Obvod pro napájení LED na bicyklu z baterií i z "dynama
Moderátor: Moderátoři
Obvod pro napájení LED na bicyklu z baterií i z "dynama
Zdravím,
vyrábím si osvětlení na bicykl, které by nahradilo klasické žárovky LEDkami a umožňovalo svícení z "dynama" (ve skutečnosti je to alternátor dávající cca 6V) nebo svícení z baterií. Navrhl jsem si schéma, které samo přepíná napájení z baterie pokud stojím nebo z "dynama" pokud jedu. (Baterie nebudu dobíjet jízdou za dne, ale na nabíječce, nevyplatí se to) Jsem strojař, tak to byl trochu boj, ale už mi to dokonce funguje
Nyní k dotazu:
Na LEDkách bych rád trochu zvýšil napětí, aby při napájení z "dynama" více svítily i v nízkých otáčkách. Úbytek napětí je možný jen na spínacím tranzistoru, který je dostatečně vybuzený, tak mě napadá jen vylepšení usměrňovače - můstku, vyhlazovací kondenzátor je dostatečný.
Použil jsem můstek RS205L, existuje něco s menším úbytkem napětí pro usměrnění malých napětí? Max. zatěžovací proud je 0,5 A.
Zkoušel jsem procházet nějaké katalogy, ale přijde mi, že se ty součástkyv úbytku napětí moc neliší.
Napadlo mě použít k usměrnění schottkyho diody, které mají menší úbytek napětí. Mohlo by to pomoci nebo jejich použití není k usměrnění vhodné? Existují i můstky s schottky? Všude jsem našel prodávat jen samostatné diody.
Díky za pomoc s kuriozitkou
vyrábím si osvětlení na bicykl, které by nahradilo klasické žárovky LEDkami a umožňovalo svícení z "dynama" (ve skutečnosti je to alternátor dávající cca 6V) nebo svícení z baterií. Navrhl jsem si schéma, které samo přepíná napájení z baterie pokud stojím nebo z "dynama" pokud jedu. (Baterie nebudu dobíjet jízdou za dne, ale na nabíječce, nevyplatí se to) Jsem strojař, tak to byl trochu boj, ale už mi to dokonce funguje
Nyní k dotazu:
Na LEDkách bych rád trochu zvýšil napětí, aby při napájení z "dynama" více svítily i v nízkých otáčkách. Úbytek napětí je možný jen na spínacím tranzistoru, který je dostatečně vybuzený, tak mě napadá jen vylepšení usměrňovače - můstku, vyhlazovací kondenzátor je dostatečný.
Použil jsem můstek RS205L, existuje něco s menším úbytkem napětí pro usměrnění malých napětí? Max. zatěžovací proud je 0,5 A.
Zkoušel jsem procházet nějaké katalogy, ale přijde mi, že se ty součástkyv úbytku napětí moc neliší.
Napadlo mě použít k usměrnění schottkyho diody, které mají menší úbytek napětí. Mohlo by to pomoci nebo jejich použití není k usměrnění vhodné? Existují i můstky s schottky? Všude jsem našel prodávat jen samostatné diody.
Díky za pomoc s kuriozitkou
"dynamo" nedava nahodou napetie ? Tj da vyssie napetie aj pri nizsich otackach, len ten prud je maly a zataz potom zrazy aj napetie.
ja by som skusil led na 3V a stepdown modul (mozno v prudovom rezime rovno)
keby som mal "dynamo" (ja chudak , uvedomil som si ze nemam ani bycykel ) tak to doma otestujem
ja by som skusil led na 3V a stepdown modul (mozno v prudovom rezime rovno)
keby som mal "dynamo" (ja chudak , uvedomil som si ze nemam ani bycykel ) tak to doma otestujem
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Pokud tím "dynamem" nemyslíš generátor v náboji kola ( musí se tam zaplést), tak bych se na nějaký dynamo na kole vybodl. Převod do rychla pomocí ( v lepším případě) keramickým pastorkem přitlačeným na bok gumovýho pláště je dost neúčinný převod. V dnešní době, kdy máš v krabičce od špinek málem startovací "vozík", vydal bych se cestou powerbankou napájeného LED osvětlení. I 10 Ah powerbanka není zas tak těžký předmět a běžný světla to vydrží honit několik hodin určitě. Doma, nebo v práci to dobiješ. Sám používám nabíjecí čelovku i na kolo.
