Internetová výstava Telegrafia

Prostor pro osobní dotazy, které nelze jinde dopasovat, případně které přímo nesouvisí s bastlením či elektrotechnikou obecně (protože i bastlíři jsou většinou normální lidé, co nedrží v ruce štípačky a šroubovák 24 hodin denně). Neslouží pro přeposílání obecně známých informací z komerčních webů.

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#16 Příspěvek od Crifodo »

No budiž, když to říkáš a máš přehled. Třeba to tak opravdu funguje, já jsem měl spíš opačné postřehy. Na základkách vymizení školních dílen čili "polytechnické výchovy", všeho co hrozí kontaktem s ručním nářadím=smrtelné nebezpečí, natož použití žáků k nějakým opravám, přesunům inventáře, úklidu, což dřív bývalo běžné a samozřejmé. Totéž v předmětu "práce na pozemcích". Koncepce je už dost jiná, nevím jestli vůbec existuje varianta fabrika+vlastní učňák příslušného řemesla.

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#17 Příspěvek od Celeron »

jirka5 píše:Celeron: nevšiml jsem si, že ta fotka je z Jablonného. Nevíš, jestli ta fabrika je totožná s tou, kde je dnes Bravo-Isolit?
Asi né, na stránkách Jablonýho se píše, že Isolit a Telegrafia byly po 1.W.W, souběžně fungující fabriky. Já tam byl jen jednou na exkurzi před cca 45 lety a už toho moc nepamatuju. Tesla byla u vlakovýho nádraží a Isolit je skoro na druhý straně Jablonnýho směrem na Jamné. Na mapy.cz je Izolit zjevně se rozvíjející fabrika ale bývalá Tesla je dost omšelá a sídlí v ní Schulte a Flexcon. Klasika, rozprodáno na kousky.
Jezdím párkrát ročně do Jeseníka ale přes Pastviny, teoreticky bych to mohl jednou vzít přes Suchej vrch a podívat se do Jablonýho.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
jirka5
Příspěvky: 564
Registrován: 27 zář 2014, 02:00
Bydliště: Very Stupid District, hned vedle okresu Postřižiny

#18 Příspěvek od jirka5 »

Crifodo: Budeš se divit, ale tahle varianta aspoň v jednom případě ještě existuje:

https://www.sou-skoda.cz/skola/kontakty

Odkazy na podrobné informace jsou po srolování telefonního seznamu drobným písmem úplně dole.

Jinak spousta odborných učňovských škol stále funguje - ovšem bez fabriky, zato na základních školách se po r. 1990 jako ohromná revoluční vymoženost a socialistický přežitek nejprve zrušilo tzv. pracovní vyučování, tj. dílny a "pozemky", posléze se začalo likvidovat vybavení dílen, vybavení odborných učeben, promítací kabiny, promítačky, diaprojektory, gramofony, magnetofony napájecí zdroje a rozvody do lavic pro pokusy, vybavení fyzikálních a chemických laboratoří skončilo ve sběrných dvorech. Prostě zničilo se vše, co sloužilo k tzv. polytechnické výchově a motivaci žáků se o něco užitečného zajímat. No a dnes sklízíme "plody" tohoto snažení.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#19 Příspěvek od Hill »

Ono už se ví, že Powerpoint nemusí zdaleka vše předvést v souladu s přírodními zákony, a už vůbec nenahradí fyzický kontakt s nářadím či nástrojem, ale nikdo neví, jak to ve stínu hromady nových předpisů vrátit zpět. Soustředěný tlak na nápravu nehrozí, protože ho rozptyluje pravděpodobnost žalob pro úrazy dětí při praktické výuce. Aby se škola vyhnula soudům a placení kompenzací, aby učitel nebyl tak často jednou nohou v kriminále a druhou v base, bylo jednodušší praktickou část vyučování zrušit.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#20 Příspěvek od Crifodo »

jirka5 píše:Crifodo: Budeš se divit, ale tahle varianta aspoň v jednom případě ještě existuje
..
Prostě zničilo se vše, co sloužilo k tzv. polytechnické výchově a motivaci žáků se o něco užitečného zajímat. No a dnes sklízíme "plody" tohoto snažení.
Já se nedivím, znám taky třeba truhlářství který má smlouvu se SOŠ/SOU ohledně praxe žáků. Akorát nevím jestli je to systémové a podporované řešení nebo spíš nějaká tolerovaná výjimka. Už mě to školství spíš odpuzuje celý roky. Třeba to, jak se do inkludovaných (pocikánštělých) škol vesraly tzv. interaktivní tabule a pak s nima nikdo neumí zacházet, takže tam jsou nezapojeny ale s cedulkou "přispěla Brusel" a s modrožlutou hvězdičkou i na pisoárech. Fyzikální kabinety se vyvezly na haldu.

Uživatelský avatar
xsc
Příspěvky: 6666
Registrován: 25 zář 2014, 02:00

#21 Příspěvek od xsc »

Kecáš kraviny. Ve škole jsi nejspíš nebyl roky, ale zato předvádíš znalosti diváka TV Nova.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#22 Příspěvek od Crifodo »

a ty zas meleš sračky svým stylem ad hominem, ťuhýku.
vždyť říkám že už to radši nesleduju, kopeš do otevřených dveří.
ty odpojený interaktivní tabule jsem viděl tak 6+ let zpátky.

