Alternátor Valeo - pustupný pokles napětí po zahřátí
Moderátor: Moderátoři
Jděte do Brusele i s celou vaší imprdelancí při vyší frekvenci - kolikpak tam asi těch Jindrů indukčnosti bude PŘI MEZIZÁVITOVÝM ZKRATU = spojení SOUSEDNÍCH ZÁVITŮ??? Nechápu proč furt uvažujete jako zdroj celej alternátor, když celou dobu probíráme možnost sčudnutí nikoliv vnějším přetížením, ale mezizávitovým zkratem ve vinutí statoru. Pochopte konečně, že ten zkrat UVNITŘ VINUTÍ se bude chovat úplně jinak než zkrat na výstupních svorkách - už jen proto, že to je minimální impedance zkratující uvnitř část celýho vinutí a nebudou se nikam přičítat další složky jako dynamickej odpor diod a odpor/imprdelance zbytku vinutí a přívodů k němu. V tom zkratovaným závitu to prostě poteče jak trafopáječkou natvrdo.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Skutečnost, že jsou jednotlivé závity vinutí statoru v každé fázi "zapojeny" do série uznáš?, že do zkratu na výstupu (s cizím buzením naplno) dá alternátor zkratový proud stejný (nebo velmi podobný) jako svůj jmenovitý taky uznáš?, tak proč by měl jedním závitem nakrátko téct větší proud než celým vinutím nakrátko?, diody na to nemají vliv, jsou v sérii s vinutími a kdybys odebíral rovnou střídavý 3-f proud před usměrňovačem, tak z toho do zkratu taky víc nedostaneš.
Jasně, poteče tam proud jako trafopáječkou (tam teče asi 100 A, kdysi jsem to měřil ručičkovým klešťákem), ale menší, třeba kolem 30 A u devadesáti-ampérového altíku.
P.S. ještě bych to zkusil přirovnat ke zvonkovému trafu, které vydrží trvalý zkrat sekundáru, myslíš, že kdyby se mu schválně udělal zkrat jednoho závitu sekundáru, že kvůli tomu shoří?, třeba ne celé, ale aspoň ten závit nakrátko?
Jasně, poteče tam proud jako trafopáječkou (tam teče asi 100 A, kdysi jsem to měřil ručičkovým klešťákem), ale menší, třeba kolem 30 A u devadesáti-ampérového altíku.
P.S. ještě bych to zkusil přirovnat ke zvonkovému trafu, které vydrží trvalý zkrat sekundáru, myslíš, že kdyby se mu schválně udělal zkrat jednoho závitu sekundáru, že kvůli tomu shoří?, třeba ne celé, ale aspoň ten závit nakrátko?
Pánové, Ekkar má tentokrát pravdu. Když to napíšu hodně stručně, energie z magnetického obvodu alternátoru je schopná vytvořit ve vinutí magnetomotorické napětí o určité velikosti ampérzávitů. Víc ani ťuk. Proud se tak podělí počtem závitů cívky, a vinutím poteče maximální proud, na který je dimenzované. Pokud však dojde k mezizávitovému zkratu, tyto ampérzávity už nepotečou celým vinutím, ale jen jeho částí, čímž samozřejmě dojde k překročení proudu, na který je vodič ve vinutí dimenzován.
Můžete si to představit i jnak. Pokud altík pracuje do zkratu, je jedno jestli jsou jednotlivé závity cívky zapojeny sériově (tedy běžné vinutí), nebo paralelně (tedy jeden závit o velkém průřezu).
Pokud však u běžného vinutí dojde k mezizávitovému zkratu, proud snadněji projde tímto zkratem, než by se tlačil přes diody, regl, baterku. V činnosti tedy bude převážně jen zkratovaná část vinutí, což je totéž, jako bychom zmenšili průřez našeho myšleného jediného závitu. Tím v něm vzroste proudová hustota se všemi účinky s tím spojenými.
Takže bude kouř...
Můžete si to představit i jnak. Pokud altík pracuje do zkratu, je jedno jestli jsou jednotlivé závity cívky zapojeny sériově (tedy běžné vinutí), nebo paralelně (tedy jeden závit o velkém průřezu).
Pokud však u běžného vinutí dojde k mezizávitovému zkratu, proud snadněji projde tímto zkratem, než by se tlačil přes diody, regl, baterku. V činnosti tedy bude převážně jen zkratovaná část vinutí, což je totéž, jako bychom zmenšili průřez našeho myšleného jediného závitu. Tím v něm vzroste proudová hustota se všemi účinky s tím spojenými.
Takže bude kouř...
