Oprava pračky AEG Lavamat
Moderátor: Moderátoři
Oprava pračky AEG Lavamat
Pračka AEG W1059 sloužila spolehlivě skoro 20 let a pak začala zlobit. Nejdříve občas málo ohřála vodu nebo vůbec netopila, pak různě vynechávala máchání nebo odstřeďování, někdy po chvíli pokračovala, jindy program přerušil (spustilo pípání) nebo pračka zcela zdechla úplně potichu, někdy zdechla po vyčerpání zhruba poloviny vody atp. ale po restartu obvykle nějak pokračovala a doprala. Takže z automatické se pomalu stávala pračka s nutným dohledem a obsluhou... Vypadalo to na problém s nasouvacími konektory na desce programátoru - většinou po pohýbání s konektory program pokračoval nebo pomohl restart. A babiččin známý (opravář praček z ulice) mudroval, že s konektory bývají po letech problémy, že "je to na dlouhé hledání a někdy že nepomůže nic jiného, než dát nový programátor, protože ty plošňáky korodují a vymačkají se a bla-bla-bla" - no keců jaksviňa... Klasika, dáme nový programátor za pěkných pár tisícovek a jedeme dál...
Zjištěná závada: na desce programátoru jsou čtyři 12V relé a u všech byl problém s připojením vývodů cívky - drobounké, na první pohled skoro neviditelné kruhové trhlinky mezi pájecí ploškou na dps a kolíky. Výkonové kontakty (topení, reverzace motoru, ždímání) byly zapájené dobře, ale tenké vývody cívek jsou asi z jiného materiálu a právě kolem nich ta pájka nějak "uhnila".
Hledání trvalo - ale pak stačilo přeletovat všech 8 vývodů cívek relé a pračka funguje jak má.
A jen tak mimochodem - nikde stopa koroze, točí se úplně potichu, ani čerpadlo není hlučné, zdá se, že by mohla ještě hezkých pár let dobře sloužit.
Zjištěná závada: na desce programátoru jsou čtyři 12V relé a u všech byl problém s připojením vývodů cívky - drobounké, na první pohled skoro neviditelné kruhové trhlinky mezi pájecí ploškou na dps a kolíky. Výkonové kontakty (topení, reverzace motoru, ždímání) byly zapájené dobře, ale tenké vývody cívek jsou asi z jiného materiálu a právě kolem nich ta pájka nějak "uhnila".
Hledání trvalo - ale pak stačilo přeletovat všech 8 vývodů cívek relé a pračka funguje jak má.
A jen tak mimochodem - nikde stopa koroze, točí se úplně potichu, ani čerpadlo není hlučné, zdá se, že by mohla ještě hezkých pár let dobře sloužit.
Zajímavý je, že relé do DPS v pračkách, sušičkách a myčkách na tohle docela trpěj. Já se s tím setkal už mnohokrát. Zdá se, že čím větší nožička v DPS, tím větší pravděpodobnost poruchy v pájení. Asi fakt vibrace, jak píše Cowley. Já ty relé dávám rovnou nový a je to. Člověk do něj nevidí a v krámu stojí kolem 25,-kč.
Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat ![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ve všech starších pračkách Bosch série Maxx 4 v rámci repasí kontroluji desky elektroniky a zhruba v 80 % případů jsou na pájecích místech relátek náznaky studených spojů nebo oxidace pájky. Proč se to stává nevím, ale je to vcelku běžné. Kontakty propájím novou pájkou bez výměny relátek a vše funguje, jak má.
Díky za návod. Také jsem pouhým přeletováním vývodů relátek, resp. jejich cívek včera opravil závadu E52 u pračky AEG vyrobené někdy na přelomu milénia. Symptomy stejné. Pračka se zastavila někdy během cyklu a pokračovala až po opětovném spuštění. Kdyby někdo měnil relátka, tak jsou tam typu GE5LE-1-VD. Píšu to sem z důvodu, že se musí při výměně sundat hliníkový chladič triaku, který vypadá jako kryt, právě nad těmi relátky. V desce je zajištěn ohýbacími jazýčky, operaci lze udělat max. 2x za sebou, odhaduji, pak se nejspíše odlomí.