sonet duo čim nahradit opotřebovany filc tahu spojky?

Opravy a závady na MG, RMGF, CD, zesilovačů, receiverů, reprosoustav

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
matejka13
Příspěvky: 24
Registrován: 04 led 2016, 01:00
Bydliště: Štíty (SU)

sonet duo čim nahradit opotřebovany filc tahu spojky?

#1 Příspěvek od matejka13 »

prosím o radu čím nahradit vadný filc na spojce unašeče magnetofonu sonet duo magnetofon hraje ale pasek je po přehrání malo utažen de fakto když dám přetáčení tak se protočí na cívce zkoušel jsem vyčistit lihem od mastnoty ale nepomohlo. tak prosím o radu co koupit a kde . předem diky za radu upravit to zvládnu co se průměru tyče .

Uživatelský avatar
OK2STO
Příspěvky: 426
Registrován: 19 zář 2008, 02:00
Bydliště: Ostrava

#2 Příspěvek od OK2STO »

Zdar já jsem kupoval filc různých tlouštěk v Řempu.

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#3 Příspěvek od ok1hga »

matejka13 píše:magnetofon hraje ale pasek je po přehrání malo utažen de fakto když dám přetáčení tak se protočí na cívce
a je to tím filcem ?
obvykle totiž bývá vytahaný řemínek mezi setrvačníkem, řemenicí pod unašečem a prokluzuje . . .

Uživatelský avatar
Jodr
Příspěvky: 1357
Registrován: 20 led 2008, 01:00
Bydliště: na vejminku

#4 Příspěvek od Jodr »

V dřevních dobách pomáhalo povrch filcu zdrsnit např. hrubým smirkem. U spojek videí bývala na povrchu filcu natřená vrstvička hmoty z protikusu a spojka ztrácela funkci. Tady to určitě pomůže rovněž. Na filcu nemá co stárnout, snad ho můžou sežrat jen moli.
Jen blbec se učí svými chybami opakovaně....

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#5 Příspěvek od sinclair »

Za našich časů se filc nahrazoval zase jenom filcem. Stejně tlustým, stejné hustoty, na barvě nezáleží.
Taky jsme věděli, že jakkoli zamaštěný, nebo přílišným tlakem protistrany "zaleštěný" filc lze sice na unašečích obrátit a tak nějaký čas fungovat dále, ale nelze ho nijak opravit, musí se vyměnit.
Nepomáhalo ani žádné koupání v trichloru a sušení na radiátoru.
Kdysi jsem se pokusil oleštěný filc znova "zdrsnit" právě smirkem, asi tak stovkou. Pomohlo to asi tak na deset hodin provozu.
Myslím, že je tam taky ve hře něco, jako tepelná degradace toho filcu. Vlivem velkého tření a tlaku, se s těmi vlákny filcu něco stane a filc pak nefunguje, jak má.

Edit:
Chování pásku, které Ty nazýváš "protočením" na cívce, je defacto dodatečné utahování závitů velmi vytahaného pásku, který má silně zvlněné okraje.
Jednotlivé závity takového pásku, se i při správně fungujícím a dostatečném navíjení špatně ukládají - protože jsou okraje pásku zvlněné, mezi závity pásku jsou mezery a ty se větším tahem zatahují, proto to "protáčení".
Takto znehodnocený pásek se chová stejně při rychlém převíjení, tak i při přehrávání. Zvlněné okraje způsobí to, že horní závit neleží těsně na spodním závitu. Je to vidět proti světlu, navinutá cívka takového pásku je zboku místy průsvitná.
Na vině je mizerný pásek, ne magnetofon!!

Obvykle tohle dělaly vytahané, anebo někdy v minulosti při skladování navlhlé pásky s podložkou PVAC - polyvinylacetylcelulóza, nejstarší materiál.
Nejznámější zástupci: Agfa C, Agfa CH, Orwo C, Orwo CR, Orwo CR35.
Ale uměly to udělat LP a zvlášť DP polyesterové pásky, pokud byly přehrávány na půlstopých Sonetech a bez úprav tahů mechaniky. Čtyřstopý Sonet B3, už měl kvůli možnosti použití DP pásků, upraveny tahy spojek z výroby.

