fotovoltaický panel 90V k autobaterii
Moderátor: Moderátoři
fotovoltaický panel 90V k autobaterii
Potřebuji připojit fotovoltaický panel k autobaterii 12 volt. Panel dává naprázdno 90 voltů. Když ho připojím přímo k baterce dává asi 900mA a za odpoledne dobil baterku až na 14.5 voltu. Potřeboval bych poradit jak udržovat napětí asi na 14 voltech. Stačí mi regulátor, který bude proud jen přerušovat, nepotřebuji měnič z vyššího napětí na těch 14V. Myslím, že budu muset použít spínací tranzistor na vysoké napětí, proud do 1,5 A. a ovládat ho nějakým komparátorem. Mám zkušenost se 40W panelem, který dá naprázdno asi 20 voltů a regulátorem CMP03 a ten udržuje napětí mezi 14,0/14,2. Zkusil jsem tento regulátor připojit k panelu, ale zničil jsem ho tím vysokým napětím. Líbí se mi tato jemná regulace +/-0,2V. Prosím o radu.
To je ale napětí naprázdno při plném osvětlení.
Jestli při připojení na 12V aku, co má aspoň 40-50Ah, panel nabíjí proudem 0,9A, nepřebíjí až na plynování a kvečeru už nic, nechal bych to tak.
Pokud teda nechce investovat do MPPT regulátoru, který všechny akce okolo aku obstará sám, optimálně.
Bez regulátoru je mezi panel a aku, potřeba dát schottky diodu 8A/100V, SB8100 třeba, aby se aku nevybíjel přes panel.
Ten panel nemá žádné svoje štítkové údaje a neměl ani papíry?
13,8 až 14V pro udržování plného nabití sice stačí, ale komparátor by měl mít aspoň těch 0,1V hysterezi.
V autech bývá regulace nastavená na 14,6 až 14,7V, aby to vůbec dobíjelo. Plynovací napětí 12V olova je 15,1 až 15,4V, jak u kterého druhu.
Staniční aku jej mají nižší i pod 15V, startovací typy vyšší.
Jestli při připojení na 12V aku, co má aspoň 40-50Ah, panel nabíjí proudem 0,9A, nepřebíjí až na plynování a kvečeru už nic, nechal bych to tak.
Pokud teda nechce investovat do MPPT regulátoru, který všechny akce okolo aku obstará sám, optimálně.
Bez regulátoru je mezi panel a aku, potřeba dát schottky diodu 8A/100V, SB8100 třeba, aby se aku nevybíjel přes panel.
Ten panel nemá žádné svoje štítkové údaje a neměl ani papíry?
13,8 až 14V pro udržování plného nabití sice stačí, ale komparátor by měl mít aspoň těch 0,1V hysterezi.
V autech bývá regulace nastavená na 14,6 až 14,7V, aby to vůbec dobíjelo. Plynovací napětí 12V olova je 15,1 až 15,4V, jak u kterého druhu.
Staniční aku jej mají nižší i pod 15V, startovací typy vyšší.
Leošu, olovo MÍRNĚ plynuje už od 13,5V na svorkách. Při 14,5V už začíná plynovat docela dost silně, autoaltíky mají proto maximálně 14,4 až 14,5V, aby nedocházelo ke ztrátám elektrolytu z baterek rozstřikem aerosolu a jeho odnosem do drenáže. Při těch tvejch 15 a něco voltech už olovo bublá jak mlhovej kotel vodníka Kebuleho (kam se na něj sere nějakej Rákosníček se svým Brčálníkem a hmlou že by se dala krájet - ta Kebuleho se dá sekat sekyrkou ...) - a při 16,8V na svorkách šestičlánkovýho olova už nenabíjíš, ale jen elektrolyzuješ vodu, takže pak už je nejjednodušší vzít hadici, vydrenážovat ji do sání "silnika" a jezdit částečně "na vodu" neboli na HHO kombinaci jako to zkouší kupa pošuků ispirovanejch výrobcema "HHO-generátorů" v ceně 20 000Kč, ale slibujících další ježdění skoro zadarmo ......sinclair píše:...
V autech bývá regulace nastavená na 14,6 až 14,7V, aby to vůbec dobíjelo. Plynovací napětí 12V olova je 15,1 až 15,4V, jak u kterého druhu.
Staniční aku jej mají nižší i pod 15V, startovací typy vyšší.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Co měkký, to je relativní pojem. Jestli dává naprázdno 90 a do zkratu .9, tak to bude panel odhaduju 70V 50W, na štítku těch W bude asi o něco víc. Při nabíjení napřímo získává 12,5W a zbylých cca 40W bez užitku zahazuje. Udržovat v tomto režimu na baterce jiné napětí než cca 13,6 V nebo dokonce spínat nabíjení podle nějaké hystereze je hloupost.bu2520 píše:podle popisu je 90V měkký
Ale ať si hraje, přijde na to sám.