Nabijecka autobaterii Tronic T4X (z Lidlu)

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
helios
Příspěvky: 2914
Registrován: 08 srp 2007, 02:00
Bydliště: Tryskáčovo na Záhorí.

#31 Příspěvek od helios »

Keď je nabíjacia sústava v aute v poriadku, nabíjačka nie je potrebná. Ak auto v zime nejazdí, stačí ju pred odstavením dobiť, aby v zime nezamrzla. A takisto nabíjačku treba, ak batériu vybijete dlhým neúspešným štartovaním. Na tieto účely nab. TRONIC bohate stačí...
Keď Vám hodia pod nohy polená, zakúrte s nimi.

Uživatelský avatar
robo
Příspěvky: 3228
Registrován: 08 dub 2004, 02:00
Bydliště: Brno

#32 Příspěvek od robo »

EKKAR píše:13,34V je po odpojení nabíječky - ale kolik má baterka PŘI PŘIPOJENÉ NABÍJEČCE? Po odpojení jde napětí krutě a okamžitě dolů, to je normální. Ale s tou hustotou je to divný - neodebíral jsi z tý baterky dlouhodoběji (minuty) větší proudy? Příklad - dlouhé marné startování motoru se zamrzlým palivovým systémem. Startér bere i 300A, baterka vaří a kyselina vystřikuje všude kolem - Ty pak zjistíš úbytek a doleješ destilku - tím poklesne koncentrace elektrolytu
zkus vzít ten hustoměr a naber do něj kyselinu z láhve - koupený naředěný elektrolyt. Tím vyzkoušíš, nakolik je dobrý - u čerstvého elektrolytu by měl ukazovat cca 75% nabití. Jestli je skutečně elektrolyt v Tvém akumulátoru špatný - zředěný nad míru, jediným řešením je jeho úplná výměna. Akumulátor se opatrně vyleje a nejpozději do 1 hodiny se naplní čerstvým elektrolytem. Pozor, při vylévání hrozí možnost zkratování desek kusem kalu z dna nádoby - následuje rychlá smrt, zkratovaný článek jde během krátké doby do kytek a baterka s ním.
Destilku jsem nedoleval. Hladina elektrolytu se zda dobra. Dlouhe starty neznam. Baterku jsem po nabiti dal do auta. Nekolikrat jsem behem dne startoval a pokazde jsem mel pocit ze mi starter vystartuje z auta. Je pravda ze ted nemrzne. Uvidime za nejaky casek
Chtel jsem si koupit novy hustomer ale v obchode, kde jsem vcera byl, meli stejny co mam. Takovy ten alpan nebo alpin. Ted presne nevim. Pod timhle nazvem se prodava spousta doplnku do auta.. I nabijecky.

Uživatelský avatar
jano2
Příspěvky: 1748
Registrován: 28 pro 2006, 01:00
Bydliště: Orava,sever

#33 Příspěvek od jano2 »

Prave dneska mi doniesli tuto nabijačku(TRONIC T4X.Suchy elit v primare,po vymene funguje,ale regulacia blbne.Stlačanim nastavovacieho tlačitka,LEDki blikaju všelijak,no nabija,len je tažko nastavitelna.Su v nej 2 švaby,14 a 18 pinove,samozrejme zoškrabane označenia.nema niekto na to schemu?Vdakaza prip.informaciu.
Malo toho viem,radšej sa spytam.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#34 Příspěvek od EKKAR »

Doporučuju koupit si nebo přinejhorším půjčit si a okopčit knížku Arendáš/Ručka - Nabíječe a nabíjení. Původní vydání byla v SNTL, novější jsou z BENa, mají už i pozměněné rozpisky součástek, aby člověk nepříliš znalý věci nemusel obíhat krámy a shánět historické typy anebo se pídit po náhradách. Návody jsou popsané velmi přístupnou formou. Elektroniku z LIDLu nebo podobných hyperbor*elů na tak vážnou věc, jakou je údržba autobaterie, bych si sám nedovolil používat. To radši tu nabíječku překopu jak prase zahrádku a ubastlím si vlastní vypínač podle úrovně nabití i s regulací nabíjecího proudu. Aspoň potom snáz zjistím, co se pos*alo, když mi začne blbnout.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