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#23 Příspěvek od sinclair »

Potvrzuju. V místní ZŠ jsou dodaný, je jich pět, už jsou to 4 roky a zatím nikdo to nedokázal rozchodit tak, aby s tím mohli pracovat jen zaškolení učitelé. Ségra, než šla definitivně do důchodu, to při přesluhování zkoušela /je v tom poměrně zdatná/ a vzdala to.
V půli prezentace se to bezdůvodně kousne a nezbyde, než celý systém restartovat - vyučovací hodina má ale jen 50 minut. Připojení na net je tak mizerné, že se jednoduchý obrázek z wikipedie načítá tak deset sekund.
Takže je to vypnutý, odpojený, laptopy jsou v trezoru a učí se postaru.

Ano, ve třídách jsou žlutomodrý ohvězdičkovaný cedule, že tu sračku tam dodala EU /zřejmě proto, aby to měli zpracovávaní žáci neustále na očích/ ve spolupráci s další cedulí, s ultramizeráckou firmou, kde bych si nekoupil ani toner do nenáročný tiskárny.

Uživatelský avatar
vzduchonic
Příspěvky: 18
Registrován: 17 úno 2021, 01:00

#24 Příspěvek od vzduchonic »

Hill:
A bude o takovou výuku mezi mládeží zájem? Co si pamatuji tak ze třech tříd si jako povinně volitelný předmět technické činnosti vybrali jen 2, a to nás bylo v ročníku asi 80. Nejvíc spolužáků s přihlásilo na informatiku pak na „sportovky“ a cizí jazyk. Což byl problém protože na informatiku a cizí jazyk se mohl přihlásit jen omezený počet žáků, takže si někteří museli vybrat znovu a tentokrát mezi sportovkamy, techničkamy a tuším že ještě vaření nebo jak se to jmenovalo. Podle toho to tam taky vypadalo, část z těch co si techničkamy vybrala jako druhou možnost tam akorát dělala bordel. Takže se nedivím že se do zavádění takové výuky nikomu moc nechce. Byly jsme poslední ročník který měl techničkamy.


Crifodo:
Na učnáku jsme měli část praxe ve školních dílnách a část ve firmách. Dneska k nám do firmy taky učiliště posílá učně na praxi. Nevím jak jeden ale na učnáku kde jsem se vyučil se v tomhle nic nezměnilo.

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#25 Příspěvek od sinclair »

Nezkusíš to přeložit do češtiny? Tohle napsal přístroj, ne Ty.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#26 Příspěvek od Hill »

To "-AMY" je nějaká nová zkratka nebo novotvar, který ještě neznám?

Pravda, ve škole jsem působil naposledy před 32 lety, tehdy ještě existovaly normální dílny, praktická výuka, fabriky měly vlastní učňáky, kroužky elektroniky byly naproti přes ulici v Zenit-klubu, jeden z nich jsem vedl. Samozřejmě ne sám, na digitální obvody a bezdrátovou techniku jsme měli dva lepší. Ale bilance 73 % těch, kdo úspěšně absolvovali později nejméně maturitou v elektrotechnickém oboru, není zase žádná ostuda. Asi jsme opravdu tehdy uměli vzbudit jejich zájem.
Obávám se, že dnes už se musí najít nadšenec, který do takové výuky vrazí hodně úsilí, aby dokázal strhnout, a prostředků, aby bylo na čem si to osahat, leda by se našel mecenáš, který by takovou činnosti podporoval.
A stejně by mě zajímalo, kolik potenciálních zájemců by dnes chodilo do kroužku tajně, aby mebyli opovrhováni svými vrstevníky. I mimo školu totiž probíhá inkluze a ti, co mají strach, aby nebyl někdo v něčem lepší, stahují dolů ty, kdo by lepší být mohli... to tedy bylo od nepaměti, ale tak nápadné, jako dnes, to snad nebylo.

Uživatelský avatar
xsc
Příspěvky: 6666
Registrován: 25 zář 2014, 02:00

#27 Příspěvek od xsc »

Doporučuju to nepřehánět. Dneska haranti chodí do spousty kroužků, v tomhle žádná inkluze fakt neprobíhá. Naopak prostředí je mnohem víc soutěživé (hlavně díky ambiciozním rodičům) než bývalo. Závodí se v každé pitomosti už od první třídy, naopak je problém sehnat kroužek, kde se jen něco dělá a nesoutěží se. S technickým kroužkem je dneska zcela jiný problém - málokoho to baví, technika se dneska přesunula na PC a mobil.

Uživatelský avatar
vzduchonic
Příspěvky: 18
Registrován: 17 úno 2021, 01:00

#28 Příspěvek od vzduchonic »

Sinclair:
Líp to bohužel napsat neumím, sloh mi nikdy nešel.


Přesně jak píše xsc. Před třemi lety kolega z práce přihlásil svého syna do kroužku kde se zabývaly programováním robotů, 3D tiskem a okrajově i bastlením (název si už nepamatuji). Kluka to prý bavilo ale, do kroužku se přihlásilo 12 dětí, do pololetí tam vydrželi jen 3 a v dalším školním roce už kroužek ani neotevřeli. Překvapilo mě že v okresním městě se najdou je 3 děti který baví takové věci.

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#29 Příspěvek od Celeron »

Kámoš, co vede modelářskej kroužek tvrdí, že to je odkladiště harantů svobodných matek. Prostě mu vrazí na 2-3 hodiny haranta a jde si po svých.
Z 10-15 chodících do kroužku má zájem o modelařinu 1-2. Ostatní soutěží, kdo na leteckým simulátoru udělá v zemi hlubší díru a nebo se nudí.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Odpovědět

Zpět na „Nezařaditelné“