Jak připojit soft-start?

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
PetrSinger
Příspěvky: 110
Registrován: 11 kvě 2008, 02:00

Jak připojit soft-start?

#1 Příspěvek od PetrSinger »

Objednal jsem k pokosové pile modul soft-startu a zajímá mě, jak jej zapojit. Schéma neznám, protože to asi bude zalité v epoxidu.
Na YT je spousta videí (hlavně od poláků), jak modul zapojují, avšak rád bych si upřesnil jednu věc.
Z modulu trčí 3 dráty s tím, že jeden se zapojí paralelně k nuláku a zbylé dva do série s fází.
Zapojit se má až za vypínačem, avšak v originálním zapojení pily je i kondenzátor a nějaká cívečka.
Modul mám zapojit před, za nebo mezi tyto 2 součástky, anebo je to jedno?
Ještě bych vás rád poprosil o vysvětlení k čemu tyto 2 součástky mají sloužit?
Kondík bude asi odrušovací (?), ale ta cívečka?
softstart:
Obrázek
pila:
Obrázek
Obrázek

Uživatelský avatar
jardafiala
Příspěvky: 1414
Registrován: 20 čer 2010, 02:00
Bydliště: Česká Lípa

#2 Příspěvek od jardafiala »

1.připojit hned za vypínač (ale je to vcelku jedno). Funguje to tak, že se pomalu otevře triak a zabrání proudovému nárazu a vypadnutí pojistky. Triak může rušit chvilku než úplně sepne, pak už neruší (samozřejmě se najdou takoví kteří upozorní na drobné špičky od spínání ale ty jsou nepodstatné).
2. kondenzátor stejně jako cívka slouží k odrušení jiskření na kartáčích rotoru.

Slušný výrobce měří i takové věci jako je odrušení, jsou na to normy, většinou stačí kondenzátor. Tady to nejspíš nevyšlo tak byl doplněn malou indukčností.

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#3 Příspěvek od Kremik »

PetrSinger píše:Z modulu trčí 3 dráty s tím, že jeden se zapojí paralelně k nuláku a zbylé dva do série s fází.
To je poněkud zvláštní terminologie, dá se pochopit všelijak.
1/ Odpojíš samotný motor, vypínač a všechny odrušovací prvky ponecháš.
2/ Místo motoru připojíš modrý a červený drát.
3/ Motor zapojíš na černý a modrý.
Vývod motoru kam přijde modrý drát se nemusí odpojovat a znovu připojovat (přijde na to samé místo), ale jednoduše se to tak vysvětluje.

Edit: Zajímavé, několik hodin nic a pak se sejdou dva příspěvky. Jo, i před odrušení by to šlo. Těžko říct, co je vlastně lepší...
Naposledy upravil(a) Kremik dne 04 kvě 2021, 11:43, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
PetrSinger
Příspěvky: 110
Registrován: 11 kvě 2008, 02:00

#4 Příspěvek od PetrSinger »

Díky za rychlou odpověď. Ještě takový dotaz - na triaku je i po sepnutí nějaký stálý úbytek nebo si to můžu představit jako mechanický spínač, který má jen přechodový odpor?
Ohledně zapojení - pokud je to jedno, tak to zapojím dle dostupnosti káblů a spojů, které už tam jsou.

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#5 Příspěvek od Kremik »

Nějaký malý úbytek tam bude, ale klidně si ho můžeš představovat jako přechodový odpor. Spínač v dobrém stavu má přechoďák menší než je úbytek na triaku.

Uživatelský avatar
PetrSinger
Příspěvky: 110
Registrován: 11 kvě 2008, 02:00

#6 Příspěvek od PetrSinger »

Kremik píše:
PetrSinger píše:Z modulu trčí 3 dráty s tím, že jeden se zapojí paralelně k nuláku a zbylé dva do série s fází.
To je poněkud zvláštní terminologie, dá se pochopit všelijak.
1/ Odpojíš samotný motor, vypínač a všechny odrušovací prvky ponecháš.
2/ Místo motoru připojíš modrý a červený drát.
3/ Motor zapojíš na černý a modrý.
Vývod motoru kam přijde modrý drát se nemusí odpojovat a znovu připojovat (přijde na to samé místo), ale jednoduše se to tak vysvětluje.
Za terminologii se omlouvám, ale elektro není zrovna moje hobby.
Já jsem zapojení pochopil takto:
1/ modrý z modulu se kdekoliv pouze napojí na modrý v pile
2/ od vypínače vedoucí černý drát se přeruší a jeden konec (od vypínače) se napojí na červený z modulu a černý z modulu se napojí na zbylý černý vodič vedoucí do motoru
U bodu 2 nyní neuvažuji zda přerušení bude před za nebo mezi cívkou a kondíkem, protože dle první odpovědi by to mělo být jedno.

Je to špatně?

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#7 Příspěvek od sinclair »

Úbytek na plně otevřeném, moderním triaku je přibližně volt. Je to dohledatelný i v katalozích.

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#8 Příspěvek od Kremik »

PetrSinger píše:Je to špatně?
Je to to samé, jen jinak napsané. Krom toho "kdekoliv". Bylo by dobré modul připojit buď před filtrem nebo za ním, ale ne jeden drát před a druhý za.

Uživatelský avatar
PetrSinger
Příspěvky: 110
Registrován: 11 kvě 2008, 02:00

#9 Příspěvek od PetrSinger »

Snad už poslední dotaz jen ze zajímavosti - co by se stalo, kdyby se přívod nezapojil prvně do červeného, ale do černého vodiče a jako vývod do motoru by se nechal červený?

Uživatelský avatar
Zolda
Příspěvky: 54
Registrován: 31 říj 2005, 01:00

#10 Příspěvek od Zolda »

Není nad obrázek
Přílohy
XS12-D3.png

Uživatelský avatar
PetrSinger
Příspěvky: 110
Registrován: 11 kvě 2008, 02:00

#11 Příspěvek od PetrSinger »

Obrázek ukazuje správné zapojení, mě však zajímá co by se stalo, kdyby přívod šel místo červeného na černý. Nefungovalo by to, spálilo se to nebo by se nestalo nic a normálně by to běželo?
Neříkám, že to tak budu zapojovat, jen jsem zvědavý.

Uživatelský avatar
jojo4
Příspěvky: 233
Registrován: 20 říj 2011, 02:00
Bydliště: Novohrad

#12 Příspěvek od jojo4 »

Nefungovalo by to.

Uživatelský avatar
Zolda
Příspěvky: 54
Registrován: 31 říj 2005, 01:00

#13 Příspěvek od Zolda »

nechápu smysl, proč to připojovat jinak, ale nefungovalo by to.
Je to tam zapojené takto
Přílohy
XC-12.PNG

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#14 Příspěvek od Kremik »

PetrSinger píše:Neříkám, že to tak budu zapojovat, jen jsem zvědavý.
Zapoj si opačně umývadlo. Voda bude stříkat odpadem vzůru a odvádět ji budeš výtokovým (nyní již vtokovým) otvorem baterie :lol:

Uživatelský avatar
Habesan
Příspěvky: 6924
Registrován: 12 led 2009, 01:00
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

#15 Příspěvek od Habesan »

PetrSinger píše:co by se stalo, kdyby přívod šel místo červeného na černý.
Nastuduj si, jak funguje triak.
Bude se ti to hodit, nevypadá to, že by je v dohledné době přestali používat.
Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“