jandu
Příspěvky: 4509
Registrován: 06 úno 2007, 01:00
Bydliště: vých.slovensko

#35 Příspěvek od jandu »

robo píše:
robo píše:Takze info o nabijeni. Nabijecka je pripojena tak 26hodin. Napeti na baterce je 14,5V. Hustomer ukazuje cervene pole. Nejsem ani v bilem. Baterka je tam jina 45Ah. Mel jsem dojem ze pri 14.5V by mela byt souvislost s hustomerem. Ale ten se tvari ze baterka je nenabita. Pred nabijenim jsem byl na zacatku cerveneho sloupce. Ted jsem tak dva dilky pred koncem cerveneho pole. Chce to si postavit svoji nabijecku.
Prosim nekoho kdo o tom vi vic o odpoved.
Ak máš dobrý hustomer - čo si môžeš odkontrolovať na inom akumulátori, tak máš špatnú hustotu ellytu. Stiahni si na http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... 843#104843

toto:http://www.edisk.cz/stahni/10895/RK_Ele ... .66MB.html a máš tam popísané o olovených akum. a ich údržbe veľa potrebných info. Medzi inými aj tabuľku na úpravu hustoty. Je to veľmi užitočný zdroj informácií.

Uživatelský avatar
robo
Příspěvky: 3228
Registrován: 08 dub 2004, 02:00
Bydliště: Brno

#36 Příspěvek od robo »

Tak jsem si postavil nabijecku.Tedy presneji mel jsem tu jednu. Odeslo trafo. Tak jsem sehnal druhe. V primaru triak, kondik, odpor, dioda a potak. Vystup 4krat dioda a rucickovy merak. Nabijecka dava cca 15Amper. Mereno merakek. Akorat odstarnim ctverici diod a dam tam jenom jednu. Nekde jsem to tady cetl ce je lepsi jendocestne usmerneni.

Uživatelský avatar
helios
Příspěvky: 2914
Registrován: 08 srp 2007, 02:00
Bydliště: Tryskáčovo na Záhorí.

#37 Příspěvek od helios »

robo píše:Tak jsem si postavil nabijecku.Tedy presneji mel jsem tu jednu. Odeslo trafo. Tak jsem sehnal druhe. V primaru triak, kondik, odpor, dioda a potak. Vystup 4krat dioda a rucickovy merak. Nabijecka dava cca 15Amper. Mereno merakek. Akorat odstarnim ctverici diod a dam tam jenom jednu. Nekde jsem to tady cetl ce je lepsi jendocestne usmerneni.
Čítal si dobre, jednocestné usmernenie je lepšie na nabíjanie, akurát sa trafák bude viac zahrievať ako u dvojcestného usm. Mne sa už raz podarilo uvariť trafák pri jednocestnom usmernení s tyristorovou reguláciou v sekundári. :?
Keď Vám hodia pod nohy polená, zakúrte s nimi.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#38 Příspěvek od masar »

Nejen, že se bude trafo víc zahřívat, ale max. výstupní proud nabíječky bude podstatně menší a regulace v primáru bude hůř pracovat. Metoda jednocestného usměrnění se hodí spíše pro malé nabíjecí proudy. Pokud chceš mermomocí používat "regenerační" způsob nabíjení, pak je třeba použít jiné řešení. :wink:

beerman

#39 Příspěvek od beerman »