Uživatelský avatar
konosuke
Příspěvky: 9483
Registrován: 18 pro 2006, 01:00
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

#6 Příspěvek od konosuke »

Byla to "specialitka" materiálů (pásků) Scotch 220 u nás dostupných
a zvukově ucházejících. Ale natahovaly se, vlnily okraje a pak nerovně
navíjely na cívku. Divná věc: podložka polyester...
pro starší Sonet a Duo lépe pásky LP (35µm) - vydrží víc
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)

Uživatelský avatar
matejka13
Příspěvky: 24
Registrován: 04 led 2016, 01:00
Bydliště: Štíty (SU)

#7 Příspěvek od matejka13 »

používám staré supraphon pásky zdají se vcelku v dobrém stavu jen sonet je navijí tak nějak lajdácky. Tah spojky se jeví příliš malý zkoušel jsem na sonet b 3 přehrát stejný pasek a bylo to ok a když jsem zkusil bez cívky jen prsty přibrzdit unašeč byl mezi oběma sonety velký rozdíl. V sonetech jsou nové řemínky tak mne už napadá jen ta spojka a také jsem jen zkusmo prohodil unašeče z b 3 do soneta duo a výsledek sonet krásně utáhl pasek.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#8 Příspěvek od Hill »

Jodr píše:V dřevních dobách pomáhalo povrch filcu zdrsnit např. hrubým smirkem. U spojek videí bývala na povrchu filcu natřená vrstvička hmoty z protikusu a spojka ztrácela funkci...
To jsem udělal jednou. Po půlroce byly v hnaném i v brzdovém talířku vyjeté drážky od zrnek smirku, které v tom filcu zůstaly. Filc se znovu rychle zanesl materiálem z talířku a spojka opět ztratila tah.
Od té doby oškrabuji ten filc jen modelářskou žiletkou nebo zalamovacím nožem, po nich v tom filcu nic nezůstane. A spojka vydrží déle.
Jinak ale souhasím, když filc k dispozici je, radši vyměnit, než prát v čemkoli. Jestli byl zamaštěný některým předávkovaným olejem, nikdy se ho už nepodaří zcela odmastit, a tah spojky bude za chvíli zase těžko odhadnutelný.

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#9 Příspěvek od ok1hga »

jen tak jsem si ten problém s vytahaným řemínkem nevymyslel,
ale prošlo mi rukama mnoho Sonetů
a v současné době stále vlastním Sonet Duo i Sonet B3.
Vytahaný řemínek bývá zcela zásadní, protože úhel opásání na setrvačníku je jen malá část obvodu jeho řemenice . . .
také můžou být přidřená pouzdra buď na pomocné řemenici, nebo přímo v unašeči.
Přílohy
Sonet vedeni reminku.jpg

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#10 Příspěvek od Crifodo »

Přidám dotaz k dílčímu problému který tu byl zmíněn, a sice ohledně nerovného pásku - nikoliv zvlněného, kdy má jinou délku na okrajích než uprostřed, ale podélně prohnutý do roličky. Nějaký starý noname tloušťky LP, podložka asi polyvinylacetát, světle hnědá. Emulze drží, ale kroutí se to neúnosně. Dá se s tím něco dělat?

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#11 Příspěvek od ok1hga »

Crifodo píše:Nějaký starý noname tloušťky LP, podložka asi polyvinylacetát, světle hnědá. Emulze drží, ale kroutí se to neúnosně. Dá se s tím něco dělat?
se zničeným páskem toho moc udělat nejde . . .
snad, jen ho několikrát za sebou přetočit na jinou cívku . . .
když to nepomůže, nic s tím už neuděláš.

