Staré krásné stroje
Moderátor: Moderátoři
Za mě nejhezčí tuzemský zesilovač vůbec. Střízlivá elegance dřeva a AL.
Škoda jenom, že v roce 1969 už si neměli šanci dovézt na osazení vnitřku něco lepšího. O rok dřív to ještě nebyl problém.
Pár BC-BF-BD, nebo 2N/MPS/MJE/TIP, by zesilovač nijak neprodražilo.
Spíš opačně - díky křemíku mohlo být zapojení podstatně jednodušší a přitom s výbornými parametry (jak prakticky dokázal Janda na TW3S) takže náklady na dovoz by se kompenzovaly.
Zatímco u nás stály první série KC507-509 hroznou raketu, tak Němci-Siemens tehdy prodával jejich předobrazy, BC107-109 za necelou marku. Licenční 2N3055 s označením BD130 od Siemensů, byl k dostání za 19,90 DM.
Nadšení v Litovli bylo, vůle nahoře už nikoliv, přestože vývoz mohl přinášet valuty. Proto má zesilovač jen ubohých 2x8W, uvnitř plno bambusu a i na tu dobu jenom průměrné odstupy.
Zajímavý je, že do první malé vývozní série 1968 nebyl problém dovézt potenciometry PREH, později RFT.
Vyrobili jich údajně okolo 2.700ks, z toho jenom málo zůstalo v tuzemsku. Souprava se exportovala spolu s tehdy špičkovým gramofonem NC410 a velkými soustavami RK60, jako Supraphon Studio 1.
Pro tuzemsko pak ze zbytků vyrobili necelých 1.000ks téměř téhož, ale už s horším (nevybíraným) Ge osazením a pod označením AZS200.
Ten jsem na vlastní oči nikdy neviděl.
Škoda jenom, že v roce 1969 už si neměli šanci dovézt na osazení vnitřku něco lepšího. O rok dřív to ještě nebyl problém.
Pár BC-BF-BD, nebo 2N/MPS/MJE/TIP, by zesilovač nijak neprodražilo.
Spíš opačně - díky křemíku mohlo být zapojení podstatně jednodušší a přitom s výbornými parametry (jak prakticky dokázal Janda na TW3S) takže náklady na dovoz by se kompenzovaly.
Zatímco u nás stály první série KC507-509 hroznou raketu, tak Němci-Siemens tehdy prodával jejich předobrazy, BC107-109 za necelou marku. Licenční 2N3055 s označením BD130 od Siemensů, byl k dostání za 19,90 DM.
Nadšení v Litovli bylo, vůle nahoře už nikoliv, přestože vývoz mohl přinášet valuty. Proto má zesilovač jen ubohých 2x8W, uvnitř plno bambusu a i na tu dobu jenom průměrné odstupy.
Zajímavý je, že do první malé vývozní série 1968 nebyl problém dovézt potenciometry PREH, později RFT.
Vyrobili jich údajně okolo 2.700ks, z toho jenom málo zůstalo v tuzemsku. Souprava se exportovala spolu s tehdy špičkovým gramofonem NC410 a velkými soustavami RK60, jako Supraphon Studio 1.
Pro tuzemsko pak ze zbytků vyrobili necelých 1.000ks téměř téhož, ale už s horším (nevybíraným) Ge osazením a pod označením AZS200.
Ten jsem na vlastní oči nikdy neviděl.
Karusel od Panasonicu je hezký, ale tohle od Philipsu je mnohem větší šílenost:
https://youtu.be/rObG3GddYGk
https://youtu.be/rObG3GddYGk
- elektrosvit
- Příspěvky: 2512
- Registrován: 27 čer 2016, 02:00
Špatně nevypadá, ale že by to byl až takový zázrak?sinclair píše:Za mě nejhezčí tuzemský zesilovač vůbec...
Mimochodem, moduly z tohoto zesilovače byly montovány i do starších verzí kufříků GZC110, než někdo zjistil, že je to zbytečně drahé. Pak se na mnoho let používalo čtyřtranzistorové zapojení s GCčky na konci.
