Test nového motoru pro raketu Artemis (pro let na Měsíc)

Prostor pro osobní dotazy, které nelze jinde dopasovat, případně které přímo nesouvisí s bastlením či elektrotechnikou obecně (protože i bastlíři jsou většinou normální lidé, co nedrží v ruce štípačky a šroubovák 24 hodin denně). Neslouží pro přeposílání obecně známých informací z komerčních webů.

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#16 Příspěvek od EKKAR »

Celeron píše:A co to vlastně testovali? První nebo druhej stupeň? Ja myslel že druhej a tam jsou opravdu 4 ks RL10. Pokud první, tak tam jsou 4 ks RS25D, co byly v Shuttlu. No ale ty RS25D vyšly z principu RL10, stejnej výrobce, pouze o 20 let novější. Ale furt je to stařec, přes 40 let, tak starý auta po bazarech nejsou. :)
Tak vono asi ani tak nejde vo to, že těm tryskám je 40 járů, ale spíš vo to, že od tý doby zatím ještě nikdo nic výkonnějšího a modernějšího v týhle třídě (LH+LOx) nevymyslel a nevyrobil. Jaderná energetika taky pořád staví NOVÝ reaktory podle typovejch plánů starejch 40-50 let - prostě proto, že se materiál a danej tvar aktivní zóny osvědčily, netřeba je měnit a jediný co se montuje modernější, jsou armatury a regulační/ovládací systém.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
jirkati
Příspěvky: 1349
Registrován: 21 kvě 2008, 02:00
Bydliště: near Liberec (JO70MT)

#17 Příspěvek od jirkati »

Zatím marně hledám proč ty motory jely jen 1,5 min. když bylo naplánováno 8 min. chodu. Jen jsem našel, že to některé čidlo v podávání paliva odstavilo, ale ani nenapsali, zda to bylo na H nebo O2.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#18 Příspěvek od EKKAR »

Jestli napsali "paliva", tak je to vodík - u kyslíku by napsali okysličovadlo. Obecně neurčeno by to byla "pohonná látka" ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#19 Příspěvek od Celeron »

Asi přestal vodík vodit. :lol:
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#20 Příspěvek od tomasjedno »

tomasjedno píše:Tady se píše, že mají 16 motorů z raketoplánového programu (což nutně neznamená, že všechny už letěly), a že budou použity pro Artemis 1 až 4.
Raketoplány přežily 4, takže z těch 16 motorů mohlo kdy letět jen 12.

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#21 Příspěvek od Celeron »

Myslíš, že nebyl žádnej náhradní?
Z těch 4 přeživších Shuttlů je opravdu všechny motory vykuchali a místo nich osadili jen náhradní trysky. Vlastně vykuchali všechny manévrovací motory včetně nádrží, hydrazin je pěknej sajrajt.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#22 Příspěvek od EKKAR »

Motorů SSME (Space Shuttle Main Engine) můžou mít kolik chtějí, celkem bylo postaveno 6 kompletních "Shuttlů" (Enterprise = nikdy neletěl do kosmu, sloužil jen k letovým testům v atmosféře, původní záměr NASA pojmenovat tento exemplář "Constitution" neprošel, byl doslova převálcován návrhem fanoušků seriálu Star Trek; Columbia = první vzlet do vesmíru (STS-1 v dubnu 1981), bohužel rozpadla se v únoru 2003 na Texasem po propálení náběžný hrany křídla během aerodynamickýho sestupu atmosférou - 7 obětí včetně prvního izraelskýho astronauta; Challenger - první let v roce 1983, bohužel i ten skončil při havárii těsně po startu z Kennedyho mysu v lednu 1986 - také 7 obětí; Discovery - první let 1984, vyřazen 2012; Atlantis - první let 1985, vyřazen 2012; Endeavour jako náhrada za zničený Challenger - první let 1992, vyřazen 2012) plus dvě vnitřně kompletně vybavené makety určené výhradně pro pozemní zkoušky a demonstrace (neoficiálně pojmenované Independence a Inspiration). Letuschopný přežily až do vyřazení jen 3 - Atlantis, Discovery a Endeavour a NASA měl běžně pro každej letovej stupeň "v záloze" jeden další motor pro případnou rychlou výměnu, pokud by se během příprav startu objevila nějaká na zamontovaným motoru neodstranitelná závada - pak by se motor měnil jako celek a opravoval by se extra ten vyjmutej exemplář, aby se opravou co nejmíň zdržoval start. Ale protože minimálně do roku 2003 lítala i Columbia, museli mít ty náhradní motory minimálně 4 (plus těch 12 namontovanejch na 3 orbiterech zbylejch po havárii Columbie v roce 2003) - to dává těch 16, který by tak nějak měly bejt k dispozici po odstrojení z letovejch stupňů před jejich vyřazením do muzeí, jenže nikde není psáno, že ten "columbijskej" náhradní motor nevyužili k nějakýmu startu zbejvajících letuschopnejch exemplářů v době až do jejich celkovýho vyřazení. Kolik těch motorů ale celkem u Rocketdyne vyrobili nikdo nikde nepublikoval - myslím tím jako zkušební deklarovaný, ale provozu normálně schopný exempláře, který by se daly snadno na letový upravit atd. Navíc výrobní technologii nikdo nezapomněl, elektrolytický nanášení niklovýho povlaku na měděnou kostru spalovací komory a trysky je dál použitelný ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#23 Příspěvek od tomasjedno »