Uživatelský avatar
AdamVarga
Příspěvky: 328
Registrován: 04 lis 2018, 01:00

#12 Příspěvek od AdamVarga »

Pásky rozhodne neoživovat a netreba ani slzu nad nimi pustiť. Materiáli ako AGFA CH atd... sú proste muzeálne pásky. Nepoužívať.

Ja som mal skvelú skúsenosť so sonetíkom s páskami LPR35 SM911. Sú to pásky hádam o 20 alebo viac rokov modernejšie a sonetík na to od výroby rozhodne nieje nastavený, ale ak si k tomu človek sadne, soneta dá elektronicky do tip top, tak celkom dokáže zvukom prekvapiť. Hlavy týchto mgf boli práve utírané na takých starých páskach. Moderný matroš je skutočne iný level. Kúpil som jednu 1100m špulku SM911 a stočil som ju na 10kusov 13cm kotúčov pre sonetíka. Až na to že hracia doba je mizerne krátka sonetík má SM911 rád, ale má radšej LPR35. A to nie z mechanických dôvodov hrúbky pásky. SM911 zmákne tak +8dB bez nejakého extrémneho skreslenia čo sa pri "presnom" magickom oku nedá úplne odhadnúť aby bolo presne 0dB len viacmenej takže SM911 zvládne aj hlasné špičky. LPR35 zvládne menej ale hrá vyváženejšie.

Hodí sa to potom preštelovať na 320nWb/m. S LPR35 sonet hrá skutočne ako zbláznený.

Podobne skvelú skúsenosť mám s DP25LHD. Mám len 13cm kotúčiky, zopár ešte zabalených. Tam začal môj nápad to dať na sonetíka kedže LHD matroš bol skutočne skvelí na B115tke.

Čo sa týka návinu, sonetík mi robí špulky ako zrkadlo. Krásne navíja pri pretáčaní dopredu aj dozadu aj prehrávaní. Ak sonet robí zvlnené kotúče tak sa treba pozrieť na vodiace prvky či niesu vydraté v čudných uhloch. Ak hej moc sa s tým nedá urobiť len znova vyrobiť. Môj bol fajn ale videl som aj extra zbrúsené vodiace čapy na sonetoch kde som to menil. Remeň navíjavej spojky je nutné vymeniť. S tým sa nedá nič urobiť. Gumičky zotrvačníka pokiaľ je vydupkaná tú sa ešte dá zachrániť.

Ak je to všetko fajn tak je to zlá páska. Ako som povedal, netreba sa nad páskami pozastaviť. Ak je na tom rodiná nahrávka, tak raz digitalizovať a hotovo. Inak uložiť do vitrinky a pozerať na nu ako spomienku.. Pásky sa ešte vyrábajú a budú sa vyrábať. Niesu najlacnejšie, ale sú naj kvalitnejšie. Neničia magnetofón a ich zvukové vlastnosti sú prakticky najlepšie ako sa dá.

Inak soneta používame na gitaru, celkom pekne znie keď sa to nahráva do "zatvoreného" oka :D

Uživatelský avatar
konosuke
Příspěvky: 9483
Registrován: 18 pro 2006, 01:00
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

#13 Příspěvek od konosuke »

Starý cívkáč přepnutý na záznam a přebuzený do zkreslení se někdy používal
jako booster efekt k el.kytaře, sám Blackmore to dělal. Na fotkách alba
On stage (1977) je to vidět, magič byl sériový Aiwa TP1011.
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)

Uživatelský avatar
AdamVarga
Příspěvky: 328
Registrován: 04 lis 2018, 01:00

#14 Příspěvek od AdamVarga »

Hej hej :) znie to zaujimavo. Ale aj na obyčajné počúvanie je ten magič prekvapivo dobrý len škoda že mono...chcel by som zohnat stereo pólstopé umi hlavy preň a vložiť doň 2 krát tolko elektroniek čo ho aj tak varia vnútro soneta :D

Sonetík s SM911 alebo LPR35 je fakt prekvapivo dobrý. Až teda na zjavné mechanické nedostatky..

Odpovědět

Zpět na „Audiotechnika“