robo píše:Nabijecka presla do udrzovaciho rezimu. Byla pripojena vice jak 48 hod. Po odpojeni odpojeni nabijecky dava baterka 13.34V. Stav hustomeru: stale v cervenem sloupci. Meril jsem 4 clanky. Na vic uz jsem nemel naladu. Tronic pujde z baraku. :evil:
Mám podobnou zkušenost. V sobotu jsem dal baterku (60Ah) na tuto nabíjeèku a nabíjel na režim 2 od 9-ti do 16-ti hodin. Pøed poèátkem jsem dolil destilku do obou krajních èlánkù a zmìøil hustotu elektrolytu. Stav byl tìsnì po políèkem "OKAMŽITÌ NABÍT!". Po pøepnutí nabíjeèky do udržovacího módu jsem opìt zmìøil stav elektrolytu. Moc se to od pùvodního mìøení nezmìnilo. Pøesto, že nabíjeèka jela již v udržovacím režimu, hustota elektrolytu byla stále nízká. Mám hustomìr se ètyømi barvami 100%, 75%, 50% a 25%. Nebylo to ani v políèku s 25%. Tak jsem to zkusil s mìøákem. Nabíjecí proud byl 0,78 A. Udržovací nìjakých 0,003 A. Pøepnutí do udržovacího režimu probìhlo pøi napìtí cca 14,45 V a šlo velmi rychle dolù. Zastavilo se na 13,1 V. Nabíjeèka už na nabíjení znovu nesepla. Je pravda, že v prùbìhu nabíjení elektrolyt v baterii nebublal. Proto mùžou být zátky v prùbìhu nabíjení bez obav uzavøeny a baterii, lze nabíjet i v teple domova, kde se celý proces dá pìknì sledovat. Ale ta hustota mì dìsí!

Uživatelský avatar
borekbroucek
Příspěvky: 13
Registrován: 06 črc 2007, 02:00

#40 Příspěvek od borekbroucek »

Pokut je dobíjení v autě v pořádku a jezdí se autem denně alespon 15minut vkuse,tak není duvod baterku vůbec dobíjet,jelikož se baterie jízdou dobije.Nejhorší pro baterku je nastartovat zajet 500 metru a vypnout a znovu atd....to se potom baterka nemůže vůbec dobít.Vlastní zkušenost a baterie mi vydrží tak průměrně 6 až 7 let-dle typu (bez dobíjení jen ježdění) nejvíc vydržela VARTA(7 let) a BANERKA (pot 6 let nešla) nejhorší byli AKUMY(3 roky konec).A ještě ktomu oživení baterie taky jsem zkoušel jednu oživit (za totality baterie nedostatkové zboží) povedlo se ,ale už jen na 85% i tak uspěch.Při oživovování se postupovalo takto
1.vylití zbytku elektrolytu a nalití destilovanou vodu nechat 2 dny namočit
2.po odmočení vypláchnout peroxidem vodíku 10% tak dlouho až vytekal bez kalů
3.nalít naředěny elektrolyt z drogerie (tuším že stál 5Kčs/0,5l)
4.napojit na nabíječku,nechat nabít,pak opět vybít a tak asi za 5 dní byla baterie funkční.Sice už vydržela jen rok a pul ,ale zaty prachy docela dobrý-nová stála 500Kčs A oživení přišlo jen práce + elektrolyt,peroxid se sehnal v nemocnici většínou zadara a byl 20% a více

Uživatelský avatar
robo
Příspěvky: 3228
Registrován: 08 dub 2004, 02:00
Bydliště: Brno

#41 Příspěvek od robo »

beerman píše:
robo píše:Nabijecka presla do udrzovaciho rezimu. Byla pripojena vice jak 48 hod. Po odpojeni odpojeni nabijecky dava baterka 13.34V. Stav hustomeru: stale v cervenem sloupci. Meril jsem 4 clanky. Na vic uz jsem nemel naladu. Tronic pujde z baraku. :evil:
Mám podobnou zkušenost. V sobotu jsem dal baterku (60Ah) na tuto nabíječku a nabíjel na režim 2 od 9-ti do 16-ti hodin. Před počátkem jsem dolil destilku do obou krajních článků a změřil hustotu elektrolytu. Stav byl těsně po políčkem "OKAMŽITĚ NABÍT!". Po přepnutí nabíječky do udržovacího módu jsem opět změřil stav elektrolytu. Moc se to od původního měření nezměnilo. Přesto, že nabíječka jela již v udržovacím režimu, hustota elektrolytu byla stále nízká. Mám hustoměr se čtyřmi barvami 100%, 75%, 50% a 25%. Nebylo to ani v políčku s 25%. Tak jsem to zkusil s měřákem. Nabíjecí proud byl 0,78 A. Udržovací nějakých 0,003 A. Přepnutí do udržovacího režimu proběhlo při napětí cca 14,45 V a šlo velmi rychle dolů. Zastavilo se na 13,1 V. Nabíječka už na nabíjení znovu nesepla. Je pravda, že v průběhu nabíjení elektrolyt v baterii nebublal. Proto můžou být zátky v průběhu nabíjení bez obav uzavřeny a baterii, lze nabíjet i v teple domova, kde se celý proces dá pěkně sledovat. Ale ta hustota mě děsí!