EKKAR píše:plus těch 12 namontovanejch na 3 orbiterech zbylejch po havárii Columbie v roce 2003
Ten 4. motor měli v kufru?
Přílohy
BDADD79A-19D3-4247-8CD3-AA2805929E04.jpeg

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#24 Příspěvek od EKKAR »

Zapomínáš na Enterprise, kterej akorát neměl hermetickou podporu života pro let mimo atmosféru - i když namontovaný motory měl. Takže to byl takovej NE-orbiter :lol: :lol: :lol: :lol:
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#25 Příspěvek od tomasjedno »

Na nic nezapomínám. Jenom mě zaujalo těch 12 motorů namontovanejch na 3 raketoplánech :D

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#26 Příspěvek od EKKAR »

3 letový "orbitery" a 1 testovací - trvale uzemněnej kus. Krát 3 trysky u každýho ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Jimmi2
Příspěvky: 1177
Registrován: 04 led 2010, 01:00
Bydliště: Praha, Teplice

#27 Příspěvek od Jimmi2 »

Tady to píší poměrně jasně:
https://kosmonautix.cz/2021/01/predcasn ... MF9_BTfU2U

A raketa tam samozřejmě byla, což tu někdo také rozporoval.

Cituji:
"Každý ze čtyř motorů RS-25, které se v sobotu zažehly, má za sebou starty na raketoplánech. Celkově tyto motory obsloužily 21 misí, přičemž nejstarší kus si odbyl premiéru v roce 1998."

Čili titulek, že se jednalo o zkoušku nových motorů je značně zavádějící ;-)

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#28 Příspěvek od tomasjedno »

Jimmi2 píše:A raketa tam samozřejmě byla, což tu někdo také rozporoval.
Ne celá, jenom kus :D

Uživatelský avatar
Jimmi2
Příspěvky: 1177
Registrován: 04 led 2010, 01:00
Bydliště: Praha, Teplice

#29 Příspěvek od Jimmi2 »

Tak to už je snad jen slovíčkaření! :D

Uživatelský avatar
Habesan
Příspěvky: 6924
Registrován: 12 led 2009, 01:00
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

#30 Příspěvek od Habesan »

O chaosu v hlavních motorech se zmiňuje Feynman ve své zprávě o havárii Challengeru:

hovořilo se o „motoru č. 12“ a jak dlouho byl „motor“ v provozu. Ale žádný takový motor neexistoval; vždycky byl opraven. Po každém letu technici motor prohlédli a zjistili, kolik bylo prasklých lopatek na rotoru, kolik prasklin na plášti atd. Pak opravili „motor“ výměnou pláště, rotoru nebo ložisek – nahradili spoustu součástek. Také jsem si přečetl, že určitý motor měl rotor č. 2009 a běžel 27 minut při tom a tom letu a plášť č. 4091, který byl v provozu 53 minut při jiném letu a tak dál.
Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)

Odpovědět

Zpět na „Nezařaditelné“