Zdravím.
Tak dlouho jsem vymýšlel odpalovací zařízení pro ohňostroje, až jsem ho koupil v Číně . Je to řídící modul a 10 odpalovacích modulů. V každém modulu jsou 3 články celkem 12,6V. Stálo to celkem dost peněz a tak bych chtěl, aby to chvíli vydrželo. Protože se ohňostroje nedělají až tak moc často, tak bych se chtěl zeptat jak se o baterky starat?
Mám třeba jednou za měsíc, nebo 2 všechny moduly znovu dobít? Jak zajistit jejich nejlepší kondici?
Ne, nedobíjej je, pokud napětí nebude nižší jak 3.3V na článek, a jestli je budeš dobíjet, tak jen třeba na 60-80%. Jejich samovybíjení je zanedbatelný, takže je nemusíš kontrolovat co čtvrtrok.
Před použitím je samozřejmě dobij, ideálně nižším proudem, ale jestli není nutný plný dobití, nech to nabít na těch 80-90%.
Získáš tím vyšší počet nabíjecích cyklů a nižší riziko selhání.
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Několik let používám k plné spokojenosti nabíječku/vybíječku článků IMAX B6 kde pro tento typ baterií zvolím nabíjecí program pro skladování mimo sezónu a vždy tak za jeden až jeden a půl měsíce baterie otestuji.
No tady se to nabíjí přímo přes ten modul. Řídící modul má display a při zapnutí ukazuje napětí. Ostatní moduly mají jen ledku, která při určitém vybití začne blikat. Plný nabití je indikováno tím, že ledka na nabíjecím adaptéru změní barvu z červené na zelenou. Podle popisu má každý modul hlídání přebití.
Zajímavé je že tøeba firma která repasuje Li-Ion baterie do elektrokol, doporuèuje v instrukcích pro zákazníka nabíjet do plného nabití a udržovat nabité. O vhodnosti skladování pøi cca 3/4 nabití jsem ale slyšel taky.
Co by ne? Přece potřebuje kšefty, ne?
A jinak nabíjení bych tuplem nepáchal do 100%, protože některý výrobci ty baterie přebíjej až na 4.35V. Jako kapacitu to má ze začátku vyšší, ale jednak hrozí selhání, jednak se počet nabíjecích cyklů výrazně snižuje, třeba z 1000 při 4.2V na 200 při 4.35V.
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Nejhorší to u lithiovek sice je, ALE čím nabitější je, tím rychlejc degraduje. Pro skladování se doporučuje, aby měla 40-50% kapacity (tj. asi 3.7-3.8V) - samovybíjecí proud má zanedbatelnej, není to žádná NiCd.
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Mám Litiovku 36V/10Ah v elektrokole 9. rokem a funguje stále dobře.Dost často jsem jji dobíjel i při malém úbytku Ah, často i do plné kapacity, na zimu vždycky. Už loni jsem ji chtěl nechat kapacitně otestovat (u nás nejsou schpni tento typ baterie otestovat, jedině v Praze- skladatelé kola typu AGOGS) korona to zhatila. Tak snad letos. Jinak "táhne dobře" jen mám někdy dojem, jako by měla větší vnitřní odpor a při větších zatíženích někdy jakoby vypínala..
Podle toho, co píšeš, asi daleko nejezdíš, a tudíž nemáš šajnu, jak poklesla kapacita. Ale vyšší vnitřní odpor a vypínání napovídá, že je baterie na konci života. Takže bacha, aby se nezačala při větší zátěži zahřívat, protože pak, až začne hořet, Ti může upálit ptáka a bude z Tebe holčička
Tady něco o tom je [1], [2]. Například. A tady je vidět, co taková baterie umí, a proč píšu o tom upalování.
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Ale jo, jo. S výše uvedenými příspěvky naprosto souhlasím a jsem na to připraven (ač azbestové trenky nenosím). A opravdu dlouhé cesty nejezdím. Jen jsem také někde slyšel, že starší články jsou vinuty silnějšími foliemi, mají sice menší kapacitu ale také delší životnost. Proto jsem sám překvapen, že baterka mne ještě vozí:-)
Tak jsem schválně měřil napětí na nabíjecím adaptéru. Dává 12,62V nezatížený. Nabíjení trvá ze stavu když bliká ledka (to už je pro ohňostroj nespolehlivý) do plna asi 4-5 hodin.