Běžný dynamo, co se "přiklopí na plášť" je tu mezi námi již dost dlouho a doba tak nějak pokročila. Sami si pamatujete, jak přiklopený dynamo dost brzdilo kolo. Dalo se to použít jako retardér při sjíždění kopce. ( To středový dynamo by mě docela zajímalo, jak moc je použitelný)
Běžný dynamo, co se "přiklopí na plášť" je tu mezi námi již dost dlouho a doba tak nějak pokročila. Sami si pamatujete, jak přiklopený dynamo dost brzdilo kolo. Dalo se to použít jako retardér při sjíždění kopce. ( To středový dynamo by mě docela zajímalo, jak moc je použitelný)
Dej tam buck/boost menic jako treba tento, ktery ti vyrobi stabilni vystupni napeti bez ohledu jestli je vstupni vyssi nebo nizsi nez vystupni.
https://www.ebay.com/itm/DC-DC-Boost-Bu ... 1905587498
Pripadne muzes pouzit obvody ktere se jmenuji "Ideal Diode Bridge Controller" kde jsou misto diod mosfety a ubytek je tak prakticky nulovy. Stejne tak jako ten spinaci tranzistor pouzij mosfet, bude to taky bez ubytku.
https://www.ebay.com/itm/DC-DC-Boost-Bu ... 1905587498
Pripadne muzes pouzit obvody ktere se jmenuji "Ideal Diode Bridge Controller" kde jsou misto diod mosfety a ubytek je tak prakticky nulovy. Stejne tak jako ten spinaci tranzistor pouzij mosfet, bude to taky bez ubytku.
už se to tu øešilo http://www.pilom.com/BicycleElectronics ... rcuits.htm
a samozøejmì "hub dynamo" je mnohem jednodušší "ušlápnout"
a samozøejmì "hub dynamo" je mnohem jednodušší "ušlápnout"
nebudu zakládat nové vlákno, trochu to souvisí s tématem
poněvač nemám auto - všadě jezdím na kole, nyní celoročně až do -5-10°C na letních pneu
(když není sníh ani námraza) a teď k věci: říká se obecně dynamo ale jde v reálu a principu o alternátor no ne ? když teda vyrábí střídavinu (AC) ? nebo je to jinak ? no a vyplatí se postavit diodový můstek s filtračním kondíkem a tímhle napájet celou "palubní" síť velocipídu, osvětlení vpředu i vzadu ha ? (nebo zdvojovač napětí, řekněme ?) děkuji za podněty, názory
poněvač nemám auto - všadě jezdím na kole, nyní celoročně až do -5-10°C na letních pneu
(když není sníh ani námraza) a teď k věci: říká se obecně dynamo ale jde v reálu a principu o alternátor no ne ? když teda vyrábí střídavinu (AC) ? nebo je to jinak ? no a vyplatí se postavit diodový můstek s filtračním kondíkem a tímhle napájet celou "palubní" síť velocipídu, osvětlení vpředu i vzadu ha ? (nebo zdvojovač napětí, řekněme ?) děkuji za podněty, názory
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
Pøedìlal jsem na LED, o hodnì víc to svítilo a nakonec koupil LED baterku s akumulátorem která se sice musí nabíjet, ale proti alternátoru na pláš neklade vùbec žádnej odpor pøi jízdì. Záleží jaké máš preference. Jinak jsem dìlal osvìtlení s nábojovým dynamem, ne pro sebe a to vycházelo asi nejlíp. Nemusíš se starat jestli akumuláror je dost nabitej. Jenom to HUB dynamo nìco víc stojí cca 1000 Kè a musíš nechat vyplést kolo.
Dřív to opravdu bejvávaly malý dynamka se statorem z permanentního magnetu a s kartáčkama/uhlíkama na lamelovým komutátoru. Ale už drahně let to jsou alternátory s rotorem z permagnetu a statorem dávajícím střídavinu proti kostře. Abys to moh usměrnit a využít, musíš buď nejdřív učunit izolovanej držák, abys oddělil celou střídavou část od zbytku kola, pokud chceš využít stejnosměr s jedním ukostřeným pólem, nebo musíš udělat ten stejnosměrnej rozvod dvojdrátovej - pak můžeš nechat "dynamko" tvrdě ukostřený ....konosuke píše:nebudu zakládat nové vlákno, trochu to souvisí s tématem
poněvač nemám auto - všadě jezdím na kole, nyní celoročně až do -5-10°C na letních pneu
(když není sníh ani námraza) a teď k věci: říká se obecně dynamo ale jde v reálu a principu o alternátor no ne ? když teda vyrábí střídavinu (AC) ? nebo je to jinak ? no a vyplatí se postavit diodový můstek s filtračním kondíkem a tímhle napájet celou "palubní" síť velocipídu, osvětlení vpředu i vzadu ha ? (nebo zdvojovač napětí, řekněme ?) děkuji za podněty, názory
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Současný dynamo má válcový šestipólový magnet, který se otáčí kolem svý osy. Kolem něj je navinuta jediná cívka. Ta je navinuta na plechovým kroužku, ze kterýho jsou nastřídačku ohnutý zuby z vrchu a ze spodu. Je jich tam dohromady šest. Takže když do tý cívky pustíš proud, budou díky těm plechovým zubům vedle sebe na střídačku severní a jižní pól - stejně rozpoložený jako jsou póly na magnetu. No a bez napájení je to obráceně díky tomu magnetu. Otáčením magnetu se mění magnetické pole cívky a tím dochází k indukci. Pokud je můj popis nepochopitelný, tak hledejte drápkový alternátor. Automobilový alternátor má drápkový rotor, generátor kola, nebo malý synchronní motorky stator.