Podla tej schémy to vyzerá, že to malo 4- stopú hlavu. Čo na kvalitu presluchov asi nebolo nič moc. Ma však metie v ukážke time 4:50, keď aj obracia kazetu, aj obracia hlavu a aj iba mení smer prehrávania kazety. Ingliš však nemtudom, iba nemnožko parusky, na úrovni známok 4, 5, 5, 4,5, a jedných postupiek z Ruskavo jizika... Ak som to pochopil správne, tak to bol iba prehráváč (taký väčší, viackazetový predchodca Walkmana ). Čiže tú jednoduchú elektroniku chápem. Je to založené na niekoľkých dobre zladených jazýčkových spínačoch. Mne sa páči ten klasický, presný, ,,rachot" spoľahlivo pracujúcej mechaniky.
Naposledy upravil(a) Mysteri dne 21 kvě 2021, 22:27, celkem upraveno 1 x.
Dvojkazetový záznamník od Panoša (KX-T1450) mám ešte doma a bol spoľahlivý. Celkovo, Panasonic u mňa v domácnosti už vyhráva na plnej čiare (DVD prehrávač - 20 rokov - furt funkčný, Plazma funkčná, (do dnes bez otvorenia, u elektrotechnika vzácnosť... ) už 6 - 7 rokov - týmto pozdravujem ľudí z továrne v Plzni a ďakujem im za ich kvalitne odvedenú prácu. Veža kúpená z druhej ruky, stará 25 rokov, u mňa 15.... Samozrejme, okrem telky, to ostatné už málo používané, ale stále funkčné a bez opráv. Na rozdiel od predchodcov AIWA a SONY, ktoré už po 2 -3 rokoch od kúpi začali žrať nervy a už skončili dávno na zbernom dvore.. Mimochodom, keď som sa ešte živil telkami, tak Panasonic bol veľmi málo vadný, jedine boli problémy u 100Hz s Vn trafami, konkrétne s Focusom...
Výkonové zesilovače v ZC20 jsou sice topologicky zapojené stejně, jako původní výkonové moduly z GZC110, ale jsou osazené a napájené jinak. Dokonce i pasivní korektor je zapojený stejně v ZC20 i GZC110, zřejmě jde o mimořádně zvukově povedené záležitosti.
Nemůžu ale soudit, protože původní ZC20 vcelku, se mi nepovedlo získat /jenom nekompletní torzo bez koncáků a trafa/ a původní GZC110 mi z místní základky /z učebny hudebky/ někdo vyfouknul. Myslím, že se jich vyrobilo málo a byly drahé.
Mám jen jeden modul z GZ110, který jsem důkladně proměřil. Na tu dobu a osazení slušný. I s 0C30 na konci to dává plný výkon ještě do 10kHz, aniž by to zničilo budiče, což je obdivuhodný.
Nemůžu ale soudit, protože původní ZC20 vcelku, se mi nepovedlo získat /jenom nekompletní torzo bez koncáků a trafa/ a původní GZC110 mi z místní základky /z učebny hudebky/ někdo vyfouknul. Myslím, že se jich vyrobilo málo a byly drahé.
Mám jen jeden modul z GZ110, který jsem důkladně proměřil. Na tu dobu a osazení slušný. I s 0C30 na konci to dává plný výkon ještě do 10kHz, aniž by to zničilo budiče, což je obdivuhodný.
Východoněmecký zesilovač Fernseh CX40.
Takhle dělali východní Němci HiFi zesilovače 2x25W skoro z ničeho. Celý zesilovač s použitím pouze 4 typů tranzistorů a to ještě každý pes, jiná ves. Je to tak starý, že tam ještě není ani ten jejich tříodbočkový zázrak na hlasitosti.
Neměli v té době ani žádný vhodný budicí komplement, ani výkonové typy.
Moc nerozumím těm sériovým odporům 0,25R ve výstupech. DF zesilovače bude mít v ideálním případě hodnotu tak okolo 10, elektrolyty uměli dělat dobré..
Ale kvituju, že aspoň nepoužili nic ruského
1. typ: SC239d - jejich vlastní, orig je BC239C
2. a 3. typ: BC211/BC313 - Jugoška či Poláci, orig je BC141/BC161 TO39
4. typ: KU607 - od nás, orig je BUY12
Takhle dělali východní Němci HiFi zesilovače 2x25W skoro z ničeho. Celý zesilovač s použitím pouze 4 typů tranzistorů a to ještě každý pes, jiná ves. Je to tak starý, že tam ještě není ani ten jejich tříodbočkový zázrak na hlasitosti.
