Malotraktor - prestavba na AKU

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
dudo02
Příspěvky: 981
Registrován: 27 úno 2007, 01:00

#31 Příspěvek od dudo02 »

Lion Akupack poskladať nie je problém - aspoň si bodovačka konečne zamaká. Zatiaľ som na nej spravil cca 10 akupackov - malé 18V. http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... ht=#786730
Otázka je či je lepšie zvoliť motor 48V a batériu vyskladať zo štyroch 12V v sérii, alebo si vyrobiť batériu Lion. Ako je to so životnosťou, odolnosti voči mrazom poprípade inými vlastnosťami Pb vs Lion?

Uživatelský avatar
dudo02
Příspěvky: 981
Registrován: 27 úno 2007, 01:00

#32 Příspěvek od dudo02 »

Tak zatiaľ čo som vyčítal, je nemožnosť nabíjania Lion batérií v mrazoch - čo vlastne viem aj z vlastnej praxe. To by mne však nevadilo - konštrukčne by som to spravil tak, aby som batériu vedel skladovať a nabíjať vo vnútri - teda v temperovanom priestore.
Iné nevýhody Lion oproti Pb nemá - teda ak sa nemýlim.

Čiže by som si batériu vyrobil sám.
Otázka je aké napätie zvoliť - 72V, alebo 48V ?
Ja by som išiel do vyššieho napätia, kvôli nižšiemu prúdu...

Batériu by som vystaval z 20 paralelne zapojených batérií do následných 20 serií.
Ak použijem články 18650 o kapacite 3500mAh, tak sa dostanem na batériu 72V 70Ah o váhe cca 20Kg.

Motor by som radšej zvolil nejaký robustnejší napr. https://www.aliexpress.com/item/4000247 ... 5714wbA2HU .

Uživatelský avatar
VASEK_W
Příspěvky: 651
Registrován: 11 pro 2017, 01:00
Bydliště: Pelhřimov

#33 Příspěvek od VASEK_W »

A ty články budeš mít zadarmo?
Pokud je budeš kupovat v čechách, kde je jakás takás záruka, že to nebudou pajcy, tak jeden stojí přes dvě stovky, při větším množství tak ty dvě stovky. To máme za články při potřebě 400 kusů, pokud jsem to zapojení tedy pochopil dobře, cenu 80 000 korun českých.

Trochu drahý špás :-(. Stejně jako ta ekoteroristická elektrická auta a jejich baterie ...

Vašek

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#34 Příspěvek od rnbw »

LG INR18650-M26 (2600mAh, 10A) je v TME za 2,66 eur bez DPH pri odbere >=240 ks. Takze liter bez DPH.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#35 Příspěvek od Crifodo »

VASEK_W píše: Trochu drahý špás :-(. Stejně jako ta ekoteroristická elektrická auta a jejich baterie ...
Vašek
Vždyť vidíš jasně, že u tazatele je hlavní motivace jak prase touha si hrát, v tomto případě na pseudoekologické náboženství. Normálně by člověk na trochu toho pojíždění, notabene podle údajů o tvaru zahrady víceméně lineárně po širší 100m cestě, vzal zahradní traktor s vozíkem a odvozí v pohodě to dřevo taky. Navíc přes léto poseká trávu. Čtyřtakt nijak neřve a když nikam nepospíchá, tak na půl plynu už vůbec.

20 paralelních malých článků a to celé pak 20x za sebou je technické zvěrstvo. Obávám se, že zaznamená podobný úspěch jako svého času mýtická lunární N1 s 30 motorama.

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#36 Příspěvek od rnbw »

20 paralelne nie je problem. 20 v serii je uz horsie, musi sa riesit balancer a ochrana pred hlbokym vybitim. Cinske moduly by som z toho vynechal pri takejto cene a mnozstve ulozenej energie.

Uživatelský avatar
dudo02
Příspěvky: 981
Registrován: 27 úno 2007, 01:00

#37 Příspěvek od dudo02 »

Nie - články zadarmo mať nebudem. 18650 som si viackrát objednával z Aliexpresu a zatiaľ žiaden problém. Mám jedného dodávateľa, jedná sa o Samsung články a zatiaľ som od neho vzal cca. 300ks. Dennodenne používané na stavbe a nepozorujem, kratšiu životnosť akumulátorov repasovaných ako originálnych. Používam 18V Bosch system.
Balancer na 20ks nie je až taká nedostupná vec - BMS/20S. Ono to čínan aj skladá a predáva ako hotové batérie - napr. 72V 40Ah je úplne bežná vec .

