Ake napatie treba na start auta?
Moderátor: Moderátoři
Ake napatie treba na start auta?
Kia Ceed 1. generacie, benzin. Na baterii som nameral asi 10,8V. To vyzeralo, ze zase budem startovat s bateriou z UPS.
Ale skusil som bez nej - motor sa parkrat lenivo prevalil a chytil! Pri zatazi starterom som napatie nemeral, ale muselo este poriadne klesnut. Necakal som, ze tak malo staci.
Kazdopadne uz je pripojena nabijacka.
Ale skusil som bez nej - motor sa parkrat lenivo prevalil a chytil! Pri zatazi starterom som napatie nemeral, ale muselo este poriadne klesnut. Necakal som, ze tak malo staci.
Kazdopadne uz je pripojena nabijacka.
Jsou auta, co jim stačí, pokud motorem dokáže startér otočit. Těch je většina a tak by to mělo být. A pak jsou taková, kde je elektronika navržená poněkud méně optimálně
a tam prostě při větším poklesu napětí už nenastartuješ, i když startér motorem ještě protočit dokáže.
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
Štandartne pri štarte nesmie klesnúť pod 11Volt. Potom už nefjungujú počítače (motor ,abs ,servo,airbag,prístrojovka,...)
.Ideálne aby bolo aspoň12V - pri plnom štartovacom prúde. Aspoň takto to funguje u "francúzkej značke s kocúrom na kapote..."
Na presné odmeranie kapacity batérie -poprípade kontrolu-
slúžia meracie prístroje ktoré sú povinné dnes už v každom z načkovom servise...zastav sa tam a radi ti baterku odmerajú ,poprípade vymenia....
.Ideálne aby bolo aspoň12V - pri plnom štartovacom prúde. Aspoň takto to funguje u "francúzkej značke s kocúrom na kapote..."
Na presné odmeranie kapacity batérie -poprípade kontrolu-
slúžia meracie prístroje ktoré sú povinné dnes už v každom z načkovom servise...zastav sa tam a radi ti baterku odmerajú ,poprípade vymenia....
To jo, značkové servisy... Před sedmi lety mi chtěl nejmenovaný značkový servis u tehdy tříletého auta při pravidelné údržbě měnit aku, že prý je už špatný. Tak jsem jim řekl, že není špatný a ať na něj vůbec nesahají
Do dnes na ten aku jezdím, má už 10 let. Možná, že už příští zimu nedá, ale tuhle ještě velmi pravděpodobně ano.
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
Většina automobilek má pro komponenty potřebné pro start minimálně 7.2V, samozřejmě to často funguje i na něco nižší napětí. Těch 11V je nesmysl, to má kolik aut jenom co začne v zimě žhavit.
Na obrázku je vidět jak vypadá testovací průběh napětí při studeném startu u Fordů. Jde to až na 5V při rozběhu startéru, při točení to chodí dolů k 8V.
Na obrázku je vidět jak vypadá testovací průběh napětí při studeném startu u Fordů. Jde to až na 5V při rozběhu startéru, při točení to chodí dolů k 8V.
Viděl jsem na vlastní voči nastartovat benzínovou Citroen Xsaru z modelářský baterky LiPol 3S1P 4Ah 30C (maximální povolený vybíjecí proud 120A). Plně nabitá 3x4,2=12,6V při zatížení cca 90A v modelu podle telemetrie spadne na cca 3x3,6V= 10,8V. Předpokládám, že při startu auta si startér veme ještě víc ampér.
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Tady hraje největší roli úbytek napětí na vnitřním odporu baterky. Že se mění s teplotou a stupněm nabití, to ano, dá se z něj hrubě usoudit na momentální dostupnou kapacitu staré baterky. Ale kapacita samotná má vliv na to, jak dlouho dokáže převalovat ten startér, pro zapalování je důležité napětí, které po odeštení všech úbytků zbude. Jsou auta, kterým to hodí jiskru ještě při 7 V, jiná pod 9,5 V chytnou jen náhodou.
Volha Carevna blahé paměti měla zapalovací cívku na 8 V, při startování byl přemostěný sériový odpor, který omezoval proud cívkou za jízdy. Pamatuji, že ta služební chytala ještě při 5 V na zapalování, startér s tím měl co dělat.
Volha Carevna blahé paměti měla zapalovací cívku na 8 V, při startování byl přemostěný sériový odpor, který omezoval proud cívkou za jízdy. Pamatuji, že ta služební chytala ještě při 5 V na zapalování, startér s tím měl co dělat.
Jenže asi jen "M-ka". Naše Užovka GLS to neměla (r.v.79), ale ty 4 světla při dálkových byly k nezaplacení.fredis píše:To měly i Š120.
Vypadá, že dnešní auta dokonce hlídají i otáčky startéru (snad novější než OCII) a pokud se nedostanou ně nějaký nominál jednotka motor nepustí.
Asi je to CR, nepamatuji si, co kolega zmiňoval..