Takze hustomerem to nebude.

Návštěvník

#42 Příspěvek od Návštěvník »



Návštěvník

#43 Příspěvek od Návštěvník »

Nabíjeèku mám a jsem s ní velmi spokojený. Je malá, lehká, moc se nehøeje a navíc má výborné krytí tuším IP65, proto jí nevadí ani malý deštík. Navíc je absolutnì blbovzdorná a nemusím ju hlídat jak ostatní šmejdy ze supermárketù.
Kdosi tu psal, že mu baterku nenabila úplnì. Není to chybou nabíjeèky! Když má baterka pod proudem napìtí 14,5V, mìla by už být nabitá. To že není je problém baterky a né nabíjeèky. Nabíjeèka NEMÙŽE dovolit zvyšování napìtí, u dobrých a zvláštì Gelových aku je to nežádoucí. (hrozí jejich nièení)
Pokuï máte takové šmejdy baterky, mùžete se je pokusit dobít režimem urèeným pro motorky, kdy bude nabíjeèka baterku ládovat pomalejc (0,8A)

Uživatelský avatar
DolfiG
Příspěvky: 375
Registrován: 25 kvě 2008, 02:00
Bydliště: Prešporok

#44 Příspěvek od DolfiG »

Anonym píše: Kdosi tu psal, že mu baterku nenabila úplně. Není to chybou nabíječky! Když má baterka pod proudem napětí 14,5V, měla by už být nabitá. To že není je problém baterky a né nabíječky. Nabíječka NEMŮŽE dovolit zvyšování napětí, u dobrých a zvláště Gelových aku je to nežádoucí. (hrozí jejich ničení)
Pokuď máte takové šmejdy baterky, můžete se je pokusit dobít režimem určeným pro motorky, kdy bude nabíječka baterku ládovat pomalejc (0,8A)
Bosch (Varta) a už vôbec nie Banner, nie sú šmejdové baterky. Tie konkrétne sú asi len "trochu dlhšie" pužívané. Totiž, nie každý si môže dovoliť kúpiť gelovú baterku, (osobne si myslím, že sa to neoplatí) a prípadne vyhodiť baterku pri prvom probléme so štartovaním.

Já si myslím, že nabíjačka BY MALA dovoliť zvyšovať napätie nad 14,5 V. Načo mi je "blbuvzdorná" nabíjačka, keď tak akurát dokáže suplovať nabíjaciu sústavu automobilu. Ak je baterka dobrá, nepotrebujem ju. (Dokonca ani vtedy, ak vytlčiem baterku úplne. Stačí auto nahodiť, trebárs cez štartovacie káble ...).

Súhlasím, že bezúdržbovým akumulátorom prebíjanie neprospieva. Nie však preto, že by sme tým chemicky nivočili články. Roblém je len s rekombináciou elektrolyticky rozloženej vody, (poškodenie pretlakom, vyschnutie). Pri údržbovej nevidím v tom žiaden problé. Trocha destilovanej vody nikoho nezruinuje.

Baterky skutočne znehodnocuje vysoká teplota, vyschnutie a trvalé veľmi nízke nabitie. (Občasné poskakovanie pár metrov, tuc-tuc výkonové zosilňovače a pod.) Skúste sa spýtať predajcov akumulátorov. Takmer žiadne reklamácie majú od vodičov, ktorí robia mnoho desiatok tisíc km ročne a baterky im aj najdlhšie vydržia.

Uživatelský avatar
1ramon
Příspěvky: 45
Registrován: 11 lis 2008, 01:00

#45 Příspěvek od 1ramon »

Dobrý den pánové, nevěděl by někdo kdo se koukal dovnitř té nabíječky, jestli jde udělat v ní nějaký bastl aby se to automatické vypnutí při napětí 14.4V resp. 14.7V vyřadilo nebo jinak obešlo a nabíječka jela dokud ji neodpojím sám ručně a dobila baterku doplna, tudíž jela až do napětí 16V? Díky.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“