit. Za takové situace je taky pravda, že zpětná vazba jiným kanálem (taktilní) je principiálně lepší než vizuální. termit256 píše, že se nevýhoda dá výcvikem snížit na zanedbatelnou úroveň. Z toho, co píše, se dá usoudit na časy pár set ms. Aby to fungovalo v takovém čase, musí platit několik podmínek. Uživatel musí vědět, na které stránce/záložce/menu nebo jiné části je. To je přídavná paměťová zátěž. Protože motorická paměť nebývá dostatečně přesná, musí při dotyku zafungovat onen vizuální kanál. Na čtení čehokoliv není čas, musí to být tedy zapamatováno jako "ten černý flek napravo". Další zátěž. Šetření místem na displeji znamená obtížnější trefování a motorické nároky. termit256 může mít pravdu, že mladší generace tyto nároky pokryje snáze.
To ale znamená, že mladá generace plýtvá svými schopnostmi na pokrytí lajdáckého a nejapného použití moderních technologií, ne na něco, co jde dopředu.
Citované soudní zákazy považuju za hloupé, protože řeší následky, ne příčinu (bídný návrh). Na testování uživatelského rozhraní jsou standardní metody, proč na kvalitu nejsou podobné nároky jako na automotive elektroniku?
Generace vývojářů, kteří řešili i ergonomii ovládání vozidla, už zestárla. Na hrazuje ji generace těch, kteří koukají všechno obejít přes počítač, aby pouhou změnou software dosáhli více verzí modelu, aniž by se musela někde v dosahu obsluhy či řidiče vyvrtat do palubky jediná díra navíc. Unifikace zlevňuje výrobu různých stupňů výbavy téhož modelu. Že to komplikuje nejen servis, ale i ovládání, je podružné, primární jsou výrobní náklady.
Jsem zvědav na to plnění soudního rozhodnutí v praxi.
Jsem zvědav na to plnění soudního rozhodnutí v praxi.
Vypadá to, že se něco začalo hejbat, stoupající počet nehod i přes vyšší počet nejrůznějších bezpečnostních "udělátek" direktivně nařízenejch k vestavění do aut už se dostal na stůl těch, co si berou za svoji povinnost nám ostatním věci nařizovat a vypadá to, že na téma dotykový displeje a jejich negativní vliv na bezpečnost se ještě povede velká debata: https://www.autoforum.cz/predstaveni/ne ... ne-tresty/?
Já osobně bych teda za nesmyslný nadužívání ovládání přes displej trestal konstruktéry a ty, co mají jejich práci kontrolovat a schvalovat, ale aspoň nějaká debata bude ...
Já osobně bych teda za nesmyslný nadužívání ovládání přes displej trestal konstruktéry a ty, co mají jejich práci kontrolovat a schvalovat, ale aspoň nějaká debata bude ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!