Ake napatie treba na start auta?

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

Ake napatie treba na start auta?

#1 Příspěvek od rnbw »

Kia Ceed 1. generacie, benzin. Na baterii som nameral asi 10,8V. To vyzeralo, ze zase budem startovat s bateriou z UPS.

Ale skusil som bez nej - motor sa parkrat lenivo prevalil a chytil! Pri zatazi starterom som napatie nemeral, ale muselo este poriadne klesnut. Necakal som, ze tak malo staci.

Kazdopadne uz je pripojena nabijacka.

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#2 Příspěvek od p32 »

A proč by jako nemělo stačit? Nízké napětí znamená, že je sice málo nabitá, ale nepsal jsi jakou měla kapacitu. Prostě pokud je rezerva na ten motor, tak žádný problém, ale znamená to po delší době nebo mrazu to pro jistotu zkontrolovat nastartováním a lehkým dobitím.

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#3 Příspěvek od Zaky »

Jsou auta, co jim stačí, pokud motorem dokáže startér otočit. Těch je většina a tak by to mělo být. A pak jsou taková, kde je elektronika navržená poněkud méně optimálně :-) a tam prostě při větším poklesu napětí už nenastartuješ, i když startér motorem ještě protočit dokáže.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#4 Příspěvek od rnbw »

Takze KIA je na tom celkom dobre. Ked to bolo minule vybite este viac, tak starter sa len pootocil, potom uz len cvakal.

Uživatelský avatar
rasto73
Příspěvky: 16
Registrován: 08 úno 2011, 01:00
Bydliště: SK - BAB-TOP

#5 Příspěvek od rasto73 »

Štandartne pri štarte nesmie klesnúť pod 11Volt. Potom už nefjungujú počítače (motor ,abs ,servo,airbag,prístrojovka,...)
.Ideálne aby bolo aspoň12V - pri plnom štartovacom prúde. Aspoň takto to funguje u "francúzkej značke s kocúrom na kapote..."
Na presné odmeranie kapacity batérie -poprípade kontrolu-
slúžia meracie prístroje ktoré sú povinné dnes už v každom z načkovom servise...zastav sa tam a radi ti baterku odmerajú ,poprípade vymenia....

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#6 Příspěvek od Zaky »

To jo, značkové servisy... Před sedmi lety mi chtěl nejmenovaný značkový servis u tehdy tříletého auta při pravidelné údržbě měnit aku, že prý je už špatný. Tak jsem jim řekl, že není špatný a ať na něj vůbec nesahají :-) Do dnes na ten aku jezdím, má už 10 let. Možná, že už příští zimu nedá, ale tuhle ještě velmi pravděpodobně ano.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#7 Příspěvek od rnbw »

Pri tych 10,8V este vsetko fungovalo, kontrolky ABS a airbagu pred startom normalne zhasli.

Je to firemne auto, jazdi sa s nim malo. Nabijam to teraz nabijackou z Lidlu, co som kedysi dostal a nikdy nepouzil - vraj 3,8A. Zatial napatie vyliezlo asi na 12,7V.

Uživatelský avatar
Ondra2
Příspěvky: 530
Registrován: 19 bře 2014, 01:00

#8 Příspěvek od Ondra2 »

Většina automobilek má pro komponenty potřebné pro start minimálně 7.2V, samozřejmě to často funguje i na něco nižší napětí. Těch 11V je nesmysl, to má kolik aut jenom co začne v zimě žhavit.

Na obrázku je vidět jak vypadá testovací průběh napětí při studeném startu u Fordů. Jde to až na 5V při rozběhu startéru, při točení to chodí dolů k 8V.
Přílohy
crank.PNG

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#9 Příspěvek od p32 »

rasto73 píše:Štandartne pri štarte nesmie klesnúť pod 11Volt. Potom už nefjungujú počítače (motor ,abs ,servo,airbag,prístrojovka,...)
A to jsi přečetl kde? To by potom žádná auta v zimě nejezdila, že? :lol:

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#10 Příspěvek od Celeron »

Viděl jsem na vlastní voči nastartovat benzínovou Citroen Xsaru z modelářský baterky LiPol 3S1P 4Ah 30C (maximální povolený vybíjecí proud 120A). Plně nabitá 3x4,2=12,6V při zatížení cca 90A v modelu podle telemetrie spadne na cca 3x3,6V= 10,8V. Předpokládám, že při startu auta si startér veme ještě víc ampér.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
davemh
Příspěvky: 327
Registrován: 02 črc 2016, 02:00
Bydliště: Český ráj

#11 Příspěvek od davemh »

Ze školy si pamatuju hodnotu 9.5V, níže už se má jednotka vypnout. Ale běžně mám kolem 8-8.5 se studeným motorem. Samozřejmě jen na první protočení, pak už to leze nahoru.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#12 Příspěvek od Hill »

Tady hraje největší roli úbytek napětí na vnitřním odporu baterky. Že se mění s teplotou a stupněm nabití, to ano, dá se z něj hrubě usoudit na momentální dostupnou kapacitu staré baterky. Ale kapacita samotná má vliv na to, jak dlouho dokáže převalovat ten startér, pro zapalování je důležité napětí, které po odeštení všech úbytků zbude. Jsou auta, kterým to hodí jiskru ještě při 7 V, jiná pod 9,5 V chytnou jen náhodou.
Volha Carevna blahé paměti měla zapalovací cívku na 8 V, při startování byl přemostěný sériový odpor, který omezoval proud cívkou za jízdy. Pamatuji, že ta služební chytala ještě při 5 V na zapalování, startér s tím měl co dělat.

Uživatelský avatar
fredis
Příspěvky: 5000
Registrován: 17 lis 2004, 01:00
Bydliště: Třebíčsko

#13 Příspěvek od fredis »

To měly i Š120.
Rotor rotuje a stator stagnuje...

Uživatelský avatar
radkz
Příspěvky: 27
Registrován: 22 říj 2007, 02:00

#14 Příspěvek od radkz »

RJ CR naftového motora Bosch EDC17 je schopná odpáliť pri napätí 6,9 V a vonkajšej teplote okolo 0 st. C. Štartér však musí byť schopný roztočiť motor na požadované otáčky.

Uživatelský avatar
Kvicala_r
Příspěvky: 3221
Registrován: 19 led 2005, 01:00
Bydliště: Haná / N.J.

#15 Příspěvek od Kvicala_r »

fredis píše:To měly i Š120.
Jenže asi jen "M-ka". Naše Užovka GLS to neměla (r.v.79), ale ty 4 světla při dálkových byly k nezaplacení.

Vypadá, že dnešní auta dokonce hlídají i otáčky startéru (snad novější než OCII) a pokud se nedostanou ně nějaký nominál jednotka motor nepustí.
Asi je to CR, nepamatuji si, co kolega zmiňoval..

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“