Neměli v té době ani žádný vhodný budicí komplement, ani výkonové typy.
Moc nerozumím těm sériovým odporům 0,25R ve výstupech. DF zesilovače bude mít v ideálním případě hodnotu tak okolo 10, elektrolyty uměli dělat dobré..
Ale kvituju, že aspoň nepoužili nic ruského
1. typ: SC239d - jejich vlastní, orig je BC239C
2. a 3. typ: BC211/BC313 - Jugoška či Poláci, orig je BC141/BC161 TO39
4. typ: KU607 - od nás, orig je BUY12
Sinclaire, co to je za ty šaltrpáky "kontur" a "rumpel"? Ze kdy to je, opravdu rok 1967 podle čísla dokumentace na boku výkresu? Jestli jo, tak mě překvapuje, že už má šaltr krystalka-magnet. Kdy se vůbec magnetodynamiky objevily ve světě a u nás? Já jsem si kupoval Ortofona někdy 1980. Typ už nevím, bylo to hodně podobný OM 78.
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
- Hubert_79
- Příspěvky: 6583
- Registrován: 24 pro 2017, 01:00
- Bydliště: Praha 6 - Petřiny
- Kontaktovat uživatele:
Nezobecňoval bych to. Mám sestavu tvořenou komponenty od Sony (pravda, z "lepších" řad ES a QS) a modelové roky jsou taky celkem dávno. Zesilovač a kazeťák (tam se jen měnily řemínky) 1990-92, SACD/CD 2002, tuner 2000 a minidisk tak nějak 1998-9.Mysteri píše:SONY, ktoré už po 2 -3 rokoch od kúpi začali žrať nervy a už skončili dávno na zbernom dvore.
Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!
Samozrejme, staršie výrobky Sony boli kvalitné a tiež na ne nedám dopustiť. Tak aj napr. AIWA 70" - 80" rokov. A MiniDisc (r.v. 1994)kamaráti kapelníci používajú do dnes. Ale to, čo sa začalo produkovať na prelome milénia, tak je už humus. Je to badať aj na tom, že už zanikli skoro všade aj ,,značkové" predajne SONY. Môže sa to síce okecať zvýšeným objemom nákupov cez internet, ale si myslím, že ľudia, ktorí si chcú kúpiť kvalitné audio, prípadne video, uprednostnia nákup v kamennej predajni, kde si to môžu odskúšať. Ale minivežičkami s orange displaymi to začalo a cez plastové gramce to pokračuje....A u druhej značky, ale tá sa nikdy nehrala na ,,kvalitu", to začalo mini vežami s 3-,,zakladačmi" CD.....
u těch audio kuriozit se patří vyjmenovat pincek CT-M66R syst. cassette multi play na 6 běžných CC kazet vložených kolmo do mašiny s optickou indikaci na displeji, k čemu tohle všecko jeden ví - tak pro disc jockeye nebo rozhlasové studio - dejme tomu ale, v tý době (1990) již zcela běžně existovaly CD s daleko vyšším komfortem obsluhy a dostupné kvality...xsc píše:Karusel od Panasonicu je hezký, ale tohle od Philipsu je mnohem větší šílenost:
https://youtu.be/rObG3GddYGk
https://www.youtube.com/watch?v=nposdwBFosU
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
Kontur říkali Němci falešné fyziologii - potlačení středů v oblasti asi 600 Hz až 3 kHz. Nezávisle na nastavené hlasitosti.Celeron píše:Sinclaire, co to je za ty šaltrpáky "kontur" a "rumpel"? ...
Rumpel je horní propust, stejná funkce, jako tlačítko "HLUK" u AZS300. Potlačuje zvuk rumplování pohonu gramofonu.
A rok výroby bych viděl kolem 1972, spíše ještě později. Termín HIFI sice ve světě existoval už pár let, ale ne ve východním bloku.
A na ten křemík mi rok 1967 taky moc nesedí.
Asi by to chtělo prohlédnout zevnitř, na některé součástce bude rok výroby napsaný.