Jenže jim to nevysvětlíš, voni si furt pomelou svou s maximálním výstupním proudem celýho alťasu. Ne a ne a nedocvakne jim ani to, proč ža se vlastně všecky jen trošku výkonnější elektromotorky nebo trafa "vyvařujou" v laku respektive v impregnačním kompoundu - že to je hlavně proto, aby se zpevnily jednotlivý závity, který by se jinak vibracema dřely o sebe tak dlouho, až by si prodřely právě mezi závitama izolaci, načež samozřejmě následuje únik pracovního média a přímej přechod do režimu smradystor dymówy ... Jsou jak Fedrblb, furt melou jedno a nechápou, že jsou hodně velkej "kapánek" mimo - ale blbec je Ekkar, protože tvrdí něco jinýho ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Já zas nedovedu pochopit, jak ty altíky vydrží takový léta prakticky s nechráněným vinutím. Někteří se brodí tak, že celý alťas je zalitej bahnem, pak to jen vystříkaj vapkou a alťas jede normálně dál. Vsechno ostatní v autě bývá docela slušně zatěsněné a zakrytované, jen vinutí alťasu na mě čumí jen tak ledabyle schované za hrubou mřížkou...
Ale žádná porucha alternátoru mě opravdu zatím nepotkala. Asi ten lak podceňuju
Ale žádná porucha alternátoru mě opravdu zatím nepotkala. Asi ten lak podceňuju
On už to drahně let není jen tak nějakej lak, ale speciální polymerovej kompound, kterej drží dlouho relativně pružnej a zároveň pevnej - aby neodprejsknul ani při extrémním zatížení. Dobře zaimpregnovaný vinutí se prakticky nedá rozmotat a i ve vypáleným stavu je na vyrvání kolikrát potřeba hever nebo jiná pomůcla. Profesionální impregnační kompoundy mají navíc zvětšenou tepelnou vodivost, takže usnadňujou ochlazování vinutí vedením tepla z vnitřku vinutí k vnějšímu povrchu i k jádru. Ale samozřejmě nic nevydrží zásah blbce, zlej úmysl nebo i nešťastnou náhodu ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Udělal jsem pokus, s tím zvonkovým trafákem. Sekundár do zkratu (do multimetru na rozsahu 20 A AC) dá 1,1 A. Navinul jsem pro jistotu dva závity lankem asi 0,75 mm² (což je o hodně větší průřez než má sekundární vinutí), proud zase do multimetru 0,33 A, což si vysvětluji hodně malým napětím na ty dva závity 0,06 V, takže se uplatnil odpor bočníku v měřáku, odpor měřících kabelů a přechodový odpor, ale zkusil jsem zkratovat ty dva závity malým kouskem tenké licny a ani tady se neprojevil tepelný účinek proudu, který by nějak převyšoval ten jeden ampér z celého vinutí.
Škoda že už nemám 70-ti ampérovej altík ze stodvacítky (kdysi jsem ho někomu věnoval), udělal bych průkaznější pokus.
P.S. vinutí statoru alternátoru v autě je tak málo zakryté kvůli chlazení, ale dělají se i kapalinou chlazené alternátory a u těch to asi bude zakryté líp.
Škoda že už nemám 70-ti ampérovej altík ze stodvacítky (kdysi jsem ho někomu věnoval), udělal bych průkaznější pokus.
P.S. vinutí statoru alternátoru v autě je tak málo zakryté kvůli chlazení, ale dělají se i kapalinou chlazené alternátory a u těch to asi bude zakryté líp.
Nechci popřít nic, chci naopak dokázat, že jedním (dvěma) závity nakrátko nepoteče větší proud než celým sekundárním vinutím do zkratu.
Tady vůbec nejde o transformátor, akorát nemám volný alternátor, abych to mohl zkusit s ním, ale není moc podstatné, jestli se střídavé magnetické pole v jádru budí rotujícím rotorem nebo primárním vinutím trafa napájeným střídavým proudem.
Tady vůbec nejde o transformátor, akorát nemám volný alternátor, abych to mohl zkusit s ním, ale není moc podstatné, jestli se střídavé magnetické pole v jádru budí rotujícím rotorem nebo primárním vinutím trafa napájeným střídavým proudem.
Tak ten alternátor o kterém píšu o dva pøíspìvky výše, už definitivnì skonèil. Ještì jsem to blíže nezkoumal ale pøedpokládám že asi odešel usmnìròovaè. Bìhem jízdy zaèala blbnout elektrika, po odstavení auta se totálnì vybila baterie, podle mì pøes proražený usmnìròovaè, protože je i dost vyhøátý ten hlavní plus kabel u alternátoru který vede pøedpokládám pøímo na plus baterie. Ten kabel budu muset taky vymìnit.
U alternátoru je asi nejjednodušší a nejlevnìjší varianta sehnat nìkde v inzerci použitý jiný za pár stovek než øešit nìjakou opravu stávajícího.
Jen by mì zajímalo, když se prorazí "ty správné" diody v alternátoru tak jde baterie natvrdo do zkratu ne? Pøijde mì to dost nebezpeèné, divím se že tøeba v tomto pøípadì který popisuju to skonèilo bez nìjakých vìtších "efektù"
U alternátoru je asi nejjednodušší a nejlevnìjší varianta sehnat nìkde v inzerci použitý jiný za pár stovek než øešit nìjakou opravu stávajícího.
Jen by mì zajímalo, když se prorazí "ty správné" diody v alternátoru tak jde baterie natvrdo do zkratu ne? Pøijde mì to dost nebezpeèné, divím se že tøeba v tomto pøípadì který popisuju to skonèilo bez nìjakých vìtších "efektù"