4takt je kompromisom medzi 2taktom a elektrotraktorom.
Za nejakých 330€ viem kúpiť HONDA GCV 190 - https://www.honda.sk/industrial/product ... cv190.html.

Alebo lacnejšia verzia motora, ktorú používa aj VARI - servisne-motory-c1021/motor-vari-xp-200-ohv. Je to síce čínan, ale nejedná sa o žiaden šmejd. Posledná verzia dokonca spĺňa EURO5.

No a na margo Ekošialenstva - no idem si obnoviť ovocnú záhradu, pestujem si vlastnú zeleninu, tak kde už inde prepadnúť Ekošialenstvu ak nie vo vlastnej záhrade?

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#38 Příspěvek od termit256 »

Hod sem link na toho osvedceneho prodejce baterii.
Jinak je to cele ekonomicky i prakticky nesmysl, ale pokud si chces hrat, tak to neni podstatne.
Na cinske balancery se vykasli, pokud budes delat vetsi baterii slozenou z tech malych clanku, pouzij specializovane obvody jako treba BQ76940 ktery je na 15 clanku a mas k dispozici kompletni diagnostiku a ochrany kazdeho z az 15 clanku zapojenych do serie.

Uživatelský avatar
microlan
Příspěvky: 1646
Registrován: 09 kvě 2017, 02:00
Bydliště: Kósek vod Brna

#39 Příspěvek od microlan »

Proč řešíš samostatný motor 4 takt, když za poloviční cenu baterek můžeš mít originál pohonnou jednotku. Ale pozor, jestli máš převodovku pro dvoutakt, tak to pojede pomalu se 4-taktem

vari-pjxp200-pohonna-jednotka

Uživatelský avatar
kejki
Příspěvky: 2270
Registrován: 10 lis 2009, 01:00
Bydliště: u Velvar, mezi D8 a R7

#40 Příspěvek od kejki »

Má dvoutaktní ROBI, chce ho předělat na baterie.

Hele mně taky po započtení ceny čínského foliáku vyjdou rajčata a okurky dost draho, prostě má víc peněz, tak ho přijdou ještě dráž...

Uživatelský avatar
dudo02
Příspěvky: 981
Registrován: 27 úno 2007, 01:00

#41 Příspěvek od dudo02 »

termit256 píše:Hod sem link na toho osvedceneho prodejce baterii.
https://www.aliexpress.com/store/119164 ... 3a721hnM9a
Presne pre 4 rokmi som bral od neho Samsung 2500mAh a batérie sú dodnes funkčné so slušnou kapacitou - používané denne na stavbe. Asi o 2 roky pozdejšie som od neho bral LG 3000mAh a taktiež dodnes nebadám žiaden problém.
microlan píše:Ale pozor, jestli máš převodovku pro dvoutakt, tak to pojede pomalu se 4-taktem
Nerozumiem prečo.

ROBI 2takt - najvyšší točivý moment - 10,4Nm/3000ot
VARI XP200 4takt - najvyšší točivý moment - 10Nm/3000ot

Akurát na výkon 3,5kW potrebuje 2takt 4500ot a 4takt 3800ot. Ale to je zanedbateľné. Prevodovka má 3 rýchlosti vpred.

Uniká mi niečo?

Uživatelský avatar
dracekvo
Příspěvky: 402
Registrován: 10 úno 2009, 01:00

#42 Příspěvek od dracekvo »

Musíš si nejdřív ujasnit jaký tam chceš motor. V tomhle malinkém stroji by asi nemělo smysl dávat víc jak 60V.
Potom se můžeme bavit jaké baterie.
U těch 18650 jsou strašné rozdíly v zatižitelnosti. Třeba u toho LG je těch 10A na pár vteřin. Stálý proud je daleko menší.

Dobrý zdroj je https://nexun.pl/czesci-do-e-bike/ogniwa-li-ion
ale momentálně mají nabídku kvůli koroně chudou, jinak tam měli články z rozebraných nepovedených modulů za pár korun.

nebo https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size.html

Uživatelský avatar
kbulda
Příspěvky: 1487
Registrován: 23 říj 2007, 02:00
Bydliště: u Mělníku

#43 Příspěvek od kbulda »

Kup si tohle https://www.benycargo.cz a máš vystaráno

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“